Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cool-driver »

Miten saan tekstin näkymään taustakuvan päällä vai saanko mitenkään?
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Awaclus »

cool-driver wrote:Miten saan tekstin näkymään taustakuvan päällä vai saanko mitenkään?
Jos tarkoitat sitä, että objektit ja kuvat tulevat tekstin päälle, ja haluaisit tekstin objektien ja kuvien päälle, tässä (toinen viesti, heti oman kysymykseni jälkeen) ratkaisu.
cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cool-driver »

Chaosworm wrote:
cool-driver wrote:Miten saan tekstin näkymään taustakuvan päällä vai saanko mitenkään?
Jos tarkoitat sitä, että objektit ja kuvat tulevat tekstin päälle, ja haluaisit tekstin objektien ja kuvien päälle, tässä (toinen viesti, heti oman kysymykseni jälkeen) ratkaisu.
Voisitko kirjoittaa pienen koodinpätkän? Ja sitten, osa kuvan viivoista tulee punaisella tasutavärillä vaikka ne on piirretty mustalla.
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by valscion »

cool-driver wrote:Ja sitten, osa kuvan viivoista tulee punaisella tasutavärillä vaikka ne on piirretty mustalla.
Se johtuu siitä, että kuvat maskataan, eli niistä asetetaan läpinäkyväksi aina oletuksena musta väri (RGB 0,0,0) ja sen takia taustaväri näkyy kuvan mustista kohdista läpi. Katso manuaalista komentoja "MaskImage" ja "DefaultMask".
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Awaclus »

cool-driver wrote:
Chaosworm wrote:
cool-driver wrote:Miten saan tekstin näkymään taustakuvan päällä vai saanko mitenkään?
Jos tarkoitat sitä, että objektit ja kuvat tulevat tekstin päälle, ja haluaisit tekstin objektien ja kuvien päälle, tässä (toinen viesti, heti oman kysymykseni jälkeen) ratkaisu.
Voisitko kirjoittaa pienen koodinpätkän? Ja sitten, osa kuvan viivoista tulee punaisella tasutavärillä vaikka ne on piirretty mustalla.
Siis näin.

Code: Select all

Repeat
     kasitellaan_objekteja
     kasitellaan_kuvia
    DrawGame
     kasitellaan_tekstia
    DrawScreen
Forever
cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cool-driver »

Ok, kiitti
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
VRGames
Newcomer
Posts: 4
Joined: Tue Jun 02, 2009 11:04 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by VRGames »

Eli siis, olen tehnyt tällaista arcaderäiskintää, jossa olen toteuttanut vihut tyypeillä. Vasta näin jälkeenpäin huomasi, että en voi tehdä niille tormäystunnistusta tai tulee MAVi. Taulukoilla pitäisi onnistua(kai) :roll:. Joudunko tekemään uudestaan vai onko jollain apua tähän?
Projut=
GTA - Jäätynyt, tylsä koodata
Time trap - Arcaderäiskintä, pelimoottori lähes valmis
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jonez »

Kyllä se on mahdollista, koodissasi on vain virhe. Näytä se täällä niin voimme auttaa.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
VRGames
Newcomer
Posts: 4
Joined: Tue Jun 02, 2009 11:04 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by VRGames »

Itse koodia on noin 500 riviä... Tässä kuitenkin sellainen pätkä jossa lisätään 8 miinaa pelaajan ympärille :

Code: Select all

    For mine=1 To 8    
      vihu.VIHUT = New(VIHUT)
      vihu\enkku=200
      vihu\obj = CloneObject(objmiina)
      vihu\nimi$ = miina
      CloneObjectPosition vihu\obj,ukko
      TurnObject vihu\obj,mine*45
      MoveObject vihu\obj,100
        SetupCollision vihu\obj,ukko,2,2,2
        SetupCollision vihu\obj,kilpi,2,2,2
    Next mine 
  Return
EDIT:

Siis tuossa ei ole sitä setupcollision pätkää, näin se toimii mutta miinat menevät ikävästi päällekäin :evil:

Projut=
GTA - Jäätynyt, tylsä koodata
Time trap - Arcaderäiskintä, pelimoottori lähes valmis
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by phons »

VRGames wrote:Itse koodia on noin 500 riviä... Tässä kuitenkin sellainen pätkä jossa lisätään 8 miinaa pelaajan ympärille :

