Ohjelmien poistaminen Windowsilla on aina persiistä.Latexi95 wrote:Mielestäni ratkaisuni on paljon parempi kuin aina järjestelmän valvojana suorittaminen. Ei tule aina inhottavaa oikeuksien kyselyä eikä uudelleen asentaminen kestä kuin 2min.naputtelija wrote: Tuo on kökkö ratkaisu. Kerroin tämän jo vähän aikaa sitten, mutta kannattaa cbEditorin ominaisuuksista valita suorita ohjelma järjestelmänvalvojana.
Tyhmät kysymykset (I/2012)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Ei kinata nyt mielipideasioista täällä topikissa, kiitos.
Vaihtoehtoja on tosiaan ja kaikki niistä ratkaisevat asian, mikäli ongelmakohtana ei ole virustentorjuntaohjelmisto:
Vaihtoehtoja on tosiaan ja kaikki niistä ratkaisevat asian, mikäli ongelmakohtana ei ole virustentorjuntaohjelmisto:
- Aja CBEditor.exe järjestelmänvalvojana
- Asenna CoolBasic jonnekin muualle kuin Program Files -kansioon
- Aseta CoolBasic-kansiolle omalle/kaikille käyttäjille kirjoitusoikeudet

cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
- seancarrion
- Active Member
- Posts: 128
- Joined: Sun Jan 01, 2012 11:37 am
- Location: ---
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Hei!
Miten saisin luotua ns. valikon, jossa on backgroundi, ja välkkyvä "Insert coin to play"-teksti.
Painettua mitä tahansa näppäintä, peli alkaa. Kiitos jo etukäteen.
Miten saisin luotua ns. valikon, jossa on backgroundi, ja välkkyvä "Insert coin to play"-teksti.
Painettua mitä tahansa näppäintä, peli alkaa. Kiitos jo etukäteen.
---
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Tee Repeat-Until looppi jossa piirrät välkkyvän tekstin (Text, Color, DrawScreen jne.) ja taustan. Untilin ehdoksi kannattaa laittaa (GetKey() <> 0 Or GetMouse() <> 0), jolloin loopista poistutaan, kun jotain nappia painetaan.
- seancarrion
- Active Member
- Posts: 128
- Joined: Sun Jan 01, 2012 11:37 am
- Location: ---
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Tuota, koska olen aika säälittävä näissä asioissa, voisitko kirjoittaa minulle koodipätkän? c:Latexi95 wrote:Tee Repeat-Until looppi jossa piirrät välkkyvän tekstin (Text, Color, DrawScreen jne.) ja taustan. Untilin ehdoksi kannattaa laittaa (GetKey() <> 0 Or GetMouse() <> 0), jolloin loopista poistutaan, kun jotain nappia painetaan.
---
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
No tässä taiteellinen näkemykseni vilkkuvasta tekstistä:
Code: Select all
Repeat
Color Rand(255),Rand(255),Rand(255)
Text 10, 10, "Hello world"
DrawScreen
Until (GetKey() <> 0 Or GetMouse() <> 0)
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Hän tarkoitti varmaan tällaista:Latexi95 wrote:No tässä taiteellinen näkemykseni vilkkuvasta tekstistä:Code: Select all
Repeat Color Rand(255),Rand(255),Rand(255) Text 10, 10, "Hello world" DrawScreen Until (GetKey() <> 0 Or GetMouse() <> 0)
Code: Select all
starttime = Timer() 'Otetaan nykyinen aika
Repeat
If Timer()-starttime >500 Then Color cbRed 'Jos kulunut aika on suurempi kuin 0,5s niin punainen
If Timer()-starttime <500 Then Color cbGreen 'Jos pienempi niin sininen
If Timer()-starttime >1000 Then starttime=Timer() 'Jos suurempi kuin 1s nollataan ajastin
Text 0,0,"Minä vilkun!" 'Piirretään teksti
DrawScreen
Forever
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
- seancarrion
- Active Member
- Posts: 128
- Joined: Sun Jan 01, 2012 11:37 am
- Location: ---
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Kiitos kummallekkin, mutta tarkoitin enemmän tällaista :
Kun ohjelma käynnistyy, näkyy kuva, jonka keskellä on "Insert coin to play!"-teksti. Myös musiikki soi. Vilkkumisella tarkoitan sitä, että se vaihtaa näkyvän ja näkymättömän välillä joka sekunti. Minkä tahansa napin jälkeen pelaaja spawnaa kentälle, minkä yhteydessä musiikki vaihtuu. Kiitos kuitenkin avusta.
Kun ohjelma käynnistyy, näkyy kuva, jonka keskellä on "Insert coin to play!"-teksti. Myös musiikki soi. Vilkkumisella tarkoitan sitä, että se vaihtaa näkyvän ja näkymättömän välillä joka sekunti. Minkä tahansa napin jälkeen pelaaja spawnaa kentälle, minkä yhteydessä musiikki vaihtuu. Kiitos kuitenkin avusta.
---
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Ahaa... SIinä tapauksessa ratkaisu olisi tämmöinen.seancarrion wrote:Kiitos kummallekkin, mutta tarkoitin enemmän tällaista :
Kun ohjelma käynnistyy, näkyy kuva, jonka keskellä on "Insert coin to play!"-teksti. Myös musiikki soi. Vilkkumisella tarkoitan sitä, että se vaihtaa näkyvän ja näkymättömän välillä joka sekunti. Minkä tahansa napin jälkeen pelaaja spawnaa kentälle, minkä yhteydessä musiikki vaihtuu. Kiitos kuitenkin avusta.
Kommenteissa kerrotaan vähän tarkemmin. "Täyttöpeliksi" koodailin pikkuisen liikuteltavan pallon.
Code: Select all
FrameLimit 60
//Tässä on valikko
starttime = Timer() 'Otetaan nykyinen aika
normal=LoadFont("arial",13)
big=LoadFont("arial",20)
SetFont(big)
Repeat
If Timer()-starttime <500 Then CenterText ScreenWidth()/2,0,"Insert coin To play!!" 'Piirretään teksti jos pienempi kuin 0,5s
If Timer()-starttime >1000 Then starttime=Timer() 'Jos suurempi kuin 1s nollataan ajastin
DrawScreen
Until (GetKey() <> 0 Or GetMouse() <> 0)
SetFont(normal)
//Hyvin yksinkertainen liikkuva juttu by naputtelija
//Laita tämän paikalle sitten pelisi koodi
//Tämän toimintaa ei siis tarvi ymmärtää, mutta voit yrittää :)
x=ScreenWidth()/2
y=ScreenHeight()/2
angle=90
speed=5
Repeat
move=0
move=UpKey()*speed-DownKey()*speed
angle=angle+RightKey()*speed-LeftKey()*speed
x=x+Int(Cos(angle)*move)
y=y+Int(Sin(angle)*move)
Circle x-10,y-10,20,0
Line x,y,x+Int(Cos(angle)*15),y+Int(Sin(angle)*15)
DrawScreen
Forever
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
- seancarrion
- Active Member
- Posts: 128
- Joined: Sun Jan 01, 2012 11:37 am
- Location: ---
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Kiitos. Tämä oli juuri sitä mitä tarvitsin. Nyt pitää vielä säätää tekstin lokaatio, sekä saada kuva taustalle.naputtelija wrote:Ahaa... SIinä tapauksessa ratkaisu olisi tämmöinen.seancarrion wrote:Kiitos kummallekkin, mutta tarkoitin enemmän tällaista :
Kun ohjelma käynnistyy, näkyy kuva, jonka keskellä on "Insert coin to play!"-teksti. Myös musiikki soi. Vilkkumisella tarkoitan sitä, että se vaihtaa näkyvän ja näkymättömän välillä joka sekunti. Minkä tahansa napin jälkeen pelaaja spawnaa kentälle, minkä yhteydessä musiikki vaihtuu. Kiitos kuitenkin avusta.
