CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Wrong!
en.wikipedia.org wrote:Lua programs are not interpreted directly from the textual Lua file, but are compiled into bytecode which is then run on the Lua virtual machine
EDIT:

Seuraava virke taas seisoo näin:

en.wikipedia.org wrote:The compilation process is typically transparent to the user and is performed during run-time, but it can be done offline in order to increase loading performance or reduce the memory footprint of the host environment by leaving out the compiler.
Eli lua kyllä käännetään, mutta se tehdään juuri ennen kuin koodia tarvitaan. Näin syntyneet käännetyt .dua-tiedostot (mielestäni oli .dua) tallennetaan yleensä jonkinlaiseen varastokansioon, josta ne voi sitten poimia ilman uudelleenkääntämisne tarvetta.[/edit]
EDIT:

Ja tämä on helppo todistaa: Tee vaikka ohjelma, jossa on loputon silmukka, ja sen jälkeen virhe. Ohjelmaa ei suoriteta kyseisen virheen takia.

koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

Se käännetään kyllä bittikoodiksi, mutta ei sitäkään voi suoraan ajaa. Pienihän se hidastus on, mutta on se silti siellä.

Ja kun sitä käännetään bittikoodiksi, niin tottakai koko ohjelma on käytävä läpi O.o Silloin kääntäjä törmää erroriin, bittikoodista konekielelle tulkkaus tapahtuu ajettaessa.

Nyt taas jos väsymyksestä tai termien epäselvyydestä johtuen jotain meni päin honkia, kertokaa toki. Selveneepähän sitten.
kamistar
Newcomer
Posts: 9
Joined: Tue Aug 05, 2008 11:13 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by kamistar »

Tuleeko coolbasic v3:seen mahdollisuus käyttää muitakin äänikirjastoja kuin FMOD:dia? jos tulee niin BASS ois kova koska se on halvempi kuin FMOD shareware käytössä. (ymmärtääkseni FMOD:ssa saa tehdä yhden shareware pelin jonka hinta on alle 10 dollaria sadan dollarin lisenssillä, indie lisenssi maksaa jo reilusti enemmän ja silläkin saa vain tehdä alle 25 dollarin pelejä (useamman kuin yhden toki) ja BASS:ssa 100:lla saa shareware lisenssin jolla tekee niin monta peliä kuin lystää joiden hinta pitää olla alle 40 dollaria. Bass vaikuttaa myös laadukkaamalta äänenlaatunsa puolesta.) Lisäksi tietty olis kiva jos olisi mahdollisuus käyttää kokonaan avointa äänikirjastoa peleissään. Olisi kivaa käyttää myös muita kirjastoja. (esimerkiksi 3d-grafiikkaa jne varten.)
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by tuhoojabotti »

kamistar wrote:Tuleeko coolbasic v3:seen mahdollisuus käyttää muitakin äänikirjastoja kuin FMOD:dia? jos tulee niin BASS ois kova koska se on halvempi kuin FMOD shareware käytössä. (ymmärtääkseni FMOD:ssa saa tehdä yhden shareware pelin jonka hinta on alle 10 dollaria sadan dollarin lisenssillä, indie lisenssi maksaa jo reilusti enemmän ja silläkin saa vain tehdä alle 25 dollarin pelejä (useamman kuin yhden toki) ja BASS:ssa 100:lla saa shareware lisenssin jolla tekee niin monta peliä kuin lystää joiden hinta pitää olla alle 40 dollaria. Bass vaikuttaa myös laadukkaamalta äänenlaatunsa puolesta.) Lisäksi tietty olis kiva jos olisi mahdollisuus käyttää kokonaan avointa äänikirjastoa peleissään. Olisi kivaa käyttää myös muita kirjastoja. (esimerkiksi 3d-grafiikkaa jne varten.)
Zeron ideana oli Implementoida Klang-äänikirjasto (kielenä C++) tähän uuteen cb:hen
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by temu92 »

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Käyttäjien kannalta paras vaihtoehto on tietenkin sellainen äänikirjasto, jota voi käyttää vapaasti ja ilmaiseksi. Audiere ja KLang ovat kummatkin hyviä. Tämän lisäksi on mahdollista sisällyttää yksinkertainen DirectSound-liittymä äänien toistamiseen.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Alligaattori »

Pystyisikö Execute-komennon muuttaman funktioksi siten, että se palauttaisi ajetun ohjelman palauttaman luvun? Tähän tapaan:

C++-ohjelma:

Code: Select all

// program.exe
#include <stdlib.h>
int main(int argc,char**argv)
{
    if(argc>0)
    {
        return(atoi(argv[1])*3);
    }
    return(0);
}
CB-ohjelma:

