Yhteisprojekti
-
- Active Member
- Posts: 170
- Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm
Yhteisprojekti
Joo eli kyseessä on yhteisprojekti, josta on keskusteltu täällä: viewtopic.php?f=13&t=1416
Ja myös täällä: viewtopic.php?f=11&t=1432
Yhteenvetona: projekti kiertää kiertää koodajalta toiselle, eli jokainen halukas koodaa peliin oman osuutensa ja antaa sitten projektin toiselle jokaa koodaa osuutensa jne.
Nyt sitten kerätään porukkaa, eli kuka tahansa joka haluaa olla osallisena tässä projektissa, ilmoittautuu nyt, jonka jälkeen sitten mietitään tarkemmin projektin toteutusta.
edit: Olen jo sadan viestin ajan teitä täällä foorumilla kiusannut
Edit2: Ja minä siis myös olen mukana, jos en sitä vielä ole maininnut.
Ja myös täällä: viewtopic.php?f=11&t=1432
Yhteenvetona: projekti kiertää kiertää koodajalta toiselle, eli jokainen halukas koodaa peliin oman osuutensa ja antaa sitten projektin toiselle jokaa koodaa osuutensa jne.
Nyt sitten kerätään porukkaa, eli kuka tahansa joka haluaa olla osallisena tässä projektissa, ilmoittautuu nyt, jonka jälkeen sitten mietitään tarkemmin projektin toteutusta.
edit: Olen jo sadan viestin ajan teitä täällä foorumilla kiusannut
Edit2: Ja minä siis myös olen mukana, jos en sitä vielä ole maininnut.
Last edited by KankiKalle on Sun Feb 08, 2009 9:50 pm, edited 1 time in total.
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.
Re: Yhteisprojekti
Ilmoittaudun mukaan.
Re: Yhteisprojekti
Jos menee yli ymmärryksen, saako vain suoraan passata seuraavalle? Jos saa, tulen ilomielin mukaan.
EDIT: Tasoni on ehkä n. 1,8275306275396838929498769873498672876568276.
EDIT: Tasoni on ehkä n. 1,8275306275396838929498769873498672876568276.
Last edited by Awaclus on Mon Feb 09, 2009 7:16 pm, edited 1 time in total.
Re: Yhteisprojekti
Ottakaa sitten pelin idea sieltä ideointitopiikista, kun siellä on niin hyviä
-
- Active Member
- Posts: 170
- Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm
Re: Yhteisprojekti
Täytyy nyt ensin katsoa minkälainen porukka tulee mukaan, että tietää tekijöiden tason. Pitäisiköhän kaikkien osallistujien laittaa viestiin mukaan koodaustasonsa ykkösestä kymppiin? (1=aloittelija 10=vanha konkari)axu wrote:Ottakaa sitten pelin idea sieltä ideointitopiikista, kun siellä on niin hyviä
Itse taidan olla tasoa 2.
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.
Re: Yhteisprojekti
Toki voisin tulla mukaan, tasokseni sanoisin 4½ :3
Re: Yhteisprojekti
Niin, olen siis mukana. Tasokseni sanon 5 eli semmonen peruskoodari.
IMO: mitään hirveetä ultimatepeliä tuskin kannattaa tehdä, koska se menee vaikeeksi, kun pitää toisen koodia ymmärtää. Ehkä joku tekstipeli olisi hyvä. Tai joku simppeli strategia, johon jokainen voisi aina koodata lisää ominaisuuksia (joku kauppaa-tavaraa tyylinen peli tms.) Katotaan nyt mikä porukkaa kiinnostaa.
IMO: mitään hirveetä ultimatepeliä tuskin kannattaa tehdä, koska se menee vaikeeksi, kun pitää toisen koodia ymmärtää. Ehkä joku tekstipeli olisi hyvä. Tai joku simppeli strategia, johon jokainen voisi aina koodata lisää ominaisuuksia (joku kauppaa-tavaraa tyylinen peli tms.) Katotaan nyt mikä porukkaa kiinnostaa.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
TuxuGames | Projektiblogi
Re: Yhteisprojekti
Taso 2-3. Pitäisikö sitä pelityyppiä alkaa hiljalleen miettiä?
