Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä)

Post by Awaclus »

Ajattelin tehdä tällaisen ketjun tähän, koska on joitakin kysymyksiä, joita saa kuulla lähes kuukausittain. Toivoisin ketjulle joko stikkiä tai poistamista, koska siitä ei ole vastaavaa hyötyä, jos se valuu tuonne alemmas ja kukaan ei sitä löydä. Ctrl+F on ystäväsi, jos lista paisuu suureksikin. Suuremmitta puheitta alustavaa listaa:

1. Ajan ohjelman, mutta compiler heittää Code 88: Can't find missing REPEAT, structure start block missing at line... vaikka Repeat on paikoillaan niin kuin pitääkin.
- Vastaus: Sinulla erittäin luultavasti jossain jokin If-rakenne, josta puuttuu EndIf, sinulla puuttuu For-loopista Next, While-loopista WEnd tai jotain muuta vastaavaa. Jos olet sisentänyt koodisi, ei pitäisi olla vaikeaa löytää ongelmaa, ja jos taas et ole, niin nytpä tiedät, miksi niin olisi kannattanut tehdä ;).

2. Teen ohjelman, ja ajan sen, mutta compiler heittää virheilmoitusta jotta edellinen ajo on edelleen käynnissä tms.
- Vastaus: sinulla on luultavasti käytössä Windows Vista tai uudempi Windows. Jos pitää paikkansa, aja seuraavalla kerralla cbEditor järjestelmänvalvojana (klikkaa cbEditoria hiiren oikealla näppäimellä ja valitse siitä "Suorita järjestelmänvalvojana" tai "Run as administator") ja pitäisi toimia. Toinen mahdollisuus on, että cbRun.exe on jotenkin jäänyt kummittelemaan - mene tehtävienhallintaan ja sulje prosessi cbRun.exe sieltä. Voi myös olla, että virustorjuntaohjelmasi jollain tavalla estää CoolBasicia toimimasta - lisää cbRun.exe ja cbEditor.exe luotettavien ohjelmien listaan niin pitäisi sitten viimeistään toimia. Jos huolimatta tästä ei toimi, yksi mahdollinen ratkaisuvaihtoehto voi olla myös CoolBasicin tallentaminen jonnekin muualle kuin C-aseman Program Files-kansioon.

3. Ohjelmani heittää Memory Access Violationia. Miksi?
- Vastaus: yrität käyttää objektia/kuvaa/musiikkia jne, jota ei ole (esimerkiksi sinulla on objekti ukko, mutta käytät objektia uikko). Huomioi, että jos PaintObjectilla käytät kuvaa objektin maalaamiseen, sen nimen edessä täytyy olla viiva (esim. PaintObject ukko_obj, -ukkolentää_img). MAV voi tulla myös ihan muista syistä, ja silloin korjaustapa voi olla vaikka yhden tyhjän rivin lisääminen tiettyyn kohtaan koodia; tässä tapauksessa kyseessä on ns. mysteerimavi, jolle ei ole mitään selitystä ja joka on CoolBasicin bugi. Suosittelen SetWindow-komentojen sijoittamista eri paikkoihin koodia, jotta saa selville, missä kohtaa MAV tulee. Joskus voi käydä niin, että MAV tulee vasta DrawGamen tai DrawScreenin kutsumisen yhteydessä, vaikka kirjoitusvirhe on ollut jo aikaisemmin.

4. Ohjelmani heittää "can't load object" tms. sen jälkeen, kun olen tallentanut koodin, mutta ennen tallennusta toimi hyvin.
- Vastaus: mediaa etsitään sieltä, minne lähdekoodi on tallennettu. Eli jos lähdekoodi on kansiossa Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY ja koodissasi lukee LoadObject ("Media\soldier.bmp"), soldieria etsitään kansiosta Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY\Media - riippumatta siitä, missä CoolBasic sijaitsee. Automaattisesti mediaa etsitään sieltä, missä cbEditor on, siksi koodisi toimi ennen tallennusta.

5. Törmäystunnistus ei toimi aseen panoksille, vaikka pistän setupcollision pati, kartta, 2, 4, 1.
- Vastaus: ei kuulukaan. Objekti pati on luultavasti sinun piilossa oleva masterobjektisi, ruudulla näkyvät panokset ovat sitten tyyppikokoelman tai taulukon jäseniä, ja törmäystunnistus täytyy asettaa sitten niille - CloneObjektin jälkeen siihen kohtaan koodia, missä uusi panos luodaan. Huomaa se, että panos tällä tavoin jää seinään kiinni, eikä häviä, kuten luultavasti olisi kuitenkin parempi - sen saa häviämään tarkistamalla sen liikutuksen jälkeen, onko se kartan päällä (getmap) ja poistamaan objektin ja jäsenen.

