Page 1 of 2
Mushroom Adventures
Posted: Sat Dec 04, 2010 4:50 pm
by Frozen
Jo jonkin aikaa tekeillä ollut peliprojektini. Pelin päähenkilö on tämän hetkisten suunnitelmien mukaan Akiosa Kusioja, joka on japanilainen opiskelija. Enempää en paljasta vielä pelin juonesta.
Pelin kontrollit:
Sieni tyypit:
Vihollistyypit:
Peli on vasta pieni pelimioottoridemo. Grafiikkat ovat vasta beta asteella todellakin
Viholliset tapetaan tuttuun tyyliin jo monesta tasoloikkapelistä, eli hyppäämällä niiden päälle. Toinen tapa on käyttää erilaisia heittoaseita, joita on vasta tähänmennessä 2.
Code: Select all
Julkaisu 4 uutuuden:
-Checkpointit
-Uusi tausta
-Heittosienillä hajotettavat tilet
-Uusi heittosieni, kaasusieni, joka putoaa pikkuhiljaa lentäessään
-Yksi uusi vihollinen, spike crawler (seuraa pelaajan liikkeitä)
-Uusi beta kenttä
Pelissä kerätään kolikoita, joita voi käyttää kaupoissa, joita tulee pelissä melko usein. Suunnitelmia olen tehnyt jo melko paljon ja sitä "jäätymispelkoa" tuskin on, sillä tämän tekeminen on ollut vain silkkaa iloa. Rakentavaa palautetta? Ehdotuksia? Kiitoksia etukäteen.
Latauslinkki (reso: 800*600)
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sat Dec 04, 2010 6:10 pm
by Koodiapina
"Unable to set graphics mode"
Näyttöni resoluutio on 1600×900.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sat Dec 04, 2010 6:11 pm
by Frozen
Grandi wrote:"Unable to set graphics mode"
Näyttöni resoluutio on 1600×900.
arght.. pitää laittaa jotenki paremmin..
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sat Dec 04, 2010 6:24 pm
by MaGetzUb
Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sat Dec 04, 2010 6:28 pm
by Frozen
MaGetzUb wrote:Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Kokeilin aluksi tuollaisia asetuksia, mutta se vaikutti liikaa pelattavuuteen. Latauslinkki2:ssa on sama resoluutio, vain sizablena. (tai mitenkä se nyt kirjoitettiinkaan)
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sat Dec 04, 2010 10:31 pm
by MaGetzUb
Frozen wrote:MaGetzUb wrote:Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Kokeilin aluksi tuollaisia asetuksia, mutta se vaikutti liikaa pelattavuuteen. Latauslinkki2:ssa on sama resoluutio, vain sizablena. (tai mitenkä se nyt kirjoitettiinkaan)
Entäs 800x600?
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 11:24 am
by Frozen
MaGetzUb wrote:Frozen wrote:MaGetzUb wrote:Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Kokeilin aluksi tuollaisia asetuksia, mutta se vaikutti liikaa pelattavuuteen. Latauslinkki2:ssa on sama resoluutio, vain sizablena. (tai mitenkä se nyt kirjoitettiinkaan)
Entäs 800x600?
Katon sitä myöhemmin. Tuo linkki2:sen versio on ihan hyvin pelattavissa, joten en vielä rupea muuttamaan resoa, koska siinä kaupparuudussa pitäis laittaa kaikki kuvat ruudun koon mukaan oikeille paikoille.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 2:13 pm
by naputtelija
Tämä on kyllä betaksikin hyvä!
arvostelut:
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 4:18 pm
by Frozen
naputtelija wrote:Tämä on kyllä betaksikin hyvä!
arvostelut:
Tarkoitatko että peli on liian vaikea vai helppo kun vaikeusaste on 3 tähteä?
Grafiikat parantuu lopulliseen versioon, kenttä saattaa olla jonkinlainen bonus lvl lopullisessa versiossa. Seuraavan version ajattelin postaavani huomenna, jossa on korjattuna muutamia seikkoja ja muutamia uusia sieniä. Ajattelin myös, että tekisin uuden mapin seuraavaa versiota varten.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 5:15 pm
by Awaclus
Frozen wrote:Tarkoitatko että peli on liian vaikea vai helppo kun vaikeusaste on 3 tähteä?