Re: Yhteisprojekti
Eikös tarkoituksena ollut tämä?:
Itse voisin tulla mukaan. Tasokseni arvioisin noin 8.porzi wrote:Kerran edellisellä foorumilla teimme tekstipeliä tähän tyyliin... itse koodasin siihen ensin guin, jonka jälkeen tarinaa lähettiin kehittämään ja tehtiin uusia haaroja jne.
Ei siitä kovin kummoista tullut, mutta ihan hauskaahan se oli niin kauan, kun sitä jaksettiin väsätä.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Yhteisprojekti
Riippuu mistä roikkuu. Kai sitä koodia vois mullekkin vilauttaa, tiedä sitten mitä saan aikaa. Mutta tasokseni arvioisin n. 9-10.
Re: Yhteisprojekti
Tein listan tämän hetken osallistujista, jotta projektiin mukaan tulevien seuraaminen helpottuu.
Lisää listaan nimesi ja tasosi, jos haluat osallistua.
Edit. Juuh sori Viltzu. Lagaan.
Lisää listaan nimesi ja tasosi, jos haluat osallistua.
Code: Select all
KankiKalle 2
Warlock 2-3
Tuxu 5
Chaosworm 1-2
Pate5 8
temu92 9-10
Last edited by Tuxu on Mon Feb 09, 2009 8:11 pm, edited 1 time in total.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
TuxuGames | Projektiblogi
Re: Yhteisprojekti
Noh, et lisännyt minua tuonne valmiiksi, joten:
Code: Select all
KankiKalle 2
Warlock 2-3
Tuxu 5
Chaosworm 1-2
Pate5 8
temu92 9-10
Viltzu 4-5
EDIT:
Jos alottaisimme jollakin helpolla, eli vaikka tekstipeli näin alkuun? Koska joukossa on hieman kokeneempia ja hieman vähemmän kokeneempia koodareita
-
- Active Member
- Posts: 170
- Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm
Re: Yhteisprojekti
Hienoa että näin moni on kiinnostunut asiasta Luultavasti kannattaa aloittaa ihan tekstipelistä, tai sitten jostakin pienestä strategiapelistä. Mitä mieltä ollaan? Ja millä periaattella koodi sitten kiertää? Ehdotuksia?
Edit: Jokin managerointipeli sopii minulle, ääni sille.
Edit: Jokin managerointipeli sopii minulle, ääni sille.
Last edited by KankiKalle on Mon Feb 09, 2009 9:14 pm, edited 1 time in total.
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.
Re: Yhteisprojekti
Voisin jopa jaksaa osallistuakin, sillä loppuvuosi lukiossa on näiltä näkymin vähän turhaltikin löysempää aikaa. Hankalaa heittää arviota tuosta noin asteikolta 1-10, mutta sanotaan nyt vaikka 8-10 (eli siis -2 ), sillä CoolBasicillä ei ole pitkään aikaan tunnut kunnolla sähellettyä mitään suurempaa
En itse oikein kannattaisi tekstipeliä, sillä CoolBasic sisältää niin paljon graafisen ohjelmoinnin kikkareita, että se olisi suorastaan tuhlausta. Miltä kuulostaisi ennemmin vaikkapa jonkinlainen valikkopohjainen managerointipeli, jossa vaikkapa rakentaisit omaa yritysimperiumia (tästä aiheesta on tosin niin monta lautapeliä, että joku ei välttämättä siedä nähdä samaa tehtävän enää tietokoneellakin) / kasvattaisit joitain hirviöitä (aika klisee) / viljelisit maata (okei, Farmi on jo olemassa) / johtaisit omaa ohjelmointiyhtiötä tarkoituksenasi saada aikaan samanlainen monopoli, johon Microsoft on pystynyt (peli voisi alkaa ajalta ennen IBM-PC:tä) / jotain muuta kivaa.
Mutta toki pelkkä tekstipelikin käy. Tietenkin pienimuotoinen strategiapelikin kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Jos sitä lähdetään kehittämään kannattaisin vuoropohjaista lähestymistapaa.
Code: Select all
KankiKalle 2
Warlock 2-3
Tuxu 5
Chaosworm 1-2
Pate5 8
temu92 9-10
Viltzu 4-5
Galgoneer 8-10
Mutta toki pelkkä tekstipelikin käy. Tietenkin pienimuotoinen strategiapelikin kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Jos sitä lähdetään kehittämään kannattaisin vuoropohjaista lähestymistapaa.
