Vindicator on peli, jonka olen tehnyt sivuprojektina the monarchin kanssa. Idea syntyi, kun tein pienen esimerkin kouluun, jonka pohjalta tein tämän valmiiksi. Pelissä ohjataan Vindicator nimistä alusta, joka esiintyy myös The Monarch pelissä (Galactic republikin paras ja tehokkain alus). Sinun tulee tuhota ruudun reunasta tulvivia vihollisaluksia, joita on 6 erilaista. Peli vaikeutuu koko ajan tason noustessa. Alussa peli voi tuntua liiankin helpolta, mutta jossain viidennen tason kohdalla täytyy jo vähän liikkuakkin ja käyttää ohjuksia. Pelissä on myös kuusi erilaista power uppia, joita keräämällä helpotat vihollisten tuhoamista.
Power upit ovat:
Rapid Fire: Nopeuttaa tykkien latausta, ja ampuu siten nopeampaa tahtia.
Power Shots: Muuttaa tykit hetkellisesti tehokkaammiksi.
Power Barrage: Antaa alukselle tehokkaan suojakentän, jolla voi tuhota vihollisia lentämällä niitä päin. Nopeuttaa myös aluksen liikkumista.
Missile Pack: Kerää alukselle lisää ohjuksia, joilla voi tuhota useita vihollisia kerralla.
AM-Missile Pack: Kerää anti-materiaali ohjuksia, joilla voi tuhota kaikki ruudulla olevat viholliset.
Repair Drone Pack: Kerää korjausrobotteja, joilla voi korjata alusta 10% sen kestosta.
Alus liikkuu nuolinappuloista ja lisää tietoa saa HELP osiosta itse pelissä.
Valikkoon ei ole käytetty paljoa aikaa, joten se on hyvin yksinkertainen, koska tämä on minipeli.
Pelissä on käytetty suht paljon ääniefektejä ja grafiikkaa suoraan The Monarchista.
Latauslinkki: http://up.servut.us/27437
Screeni:
EDIT: Hotfix korjaus tehty. Kokeilin pelata peliä niin pitkälle kuin voi, ja huomasin, että power uppeja saa liikaa lopussa tekien pelin melkein päättymättömäksi, joten rajoitin power uppien spawnaamista tasolle 16 asti. Eli tasolle 16 asti niitä tulee koko ajan lisää, mutta sen jälkeen määrä pysyy samana, vaikka noustaankin seuraavalle tasolle.
Kommentteja ja pisteitä olisi myös mukava saada Omat pisteeni 14752
Vindicator, the monarch minipeli
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Vindicator, the monarch minipeli
Last edited by Sami The Great on Thu Dec 23, 2010 2:31 am, edited 2 times in total.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Vindicator, the monarch minipeli
ensimmäinen yritys 1038
Efektit oli kyllä kieltämättä todella hienoja. Tuo barragen rengasefekti olisi hienompi, jos se pyörisi aluksen ympärillä.
Powerupit oli kyllä liian saman näköisiä, mikä kyllä häiritsi vähäsen. Muuten kaikin puolin hieno minipeli.
Efektit oli kyllä kieltämättä todella hienoja. Tuo barragen rengasefekti olisi hienompi, jos se pyörisi aluksen ympärillä.
Powerupit oli kyllä liian saman näköisiä, mikä kyllä häiritsi vähäsen. Muuten kaikin puolin hieno minipeli.
Re: Vindicator, the monarch minipeli
oma enkka: 12962.
Hienot efektit ja tosi hyvä peli muutenkin. Oli varmaankin paras parallax scroller mitä oon pelannu .
Hienot efektit ja tosi hyvä peli muutenkin. Oli varmaankin paras parallax scroller mitä oon pelannu .
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Vindicator, the monarch minipeli
Minipeliksi viihdyttävyydeltään ja eritoten graafiselta ilmeeltään loistokas tuotos. Varmasti yksi parhaita CB:llä tehtyjä vieriviä avaruusräiskintöjä.