6. Miten teen valikon peliini?
- Vastaus: se on sen verran "monimutkainen" juttu, etten sitä tässä viitsi selittää, koska se ei ihan lyhyesti onnistu. Tässä on yksi esimerkki, kiitos siitä Grandille. Lisää löytynee haulla.

7. Miten teen räiskintäpelin?
- Vastaus: lue Type-tutoriaali Esimerkit ja tutoriaalit -alueelta, käy cbEditorin oppitunnit läpi (älä kuitenkaan copypastaa niistä mitään, tai muuten et opi!) ja selaile manuaalin aloittelijoille suunnattuja sivuja. Sitten vain alat koodailemaan ja mikäli tulee vastaan ongelmia, sen kuin foorumille kysymään, älä kuitenkaan kuvittele, että kukaan tekee sinulle mitään valmiiksi.

8. Miten vaihdan kuvakkeen pelilleni?
- Vastaus: hyvät ohjeet löytyvät täältä.

9. Mistä johtuu virheilmoitus Fatal error occured, jossa on hieno hymiö perässä? :)
- Vastaus: Se voi johtua ainakin siitä, että olet ylittänyt funktiorajan (126, foorumilta löytyy myös modattu versio cbEditorista, jossa raja on isompi.), sinulla on koodissasi joku turha Include, joku funktion parametri on samanniminen kuin joku tyyppikokoelma (ehkäpä muukin muu globaali muuttuja?) tai olet jakanut jonkin koodirivin kahtia tai sinulla on liikaa case-vaihtoehtoja tai koodissa on merkkejä, joita CB ei tunnista (kieliasetuksistasi riippuen, CB ei välttämättä tunnista ääkkösiä). Ainakin nämä löytyivät nopealla haulla, vaihtoehtoja voi olla useampiakin.

10. Include-ongelma (ehdotuksia vähän kuvaavamman otsikon suhteen otan vastaan)
- Vastaus: Include täytyy laittaa koodin sekaan siis jo ennen ohjelman kääntämistä, tai muuten ne eivät includetu eikä koodi siis myöskään toimi, ja tämän jo Compiler havaitsee ja heittää Syntax Erroria.

11. Minulla on kysymys ja luulen, että se on aika usein kysytty, mutta se ei ole listassa. Mitä tehdä?
- 1. Käytä foorumin hakua. Jos löytyi vastaus, ilmoittele mielellään minulle, niin voin lisätä sen listaan, jos se tosiaan on usein kysytty.
- 2. Jos ei löytynyt haulla, kysy Tyhmät kysymykset-topicissa. Sinne postaaminen ei tee kysymyksestäsi eikä sinusta tyhmää, se tekee foorumista selkeämmän. Käytä postatessasi mahdollisimman selkeää kieltä, mahdollisimman vähän tarpeettomia korostuksia. Käytä myös code-tageja koodin ympärillä.



Päivityslogi:
(1.12.2009 klo 23:58): Oli vahingossa kaksi kuudetta ongelmaa. Ei ole enää.
(2.12.2009 klo 18:49): Ongelmassa 8 oli mahdollisesti väärin ymmärrettävä lause. Ei ole enää.
(9.12.2009 klo 21:30): Lisätty ohjeet kuvakkeen vaihtoon.
(10.12.2009 klo 16:48): Lisätty Fatal error-ongelma.
(5.2.2010 klo 14:04): IDE on aiheuttanut nyt ihan tarpeeksi hämminkiä.
(23.4.2010 klo 17:52): Poistettu viimeisetkin IDE:n rippeet ja lisätty Can't find missing REPEAT-kohta heti ensimmäiseksi. Muutenkin sanavalintoja paranneltu oikeammiksi.
(17.5.2010 klo 22:06): Lisätty Include-ongelma.
(11.11.2010 klo 17:37): Lisätty yksi ratkaisu lisää kakkosongelmaan ja laitettu päivityslogi spoiler-tagiin.
(31.8.2011 klo 18:33): Lisätty SetWindow-komennon ehdottaminen ja DrawGame-juttu MAV-ongelmaan ja perusteltu päivityslogin olemassaolo.
(19.9.2011 klo 17:52): Lisätty MAV-ongelmaan muistutus viivasta PaintObjectilla kuvaa käytettäessä.
(13.6.2013 klo 7:03): Lisätty kakkosongelmaan mahdollisuus uudemmista Windowsin versioista.
(19.6.2013 klo 20:24): Lisätty Fatal errorille yksi lisäsyy.
Bonusongelma: Miksi on päivityslogi?
Vastaus: Siitä näkee, kuinka usein tämä ketju tarvitsee päivitystä. Mitä harvemmin sitä tarvitsee päivittää, sen paikkansapitävämpi ja hyödyllisempi se on.
Last edited by Awaclus on Wed Jun 19, 2013 8:25 pm, edited 25 times in total.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Zero »

Hienoa! Liimasin tämän viestiketjun Ongelmat-alueen yläreunaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Hene »

Zero wrote:Hienoa! Liimasin tämän viestiketjun Ongelmat-alueen yläreunaan.
Et kai vain käyttänyt erikeepperiä? Ei meinaan lähde kovin helposti sitten enää irti...

Et viitsisi selittää sanaa "IDE" tuossa UIO:ssasi :P
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Awaclus »

Hene wrote:Et viitsisi selittää sanaa "IDE" tuossa UIO:ssasi :P
Tässä tapauksessa on käytännössä sama kuin cbEditor.exe.
Hene wrote:Et kai vain käyttänyt erikeepperiä? Ei meinaan lähde kovin helposti sitten enää irti...
...and he said to the man running the stand: Hey! Got any glue?
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Viltzu »

Chaosworm wrote: 4. Törmäystunnistus ei toimi aseen panoksille, vaikka pistän setupcollision pati, kartta, 2, 4, 1.
...sen saa häviämään tarkistamalla sen liikutuksen jälkeen, onko se kartan päällä (objectsoverlap) ja poistamaan objektin ja jäsenen.
ObjectsOverLap? Toki tuolla toimii jos itse karttakin on objekti, mutta yleensähän se on CB:n omassa muodossa. Mikäs Til se nyt onkaan.
Jotta voisit katsoa onko pati tilen päällä johon kuuluisi törmätä (Törmäyskerros?), käytä komentoa GetMap. Parametreinä muistaakseni tilen tyyppi, x,y. Eli tässä tapauksessa 2,PatiX, PatiY (ObjectX ja ObjectY ovat hyödyllisiä tässä). Jossa 2 meinaa törmäyskerrosta.
Sekä sitten 2. kohtaan voisit lisätä taulukon yli lukemisesta, getpixelistäkin ehkä. (Jos lukee yli ruudun) Suurimmat "sallitut" rajat ovat ScreenWidth-1 ja ScreenHeight()-1
EDIT:

Herra Siili wrote:En nyt pääse kokeilemaan, mutta
karttaahan pystyy hallitsemaan objektikomennoilla (esim. MoveObject, PositionObject), joten eikö ObjectsOverLapinkin pitäisi periaatteessa toimia? En sitten tiedä, tarkistaisiko se sitten törmäyksen kartan törmäyskerroksen kanssa, vai koko kartan kanssa.
Pikaisten testien perusteella ei näyttäisi toimivan. En ainakaan itse saanut toimimaan, enkä keksi miten se edes voisi. Sitäpaitsi patihan osuisi karttaan kokoajan, ObjectsOverLappiin ei voi laittaa, että mikä kerros. Maviahan siis heittää. Toki ilmeisesti nuo muut objektikomennot mitä luettelit toimii, ainakin niin jotain manuskassa on.[/edit]
Last edited by Viltzu on Fri Dec 04, 2009 10:35 pm, edited 1 time in total.
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Herra Siili »

Viltzu wrote:ObjectsOverLap? Toki tuolla toimii jos itse karttakin on objekti, mutta yleensähän se on CB:n omassa muodossa. Mikäs Til se nyt onkaan.
Jotta voisit katsoa onko pati tilen päällä johon kuuluisi törmätä (Törmäyskerros?), käytä komentoa GetMap. Parametreinä muistaakseni tilen tyyppi, x,y. Eli tässä tapauksessa 2,PatiX, PatiY (ObjectX ja ObjectY ovat hyödyllisiä tässä). Jossa 2 meinaa törmäyskerrosta.
En nyt pääse kokeilemaan, mutta karttaahan pystyy hallitsemaan objektikomennoilla (esim. MoveObject, PositionObject), joten eikö ObjectsOverLapinkin pitäisi periaatteessa toimia? En sitten tiedä, tarkistaisiko se sitten törmäyksen kartan törmäyskerroksen kanssa, vai koko kartan kanssa.
Last edited by Herra Siili on Mon Jul 23, 2012 12:27 am, edited 1 time in total.
a.k.a. Gehock
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by JATothrim »

ObjectsOverLap näkyy tarkistavan koko kartalla, ei törmäys kerroksella. Lisäksi pikselin tarkka tunnistus heittää zero:lle muistutuksen CoolBasicin kehityksestä. :lol: (Integer divided by zero)
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Zero »

JATothrim wrote:Lisäksi pikselin tarkka tunnistus heittää zero:lle muistutuksen CoolBasicin kehityksestä. :lol: (Integer divided by zero)
Hehe, vitsi jota kuulen säännöllisin väliajoin - Jo vuodesta 2003.

No onneks et ole kuullut meikäläisen "Integer-rukousta" (jotain tosi huonoa läppää irc:ssä CoolBasic:n staff-kanavalla joskus)... puhumattakaan niistä muista häröilyistä.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Zero »

Lisäsin uuden kohdan pelin kuvakkeen vaihtamiselle.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
EXTrooper

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by EXTrooper »

1. Teen ohjelman, ja ajan sen, mutta IDE heittää virheilmoitusta jotta edellinen ajo on edelleen käynnissä tms.
- Vastaus: sinulla on luultavasti käytössä Windows Vista. Jos pitää paikkansa, aja seuraavalla kerralla cbEditor järjestelmänvalvojana ja pitäisi toimia. Toinen mahdollisuus on, että cbRun.exe on jotenkin jäänyt kummittelemaan - mene tehtävienhallintaan ja sulje prosessi cbRun.exe sieltä.
Minulla on Vista ja sama ongelma. Olen Admini ja koneen ainoa käyttäjä, enkä saa sitä pyörittämään peliä. Eikä tehtävienhallinnassakaan näy prosessia cbrun.exe. Osaatteko auttaa. Kiitos etukäteen.
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Herra Siili »

Paina pikakuvaketta kakkosnapilla ja paina "suorita järjestelmänvalvojana" tms.
a.k.a. Gehock
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Sami345 »

Chaosworm wrote:1. Teen ohjelman, ja ajan sen, mutta IDE heittää virheilmoitusta jotta edellinen ajo on edelleen käynnissä tms.
- Vastaus: sinulla on luultavasti käytössä Windows Vista. Jos pitää paikkansa, aja seuraavalla kerralla cbEditor järjestelmänvalvojana ja pitäisi toimia. Toinen mahdollisuus on, että cbRun.exe on jotenkin jäänyt kummittelemaan - mene tehtävienhallintaan ja sulje prosessi cbRun.exe sieltä.

2. IDE heittää Memory Acces Violationia. Miksi?
- Vastaus: yrität käyttää objektia/kuvaa/musiikkia jne, jota ei ole (esimerkiksi sinulla on objekti ukko, mutta käytät objektia uikko). MAV voi tulla myös ihan muista syistä, ja silloin korjaustapa voi olla vaikka yhden tyhjän rivin lisääminen tiettyyn kohtaan koodia; tässä tapauksessa kyseessä on ns. mysteerimavi, jolle ei ole mitään selitystä ja joka on CoolBasicin bugi.

3. IDE heittää "can't load object" tms. sen jälkeen, kun olen tallentanut koodin, mutta ennen tallennusta toimi hyvin.
- Vastaus: mediaa etsitään sieltä, minne lähdekoodi on tallennettu. Eli jos lähdekoodi on kansiossa Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY ja koodissasi lukee LoadObject ("Media\soldier.bmp"), soldieria etsitään kansiosta Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY\Media - riippumatta siitä, missä CoolBasic sijaitsee. Automaattisesti mediaa etsitään sieltä, missä cbEditor on, siksi koodisi toimi ennen tallennusta.
Ensimmäisessä on se virhe, että sen virheen heittää kääntäjä ei IDE. Toisessa ja kolmannessa on molemmissa sama virhe, noita virheitä ei suinkaan heitä IDE vaan itse CoolBasicin tulkki, joka tulkkaa kääntäjän luomaa tavukoodia (tuo tavukoodi löytyy ohjeman exen lopusta).
EDIT:

Myös kohdan kahdeksan virheen heittää kääntäjä.

Last edited by Sami345 on Mon Dec 28, 2009 5:37 pm, edited 1 time in total.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by tuhoojabotti »

Sami345 wrote:Ensimmäisessä on se virhe, että sen virheen heittää kääntäjä ei IDE....
Eikös IDE tarkoita ohjelmointiympäristöä, joka sisältää editorit ja kääntäjät? Eli, kun sanotaan IDE tarkoitetaan kääntäjää, editoria tai molempia.
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Sami345 »

tuhoojabotti wrote:
Sami345 wrote:Ensimmäisessä on se virhe, että sen virheen heittää kääntäjä ei IDE....
Eikös IDE tarkoita ohjelmointiympäristöä, joka sisältää editorit ja kääntäjät? Eli, kun sanotaan IDE tarkoitetaan kääntäjää, editoria tai molempia.
Hmm, nähtävästi näin on. Mutta joka tapuksessa nuo kohdat 2. ja 3. ovat silti virheellisiä.
EDIT:

Vai ovatkohan sittenkään nuo kohdat 2. ja 3. virheellisiä? IDE:een voi sisältyä myös tulkki, mutta toisaalta ovatko kaikki CoolBasic-projektit sitten IDE:jä?

Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Feuer »

Sami345 wrote:
EDIT:

Vai ovatkohan sittenkään nuo kohdat 2. ja 3. virheellisiä? IDE:een voi sisältyä myös tulkki, mutta toisaalta ovatko kaikki CoolBasic-projektit sitten IDE:jä?

Kumpi tuli ensin, muna vai kana? Onko linux kerneli vai käyttis? Mikä on oikea tapa versionumeroida? Näitä ikuisia kysymyksiä on maailma täysi :lol:
EDIT:

Ja siis Windowsin ja linuxin paremmuudesta piti nostaa keskustelua eikä kerneliydestä :roll:

Last edited by Feuer on Tue Dec 29, 2009 3:02 pm, edited 1 time in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Pettis »

Feuer wrote:Kumpi tuli ensin, muna vai kana?
Maapallo tuli ennen kumpaakin.
Feuer wrote:Onko linux kerneli vai käyttis?
Kerneli. Linux-distrot pohjautuvat Linux-kerneliin, mutta niillä on sitten oma nimi (Ubuntu, Debian, Fedora jne.). Pelkällä kernelillä ei tee juuri mitään vaan tarvitset sen Linux-kernelin lisäksi sen kernelin päällä ajettavia ohjelmia.
Feuer wrote:Mikä on oikea tapa versionumeroida?
Se mikä tuntuu järkevältä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa.
Feuer wrote:Näitä ikuisia kysymyksiä on maailma täysi :lol:
Niin käy joskus.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Awaclus »

Lisäsin ongelman ja ajattelin bumpata.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Awaclus »

Ongelma lisätty ja IDE:stä päästy eroon.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä

Post by valscion »

Nuo Includen käyttämiset voisi lisätä uudeksi ongelmaksi. Monet eivät tunnu tajuavan, että ne lisätään koodin sekaan jo käännösvaiheessa ja ihmettelevät sitten, miksi koodi ei toimi.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Usein ihmetellyt ongelmat

Post by Koodiapina »

Feuer wrote:Kumpi tuli ensin, muna vai kana?
Muna kehittyi samaan aikaan kuin ensimmäiset matelijat. Matelijat taas kehittyivät ennen lintuja.

Jos taas puhutaan juuri kananmunista, niin silloin vastaus on itse kana. Kana voisi periaatteessa kuoriutua muustakin kuin kananmunasta (kuten on pakosti käynytkin), mutta vain kanan munimia munia sanotaan kananmuniksi. Toisaalta on ongelmallista, että tämän "ensimmäisen" kanan emo ei saisi itse olla kana. Tämä nostaisi esiin kysymyksen siitä, missä menee "kanuuden" raja, koska erot emon ja poikasen välillä ovat oletettavasti häviävän pienet. Ehkä emolla oli vain 99% jokaisella nykykanalla olevista geeneistä?
Pettis wrote:Maapallo tuli ennen kumpaakin.
Entäpä jos evoluutio on ollut nopeampaa jossain toisessa maailmankaikkeuden kolkassa?
Post Reply