Re: Yhteisprojekti
Tämä kuulostaisi omasta mielestäni hyvältä idealta. Ei liian vaikea aloittelijoille ja kovemmat koodaritkin voisivat luoda monimutkaisempaa systeemiä. Tuo farmi- ja yritysimperiumpeli tuntuivat minusta parhailta ideoilta. Toki muutkin käyvät, ei siinä mitään. :--) Mutta tässä olisi toteuttamisen arvoinen idea. Jos suurelle osalle sopii...Galgoneer wrote: En itse oikein kannattaisi tekstipeliä, sillä CoolBasic sisältää niin paljon graafisen ohjelmoinnin kikkareita, että se olisi suorastaan tuhlausta. Miltä kuulostaisi ennemmin vaikkapa jonkinlainen valikkopohjainen managerointipeli, jossa vaikkapa rakentaisit omaa yritysimperiumia (tästä aiheesta on tosin niin monta lautapeliä, että joku ei välttämättä siedä nähdä samaa tehtävän enää tietokoneellakin) / kasvattaisit joitain hirviöitä (aika klisee) / viljelisit maata (okei, Farmi on jo olemassa) / johtaisit omaa ohjelmointiyhtiötä tarkoituksenasi saada aikaan samanlainen monopoli, johon Microsoft on pystynyt (peli voisi alkaa ajalta ennen IBM-PC:tä) / jotain muuta kivaa.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
TuxuGames | Projektiblogi
Re: Yhteisprojekti
Suosittelen myös käyttämään aikaa jonkun järkevän järjestelmän toteuttamiseen, jossa projektin lähdekoodi ja muut tiedostot voidaan jakaa kaikille. Foorumille postaaminen tuskin on kovin käytännöllinen vaihtoehto - satojen rivien copypasteeminen ei liene mukavaa, jos sitä joutuu tekemään usein. Mieluummin joku tekee vaikka PHP:lla "sivuston", jonne tiedostot lähetetään lomakkeella ja josta ne ladataan. Sama sivusto voisi pitää huolen siitä, että kukin saa vuorollaan varata projektin kehitettäväkseen, jolloin muut eivät pääse tekemään muutoksia projektiin sinä aikana.
Kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon sekin, että jokaisella on oma tapansa koodata. Vaikka kieli on sama, jokaisen koodi voi näyttää erilaiselta kuin toisen. Ehdotan siis, että joku kirjoittaa kattavan dokumentin siitä, miten muuttujat nimetään (miten erotetaan muuttujan nimestä helposti sen tyyppi ja näkyvyys?), funktiot nimetään, yms. Mieluiten vielä ihan rautalangasta vääntämällä. Käytetäänkö sisennyksissä välilyöntejä vai "oikeita" sarkaimia? Ja jos välilyöntejä, niin miten monta. Millä kielellä asiat nimetään? Joku voi tykätä, että suomen kieli on helpoin, mutta joku toinen taas saattaa ajatella, että on turha sotkea kahta kieltä kun CB:n komennot kuitenkin ovat englanniksi. Miten ja millä kielellä kommentoidaan? Mitä kaikkea kommentoidaan? Jaetaanko koodi Include-tiedostoihin? Kaikki mahdollisimman tarkasti, niin koodin yhtenäisyys on mahdollista säilyttää.
Projektin suunnittelu taas on sitten aivan oma asiansa. Pähkinän kuoressa mainitsen, että ennen toteutusta laatikaa lista ominaisuuksista, joita peliin tulee (kaikista ominaisuuksista!). Sitten jakakaa lista loogisiin osiin niin, että tärkeimmät ominaisuudet tulee tehtyä ensimmäiseksi. Kun alatte toteuttamaan peliä, edetkää aina listan mukaan - ja jos on uusia ominaisuuksia lisättävänä, niin lisätkää mieluiten listan loppuun - eikä siihen kohtaan, mitä juuri nyt työstetään.
Ihan vinkkinä vain.
Kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon sekin, että jokaisella on oma tapansa koodata. Vaikka kieli on sama, jokaisen koodi voi näyttää erilaiselta kuin toisen. Ehdotan siis, että joku kirjoittaa kattavan dokumentin siitä, miten muuttujat nimetään (miten erotetaan muuttujan nimestä helposti sen tyyppi ja näkyvyys?), funktiot nimetään, yms. Mieluiten vielä ihan rautalangasta vääntämällä. Käytetäänkö sisennyksissä välilyöntejä vai "oikeita" sarkaimia? Ja jos välilyöntejä, niin miten monta. Millä kielellä asiat nimetään? Joku voi tykätä, että suomen kieli on helpoin, mutta joku toinen taas saattaa ajatella, että on turha sotkea kahta kieltä kun CB:n komennot kuitenkin ovat englanniksi. Miten ja millä kielellä kommentoidaan? Mitä kaikkea kommentoidaan? Jaetaanko koodi Include-tiedostoihin? Kaikki mahdollisimman tarkasti, niin koodin yhtenäisyys on mahdollista säilyttää.
Projektin suunnittelu taas on sitten aivan oma asiansa. Pähkinän kuoressa mainitsen, että ennen toteutusta laatikaa lista ominaisuuksista, joita peliin tulee (kaikista ominaisuuksista!). Sitten jakakaa lista loogisiin osiin niin, että tärkeimmät ominaisuudet tulee tehtyä ensimmäiseksi. Kun alatte toteuttamaan peliä, edetkää aina listan mukaan - ja jos on uusia ominaisuuksia lisättävänä, niin lisätkää mieluiten listan loppuun - eikä siihen kohtaan, mitä juuri nyt työstetään.
Ihan vinkkinä vain.
Re: Yhteisprojekti
Mää!!!1111oneoneelevenJare wrote: Mieluummin joku tekee vaikka PHP:lla "sivuston", jonne tiedostot lähetetään lomakkeella ja josta ne ladataan. Sama sivusto voisi pitää huolen siitä, että kukin saa vuorollaan varata projektin kehitettäväkseen, jolloin muut eivät pääse tekemään muutoksia projektiin sinä aikana.
Tarviskos olla jotakin blogiakin vielä vai kelpaiskos vaan joku eräänlainen epämääränen SVN:n sekasikiö ja sitten inffosivuja noista muista jutuista?
Re: Yhteisprojekti
Niin tosiaan tuo koodin/muutosten dokumentointi.temu92 wrote:Tarviskos olla jotakin blogiakin vielä vai kelpaiskos vaan joku eräänlainen epämääränen SVN:n sekasikiö ja sitten inffosivuja noista muista jutuista?
Sivustohan voisi sisältää muokattavan manuaalin projektin funktioille, muuttujille, taulukoille, tyypeille jne. jossa on kerrottu jokaisen käyttötarkoitus, koko, tyyppi, parametrit jne. Samoin muu ohjelmarakenne kuvattuna jossakin.
Blogi voisi tosiaan olla sitten muutoksista tiedottamiseen.
SVN-tyyppisestä rakaisusta en ole varma. Jos automaattiset varmuuskopiot koetaan tarpeellisiksi, niin sitten kyllä. Muuten riittänee, että joku (tai jokainen) ottaa varmuuskopioita tietyin välein ja kun joku lähettää tiedostoja sivustolle, ne korvaavat samannnimiset tiedostot. Kyllähän tuo automaattinen vaarmuskopiointi olisi näppärä, mutta onko sitten käytännössä liian vaikea toteuttaa?
Re: Yhteisprojekti
No itse sitä ajattelin ensimmäisenä että se tunnistaa muutaman eri kuva, audio ja tekstitiedostotyypin. Tekstitiedostot se automaattisesti tallentaa suoraan MySQL-kantaan jolloin niitä on mahdollista olla useita erilaisia, kuvia ja muita tiedostoja varten taas todennäköisesti vain raa'asti päälle tallentaminen, ilman varmuuskopioita.Jare wrote:Kyllähän tuo automaattinen vaarmuskopiointi olisi näppärä, mutta onko sitten käytännössä liian vaikea toteuttaa?
Re: Yhteisprojekti
Tuo vois olla aika hyvä. Cb-tiedostot käsiteltäisiin siis tekstitiedostoina, joten ne menisivät tietokantaan.temu92 wrote:Tekstitiedostot se automaattisesti tallentaa suoraan MySQL-kantaan jolloin niitä on mahdollista olla useita erilaisia, kuvia ja muita tiedostoja varten taas todennäköisesti vain raa'asti päälle tallentaminen, ilman varmuuskopioita.Jare wrote:Kyllähän tuo automaattinen vaarmuskopiointi olisi näppärä, mutta onko sitten käytännössä liian vaikea toteuttaa?