Page 4 of 7
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Wed Jan 23, 2008 8:00 pm
by Myst!c
Helpostihan näitä löytyi:
http://www.opendimension.org/blender/pa ... iaalit.php Täällä on videotutoriaaleja.
http://www.opendimension.org/blender3d/ Samalta sivulta tutoriaaleja.
http://www.blender.org/education-help/video-tutorials/ Videotutoja englanniksi tosin mutta näet siitä mitä he tekevät.
http://koti.mbnet.fi/spuntte/blender/tutorials/miekka/ Ja spunten hieno miekkatutoriaali.
Uskon että näillä pääset jo hyvään alkuun.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 8:18 am
by Raspful
Itse olen käyttänyt vain kahta tutoa:
1.
http://www.opendimension.org/blender/
2.Pate5 maastotuto
Niillä olen opetellut ja kysellyt täällä apuja.
Tässä viimeisin työni eli parantelin taloa:
Pate5 viinilasit olivat todellla hienoja, mutta ehkä hivenen liian paksuja.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 9:13 am
by Marcoder
Harakka wrote:Sami345 wrote:Miten valitaan useita objecteja?
Shift pohjassa hiiren
oikealla klikkaillen. B-näppäintä painamalla saa valittua kehyksellä ison kasan objekteja.
Ja jos jotain (kuten minua) tuo oikealla valitseminen häiritsee niin senhän voi vaihtaa vaikka näin:
"User Preferences"-paneeli on normaalisti ruudun yläreunassa. Venytä paneelia reilusti alaspäin niin sieltähän paljastuu nippu nappuloita.
Valitse "välilehti"-painke "View & Controls" jos ei ole valittuna. Paneelin keskivaiheilla on "Selected width:"-hässäkkä josta voi valita mieleisen.
Pienennä paneeli takaisin ylös ja talleta asetukset valikosta "File->Save Default Settings".
Tuo tallettaa siis oletustilanteen eli miltä ruutu näyttää kun ohjelma käynnistetään. Mallinnettuine objekteineen päivineen.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 5:26 pm
by Niko40
Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.
Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 6:03 pm
by Sami The Great
Tuo avaruusalus on todella tyylikäs. Teitkö blenderillä? Mikäs kumma se node valaistus on? Ja kysymys tähän väliin. Kun tallennan modelini .obj muotoon niin jos haluan ladata sen vaikka nyt johonkin 3D peliin niin eikös se pidä texturoida itse peli ohjelmassa ? Sama valaistuksien ja muun kanssa?
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 6:53 pm
by Myst!c
Niko40 wrote:Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.
Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen.
AIVAN MAHTAVAA!!! USA-n armeija vastaanottaisi varmaan tuon piirustuksen ja tekisi siitä aluksen. xDD Hienon tekstuurit nii tulee niin hieno että lähtee älli. O.o Millä ihmeellä teit tuon? :S
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 7:14 pm
by Harakka
Oho, kyselinkin just eilen cb-kannulla, että onkos Niko40:stä kuulunut mitään.
Liityit näköjään sitten samana päivänä uusille foorumeille. Voisitkos paljastaa, mikä on AOE:n tämänhetkinen tilanne?
(Hienoja renderöintejä oli. Minkäs verran avaruusaluksessa on polygoneja kun se näyttää niin low-polyltä ja mikä oli renderöintiaika?)
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 7:15 pm
by Niko40
Sami The Great wrote:Tuo avaruusalus on todella tyylikäs. Teitkö blenderillä? Mikäs kumma se node valaistus on? Ja kysymys tähän väliin. Kun tallennan modelini .obj muotoon niin jos haluan ladata sen vaikka nyt johonkin 3D peliin niin eikös se pidä texturoida itse peli ohjelmassa ? Sama valaistuksien ja muun kanssa?