Erinäiset asiat jäivät kuitenkin henkilökohtaisesti hieman kaihertamaan:
* Aluksen räikeän epäjatkuva kiihtyvyys. Kun painat nappia, kiihtyvyys pomppaa infinitesimaaliseksi ajaksi äärettömään ja on sen jälkeen nolla, kunnes sama toistuu käänteisenä napin vapautuksessa. Toki ohjaus varmasti vaikeutuisi sietämättömän paljon, jos ihan Newtonin I lakia noudatettaisiin, mutta jokin sopiva kompromissi näiden väliltä voisi mielestäni olla silti nykyistä parempi.
* Epätasapainoisuus näkökentän pituudessa ja vihollisien kestävyydessä. Henkilökohtaisesti pitäisin pelistä enemmän, jos näkisin viholliset aikaisemmin - tai vaihtoehtoisesti ne liikkuisivat hitaammin - mutta vastaavasti niiden tuhoamiseksi pitäisi niihin tehdä enemmän vahinkoa.
* Powerupit. Klassisesti tässä genressä erilaisia boonuksia saa vihollisia tuhoamalla, ja luulen, että se toimisi tässäkin pelissä paremmin kuin nykyinen satunnaisspawnaus. Lisäksi jotkin powerupit (esimerkiksi osa perusaseistusta tehostavista) voisivat olla pysyviä, ja vaikeustaso voisi vastaavasti nousta jyrkemmin.
* Taustan parallaksitähtitaivas. Kun peli on muuten graafisesti niin kovatasoinen, osuu kaikki vähänkin keskinkertaisempi helposti silmään. Nykyinen kahdella tasolla toimiva systeemi ei ole huono, mutta siitä saisi huomattavasti elävämmän useampaa eri tasoa (heitetään tästä vaikka n. 5-8 kpl) käyttämällä. Etummaisissa tasoissa tähtiä ei tarvitse olla kuin muutama siellä täällä, ja "syvemmälle avaruuteen" liikuttaessa niiden määrä hiljalleen lisääntyy ja kirkkaus vastaavasti heikkenee. Takimmaiseen tason voisi vaikka lukita ihan paikalleen ja pirtää siihen tähtien lisäksi pölypilviä, galakseja, tms. monimutkaisempia objekteja.
Edellä olevat ovat siis vain minun omia mielipiteitäni, eikä niitä pidä ottaa liian vakavasti. Kuten sanottu, peli on kaukana huonosta, tai edes keskinkertaisesta. Esimerkiksi efektit ovat koko CB-pelitarjonnan huippua.
Erinäiset asiat jäivät kuitenkin henkilökohtaisesti hieman kaihertamaan:
* Aluksen räikeän epäjatkuva kiihtyvyys. Kun painat nappia, kiihtyvyys pomppaa infinitesimaaliseksi ajaksi äärettömään ja on sen jälkeen nolla, kunnes sama toistuu käänteisenä napin vapautuksessa. Toki ohjaus varmasti vaikeutuisi sietämättömän paljon, jos ihan Newtonin I lakia noudatettaisiin, mutta jokin sopiva kompromissi näiden väliltä voisi mielestäni olla silti nykyistä parempi.
* Epätasapainoisuus näkökentän pituudessa ja vihollisien kestävyydessä. Henkilökohtaisesti pitäisin pelistä enemmän, jos näkisin viholliset aikaisemmin - tai vaihtoehtoisesti ne liikkuisivat hitaammin - mutta vastaavasti niiden tuhoamiseksi pitäisi niihin tehdä enemmän vahinkoa.
* Powerupit. Klassisesti tässä genressä erilaisia boonuksia saa vihollisia tuhoamalla, ja luulen, että se toimisi tässäkin pelissä paremmin kuin nykyinen satunnaisspawnaus. Lisäksi jotkin powerupit (esimerkiksi osa perusaseistusta tehostavista) voisivat olla pysyviä, ja vaikeustaso voisi vastaavasti nousta jyrkemmin.