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että vaikeusaste 3/5 = sopivan vaikea. Tarkemmin ajateltuna taisin jotenkin käsittää väärin.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 5:33 pm
by Koodiapina
Tähtijärjestelmällä kuvataan yleensä laatua, ei määrää. Loogisesti ajateltuja "sopivan vaikean" pitäisi olla täydet viisi tähteä.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 5:57 pm
by valscion
Aika hyvä pelinalku
. Tästä on hyvä lähteä eteenpäin. Tasohyppelyjä ei CB:llä olekaan paljoa tehty, joten on mukava nähdä nyt taas pitkästä aikaa tällaisia klassisia viritelmiä
.
Listaan tässä vähän ajatuksia pelistä, joissa on mielestäni korjattavaa. Ota kritiikki rakentavana palautteena
- Jos osuin siinä alussa lentäviin punaisiin vihollisiin, jouduin mahdollisesti seinän sisään. Tällöin törmäyksentarkistus siis vähän kusasi, ja tipuin kartan läpi niin, ettei pelihahmoani enää näkynyt.
- Pelissä ei päässyt siellä ihme alhaalla olevasta onkalosta tms. pois.
- Musiikki oli liian itseään toistavaa. Edes vähän pidempi pätkä niin ei menis hermot .
- Kartta oli melko vaikea, kesti hetki tajuta että mitä tässä edes haettiin.
- Ylipäänsä jonkinmoinen harjoittelu-osio olisi hyvä pistää ensimmäisiksi tasoiksi. Näin pelaaja tajuaisi, että mitä nuo eri sienet tekevät ja edes sen, että niitten lentävien punaisten otusten päälle voi hyppiä.
- Jonkinmoinen mahdollisuus pistää pause ja aloittaa kartta alusta tai vastaavaa.
Ymmärrän kyllä että tämä on vasta ihan ensimmäisiä versioita pelistä. Olet oikeilla jäljillä siinä, että miten projekti tulisi tehdä - ensin se tekniikka, ja vasta sitten ne hienot lisät (kuten valikko, äänimaailma, yms). Onnea projektille
EDIT: Suosittelen muuten vahvasti sitä, että muutat kaikki pelin käyttämät kuvat PNG-muotoon. Näin saisit paketista ainakin viisinkertaisesti pienemmän. Suosittelen vielä kuvien tallennuksen jälkeen poistamaan png-tiedostoista kaiken turhan datan ja pienentämään kuvat (laadun kuitenkin pysyessä aivan yhtä hyvänä) käyttämällä
PNG Monsteria. Voit katsoa esimerkiksi minun projektini (kts. allekirjoitus) media-kansiossa olevia kuvia. Jos ne olisivat bmp-muodossa, veisivät ne ainakin satakertaisesti enemmän tilaa.
EDIT2: Sellainen tieto muillekin arvostelijoille, että pelkät tähtiarvosanat tai jotkut muut vastaavat numeroarvosanat (esim. 3/10 grafiikoista yms.) eivät ole kauhean rakentavaa palautetta. Kertokaa, että missä on mielestänne parannettavaa, jos haluatte antaa arvosanan, tai ainakin valottakaa omaa mielipidettänne edes muutamalla sanalla.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 7:09 pm
by Frozen
Otan myös vastaan kehitysideoita, kuten uusia vihollis ja sieni tyyppejä.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 7:39 pm
by MaGetzUb
Sieniehdotukseni olisi ajan hidastaja sieni.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Sun Dec 05, 2010 8:04 pm
by valscion
Uudeksi viholliseksi voisi vaikka laittaa jonkun öhkömönkiäisen, joka on kiinni jossain pinnassa (seinässä/lattiassa/katossa) ja ampuu tietyin väliajoin jonkin ammuksen, jota pelaajan tulee väistää.
Strategista lisäystä peliin voisi tuoda vaikka jonkinmoisilla kytkimillä, jotka avaavat/sulkevat laattoja. Myös jotkut murenevat laatat, jotka täytyisi tuhota heitettävällä sienellä, voisi olla hauska idea.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Mon Dec 06, 2010 5:28 pm
by naputtelija
Semmoinen voisi olla hyvä idis että on sellaisia toteemipaaluja josta kuuluu ääni ja niitä pitää lyödä oikeassa järjestyksessä.