Kyllä. Tein Blenderillä. En osaa sanoa paljonko tuossa on polygoneja. Enpä muuten oo vielä nähnyt blenderissä mitään laskuriakaan. Renderöintiaika oli vähän päälle minuutin. Sekin suureksi osaksi meni vain Ambient Occlusionin laskemiseen.
Ei nodevalaistus. Taisi tulla vähän väärin sanottuakin. Siis Blenderissä on node compositor (en keksi mitään järkevää suomennostakaan), joilla pystyy tekemään vaikka mitä kivaa. Esimerkiksi muuttamaan RGB arvoja renderöidylle kuvalle, lisäämään motion blurin, miksaamaan kuvia keskenään (Mix, Add, Substract, Burn...) yms.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, eli...
http://koti.mbnet.fi/~niko40/downloads/ ... rNodes.jpg
Tuohon .obj muotoon en osaa sanoa mitään.
AE1 pelimoottorin tilannetta raottaa seuraava linkki. Tekemistä kumminkin piisaa. Jossain vaiheessa kun saan kaikki suunnilleen pystyyn, pitää kehitellä jotain pelin tapaista. Ajattelin nettipeliä, mikäli marcoder on kiinnostunut asiasta. Muitakin taidokkaita artisteja tullaan kaipaamaan jossain vaiheessa musiikin ja kenttien tekoon, mutta keskityn nyt ensin tähän pelimoottoriin. Asiaan palataan...
http://koti.mbnet.fi/~niko40/AE1_Engine ... ngine.html
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 9:36 pm
by Sami345
Toinen blender työni puinen lego palikka:
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 10:35 pm
by Myst!c
hehee hienoa
nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan
mahtava tekstuuri myös.
ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat?
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Thu Jan 24, 2008 10:57 pm
by Vouldenhaul
Niko40 wrote:Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.
Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen.
Tajuttoman hienoja...
En oikein tiedä miten tota sanoin kuvailis, mut eiköhän riitä, kun kattoo noita kuvia.
Raspfullin työntausta oli ihan hieno, mutta itse "talo" näyttää kyllä edelleenkin hemmetin tökeröltä tuotokselta, eikä sovi taustaan alkuunkaan. Hyvää yritystä kuitenkin...
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 1:19 pm
by Sami345
Myst!c wrote:hehee hienoa
nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan
mahtava tekstuuri myös.
ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat?
Olen käytänyt Subsurf modifieria. Subsurf modifierilla on melkein mahdotonta saada teräviä kulmia.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 1:34 pm
by Myst!c
Aa, hienoa.
Niin ja se oli excrude eikä exurointi. x)
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 2:59 pm
by Harakka
Sami345 wrote:Myst!c wrote:hehee hienoa
nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan
mahtava tekstuuri myös.
ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat?
Olen käytänyt Subsurf modifieria. Subsurf modifierilla on melkein mahdotonta saada teräviä kulmia.
Itse asiassa terävien kulmien tekeminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Valitse reunat, jotka haluat teräväksi, paina shift-e ja valitse sopiva terävyys hiirtä liikuttamalla.
Ja muuten:
exurointi -> teksturointi = kuvien käyttö objektien pinnalla
excrude -> extrude (pursotus) = pinnan pursottaminen, "jatkaminen"
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 5:38 pm
by SPuntte
Sami345 wrote:Toinen blender työni puinen lego palikka:
Ei tuo minusta niin kauhean hieno ole, kun tekstuuri menee joissain kohdissa ihan päin seiniä. Eihän puun syyt mene lähellekään noin. UV-mappaamalla voisi saada paremman tuloksen. Täytyyhän tietynsuuntaisten sivujen leikata puun alkuperäinen kasvusuunta, jolloin syitten tulisi näkyä rengasmaisina. Lisäksi puu tuskin on noin tasaista (paitsi jos se on lakattu). Vähän Bump-mappausta kehiin.
