Trouble on Planet X

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
leal
Newcomer
Posts: 16
Joined: Wed May 30, 2012 1:46 pm

Trouble on Planet X

Post by leal »

Ensimmäisen pelini ketjussa mainitsin tekeväni uuden pelin. Kyseinen peli on nyt valmis joten:

Trouble on Planet X on tasohyppely räiskintä ja on tarinallisesti jatkoa ensimmäiselle pelilleni Space Boss Battlesille. Peli jatkaa graafiselta linjaltaan Space Boss Battlesin jalanjäljissä. Julkaisen tällä kertaa lähdekoodit suoraan pelin mukana varsinkin siksi, että peliin en aio enää ainakaan mitään suuria ominaisuuksia tehdä peliin. Joten jos joku haluaa jatkokehittää peliä niin minulle sopii mainiosti. Tähän peliin olen tehnyt ensimmäistä kertaa musiikit itse. Aikaisempaa kokemusta ei varsinaisesti ollut, mutta nyt LMMS:n perusteet ovat jo jotenkin hallussa. Musiikkien projektitiedostot ovat mukana paketissa. Pelissä on myös mahdollisuus pelata itse tehtyjä kenttiä ilman koodin muokkausta. Mikäli joku innostuu tekemään niitä, niin voin mahdollisesti lisätä muutaman puuttuvan ominaisuuden.

Ääniin ja musiikkiin on käytetty sfxr-ohjelmaa ja jo aiemmin mainitsemaani LMMS-ohjelmaa. Data-kohta kartalla --> maailmakooridinaatti muunnoskoodi on muokattu täällä CB-foorumeilla olleesta koodista. Joten kiitos nimimerkille beginner.

Ja hyvää kesää kaikille; palautetta odotellessa :)

Versio 1.2 julkaistu 13.12.14!
Trouble on Planet X 1.2.zip
(4.33 MiB) Downloaded 502 times
Kuva:
Trouble on Planet X 1.2.png
Trouble on Planet X 1.2.png (16.68 KiB) Viewed 12389 times
Muutokset:

Code: Select all

1.2
Lähdekoodeja siistitty
Paintobjektin suorituskertojen määrää vähennetty vihulaisilla
Prepositio pelin nimessä korjattu
Tekstejä korjailtu
60:nen fps:n limitti vaihdettu oletukseksi
Kun fps limitiksi asettaa 40, niin fps-riippumaton systeemi otetaan pois käytöstä
Fps-riippumaton systeemi uusittu
Ansoihin ja vihuihin osumiseen lisätty timer
Pelin lopussa olevan tykin liikkumista korjailtu
Bossin grafiikkojen alkusijoittelu korjattu
Vipujen grafiikka korjattu
Viimeisen bossin aseen ammuksien sijoittelua pelimaailmaan korjailtu
Vikan bossin grafiikkaa muokattu
Ukon kääntymisen fps-riippumattomuus korjattu
Tärähdys korjattu; toista kertaa alkukohtausta toistettaessa tärähdys tapahtui vain kerran
Alkutekstejä nopeutettu
Ensimmäisen maailman musiikkia hiljennetty
Pelaajan ottaessa damagea pelaaja välkkyy mikäli asetuksista kyseinen asetus päällä; oletuksena päällä
Korjattu tykin pyöriminen suurilla fps-lukemilla
Pakoaluksen grafiikka uusittu
Pakoaluksen nousun partikkelilähteitä nostettu
Tykkiä pitelevän palkin grafiikkaa muokattu
Luolakarttojen siirtymäkohtaa korjailtu
Viimeisen kartan käytävän taka-osaa pidennetty
Viimeisen bossin liikkuminen suurella fps:llä korjattu
Musiikin hiljentymiseen lisätty timer
Korjattu tulostimen merkkivalo suurella fps-nopeudella
Alkukohtausta korjailtu suurella fps:llä
Pieni korjaus karttaan 5
Hypyn fps-riippumattomuutta korjailtu
Data-ominaisuudet listauksesta korjattu vihujen ja bossien oikealle ja vasemmalle kääntyminen