* Taustan parallaksitähtitaivas. Kun peli on muuten graafisesti niin kovatasoinen, osuu kaikki vähänkin keskinkertaisempi helposti silmään. Nykyinen kahdella tasolla toimiva systeemi ei ole huono, mutta siitä saisi huomattavasti elävämmän useampaa eri tasoa (heitetään tästä vaikka n. 5-8 kpl) käyttämällä. Etummaisissa tasoissa tähtiä ei tarvitse olla kuin muutama siellä täällä, ja "syvemmälle avaruuteen" liikuttaessa niiden määrä hiljalleen lisääntyy ja kirkkaus vastaavasti heikkenee. Takimmaiseen tason voisi vaikka lukita ihan paikalleen ja pirtää siihen tähtien lisäksi pölypilviä, galakseja, tms. monimutkaisempia objekteja.
Edellä olevat ovat siis vain minun omia mielipiteitäni, eikä niitä pidä ottaa liian vakavasti. Kuten sanottu, peli on kaukana huonosta, tai edes keskinkertaisesta. Esimerkiksi efektit ovat koko CB-pelitarjonnan huippua.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Vindicator, the monarch minipeli
Tämä kävi itsellänikin silmään. Helpointa tuo olisi toteuttaa niin, että tähtien x-koordinaatti ja etenemisvauhti olisivat satunnaisgeneroituja liukulukuja. Tasot muodostuisivat tällä tavalla kuin itsestään, ja ne olisivat dynaamisia. Tähtien himmeyskin voitaisiin katsoa suoraan niiden nopeudesta.SPuntte wrote:* Taustan parallaksitähtitaivas. Kun peli on muuten graafisesti niin kovatasoinen, osuu kaikki vähänkin keskinkertaisempi helposti silmään. Nykyinen kahdella tasolla toimiva systeemi ei ole huono, mutta siitä saisi huomattavasti elävämmän useampaa eri tasoa (heitetään tästä vaikka n. 5-8 kpl) käyttämällä. Etummaisissa tasoissa tähtiä ei tarvitse olla kuin muutama siellä täällä, ja "syvemmälle avaruuteen" liikuttaessa niiden määrä hiljalleen lisääntyy ja kirkkaus vastaavasti heikkenee. Takimmaiseen tason voisi vaikka lukita ihan paikalleen ja pirtää siihen tähtien lisäksi pölypilviä, galakseja, tms. monimutkaisempia objekteja.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Vindicator, the monarch minipeli
Toki näin saisi vielä hienoman efektin, mutta jok'ikisen tähden piirtäminen erikseen todennäköisesti kyykyttää CB:n softablitterin aika tehokkaasti, ainakin jos tähtiä halutaan "tarpeeksi". Nyt parallaksitausta on ilmeisesti toteutettu kahdella maskatulla, tiilikasautuvalla kuvalla (/data/gameBg1.png ja /data/gameBg2.png).Grandi wrote:Tämä kävi itsellänikin silmään. Helpointa tuo olisi toteuttaa niin, että tähtien x-koordinaatti ja etenemisvauhti olisivat satunnaisgeneroituja liukulukuja. Tasot muodostuisivat tällä tavalla kuin itsestään, ja ne olisivat dynaamisia. Tähtien himmeyskin voitaisiin katsoa suoraan niiden nopeudesta.
