1. Ajan ohjelman, mutta compiler heittää Code 88: Can't find missing REPEAT, structure start block missing at line... vaikka Repeat on paikoillaan niin kuin pitääkin.
- Vastaus: Sinulla erittäin luultavasti jossain jokin If-rakenne, josta puuttuu EndIf, sinulla puuttuu For-loopista Next, While-loopista WEnd tai jotain muuta vastaavaa. Jos olet sisentänyt koodisi, ei pitäisi olla vaikeaa löytää ongelmaa, ja jos taas et ole, niin nytpä tiedät, miksi niin olisi kannattanut tehdä

2. Teen ohjelman, ja ajan sen, mutta compiler heittää virheilmoitusta jotta edellinen ajo on edelleen käynnissä tms.
- Vastaus: sinulla on luultavasti käytössä Windows Vista tai uudempi Windows. Jos pitää paikkansa, aja seuraavalla kerralla cbEditor järjestelmänvalvojana (klikkaa cbEditoria hiiren oikealla näppäimellä ja valitse siitä "Suorita järjestelmänvalvojana" tai "Run as administator") ja pitäisi toimia. Toinen mahdollisuus on, että cbRun.exe on jotenkin jäänyt kummittelemaan - mene tehtävienhallintaan ja sulje prosessi cbRun.exe sieltä. Voi myös olla, että virustorjuntaohjelmasi jollain tavalla estää CoolBasicia toimimasta - lisää cbRun.exe ja cbEditor.exe luotettavien ohjelmien listaan niin pitäisi sitten viimeistään toimia. Jos huolimatta tästä ei toimi, yksi mahdollinen ratkaisuvaihtoehto voi olla myös CoolBasicin tallentaminen jonnekin muualle kuin C-aseman Program Files-kansioon.
3. Ohjelmani heittää Memory Access Violationia. Miksi?
- Vastaus: yrität käyttää objektia/kuvaa/musiikkia jne, jota ei ole (esimerkiksi sinulla on objekti ukko, mutta käytät objektia uikko). Huomioi, että jos PaintObjectilla käytät kuvaa objektin maalaamiseen, sen nimen edessä täytyy olla viiva (esim. PaintObject ukko_obj, -ukkolentää_img). MAV voi tulla myös ihan muista syistä, ja silloin korjaustapa voi olla vaikka yhden tyhjän rivin lisääminen tiettyyn kohtaan koodia; tässä tapauksessa kyseessä on ns. mysteerimavi, jolle ei ole mitään selitystä ja joka on CoolBasicin bugi. Suosittelen SetWindow-komentojen sijoittamista eri paikkoihin koodia, jotta saa selville, missä kohtaa MAV tulee. Joskus voi käydä niin, että MAV tulee vasta DrawGamen tai DrawScreenin kutsumisen yhteydessä, vaikka kirjoitusvirhe on ollut jo aikaisemmin.
4. Ohjelmani heittää "can't load object" tms. sen jälkeen, kun olen tallentanut koodin, mutta ennen tallennusta toimi hyvin.
- Vastaus: mediaa etsitään sieltä, minne lähdekoodi on tallennettu. Eli jos lähdekoodi on kansiossa Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY ja koodissasi lukee LoadObject ("Media\soldier.bmp"), soldieria etsitään kansiosta Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY\Media - riippumatta siitä, missä CoolBasic sijaitsee. Automaattisesti mediaa etsitään sieltä, missä cbEditor on, siksi koodisi toimi ennen tallennusta.
5. Törmäystunnistus ei toimi aseen panoksille, vaikka pistän setupcollision pati, kartta, 2, 4, 1.
- Vastaus: ei kuulukaan. Objekti pati on luultavasti sinun piilossa oleva masterobjektisi, ruudulla näkyvät panokset ovat sitten tyyppikokoelman tai taulukon jäseniä, ja törmäystunnistus täytyy asettaa sitten niille - CloneObjektin jälkeen siihen kohtaan koodia, missä uusi panos luodaan. Huomaa se, että panos tällä tavoin jää seinään kiinni, eikä häviä, kuten luultavasti olisi kuitenkin parempi - sen saa häviämään tarkistamalla sen liikutuksen jälkeen, onko se kartan päällä (getmap) ja poistamaan objektin ja jäsenen.
6. Miten teen valikon peliini?
- Vastaus: se on sen verran "monimutkainen" juttu, etten sitä tässä viitsi selittää, koska se ei ihan lyhyesti onnistu. Tässä on yksi esimerkki, kiitos siitä Grandille. Lisää löytynee haulla.
7. Miten teen räiskintäpelin?
- Vastaus: lue Type-tutoriaali Esimerkit ja tutoriaalit -alueelta, käy cbEditorin oppitunnit läpi (älä kuitenkaan copypastaa niistä mitään, tai muuten et opi!) ja selaile manuaalin aloittelijoille suunnattuja sivuja. Sitten vain alat koodailemaan ja mikäli tulee vastaan ongelmia, sen kuin foorumille kysymään, älä kuitenkaan kuvittele, että kukaan tekee sinulle mitään valmiiksi.
8. Miten vaihdan kuvakkeen pelilleni?
- Vastaus: hyvät ohjeet löytyvät täältä.
9. Mistä johtuu virheilmoitus Fatal error occured, jossa on hieno hymiö perässä?

- Vastaus: Se voi johtua ainakin siitä, että olet ylittänyt funktiorajan (126, foorumilta löytyy myös modattu versio cbEditorista, jossa raja on isompi.), sinulla on koodissasi joku turha Include, joku funktion parametri on samanniminen kuin joku tyyppikokoelma (ehkäpä muukin muu globaali muuttuja?) tai olet jakanut jonkin koodirivin kahtia tai sinulla on liikaa case-vaihtoehtoja tai koodissa on merkkejä, joita CB ei tunnista (kieliasetuksistasi riippuen, CB ei välttämättä tunnista ääkkösiä). Ainakin nämä löytyivät nopealla haulla, vaihtoehtoja voi olla useampiakin.
10. Include-ongelma (ehdotuksia vähän kuvaavamman otsikon suhteen otan vastaan)
- Vastaus: Include täytyy laittaa koodin sekaan siis jo ennen ohjelman kääntämistä, tai muuten ne eivät includetu eikä koodi siis myöskään toimi, ja tämän jo Compiler havaitsee ja heittää Syntax Erroria.
11. Minulla on kysymys ja luulen, että se on aika usein kysytty, mutta se ei ole listassa. Mitä tehdä?
- 1. Käytä foorumin hakua. Jos löytyi vastaus, ilmoittele mielellään minulle, niin voin lisätä sen listaan, jos se tosiaan on usein kysytty.
- 2. Jos ei löytynyt haulla, kysy Tyhmät kysymykset-topicissa. Sinne postaaminen ei tee kysymyksestäsi eikä sinusta tyhmää, se tekee foorumista selkeämmän. Käytä postatessasi mahdollisimman selkeää kieltä, mahdollisimman vähän tarpeettomia korostuksia. Käytä myös code-tageja koodin ympärillä.
Päivityslogi:
Vastaus: Siitä näkee, kuinka usein tämä ketju tarvitsee päivitystä. Mitä harvemmin sitä tarvitsee päivittää, sen paikkansapitävämpi ja hyödyllisempi se on.