Ja kulkuneuvoja jotka toimii sienienergialla, esim. sukellusvene, auto, lentokone jne...
Re: Mushroom Adventures
Posted: Mon Dec 06, 2010 6:39 pm
by Frozen
Uutta
-
Bugeja korjattu
-
Viholliset spawnaavat uudelleen jos kuolee itse.
-
Uusia sieniä
-
Uusia vihollisia
-
Uusi kenttä, sillä en ruvennut ahtamaan uusia asioita edelliseen kenttään
Tämänhetkisiä ongelmia:
-Yellow Sludge lakkaa toimimasta jos laittaa pauselle. (Pausea siis ei ole tässä versiossa)
-Stone skin ei toimi vielä kunnolla
Tulossa seuraavaan versioon:
-itsetuhonappi, kentän aloittaminen onnistuu alusta ilman, että tarvitsee oikeasti tapattaa itseään muuten.
-Lisää vihollisia ja sieniä.
Niitä VesQ:n ehdottamia kytkimiä ja laattoja ei ole vielä pelissä, kuten ei myöskään tuhottavaa maastoa, mutta ne ovat tulossa viimmeistään lopulliseen versioon.
Re: Mushroom Adventures
Posted: Tue Dec 07, 2010 2:39 pm
by Nameless_One
Heittosieni ehdotuksia:
1: Sellainen sieni, että kun sen heittää, niin se hajoaa neljään osaan ja jokainen osa menee eri (ilman)suuntaan.
2: Sieni, jonka voisi heittää eri suuntiin, esimerkiksi ylös-, alaspäin tai viistoon.
Edit:
Pelasin tuon kakkos kentän läpi ja löysin pari bugia/featuria:
- -Kaupassa ollessani viholliset voivat vahingoittaa minua.
-Kaupassa ollessani voin heittää sieniä, josta sain aika tyhmän yksityiskohtaidean. Lue jos tahdot.
-Kun minulla oli maksimi healthit, niin minä silti pystyin ostamaan kaupasta parannussieniä tuhlaten rahaa
Re: Mushroom Adventures
Posted: Tue Dec 07, 2010 5:16 pm
by skinkken
Tässä nyt on sama vika, niin kuin kaikissa cb-tasohyppelyissä: Painovoima on liian pieni ja hahmo liikkuu töksähtelevästi!
On jotenkin tyhmää kun niin matalalle hyppäävä ukko kiitää leveän rotkon yli, ja maahan putoaminen kestää kauan. Mutta onneksi sitä voi parantaa! Muutat vain painovoiman tehokkaammaksi ja hahmon hyppäämään kovempaa, ja lisäät ukolle x-liikkeen jota pienennetään nollaa kohti vaikka Curvevaluella ja että nuolista xliikettä vähennetään tai lisätään.
Muuten pelissä oli vähän kököt grafiikat (tiedän, niiden tekeminen on vaikeaa), mutta efektit olivat hienot ja musiikki sopi hyvin myös. Erikoissienet olivat hyviä, paitsi heitettäviä sieniä pitäisi saada vaikka 5/osto tai sitten rahaa enemmän.
Jatka vaan tekemistä!
Re: Mushroom Adventures
Posted: Tue Dec 07, 2010 7:28 pm
by Frozen
skinkken wrote:Tässä nyt on sama vika, niin kuin kaikissa cb-tasohyppelyissä: Painovoima on liian pieni ja hahmo liikkuu töksähtelevästi!
On jotenkin tyhmää kun niin matalalle hyppäävä ukko kiitää leveän rotkon yli, ja maahan putoaminen kestää kauan.
Kieltämättä tuo "liitelevä" hyppy ei sovi kaikkiin peleihin, mutta mielestäni se sopii ainakin tähän. Tuo päähenkilöhän on "tripillä", syötyään epäilyttävän näköisiä sieniä, toisin sanoen hän on sellaisessa kunnossa, että.... "I believe I can fly!"