Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Rauhoitutaanpas nyt, ettei tarvitse varoituksia ruveta jakamaan. Jos jotain ei ymmärrä, voi kysellä lisäkysymyksiä, kuten on tehty. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, joten jos joku kysyy asioita, joita sinä pidät yksinkertaisia, niin vastaa niihin äläkä ihmettele miksi tämä toinen henkilö ei sitä tiedä.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
offtopic: kiitosAstigma wrote:Rauhoitutaanpas nyt, ettei tarvitse varoituksia ruveta jakamaan. Jos jotain ei ymmärrä, voi kysellä lisäkysymyksiä, kuten on tehty. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, joten jos joku kysyy asioita, joita sinä pidät yksinkertaisia, niin vastaa niihin äläkä ihmettele miksi tämä toinen henkilö ei sitä tiedä.
niin... mikä se rekursio on?
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Olen samaa mieltä, mutta ne kaikki kysymykset jotka ovat "Tyhmät Kysymykset"-paikassa taitavat olla, tai no nekin kyllä ovat:Astigma wrote:...Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä...
Kysymyksiä jotka ovat liian pieniä omaa topikkia varten.
Muistaakseni joku on sanonut noin, mutta en löytänyt sitä viestiä. Muuten olisin laitanut sen quoteen.
Edit: Ei tarviikkaan enää tehdä tyyppi-harjoituksia sillä tein sellasen jo itse yhestä vanhasta koodista:
Code: Select all
Type tykki
Field x
Field y
EndType
Repeat
Color cbwhite
Line 0,0,130,0
Line 0,30,100,30
Line 100,30,100,160
Line 130,0,130,130
Line 130,130,260,130
Line 100,160,230,160
Line 260,130,260,230
Line 230,160,230,200
Line 260,230,190,230
Line 230,200,160,200
Line 160,200,160,300
Line 190,230,190,300
Color cbwhite
If MouseHit(1) Then
newtykki.tykki = New(tykki)
newtykki\x=MouseX()
newtykki\y=MouseY()
EndIf
For itykki.tykki = Each tykki
Color cbred
Circle itykki\x-5,itykki\y-5,10,0
Next itykki
If MouseHit(2) Then
For itykki.tykki = Each tykki
Delete itykki
Next itykki
Last edited by phons on Fri Dec 12, 2008 4:27 pm, edited 3 times in total.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Mä voisin kans pyytää jotain harjoitusta tasolla ei ole väliä, kunhan ei tule olemaan mitään jumalattomia laskukaavoja, tai matriisilaskuja.
Haluaisin jonkinmoisen pelin ja partikkeleita sekä muita asioita saa käsitellä.. Oikeastaan osaan kättää laskutoimituksista vain Mod, Sin, Cos.. Tan ei ole hallussa..
Haluaisin jonkinmoisen pelin ja partikkeleita sekä muita asioita saa käsitellä.. Oikeastaan osaan kättää laskutoimituksista vain Mod, Sin, Cos.. Tan ei ole hallussa..
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Rekursioksi kutsutaan sitä, kun funktion toiminta pohjautuu siihen, että se kutsuu itseään ratkaistakseen ongelman. Funktion sisällä on siis koodi, joka kutsuu samaa funktiota uudestaan, hiukan muuttuneilla syötteillä tietenkin. Rekursiossa on tärkeää muistaa, että sen täytyy loppua joskus. Funktion täytyy siis sisältää jonkinlainen koodi, että se ei enää rekursoi siinä vaiheessa kun ongelma on ratkaistu eli syöte on muuttunut sopivaksi.
Binäärihaku on yksinkertainen esimerkki siitä, miten rekursiota hyödynnetään. Siinä lajitellusta taulukosta voidaan hakea nopeasti (ajassa log n) tietty alkio. Suosittelen aloittamaan binäärihaun tutkimisella ja toteuttamisella, niin opit samalla rekursion ja paljon muutakin hyödyllistä.