1.1
Pelaajan liikkumista uusittu
Ositainen fps riippumattomuus
Käynnistyksessä ikkunakoon ja fps limitin valinta
Pari kirjoitusvirhettä korjattu
Ampuvien vihujen ja ampuvan bossin luotien lähtöpaikkaa muutettu
Ensimmäisen kentän lopusta maastoa muokattu
Neljännen kentän kaltereita väljennetty
Vikan bossin törmäystarkistus pikselintarkaksi, grafiikkaan pieni muutos ja vaikeustasoa helpotettu
Osaa näppäimistä siirretty
Vanha versio:
Trouble in Planet X 1.1.zip
(4.56 MiB) Downloaded 487 times
Trouble in Planet X 1.0.zip
(4.54 MiB) Downloaded 521 times
Last edited by leal on Sat Dec 13, 2014 5:48 pm, edited 3 times in total.
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Trouble in Planet X

Post by Frozen »

Kankeahan tämä vielä on, mutta hiomalla tästä voi ihan hyväkin tulla.

- Animaation kanssa tekemistä, enemmän liikettä jalkoihin, vaikkei frameja lisättäisikään.
- Kontrollit tuntuu olevan ympäri näppäimistöä
- Hyppääminen on aika kankeahkoa, siihen tosin tottui nopeasti.
- Kun pelissä sai aseen, kenttä muuttui pannukakuksi. EDIT: Juurikin ensimmäisessä kentässä
- Framelimit 60 mieluummin.
- Kartta puuttuu (?), joskus oli aika jolloin kartat piirrettiin itse sokkeloisemmissa kentissä, mutta nykyään standardit ovat valitettavasti korkeammalla.
Edes kuvia alueesta, joita löytyisi sieltä sun täältä luolastoa voisi auttaa jonkin verran.
Last edited by Frozen on Mon Jun 09, 2014 2:37 pm, edited 1 time in total.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
Szanne
Member
Posts: 50
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:12 pm
Location: Suomi

Re: Trouble in Planet X

Post by Szanne »

Pelissä oli sisältöä ja ominaisuuksia ihan mukavasti. Näkee, että on ollut kiinnostusta luoda pelattavaa. Kuitenkin pelimekaniikka ei vaan toiminut. Liikkuminen ja hyppääminen olivat todella kankeita, kuten edellinen kirjoittaja sanoi. Yhdistettynä töymäystarkistuksen hieman leväperäisyyteen pelikokemus vaikutti suhteellisen laimealta. Voin olla myös huono, mutta miten tarkoitus oli väistellä katossa olevien tykkien ammuksia, koska en ainakaan itse pystynyt kertaakaan väistämään niitä kaikkia. Tunnustusta pitää kuitenkin antaa, että olet tehnyt itse myös grafiikat ja musiikit.
2X - in English viewtopic.php?f=18&t=3057
2X - suomeksi viewtopic.php?f=11&t=3058

Olen Jop Studio vanhalta foorumilta.
leal
Newcomer
Posts: 16
Joined: Wed May 30, 2012 1:46 pm

Re: Trouble in Planet X

Post by leal »

Vastaukset palautteeseen:
Frozen wrote: - Animaation kanssa tekemistä, enemmän liikettä jalkoihin, vaikkei frameja lisättäisikään.
Animaatio menee graafisen osaamiseni piikkiin. Toki sitä pystyisi tekemään paremman aikaa käyttämällä, mutta taidan pitää sen sellaisena kuin se nyt on. Sopii pelin yksinkertaiseen ilmeeseen.
Frozen wrote: - Kontrollit tuntuu olevan ympäri näppäimistöä
Muut näppäimet (mm. valikkonäppäin, ääniasetukset, fps päälle/pois) ovat hiukan sielä sun täällä ettei niitä tulisi vahingossa painettua. Action-näppäintä ja sitä toista voisi siirtää kuitenkin vasemmalle ja ehkä yhden rivin ylöspäin.
Frozen wrote: - Hyppääminen on aika kankeahkoa, siihen tosin tottui nopeasti.
Szanne wrote:Liikkuminen ja hyppääminen olivat todella kankeita, kuten edellinen kirjoittaja sanoi.
Hyppy ja liikkuminen ovat tuollaiset kun kehityksen alkuvaiheessa jäivät tuon tyylisiksi kun olivat simppeleitä toteuttaa ja sitten totuin niihin. :) Pitää kehitellä jonkinlaisia kiihtyvyys systeemejä niihin ja testata mikä olisi hyvä.
Frozen wrote: - Kun pelissä sai aseen, kenttä muuttui pannukakuksi.
Juu siinä pelin ensimmäisessä kentässä on kyllä aika paljon tasaista maastoa. (Tätä varmaan tarkoitit?) Sinne voisi joitain esim. kumpareita lisäillä.
Frozen wrote: - Framelimit 60 mieluummin.
Tämä on hiukan hankalempi juttu kun pelin systeemit on asetettu 40 fps:ää vastaaviksi niin 60:llä menee liian nopeasti. Jonkinlaista fps-riippumatonta systeemiä voisi yrittää kehitellä tähän. Tuo 40 jäi, kun edellisessä pelissä se, niin ajattelin tällä samalla mennä tässäkin kun siinä edellisessä toimi hyvin ja tässäkin riittävän sulavasti näytti ruutu päivittyvän 40:llä. Koitin nyt 60:llä ja kun vaihto takaisin vanhaan niin kyllä eron huomasi.
Frozen wrote: - Kartta puuttuu (?), joskus oli aika jolloin kartat piirrettiin itse sokkeloisemmissa kentissä, mutta nykyään standardit ovat valitettavasti korkeammalla.
Edes kuvia alueesta, joita löytyisi sieltä sun täältä luolastoa voisi auttaa jonkin verran.
Tällaista ideaa en ollut tainnut keksiä. Pelissä on oikeastaan vain yksi kenttä, joka on hieman sokkeloinen ja jossa reittejä mistä ei tarvitse kulkea. Vaikka niissä reiteissä kävisi, niin ei ihan turhaan ole mennyt aika hukkaan, koska reittien päässä on niitä medkittejä ja kuteja. Muissa kentissä pitää oikeastaan käydä kaikkialla mihin pääsee, joten yhden kentän takia en karttaa viitsi tehdä.
Szanne wrote:Yhdistettynä töymäystarkistuksen hieman leväperäisyyteen pelikokemus vaikutti suhteellisen laimealta. Voin olla myös huono, mutta miten tarkoitus oli väistellä katossa olevien tykkien ammuksia, koska en ainakaan itse pystynyt kertaakaan väistämään niitä kaikkia.
Tykkien ammusten, vihujen, vihujen ammusten ja piikkien osuminen pelaajaan on toteutettu ObjectOverlapilla (tai jotain sinnepäin jos komento väärinkirjoitettu) ja sen normi asetuksella, joten jos täydellisen tarkkuuden haluaan niin pitäisi ottaa pikselintarkkuus käyttöön. Vika bossi on osittain pikselintarkalla, pitää seuraavassa versiossa pistää kokonaan pikselintarkalle. Tarkkuus on mielestäni nyt suht ok, paitsi se vika bossi. Jos tarkennat tuota leväperäisyyttä niin voin ehkä korjata asian. :) Ne tykkien ammukset menevät tietyssä rytmissä niin pitää odottaa hetki että menevät pelaajasta ohi, sitten voi mennä vapaasti. Jotkut kohdat ovat väistelyn kannalta haastavia, mutta pitäisivät olla väistettävissä; ainakin suurin osa. Niin ja tykkien ammuksissa on jonkinsortin bugi kun menevät joskus seinistä läpi, pitää yrittää korjata.

Teen uuden version jossain vaihdeessa johon korjailen näitä ja ehkä joitain muitakin juttuja.
Szanne
Member
Posts: 50
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:12 pm
Location: Suomi