Kommenteissa kerrotaan vähän tarkemmin. "Täyttöpeliksi" koodailin pikkuisen liikuteltavan pallon.Code: Select all
FrameLimit 60 //Tässä on valikko starttime = Timer() 'Otetaan nykyinen aika normal=LoadFont("arial",13) big=LoadFont("arial",20) SetFont(big) Repeat If Timer()-starttime <500 Then CenterText ScreenWidth()/2,0,"Insert coin To play!!" 'Piirretään teksti jos pienempi kuin 0,5s If Timer()-starttime >1000 Then starttime=Timer() 'Jos suurempi kuin 1s nollataan ajastin DrawScreen Until (GetKey() <> 0 Or GetMouse() <> 0) SetFont(normal) //Hyvin yksinkertainen liikkuva juttu by naputtelija //Laita tämän paikalle sitten pelisi koodi //Tämän toimintaa ei siis tarvi ymmärtää, mutta voit yrittää :) x=ScreenWidth()/2 y=ScreenHeight()/2 angle=90 speed=5 Repeat move=0 move=UpKey()*speed-DownKey()*speed angle=angle+RightKey()*speed-LeftKey()*speed x=x+Int(Cos(angle)*move) y=y+Int(Sin(angle)*move) Circle x-10,y-10,20,0 Line x,y,x+Int(Cos(angle)*15),y+Int(Sin(angle)*15) DrawScreen Forever
Ihanaa, että täällä on apua antavia ihmisiä. Hyvää yötä sinulle c:
---
-
- Newcomer
- Posts: 2
- Joined: Tue Jun 18, 2013 7:23 pm
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Code: Select all
Function BGM (name$, change)
If SoundPlaying(music)=False Then
music=PlaySound ("Data\BGM\"+name$+".mp3")
EndIf
If change=1
StopSound music
music=PlaySound ("Data\BGM\"+name$+".mp3")
EndIf
End Function
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Onko music-muuttuja globaali? Jos ei, niin tuo funktio pysäyttäisi itse aloittamansa äänen.
-
- Newcomer
- Posts: 2
- Joined: Tue Jun 18, 2013 7:23 pm
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
music ei ole globaali, funktion tarkoitus olisi pystyä toistamaan musiikkia ja vaihtamaan kappaleesta toiseen. Eräs toinenkin ongelma tuli esiin, jonkin ajan päästä tulee virheilmoitus "Can't load image: 'Data\BG\Cell.jpg'", vaikka kyseinen kuva näkyy olevan aivan hyvin ladattuna.
EDIT:
Muutin musicin globaaliksi, toimii hyvin nyt.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Pystyykö CoolBasicilla tekemään ns. nettiselaimen, esimerkiksi juuri cbNetworkia käyttämällä? Eli tarkemmin sanottuna yksinkertaisesti avaamaan nettisivuja CB:llä tehdyn ohjelman sisälle?
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Teoriassa kyllä, se vain olisi varsin hidas ja työmäärältään ehkä suurimpia CB-projekteja ikinä. Selainhan vain kysyy palvelimelta läjän ulkoasusta ja toiminnallisuudesta kertovaa koodia, joka täytyy osata parsia ja näyttää/suorittaa. Pelkkä täydellinen CSS-parseri ja -renderöijä on valtava työ, JS-enginestä puhumattakaan.
Pelkkää perus-html:ää ilman muotoiluja saisi kyllä varmaan melko helpostikin näkyviin, siitä voi lähteä kokeilemaan.
Pelkkää perus-html:ää ilman muotoiluja saisi kyllä varmaan melko helpostikin näkyviin, siitä voi lähteä kokeilemaan.
-
- Newcomer
- Posts: 4
- Joined: Sun Jun 02, 2013 9:52 am
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Millä ohjlemmalla saisi tehtyä grafiikat coolbasic peliin?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Gimptemetin123 wrote:Millä ohjlemmalla saisi tehtyä grafiikat coolbasic peliin?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
GraphicsGaletemetin123 wrote:Millä ohjlemmalla saisi tehtyä grafiikat coolbasic peliin?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
Microsoft Painttemetin123 wrote:Millä ohjlemmalla saisi tehtyä grafiikat coolbasic peliin?
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2012)
saadakseni coolbasic-foorumin pois mureakuha-ilmiöstä, minulla on kysymys:
rivi 54 tuottaa erroria 101 eli "Yrität antaa vääräntyyppisen arvon funktiolle, komennolle, taulukkoon yms." Eli mikä tässä olisi syynä ja kyllä käytän cbE:n viimeisintä versiota jos ketään kiinnostaa
Code: Select all
//Constants
Const SHIP_PLAYER = 1
Const SHIP_ENEMY = 2
Const PROJECTILE_ENERGY_FRIENDLY = 1
Const ORB_HEAL = 1
Const SIDE_FRIENDLY = 1
Const SIDE_ENEMY = 2
//Type for projectiles
Type PROJECTILE
Field obj As Integer //Pointer To object that has properties of this projectile
Field damage As Float //The damage in desimal number
Field ammoType As Integer //The Type of this single projectile
Field speed As Float //Speed of the projectile
Field side As Integer //The side of the projectile
EndType
//Type for ships
Type SHIP
Field obj As Integer //Pointer To ship object
Field health As Float //Health of ship
Field side As Integer //The side of the ship
Field speed As Float //Speed of the ship
Field alive As Integer //Indigates If ship has no hp Left, used For enemy ships
EndType
//Type for powerup orbs
Type ORB
Field obj As Integer //Pointer To the orb
Field orbType As Integer //What this powerup does
EndType
SCREEN 640,360
Dim currentTime As Float
currentTime = Timer()
Dim newTime As Float
Dim delta As Float
//Everything todo with backround, it is important I promise you
backround = MakeObjectFloor()
backround_normal = LoadImage("Media\backround.png")
backround_super = LoadImage("Media\backround_hyperspace.png")
backround_speed = 0.5
backround_state = 0
PaintObject backround, backround_normal
//Stuff for player's ship
ship_player.SHIP = New(SHIP)
ship_player\obj = LoadObject("Media\spaceship.png")
ship_player\health = 100.0
ship_player\side = SHIP_PLAYER
ship_player\speed = 0.25
ship_player\alive = True
ObjectInteger ship_player\obj, Int(ConvertToInteger(ship_player))
Dim playerx As Float
Dim playery As Float
ScreenPositionObject ship_player\obj, 32,ScreenHeight()/2
//Stuff for multiplying things
masterNormalEnemy = LoadObject("Media\ship_enemy.png")
ShowObject masterNormalEnemy, OFF
masterFriendlyEnergyProjectile = LoadObject("Media\projectile_energy.png")
ShowObject masterFriendlyEnergyProjectile,OFF
Repeat
//Calculations For FPS-independece
newTime = Timer()
delta = newTime - currentTime
currentTime = newTime
//Debugging: remove remstart And remend
Remstart
If KeyHit(cbkeyspace) Then
Select backround_state
Case 1
backround_state = 0
backround_speed = 0.5
PaintObject backround, backround_normal
Case 0
backround_state = 1
backround_speed = 5
PaintObject backround, backround_super
EndSelect
EndIf
remend
//Player movement
If KeyDown(203) Then playerx =- ship_player\speed +0.05
If KeyDown(205) Then playerx =+ ship_player\speed
If KeyDown(200) Then playery =+ ship_player\speed
If KeyDown(208) Then playery =- ship_player\speed
If playerx < -1.0 Then playerx = -1.0
If playerx > 1.0 Then playerx = 1.0
If playery < -1.0 Then playery = -1.0
If playery > 1.0 Then playery = 1.0
If Not KeyDown(200) Or KeyDown(208) Then playery = CurveValue(0.00,playery,100)
If Not KeyDown(205) Or KeyDown(203) Then playerx = CurveValue(0.00,playerx,100)
TranslateObject ship_player\obj, playerx*delta, playery*delta
//Creating projectile
If KeyDown(cbkeyspace) And reload= 0 Then
newProjectile.PROJECTILE = New(PROJECTILE)
newProjectile\obj = CloneObject(masterFriendlyEnergyProjectile)
newProjectile\damage = 50
newProjectile\ammoType = PROJECTILE_ENERGY_FRIENDLY
newProjectile\speed = 0.5
newProjectile\side = SIDE_FRIENDLY
CloneObjectPosition newProjectile\obj, ship_player\obj
CloneObjectOrientation newProjectile\obj, ship_player\obj
MoveObject newProjectile\obj, 34
reload = 500
EndIf
//Move stuff
For shipUnit.SHIP = Each SHIP
If Not ConvertToInteger(shipUnit) <> ObjectInteger(ship_player\obj) Then Exit
For ammo.PROJECTILE = Each PROJECTILE
MoveObject ammo\obj, ammo\speed*delta
If ObjectSY(ammo\obj) > ScreenWidth() Then
DeleteObject ammo\obj
Delete ammo
Exit
EndIf
Next ammo
Next shipUnit
If reload > 0 Then reload = reload - 1
//Backround movement
MoveObject backround,(-backround_speed)*delta
DrawScreen
Forever
Function ObjectSX(obj)
Return ObjectX(obj)+ScreenWidth()/2-CameraX()
EndFunction
Function ObjectSY(obj)
Return -ObjectY(obj)+ScreenHeight()/2+CameraY()
EndFunction
Code: Select all
ObjectInteger ship_player\obj, ConvertToInteger(ship_player)
Minä en tiedä mitä tiedän, mutta sen tiedän ettei se ole mitään kaunista.