Binäärihaku on yksinkertainen esimerkki siitä, miten rekursiota hyödynnetään. Siinä lajitellusta taulukosta voidaan hakea nopeasti (ajassa log n) tietty alkio. Suosittelen aloittamaan binäärihaun tutkimisella ja toteuttamisella, niin opit samalla rekursion ja paljon muutakin hyödyllistä.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
hmm... En ymmärtänyt.Astigma wrote:Rekursioksi kutsutaan sitä, kun funktion toiminta pohjautuu siihen, että se kutsuu itseään ratkaistakseen ongelman. Funktion sisällä on siis koodi, joka kutsuu samaa funktiota uudestaan, hiukan muuttuneilla syötteillä tietenkin. Rekursiossa on tärkeää muistaa, että sen täytyy loppua joskus. Funktion täytyy siis sisältää jonkinlainen koodi, että se ei enää rekursoi siinä vaiheessa kun ongelma on ratkaistu eli syöte on muuttunut sopivaksi.
Binäärihaku on yksinkertainen esimerkki siitä, miten rekursiota hyödynnetään. Siinä lajitellusta taulukosta voidaan hakea nopeasti (ajassa log n) tietty alkio. Suosittelen aloittamaan binäärihaun tutkimisella ja toteuttamisella, niin opit samalla rekursion ja paljon muutakin hyödyllistä.
Tarvitsisin Cos ja Sin harjoitusta! Ainiin, nyt kun muistan... taso maybe 2
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Jani, tässä kaksi vaihtoehtoa:
- Tee väriliu'ulla täytetyn ympyrän tai ellipsin piirtävä funktio. Kuvion piirto toteutetaan trigonometrisilla funktioilla.
- Tee funktio joka piirtää 360 eri asteeseen kääntyvän laatikon. Laatikon kulma, sijainti ja koko pitää pystyä antamaan parametreina. Grafiikan pitäisi koostua neljästä line -komennosta, eikä kuvia, objekteja tai muita krumeluureja saa käyttää.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
trigonometrisillä?Grandi wrote:Jani, tässä kaksi vaihtoehtoa:
Tuon ensimmäisen pitäisi olla suht' helppo.
- Tee väriliu'ulla täytetyn ympyrän tai ellipsin piirtävä funktio. Kuvion piirto toteutetaan trigonometrisilla funktioilla.
- Tee funktio joka piirtää 360 eri asteeseen kääntyvän laatikon. Laatikon kulma, sijainti ja koko pitää pystyä antamaan parametreina. Grafiikan pitäisi koostua neljästä line -komennosta, eikä kuvia, objekteja tai muita krumeluureja saa käyttää.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Tahtoisin lähinnä oppia ymmärtämään Cosia ja Siniä. En tekemään mitään mestariteosta.
(En muuten ymmärtänys noistaTrigonometris jutuista yhtään)
(En muuten ymmärtänys noistaTrigonometris jutuista yhtään)
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Sisäistä tämä:Jani wrote:Tahtoisin lähinnä oppia ymmärtämään Cosia ja Siniä. En tekemään mitään mestariteosta.
(En muuten ymmärtänys noistaTrigonometris jutuista yhtään)
Siinä se idea kiteytettynä.Trigonometriassa suoraa kulmaa vastapäätä olevaa (kolmion pisintä) sivua kutsutaan hypotenuusaksi ja suoran kulman viereisiä sivuja kateeteiksi. Trigonometristen funktioiden, sinilauseen ja kosinilauseen avulla voidaan vastata kaikkiin kolmion sivuja ja kulmia koskeviin kysymyksiin.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Katsos, kun sini ja kosini (sin ja cos) ovat trigonometrisia funktioita, joita ei voi käyttää ymmärtämättä logiikkaa sen taustalla. Et voi yrittää tehdä sähköasennuksia ja sen jälkeen kysyä, että mikä ihme oikein on johto. Jos ei wikipedia auta, niin kysy omassa ketjussaan apua sinin ja kosinin selittämiselle tai pyydä irkissä neuvoja, ja kysy täältä sitten hieman eksaktimpia tehtäviä.Jani wrote:Tahtoisin lähinnä oppia ymmärtämään Cosia ja Siniä. En tekemään mitään mestariteosta.
(En muuten ymmärtänys noistaTrigonometris jutuista yhtään)
Mutta, se loogisin ja paras tapa ymmärtää trigonometristen funktioiden hyöty kun teoria on hallussa: tehkää ohjelma, jolla voitte piirtää pistettä ympyräliikkeessä kopioimatta sitä esimerkeistä tai ulkomuistista. Pohtikaa, miten voitte saada ympyräliikkeen aikaan trigonometrisillä funktioilla. Jos onnistut ja nälkä kasvaa syödessä, voit vaikka alkaa itse yrittää vaikuttaa millaista liikettä saat aikaan. Sekoita joukkoon vaikka tangenttia ja lisää trigonometrisia funktioita tahi pythagoraan lausetta, ja pohdi mistä palluran hyppiminen johtuu. Tästä oppimalla voitte alkaa yrittää tuottaa itse ja tarkoituksella monimutkaisempia kuvioita: kahdeksikkoja, itseensä kiertyvää ympyrää, laajenevaa ja pienenevää ympyrää ja muuta vastaavaa. Kokeilemalla saa aikaan hauskinta jälkeä.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Haluasin jonkun näköisen harjoituksen cbNetworkin käytöstä. Ei mikään maailman vaikein nettistrategia lentelevillä lehmillä, vaan joku ihan perus peli. Ja se osaamis asteikko on ehkä 6. Osaan kaikki perus funktiot, typet, taulukot jne. Joissain matemaattisissa funktioissa kuten cos,sin,tan on vielä hiomista.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Tee peli, jossa kahdella tai useammalla koneella katsotaan reaktioaikaa nappulan painamiseen. Palvelinsoftalta tulee viesti, joka vaihtaa client-ohjelmassa vaikkapa ympyrän väriä ja sitten se aika mikä menee nappulan värinvaihto-painaminen välissä lähetetään takaisin palvelinsoftalle ja se tarkistaa muiden clienttien ajan ja kertoo kaikille clienteille kuka oli nopein.vilQuri wrote:Haluasin jonkun näköisen harjoituksen cbNetworkin käytöstä. Ei mikään maailman vaikein nettistrategia lentelevillä lehmillä, vaan joku ihan perus peli. Ja se osaamis asteikko on ehkä 6. Osaan kaikki perus funktiot, typet, taulukot jne. Joissain matemaattisissa funktioissa kuten cos,sin,tan on vielä hiomista.
Eli tällanen "kaavio", kun en osaa selkeästi itseäni muuten esittää
- Palvelin lähettää "impulssin" kaikille clienteille
- Kun client vastaanottaa impulssin, vaihtuu ympyrän väri ja ajastin käynnistetään.
- Client painaa ympyrää hiirellä (tai vaikka iskee välinäppäintä, päätä itse) ja katsotaan ajastimesta aika ja lähetetään se takaisin palvelimelle.
- Palvelin vastaanottaa jokaisen clientin ajan
- Palvelin lähettää jokaiselle clientille tiedon, kuka oli nopein.
- Client tulostaa tiedon ruudulle ja homma alkaa alusta.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Kiitos! Katson miten tämän toteutan.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Kun nyt tämmöinenkin viestiketju löytyi niin antakaapa minulle 1. tason tehtävä.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
mato1223:
Tee ohjelma joka tallentaa tekstin tiedostoon.
Tee ohjelma joka tallentaa tekstin tiedostoon.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
Jani wrote:mato1223:
Tee ohjelma joka tallentaa tekstin tiedostoon.
Code: Select all
f=OpenToWrite("Media\temp.txt")
lifes=8
WriteByte f,255
WriteShort f,lifes*9
WriteInt f,lifes*1000000
WriteFloat f,0.1020
CloseFile f
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Pyydä täällä harjoitustehtäviä
No teeppä pongi.
Käytä grafiikkana kuvia objektien asemesta, jos piirtokomennoissa on harjoiteltavaa niin käytä niitä. Vastustajana voi olla ihan toinen ihmispelaajakin, mutta jos haluat opetella tekoälyn tekoa niin värkkääppä siihen älykäs botti. Ja tietenkin siihen voi lisätä kaikenlaista kivaa kuten erikoisefektejä ja tallentuvia pistelistoja joissa kyllä luulisi harjoitusta tulevan.
Käytä grafiikkana kuvia objektien asemesta, jos piirtokomennoissa on harjoiteltavaa niin käytä niitä. Vastustajana voi olla ihan toinen ihmispelaajakin, mutta jos haluat opetella tekoälyn tekoa niin värkkääppä siihen älykäs botti. Ja tietenkin siihen voi lisätä kaikenlaista kivaa kuten erikoisefektejä ja tallentuvia pistelistoja joissa kyllä luulisi harjoitusta tulevan.