CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Ja entäs kun exestä halutaan mahdollisimman pieni jos ei käytetä kaikkia komentoja? Niin että exeen tulisi vain kaikki tarpeellinen ilman mitään turhaa?axu wrote:Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Muistelen Zeron kertoneen viime assyillä, että Filben kysymä ominaisuus on aina päällä - mukaan pakataan vain kulloinkin tarpeelliset asiat. Todella pieniä .exejä en usko senkään tuottavan, vaan eihän se ole CoolBasicin pointtikaan :)
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä.axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Nyt tulee taas niin tyhmä kysymys... eli onko classicki jo puolessa välissä vai vain kääntäjä Eli valmistuuko classicki nähtävästi jouluna vai kesällä vai maailman tuhouduttua??tuhoojabotti wrote:allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä.axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
Edit. Oikeita vastauksia kiitos, eikä mitään linkkiä siihen *****
- TheDuck
- Devoted Member
- Posts: 632
- Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
- Location: C:\Program Files\Tuusula\
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Kääntäjä. Ja classic valmistuu sitten kun se saadaan valmiiksi.
^^
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Pelimoottori on jo työnalla. Heti kun kääntäjä on valmis niin siihen pultataan tulkki kiinni, mikä tarkoittaa sitä että Cool VES:lla voi jo ajaa CoolBasic Classic-koodia! Tämä vaihe on meille kehittäjillekin varmasti kaikkein mielenkiintoisin.
Niin kuin Tuhoojabotti jo mainitsikin, tämän lisäksi meidän tulee valmistella mm. uusi koodieditori käyttökuntoon ja jonkinnäköinen väliaikainen kotisivu (se milloin täysi web-portaali menee tuotantoon, on vielä auki). Sitten ollaankin jo valmiita ensimmäiseen alpha-versioon!
Se, onko meillä julkinen alpha vai vasta julkinen beta, on vielä päättämättä.
Niin kuin Tuhoojabotti jo mainitsikin, tämän lisäksi meidän tulee valmistella mm. uusi koodieditori käyttökuntoon ja jonkinnäköinen väliaikainen kotisivu (se milloin täysi web-portaali menee tuotantoon, on vielä auki). Sitten ollaankin jo valmiita ensimmäiseen alpha-versioon!
Se, onko meillä julkinen alpha vai vasta julkinen beta, on vielä päättämättä.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Hienoa kuulla! Onko loppupuolisko helpoin osa vai yhtä vaikea? Kestääkö vielä kauankin?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Alku on työläin. Kun pyörä sitten lähtee pyörimään tuon enginen kanssa niin konkreettisia tuloksiakin tulee paljon useammin.
EDIT:
Ja näin onnistuin olemaan vastaamatta kumpaankaan kysymykseen suoraan
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen ) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:
Code: Select all
Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1)
If c = "Testi1" And a > 10 Then
...
End If
Print a //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
En aivan tajua, mitä hyötyä tästä olisi. Miksi ei vain voisi kirjoittaaaxu wrote:Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen ) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:Code: Select all
Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1) If c = "Testi1" And a > 10 Then ... End If Print a //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
Code: Select all
If "Testi" + Rand(1) = "Testi1" And b ^2 > 10 then
...
EndIf
Ja muutenkin mikäli tuollaista käytetään vaikka silmukassa, niin varmaankin se hidastaisi aika paljon kun kokoajan täytyisi varailla muistia. Funktioissa muuttujat kumminkin tuhottaisiin lopussa joten hirvittävästi sillä ei ole merkitystä. Muutenkaan nykymittapuulla 4 tavua on olemattomasti.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Tuleekohan V3:n asetus, jossa voi valita, piirretäänkö piirtokomennot 2- vai 3d :nä?
Tämän voisi toteuttaa kahdella kuvalla; "screen" ja "3dscreen". Eli käytännössä olisi mahdollista tehdä mukavannäköinen 3d-peli osaamatta kaikkia 3d-projektioon tarvittavia kaavoja.
Tämän voisi toteuttaa kahdella kuvalla; "screen" ja "3dscreen". Eli käytännössä olisi mahdollista tehdä mukavannäköinen 3d-peli osaamatta kaikkia 3d-projektioon tarvittavia kaavoja.
-
- Devoted Member
- Posts: 594
- Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
- Location: Ruudun toisella puolella
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Tätäpä juuri hain. Odotukset ovat korkealla uuden CB:n mahdollisuuksista.Wingman wrote:tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:
Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
Rotate3DObject obj, XAxis, xang
Rotate3DObject obj, YAxis, yang
Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.MaGetzUb wrote:No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang) Rotate3DObject obj, XAxis, xang Rotate3DObject obj, YAxis, yang Rotate3DObject obj, ZAxis, zang EndFunction
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin.
EDIT:
Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)
Code: Select all
Scope
Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer
...
EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
Last edited by JATothrim on Sat Apr 02, 2011 7:06 pm, edited 1 time in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Vielä sen verran sanon offtopic:na, että tuossa Rotate3DObj funktiossa käytettäisiin toista rotaatio funktiota, jossa objektia käännettäisiin vain annetun akselin ja kulman avulla. Rotate3DObj vain kääntäisi vain kyseisen funktion avulla kaikki erikseen.. o_OJATothrim wrote:On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.MaGetzUb wrote:No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang) Rotate3DObject obj, XAxis, xang Rotate3DObject obj, YAxis, yang Rotate3DObject obj, ZAxis, zang EndFunction
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin.EDIT:Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)
[/edit]Code: Select all
Scope Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer ... EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Mitenkäs kesälomat vaikuttavat CBC:n kehitykseen? Enemmän aikaa koodailla, mutta haluaako sitä kauniilla säällä koneella olla?
On nyt taas ollut kohta neljännesvuosi ilman mitään tiedonantoa projektin kehittymisestä, vähän huolestuttaa Toivottavasti se enteilee jotain hyvää
On nyt taas ollut kohta neljännesvuosi ilman mitään tiedonantoa projektin kehittymisestä, vähän huolestuttaa Toivottavasti se enteilee jotain hyvää