Code: Select all

    For mine=1 To 8    
      vihu.VIHUT = New(VIHUT)
      vihu\enkku=200
      vihu\obj = CloneObject(objmiina)
      vihu\nimi$ = miina
      CloneObjectPosition vihu\obj,ukko
      TurnObject vihu\obj,mine*45
      MoveObject vihu\obj,100
        SetupCollision vihu\obj,ukko,2,2,2
        SetupCollision vihu\obj,kilpi,2,2,2
    Next mine 
  Return
EDIT:

Siis tuossa ei ole sitä setupcollision pätkää, näin se toimii mutta miinat menevät ikävästi päällekäin :evil:

MAV ei ilmene tuossa vaan miinojen päivyksessä eli siellä missä on For m.miina = Each miina - Next m
Tosin tuossa on kyllä yksi virhe: vihu\nimi$ = miina ei ole mahdolline
Kun taas: vihu\nimi$ = "miina" on mahdollinen
muista! Ja kyllähän siinä on SetupCollision
Image
cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cool-driver »

Miten saisin tehtyä sen, että esim. menot muuttuja on sotiaat muuttuja kertaa sotilaidenhinta muuttuja?
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by esa94 »

menot = sotilaat * sotilaidenhinta
cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cool-driver »

esa94 wrote:menot = sotilaat * sotilaidenhinta
Ei onnistu. Menot muuttuja pysyy nollassa kun sen näyttää tilanne kohdassa.
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Awaclus »

cool-driver wrote:
esa94 wrote:menot = sotilaat * sotilaidenhinta
Ei onnistu. Menot muuttuja pysyy nollassa kun sen näyttää tilanne kohdassa.
Koska joko sotilaat tai sotilaidenhinta on 0, tai sitten koska et päivitä ruutua.
cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cool-driver »

Chaosworm wrote:
cool-driver wrote:
esa94 wrote:menot = sotilaat * sotilaidenhinta
Ei onnistu. Menot muuttuja pysyy nollassa kun sen näyttää tilanne kohdassa.
Koska joko sotilaat tai sotilaidenhinta on 0, tai sitten koska et päivitä ruutua.
Päivitä ruutua?
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by esa94 »

cool-driver wrote: Päivitä ruutua?
DrawScreen
VRGames
Newcomer
Posts: 4
Joined: Tue Jun 02, 2009 11:04 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by VRGames »

Hei, kiitos vastauksesta Phons. Väliaikaismuuttujan avulla se onnistui:

Code: Select all

    For mine=1 To 8    
      tempmiina = CloneObject(objmiina)
      For vihu=Each vihut
        SetupCollision vihu\obj,tempmiina,2,2,2
      Next vihu
      vihu.VIHUT = New(VIHUT)
      vihu\enkku=200
      vihu\nimi$ = "miina"
      vihu\obj=tempmiina
      CloneObjectPosition vihu\obj,ukko
      TurnObject vihu\obj,mine*45
      MoveObject vihu\obj,100
        SetupCollision vihu\obj,ukko,2,2,2
        SetupCollision vihu\obj,kilpi,2,2,2
    Next mine 
  Return
:D
Projut=
GTA - Jäätynyt, tylsä koodata
Time trap - Arcaderäiskintä, pelimoottori lähes valmis
cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cool-driver »

esa94 wrote:
cool-driver wrote: Päivitä ruutua?
DrawScreen
Siinä on DrawScreen. Mutta testasin, että toimiiko sotilaat + sotilaliden hinta ja sekään ei toiminut. Testasin myös muilla muuttujilla ja ei toiminut plus tai kertolasku. Jos taas teen esim. 5 * 4 niin silloin toimii. Toisen pelini lähdekoodissa se toimii ihan hyvin, että menot muuttuja on vaikka laivat + raha. Mikä tässä nykyisessä koodissani mättää?
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
soitin

Re: Tyhmät kysymykset

Post by soitin »

Miten saan kätevästi musiikkisoittimeni lataamaan kappaleet annetusta kansiosta ja sen alikansiosta?
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jonez »

Cool-driver:
Vika saattaa olla vaikka missä. Näytä koodi.


Soitin:
Haluatko siis sellaisen systeemin, joka hakee tiedostoja ja kansioita? Tällainen toiminto löytyy cbSDK:sta. Tarvitset cbAPI.dll:ää, cbAPI.cb:tä, sekä täältä löytyviä funktioita nimeltä FileDialog(), ja FileDialogData().
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Locked