Code: Select all

Print Str(Execute("program.exe 3") ' Näyttöön pitäisi tulostua luku 9
WaitKey
Edit: ajatushäiriö korjattu.
Last edited by Alligaattori on Fri Aug 15, 2008 7:32 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

bool cppNerd=!false; wrote:Pystyisikö Execute-komennon muuttaman funktioksi siten, että se palauttaisi ajetun ohjelman palauttaman luvun?
Tuota pitää tutkia, mutta luulen että se on mahdollista ja helpohkosti toteutettavissa.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

Zero wrote:
bool cppNerd=!false; wrote:Pystyisikö Execute-komennon muuttaman funktioksi siten, että se palauttaisi ajetun ohjelman palauttaman luvun?
Tuota pitää tutkia, mutta luulen että se on mahdollista ja helpohkosti toteutettavissa.
Paluuarvo voisi myös kertoa, mikäli annettu käsky oli virheellinen. Tämä lähinnä sitä varten, jos tekee konsolin, jossa käyttäjä saa syöttää execute-komentoja.
=Joku=
Active Member
Posts: 184
Joined: Mon Aug 04, 2008 2:26 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by =Joku= »

Miksei vaan että cb vanhaa korjattaisiin ja siinä se. nopeampaa ja mukavampaa tai siirryttäisiin avoimeen.
*Poistunut foorumilta*
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Zero on sanonut, että tämä CoolBasicin versio on melko tyhmästi koodattu. Lienee parempi ratkaisu alkaa siis alusta. EDIT: Niin ja pitäähän sitä nopeuttakin saada B)
Last edited by Koodiapina on Sun Aug 17, 2008 1:54 pm, edited 1 time in total.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MikkoK »

=Joku= wrote:Miksei vaan että cb vanhaa korjattaisiin ja siinä se. nopeampaa ja mukavampaa tai siirryttäisiin avoimeen.
Siksi koska Zero kertoi että ei ymmärrä koodiansa enää.
EDIT:

Grandi ehti eka.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

MikkoK141 wrote:Siksi koska Zero kertoi että ei ymmärrä koodiansa enää.
Ei se nyt ihan noin mennyt. Kyllä minä CoolBasicin koodista selkoa saan olenhan sen itse kirjoittanut. Pointti oli, että asiat voi tehdä paljon paremminkin ja siksi olenkin kirjoittamassa koko CoolBasicia uudestaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MikkoK »

Zero wrote:
MikkoK141 wrote:Siksi koska Zero kertoi että ei ymmärrä koodiansa enää.
Ei se nyt ihan noin mennyt. Kyllä minä CoolBasicin koodista selkoa saan olenhan sen itse kirjoittanut. Pointti oli, että asiat voi tehdä paljon paremminkin ja siksi olenkin kirjoittamassa koko CoolBasicia uudestaan.
Ok en vaan jaksanu selailla sivuja taaksepäin. =D

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Heh, et varmaan korjaa tätä, mutta löysin melko kriittisen bugin: CoolBasic hyväksyy seuraavanlaisen rivin koodia:

Code: Select all

If 1 Then a=0 Then a=1 Then a=2 Then a=3 Then a=4 Then a=5 Then a=6 Else a=0 Else a=1 Else a=2 Else a=3 Else a=4
Eli 7 then:iä ja 5 elseä O_o'
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Mitä tapahtuu kun laitat Print a:WaitKey tuon perään?
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Alligaattori »

Tulostuu luku 6. Kokeilin juuri äsken. Tämä ei varmaankaan kuulu BASIC-kielen ominaisuuksiin?
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Njaa, loogisesti... Sitähän voi käyttää erottamaan eri lausekkeita, jos vaikka teet näin:

Code: Select all

If 1 Then
omena=1
Then
omenayks=2
Print omenayks
EndIf
Print omena
WaitKey
Kokeilkaa ja kertokaa toimiko.

Ei toimi
Entäs kaikki samalla rivillä?
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Grandi wrote:Heh, et varmaan korjaa tätä, mutta löysin melko kriittisen bugin: CoolBasic hyväksyy seuraavanlaisen rivin koodia:

Code: Select all

If 1 Then a=0 Then a=1 Then a=2 Then a=3 Then a=4 Then a=5 Then a=6 Else a=0 Else a=1 Else a=2 Else a=3 Else a=4
Eli 7 then:iä ja 5 elseä O_o'
Mielenkiintoista ;) Korjattu versiossa 3.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Älä korjaa toi on kiva :3
Locked