EDIT:Tjooh.. Ei ollu tarkoitus masentaa
Toiseksi työksi ihan hyvä. Ainakin ovat jotkin perusasiat hanskassa.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 6:02 pm
by Sami345
SPuntte wrote:Sami345 wrote:Toinen blender työni puinen lego palikka:
Ei tuo minusta niin kauhean hieno ole, kun tekstuuri menee joissain kohdissa ihan päin seiniä. Eihän puun syyt mene lähellekään noin. UV-mappaamalla voisi saada paremman tuloksen. Täytyyhän tietynsuuntaisten sivujen leikata puun alkuperäinen kasvusuunta, jolloin syitten tulisi näkyä rengasmaisina. Lisäksi puu tuskin on noin tasaista (paitsi jos se on lakattu). Vähän Bump-mappausta kehiin.
EDIT:Tjooh.. Ei ollu tarkoitus masentaa
Toiseksi työksi ihan hyvä. Ainakin ovat jotkin perusasiat hanskassa.
En minä masennu. Mutta voisitko selittää mikä on UV-mappaus? Entä Bump-mappaus?
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 6:15 pm
by Raspful
Juu tuo Niko40 avaruus alus oli todella hieno.
Itse olen talo työtäni jatkanut ja parannuksia on tullut, joten:
Toivottavasti nyt kelpaa jopa Vouldenhaulille.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 6:52 pm
by Koodiapina
Realistisuutta ei ole, mutta sehän ei ole aina välttämätöntä. Savupiippu on ehkä hieman suurehko...
Ruohikko näyttää liian venytetyltä minun makuuni, mutta joku voi tykätäkkin. Ihan hieno kokonaisuus.
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 7:06 pm
by Raspful
Juu itsekkin huomasin, että on vähän "talo maailman laidalla" tyylinen. Savupiipun pienennys ei ole vaikeaa ja ruohikkokin taitaa luonnistua...
Re: 3d-mallinnukset
Posted: Fri Jan 25, 2008 7:09 pm
by Harakka
Sami345 wrote:En minä masennu. Mutta voisitko selittää mikä on UV-mappaus? Entä Bump-mappaus?
Bump-mappaus tarkoittaa sitä, että käytetään tekstuuria simuloimaan pinnan kohokuvioita. Sillä saa esim. asfaltin näyttämään rosoiselta ja kiiltämään realistisesti (märkä asfaltti) - ilman bump-mappingia kiilto näyttäisi siltä että tien päällä olisi vain lasilevy. UV-mappaus on monimutkaisempi asia selittää, mutta sen idena on antaa käyttäjän päättää miten tekstuuri asetellaan objektin pinnalle. Tämä tapahtuu asettamalla pinnat 2D-tasolle. Eli käytännössä:
1) Valitse objekti, pistä UV Face select-tila päälle (Object moden sijasta)
2) Jaa näyttö kahteen osaan: klikkaa hiiren oikealla Buttons-paneelin ylälaitaa (esim. view, select ja face-nappuloiden alta; kursori muuttuu pystynuoliksi), valitse split ja klikkaa suurinpiirtein keskelle näyttöä
3) Valitse uuden ikkunan tyypiksi UV/Image editor (klikkaa ruudukon kuvaa vasemmasta ikkunan alalaidasta)
4) Valitse alue, jolle haluat asetella tekstuurin hiiren oikealla näppäimellä klikkaillen tai rajaamalla (B-näppäin)
5) Paina U; kokeile eri vaihtoehtoja (project from view, cube projection ja smart projections omasta mielestäni hyödyllisimmät)
6) Valitse tekstuuri klikkaamalla UV/Image editorista Image ja Open...
7) Voit korjailla/parannella pintojen asetteluita UV/Image editorissa valitsemalla verteksejä ja pintoja ja liikuttamalla niitä tuttuun tapaan G:llä
Kuva:
Tekstuurin saa käyttöön valitsemalla materiaalin asetuksista TexFace tai sitten monipuolisemmin/paremmin näin (huomioi alleviivatut kohdat):
Näin saat samalla myös bump-mappingin päälle. Tässä vielä valmis tuotos: