vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
mika
Newcomer
Posts: 20
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:06 pm

vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by mika »

Olisiko jotain vinkkejä mulle olen aika juuri alkaja olen ohjelmoinut pari kertaa ihan hyvin....
olisiko tosiaan jotain vinkkejä mitä ohjelmoisin.tein jo tietopelin on siinä kait ainakin 5-10 kysymystä
ja koodiriviä tuli ainakin 500
olen vapaa ehdotuksille
P.S voitte käydä kattoo mun pelii sieltä minne voi jättää omia koodin pätkiä siellä se on.

olisi ystävällistä jos jättäisitte kommentteja auttaisi paljon tarkoitan(rakentavia)

kiitos,
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by otto90x »

Aina harjoitellessasi ei tarvitse tehdä mitään hyödyllistä, vaan joskus on hyödyllisempää tehdä testejä ja kokeiluita miten komennot ja erilaiset rakenteet toimivat. Itse suosittelisin että koitat muokata oppitunteja (f8) hiukkasen, jotta huomaat miten muutokset vaikuttavat ohjelman suoritukseen. Jos muokkaat liikaa ja oppitunti ei enää toimi, voit koittaa ratkaista ongelman korjaamalla koodin, mutta muista että voit myös palata takaisin toimivaan koodiin kumoamalla tekemäsi muutokset editorin kumoa näppäintä painamalla. Yrityksen, erehdyksen ja tarkkaavaisten silmien avulla tie ohjelmoinnin aukenee jos on auetakseen.

Jos nyt välttämättä haluat aiheen niin ehkäpä pieni tekstiseikkailu voisi olla paikallaan.
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by Koodiapina »

Minä taas ehdotan Roguelikeä. Luolageneraattori mahtaa olla turhan haastava aloittelijalle, joten sen voisi jättää oikeastaan kokonaan pois. Tehtävänäsi olisikin vain toteuttaa avoin alue jossa ohjataan pelotonta sankaria ja lahdataan ympäriltä vyöryviä vihollisia. Sattumanvaraisiin paikkoihin kentälle ilmestyisi myöskin kaikenkarvaisia mättämistä helpottavia esineitä kuten taikajuomia, aseita, haarniskoja, kääröjä ja ruokaa. Jos osaat tehdä ennätyslistan, parhaiden pisteet voitaisiin vielä tallentaa, jos et, vaihtoehtoisesti vain paras tallennettaisiin.

Tämä olisi oppimisen kannalta varsin monipuolinen, mutta loppujenlopuksi melko yksinkertainen projekti. Jos genre on yhtään vieraampi, kannattaa lukea RogueBasinia, josta löytyy perustietojen lisäksi myös asiaa ohjelmoijan näkökulmasta.
mika
Newcomer
Posts: 20
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:06 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by mika »

kiitoksia,

voitteko käydä kattoo nimellä "tietopeli" koodikirjastosta ja sanokaa oma mielipiteenne
"Ensimmäisestä ohjelmastani" arvostaisin sitä.
Ja arvostan sitä että,autoitte minua.
kun osaan niitä jo melko hyvin niin halusain hyödyntää osaamaani,joten
jos kehtaatte niin kertokaa joku helppo ohjelma jonka voisin koodata.
ei mitään ammattilaisten juttuja.

kiitos,
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by esa94 »

mika wrote:kiitoksia,

voitteko käydä kattoo nimellä "tietopeli" koodikirjastosta ja sanokaa oma mielipiteenne
"Ensimmäisestä ohjelmastani" arvostaisin sitä.
Ja arvostan sitä että,autoitte minua.
kun osaan niitä jo melko hyvin niin halusain hyödyntää osaamaani,joten
jos kehtaatte niin kertokaa joku helppo ohjelma jonka voisin koodata.
ei mitään ammattilaisten juttuja.

kiitos,
Eijeijeijei. Lähetit koodisi kaksi kertaa tuonne koodikirjastoon, joka ei varsinaisesti muutenkaan ole tarkoitettu pelien ja ohjelmien julkaisuun. Siihen voit käyttää vaikka http://up.servut.us/:ia. Ja etkö ollut lähettänyt ko. koodin foorumeille jo aiemminkin?

Sen lisäksi olisi mukavaa, jos et rivittäisi viestejäsi itse, vaan sen sijaan käyttäisit hieman selvempää kirjoitustyyliä. Kiitos.
EDIT:

Lisäksi se, että saat vajaasta kymmenestä kysymyksestä 500 koodiriviä kertoo, että sinulla on vielä paljon opittavaa ;)

Phons as guest

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by Phons as guest »

En nyt käynyt katsomassa tuota, mutta sanon tuosta pelien\ohjelmien tnne laittamisesta, että jos on joku avoin pikkupeli niin sen voi laittaa tuonne pikkupelit osioon code-tgeihin, jos taas teet jonkun paremman pelin joka ei ole avoin sen voi laittaa tänne liitetiedostona viestiisi.
mika
Newcomer
Posts: 20
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:06 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by mika »

tiedän olisin voinut select...case jutulla
tehdä goto käskyt
erilailla mutta tein aina uuden.

kun käytin goto käskyä tein aina uuden että jos meni väärin niin olisi erilainen vastaus.....en osaa selittäää
mutta kummiski olisi rivejä säästynyt paljolti.
mika
Newcomer
Posts: 20
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:06 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by mika »

Ja toiseksi, en voi tehdä isoja ohjelmia jossa olisi pelimoottori yms.
vaikka räiskintä,koska mulla valittaa mav:ia
jos lataan jotain...ihan mitä vain
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by esa94 »

mika wrote:Ja toiseksi, en voi tehdä isoja ohjelmia jossa olisi pelimoottori yms.
vaikka räiskintä,koska mulla valittaa mav:ia
jos lataan jotain...ihan mitä vain
Vinkki: Jos lataat kuvia kansiosta media, samassa kansiossa koodisi kanssa tulee olal kansio media, joka sisältää lkuvat, jotka haluat ladata. Tämä saattaa olla syy maviisi.

Lisäksi tyykäisin, jos kirjoittaisit viestisi enemmän tähän tapaan: "Ja toiseksi, en voi tehdä isoja ohjelmia, joissa olisi pelimoottori tms. kuten räiskintä, koska mulla valittaa MAV:ia, jos lataan jotain... Ihan mitä vain." Jos et huomaa eroa, niin sanon, että laita välimerkkien (, . ; ! ?) jälkeen välilyönti, ja aloita virkkeet isolla.
Flip
Newcomer
Posts: 19
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:19 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by Flip »

esa94 wrote:
mika wrote:Ja toiseksi, en voi tehdä isoja ohjelmia jossa olisi pelimoottori yms.
vaikka räiskintä,koska mulla valittaa mav:ia
jos lataan jotain...ihan mitä vain
Vinkki: Jos lataat kuvia kansiosta media, samassa kansiossa koodisi kanssa tulee olal kansio media, joka sisältää lkuvat, jotka haluat ladata. Tämä saattaa olla syy maviisi.
Eipä välttämättä. Mullakin on Vistan kanssa vaikeuksia ladata tiedostoja. Jos tiedosto löytyy, tulee mav, ja jos ei, tulee esimerkiksi "can't load object xxx". Olen koittanut käynnistää sekä editorin että runtimen järjestelmänvalvojana mutta eipä kummastakaan ole apua.
The Annihilation - FPS-peli työn alla.
mika
Newcomer
Posts: 20
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:06 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by mika »

Minua ei varmaan enää näy näillä foorumeilla, koska ei toimi oikein toi coolbasic oli muuten erittäin hyvä ohjelma.
Menen C++ ja pascalin kimppuun.

kaikkea hyvää teille, ja hyvää menestystä ohjelmoinnin parissa.

hei,
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by 11v »

EIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII, Hyviä ihmisiä vain lähtee!!!!!!!!!!!! (Oliko toi tehnyt jotain suurta?) :D :D :D :D :D
Niin koskettava loppuviesti :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Black city peleistä parhain
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by Taatero »

mika wrote:Minua ei varmaan enää näy näillä foorumeilla, koska ei toimi oikein toi coolbasic oli muuten erittäin hyvä ohjelma.
Menen C++ ja pascalin kimppuun.

kaikkea hyvää teille, ja hyvää menestystä ohjelmoinnin parissa.

hei,
Mitä luultavammin yhteensopimusviat eivät löydy coolbasicistä tai koneesta, vaan näytön toiselta puolelta.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by 11v »

Taatero wrote:
mika wrote:Minua ei varmaan enää näy näillä foorumeilla, koska ei toimi oikein toi coolbasic oli muuten erittäin hyvä ohjelma.
Menen C++ ja pascalin kimppuun.

kaikkea hyvää teille, ja hyvää menestystä ohjelmoinnin parissa.

hei,
Mitä luultavammin yhteensopimusviat eivät löydy coolbasicistä tai koneesta, vaan näytön toiselta puolelta.

Toi oli törkeää :twisted: :twisted: , vaikka tuo on totta :lol: :lol: , myös minun kannalta :oops: :oops:
Black city peleistä parhain
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by esa94 »

11v wrote:
Taatero wrote:
mika wrote:Minua ei varmaan enää näy näillä foorumeilla, koska ei toimi oikein toi coolbasic oli muuten erittäin hyvä ohjelma.
Menen C++ ja pascalin kimppuun.

kaikkea hyvää teille, ja hyvää menestystä ohjelmoinnin parissa.

hei,
Mitä luultavammin yhteensopimusviat eivät löydy coolbasicistä tai koneesta, vaan näytön toiselta puolelta.

Toi oli törkeää :twisted: :twisted: , vaikka tuo on totta :lol: :lol: , myös minun kannalta :oops: :oops:
Tuplahymiöt vadelmaan. Ja mika, jos et CB:tä saa toimimaan, kokeile toki jotain muuta Basic-kieltä ensin. CoolBasicin etuja loittelijoille ovat mm. hyvin löysä kielioppi sekä helppo objektinhallinta, jota ei muista kielistä juuri löydy :)
mika
Newcomer
Posts: 20
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:06 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by mika »

ok :(
Phons as guest

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by Phons as guest »

Heii!! Älä ihmeessä tätä jätä... Tai no ehkä hetkellisesti(en pakota), mutta jos ei nyt toimi niin odota uudempaa versiota ja katso sitten uudestaan. Mutta joka tapauksessa opettele nyt jotain niin, että rupeat tuntemaan tätä ohjelmointi maailmaa...
mika
Newcomer
Posts: 20
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:06 pm

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by mika »

En mä toedä muutenkaan harrastanko tätä, kun olen lihonu jo 5 kiloa kun jään koukkuun ja mulla oli
liikunta 10 niin ajattelin muutenkin silleen olla (urheilullinen) ja tää ohjelmointi laiskistaa mua.
Ja muutenkin ajattelin puolustusvoimiin, niin siellä ois hyvä olla kunnossa.
User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by vilQuri »

No, jos olet koneella vaikka 8 tuntia ja liikut 4 tuntia ni sulle jää mainiosti 4 tuntia syömiseen ja 10 nukkumiseen :D. No ei, mutta kannattaisiko edes yrittää saada se CB toimimaan? Ja onhan paljon muitankin hyviä kieliä, voisit koittaa esim. FreeBasicia tai Visual Basicia, mutta en kehota jäämään tumput suorina odottelemaan uuden coolbasicin tuloa vaikka kehitys näyttääkin hyvältä, kannattaa edes jotain tehdä jos tosiaan on kiinnostunut. Tietenkin voit koittaa myös C++, hyvä tuto löytyy
täältä.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: vasta-alkaja ohjelmoijalle aiheita.kiitos

Post by kaneli2000 »

Mikalle neuvona, että jos tekee CoolBasicilla yksinkertaisen tekstipelin ja käyttää siihen 500 riviä, jonka jälkeen siirtyy C++:aan, niin ei tule olemaan kovin helppoa non-irl-elämäsi. Cb:n parhaat puolet ovat juuri yksinkertaisuus ja hyvä manuaali, kun taas suuremmat kielet kuten juuri cpp yms. ovat vaikeita, ja joudut perehtymään niihin noin 2h/päivä seuraavan vuoden ajan, jos haluat oikeasti tehdä jotain.
I see the rainbow rising
Post Reply