Re: Trouble in Planet X

Post by Szanne »

leal wrote: Tykkien ammusten, vihujen, vihujen ammusten ja piikkien osuminen pelaajaan on toteutettu ObjectOverlapilla (tai jotain sinnepäin jos komento väärinkirjoitettu) ja sen normi asetuksella, joten jos täydellisen tarkkuuden haluaan niin pitäisi ottaa pikselintarkkuus käyttöön. Vika bossi on osittain pikselintarkalla, pitää seuraavassa versiossa pistää kokonaan pikselintarkalle. Tarkkuus on mielestäni nyt suht ok, paitsi se vika bossi. Jos tarkennat tuota leväperäisyyttä niin voin ehkä korjata asian. :) Ne tykkien ammukset menevät tietyssä rytmissä niin pitää odottaa hetki että menevät pelaajasta ohi, sitten voi mennä vapaasti. Jotkut kohdat ovat väistelyn kannalta haastavia, mutta pitäisivät olla väistettävissä; ainakin suurin osa. Niin ja tykkien ammuksissa on jonkinsortin bugi kun menevät joskus seinistä läpi, pitää yrittää korjata.
Voin vielä tarkentaa, ettei noiden objektejen töymäystarkistuksessa ollut mitään vikaa. Ongelmia tuli kuitenkin hahmon ja kartan törmäystarkistuksissa, joka häiritsi varsinkin hyppykohdissa. Noiden tykkien kanssa syy oli siis, kuten ounastelinkin, oma huonous ja kärsimättämyys, etten ollut jaksanut seurata niiden liikkeitä tarpeeksi kauan. : D
2X - in English viewtopic.php?f=18&t=3057
2X - suomeksi viewtopic.php?f=11&t=3058

Olen Jop Studio vanhalta foorumilta.
leal
Newcomer
Posts: 16
Joined: Wed May 30, 2012 1:46 pm

Re: Trouble in Planet X

Post by leal »

Uuden version aika! Löytyy päivitetystä aloitusviestistä. Unohtui varsinaisessa julkaisussa mainita nämä: jos peli tökkii ja hidastelee niin ota Windows Aero pois päältä, voi auttaa hieman; tuo siis win7:lla testailtu. Ja jos win8 niin käynnistä kone ihan kokonaan uudelleen, näin jos se osittainen sammutus on käytössä.

Nyt kun fps voi olla suurempi kuin nelkyt niin johan tätä voi pelata myös isommassa ikkunassa; ennen tökkiminen näkyi liikaa. Siksi tuon ikkunakoon valinnan tein. Tällä intel-läppärillä ja win8:lla kuitenkin sumenee hieman peli kun ikkunakokoa vaihtaa; pöytäkoneen nvidialla ja win7:lla kuva pysyy terävänä. Varmaankin johtuu eri näytönohjaimista ja/tai niiden ajureiden eroista.

Paraniko pelattavuus ja mitkä ovat teidän arvionne tästä versiosta?

edit:
Yksi juttu vielä unohtui.
Szanne wrote:
leal wrote: ...
Ongelmia tuli kuitenkin hahmon ja kartan törmäystarkistuksissa, joka häiritsi varsinkin hyppykohdissa.
Testailin hyppimistä niin en kyllä huomannut ongelmaa. Pitäisikö tarkistuksen olla nopeampi, eli siis kun osuu maahan niin antaa hypätä uudestaan nopeammin, vai? Tarkistus on muistaakseni toteutettu samoin kuin cb:n oppituntien painovoima-esimerkissä.
leal
Newcomer
Posts: 16
Joined: Wed May 30, 2012 1:46 pm

Re: Trouble on Planet X

Post by leal »

Viimeistelin uuden version valmiiksi joten uusi versio 1.2 on julkaistu! Suhteellisen iso päivitys, enimmäkseen pieniä asioita on korjailtu ja paranneltu, mutta niitä on aika paljon kuten muutoslokista näkyy. Näkyvimmät uudistukset ovat kahdessa grafiikassa pelin lopussa, muutos pelin nimessä ja uusi ominaisuus damage vilkkuminen, eli pelaaja vilkkuu kun ottaa damagea. Näiden lisäksi suuri uudistus on fps-riippumattoman systeeemini uusinta; nykyinen on paljon nopeampi ja parempi kuin vanha, joten pelin pitäisi toimia nyt paremmin.

Näiden päivitysten, varsinkin tämän nyt julkaistun, myötä pelattavuus ja peli kokonaisuutena alkaa olla mielestäni jo hyvällä tasolla. Näin ollen jos et ole vielä pelannut peliä läpi niin nyt on hyvä hetki tehdä se. Ja palautetta ja kommenttia olisi taas mukava lukea. :)
Post Reply