Tuli muuten spotattua yksi bugi(?): kun pelaajan alus on ihan alueen vasemmassa laidassa ja painaa vasemmalle, moottoreista lähtevät suihkut katoavat.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Vindicator, the monarch minipeli
Kiitos rakentavasta palautteesta Tein nyt vielä yleisön pyynnöstä pieniä parannuksia, vaikka pelin piti olla valmis Tein tähtien scrollauksen paremmaksi, joka tehdään nyt neljällä eri tasolla kahden sijaa. Lisäksi barrage pyörii nyt aluksen ympärillä, eikä enää pelkästään välky. Kasasin myös nyt valikon samaan exeen itse pelin kanssa, koska systeemi oli ihan surkea ja jotkin virusohjelmat alkoivat valittaa, kun koodissa on execute käsky. Korjasin myös peräliekki bugin. Nyt liekkien pitäisi näkyä, vaikka painaisikin vasenta nappia aluksen ollessa ruudun reunassa.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Vindicator, the monarch minipeli
Aluksen hitboksi oli valtava, tälläisissä peleissä kannattaisi ehkä olla mielummin armahtava osumien suhteen, ja lisätä sitten vihollisten määrää. Ja tosiaan esim. nopeus powerup olisi voinut olla pysyvä, nyt aluksen hidastuminen turhautti. Lisäksi ohjukset ovat tylsiä vihollisia, peli tarvitsisi selvästi lentäviä taistelurobotteja ja avaruusasemia saavuttaakseen miellyttävän visuaalisen jännittävyyden tason. Mutta ei paha, pelasihan tätä.
- Nameless_One
- Member
- Posts: 63
- Joined: Fri Mar 26, 2010 4:05 pm
Re: Vindicator, the monarch minipeli
Mutta nykyisellään jos nuo laser- ja nopeus-powerupit olisivat pysyviä, niin sitten niitä ei tarvitsisi ottaa kuin kerran ja sen jälkeen ne onkin pelkkiä koristeita tähtitaustan päällä.
Tämä mielestäni pitäisi hoitaa siten, että kaikki powerupit olisivat pysyviä, mutta ne parantaisivat aluksen tehoa asteittain. Esimerkiksi aluksi alus ampuisi vain yhden tavallisen ammuksen, ekan ammus-powerupin jälkeen kaksi ammusta, toisen -powerupin jälkeen lasereita jne. Tai vaikkapa aluksi alus ampuu yhden ammuksen sekunnissa, rapid firen jälkeen yhden ammuksen 0,9 sekunnissa, toisen jälkeen 0,8 sekunnissa jne. Sitten kun ollaan maksimoitu aluksen jokin osa-alue, niin kyseistä osa-aluetta parantavaa poweruppia ei tulisi enää ikinä vastaan.
Muuten kaikin puolin tosi hyvä parallax scroller.
Tämä mielestäni pitäisi hoitaa siten, että kaikki powerupit olisivat pysyviä, mutta ne parantaisivat aluksen tehoa asteittain. Esimerkiksi aluksi alus ampuisi vain yhden tavallisen ammuksen, ekan ammus-powerupin jälkeen kaksi ammusta, toisen -powerupin jälkeen lasereita jne. Tai vaikkapa aluksi alus ampuu yhden ammuksen sekunnissa, rapid firen jälkeen yhden ammuksen 0,9 sekunnissa, toisen jälkeen 0,8 sekunnissa jne. Sitten kun ollaan maksimoitu aluksen jokin osa-alue, niin kyseistä osa-aluetta parantavaa poweruppia ei tulisi enää ikinä vastaan.
Muuten kaikin puolin tosi hyvä parallax scroller.
Projektit:
Semmonen jännä tasoloikka
Youtube-kanavani
Uusin video: Pelataas LoZ Oracle of Seasons - Osa 14 - Tarm Rauniot
Semmonen jännä tasoloikka
Youtube-kanavani
Uusin video: Pelataas LoZ Oracle of Seasons - Osa 14 - Tarm Rauniot
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Vindicator, the monarch minipeli
Niin, ja tulipas vielä mieleen, että ainakin yksi selkeä asia, jossa ezbe:n suttuprötö voittaa tämän pelin, on viholliset ja niiden skriptattavuus. Ei ehkä kannata lähteä ihan samaa tavoittelemaan, mutta edes jollain tavalla liikkuvat viholliset (muutenkin kuin sokkona ja tasaisesti suoraan oikealta vasemmalle) saisivat pelin näyttämään huomattavasti vähemmän satunnaisgeneroidun lukulistan eräältä graafiselta tulkinnalta.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX