ISOlibrary & DibISOster

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

ISOlibrary & DibISOster

Post by Dibalo »

Moi!

Eli jos joku tuntee kaipuuta tehdä isometrisiä pelejä helposti. Olisi tässä ratkaisu. ISOlibrary on suunnittelemani kirjasto, jonka komennot tarjoavat helpon rajapinnan isometristen sovelluksien tekoon. Isometrisiä karttoja pitää myös tehdä, joten siihen olen kehittänyt ratkaisuksi DibISOsterin. Nämä kaksi tekelettä on tehty jo jonkin aikaa sitten ja niiden tuki on jo lopetettu, mutta jos joku innostuu käyttämään näitä tuotteita, pyrin kaikin voimin auttamaan bugien ja suunnittelun kanssa. Dokumentaatio on rajapinnassa hyvin heikko, itse asiassa se on jopa vanhentunutta.. :( Erityisesti uudet, versio 1.23:n objektikomennot ovat hyvin mitäänsanomattomia, vaikkakin todella hyödyllisiä.. :P

Eli nykyinen (ja myös todennäköisesti viimeinen versio) ISOlibrarystä on 1.23.
ISOlibraryn ominaisuudet:
  • kartan lataus ja tallennus oman formaattiin
  • kahden tilesetin systeemi (lattia ja seinät)
  • kartan lataus reaaliajassa taustalla
  • monen kartan hallinta samaan aikaan muistissa ja niiden vaihtaminen lennossa
  • tilesetin vaihtaminen lennossa eri karttaan
  • kaksi eri renderöintityyppiä (Basic Render ja Advanced Render, joka on jopa CB:n omia tilekarttoja nopeampi!)
  • optimoitu seinien renderöinti oikeassa syvyysjärjestyksessä (tuskaa!)
  • oma kamerasysteemi (samanlainen kuin CB:n kamera)
  • törmäystarkistus kartan tileihin
  • virtuaalinen fps! (päivitysnopeudesta riippumaton)
  • isometriset objektit (joilla piirtojärjestys automaattinen, sekä lukuisia komentoja niiden hallintaan)
  • objekteille mallit, jotka mahdollistavat salamannopean objektien luonnin (kärjistettynä voidaan verrata 3d-peleissä scenenodeihin sisällytettäviin mesheihin)
  • objektien törmäys karttaan sekä toisiin objekteihin (automaattinen!)

Nykyinen DibISOster:n (myös viimeinen) versio on 1.91a. Mikäänhän ei kuitenkaan estä tekemään omaa editoria ISOlibraryn komennoilla, joita DibISOster käyttää myös tehokkaasti hyödykseen.
DibISOster:n ominaisuudet:
  • kartan luonti, lataus sekä tallennus
  • lattia-, seinä-, törmäys- sekä datakerrosten manipulointi ja tehokas hallinta
  • käyttäjän itse valitsemat lattiatiilien koot sekä seinän korkeus
  • reaaliaikainen minimap, jossa navigointi onnistuu helposti!
  • kaksi erilaista fill-työkalua
  • apukehikko seinien piirtämiseen
  • käyttäjän "skriptattavat" täyttötyökalut!
Kuva DibISOster:sta:
Image


Lataa ISOlibrary

Lataa DibISOster
Last edited by Dibalo on Wed Aug 29, 2007 10:24 am, edited 1 time in total.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by Jare »

Kuvauksesta ja screenshotista päätellen tuntuu pirun hienolta!

Minulla on idea yhdestä projektista jossa tuota voisin käyttääkin, jos vain tuo tosiaan pyörii niin kevyesti kuin kuvaus antaa ymmärtää ja jos systeemi on tarpeeksi selkeä (itse kun teen jotakin monimutkaisempaa niin systeemit menee aina jossain vaiheessa epäselviksi ja homma hidastuu). Mutta se kaavailemani proju on siis lähinnä idea-asteella vasta enkä tiedä, milloin sitä alkaisin tekemään.

Onko muuten tilekerrosten lisääminen helppoa? Tai datakerrosten? Minulla on keskeneräinen mappisysteemi (ei-isometrinen) jossa datakerroksia taisi olla kymmenen ja tilekerroksia 3. Hit-kerrosta siinä ei ollut kun se on toteutettavissa yhdellä data-kerroksella. Siinä systeemissä saattoi siis asettaa (ylhäältä päin kuvatussa pelissä) lattian taustalle, sitten pöydän lattian päälle ja pöydän päälle vielä kukkaruukun. Eli lähinnä tätä hakisin sillä tilekerrosten lisäämisellä. Enemmän mahdollisuuksi yhdistellä tilejä.

Miten sitten toimii tuo kartan reaaliaikainen lataaminen? Karttaa ladataan aina sen mukaan kun pelaaja liikkuu kentällä? Entä kun pelaaja kävelee kentän yhdestä laidasta toiseen, niin pyyhkiytyykö kartan ensimmäinen laita pois muistista? Tai jos vihollinen on siellä toisella laidalla, niin pystyykö sen tekoäly lukemaan karttaa, vaikka pelaaja ei olisi vielä käynyt lähelläkään?

Tuota voisi kokeillakin jossain vaiheessa kun on enemmän aikaa.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by Dibalo »

Uusien tilekerrosten lisääminen on yhtä helvettiä, joten sitä en edes käy yrittämään. Lisäksi kerrokset toimivat eri tavalla isometrisessa ulottuvuudessa kuin perus 2d-maailmassa. Siitä kertoo jo seinäkerroksen erikoinen ja tavallisesta tilemuodosta poikkeava toteutustapa sekä vaikeasti omaksuttava (mutta looginen!) tilesetti tavallisten lattiatilejen lisäksi. Datakerrosten lisääminen on paljon helpompaa ja jopa mahdollista. Käytännössä tuo pöytien yms. ruukkujen lisääminen voitaisiin hoitaa objekteilla, joilla saadaan varmasti paras lopputulos. Tuo nopeus on osittain hypetystä, sillä korkeat seinät ja niiden paljous hidastaa jonkun verran moottoria.. Mutta jos pelkkiä lattiatilejä piirretään, on nopeus erinomaista luokkaa! Tästä kiitos kehittelemälleni Advanced Renderille joka päivittää vain päivittämisen arvoiset osat kartasta (mutta kyllä sen kanssa pitää piru soikoon aluksi säätää... :( ).

Esitin kartan reaaliaikaisen latauksen hieman väärin. Siis: pelattavaa karttaa ei voi (tällä hetkellä) ladata reaaliajassa. Sen sijaan myöhemmin käytettäviä karttoja voi ladata muistiin tällä tavalla, yksi kerrallaan. Lataussysteemi on hyvin helppo: ladataan tiedostosta aina muutaman tilen data kerraallaan niin kauan, kunnes koko kartta on ladattu.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Mr.Demolition
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:54 am

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by Mr.Demolition »

:shock: Todella nätti. Kuinka kauan olet tehnyt? CB:llä? Todella hienoa jälkeä. Keep up the good work :!:
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by Dibalo »

Jaa-a.. Kyllähän tätä tuli pari viikkoa räpelleltyä aikanaan. Huom! Tämä kirjasto on tehty siis jo kauan aikaa sitten (olisko puoli vuotta tahi vuosi). Ja kyllä! Tämä on puhdasta CB-koodia!!!! :mrgreen:
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Nucreal
Newcomer
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:25 am

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by Nucreal »

Hyvä Dibalo, Täydellistä! Toivottavasti toimii nopeasti, ilman MAV:eja. ;P
Life is hell and then you die, so better speed it up with knife!
<--- Typotin käyttäjä nimeni (Nucreal) -> (Nuclear)
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by tuhoojabotti »

latasinpas tämän kun keksin tehdä isometrisen pelin :D olin jo luovuttaa kunnes vihdoin löysin tilen vaihto namiskan (space) (tämä poikahan ei ohjeita lue!).
niin kysyn nyt että jos voi niin kuinka voi pinota monta sienä tileä päällekkäin esim rakentaa taloja palasista? tein jo tyhjän seinän ja seinän ikkunoilla :D
Attachments
hehee
hehee
tileset.PNG (1.12 KiB) Viewed 8892 times
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by regalis »

tuhoojabotti wrote:niin kysyn nyt että jos voi niin kuinka voi pinota monta sienä tileä päällekkäin esim rakentaa taloja palasista? tein jo tyhjän seinän ja seinän ikkunoilla :D
Hieman myöhäinen vastaus:
Ei mitenkään. Sinun pitää piirtää over-tilesettiin valmiiksi talo, jossa on monta kerrosta.
EDIT:

WTF, eikö tuossa DibISOsterissa ole mahdollisuutta tyhjentää tileä? O_o Hieman harmillista, kun esimerkiksi 350 x 350 kokoisen kartan uudelleenlatauksessa menee melkein 5 minuuttia.

regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by regalis »

Olen jonkin aikaa tehnyt ISOlibrarya apuna käyttäen isometristä peliä, ja nyt törmäsin ongelmiin:
- Poistetut objektit jäävät "kummittelemaan" ruudulle, eli ne ilmestyvät välillä parin framen ajaksi näkyviin siinä kohdassa jossa ne poistettiin.
- Objektien alustaminenhan pitäisi tehdä heti kaikkien objektien lataamisen jälkeen, joten mitä pitäisi tehdä jos objekteja täytyykin ladata kesken pelin?
- Tuo jo viime viestissäni mainitsema kysymys, eli voiko dibISOsterissa tyhjentää tilejä?
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ISOlibrary & DibISOster

Post by Dibalo »

1) Poistetut objektit jäävät "kummittelemaan" ruudulle, eli ne ilmestyvät välillä parin framen ajaksi näkyviin siinä kohdassa jossa ne poistettiin.
2) Objektien alustaminenhan pitäisi tehdä heti kaikkien objektien lataamisen jälkeen, joten mitä pitäisi tehdä jos objekteja täytyykin ladata kesken pelin?
3) Tuo jo viime viestissäni mainitsema kysymys, eli voiko dibISOsterissa tyhjentää tilejä?
1) Ei mitään tietoa.. :P Selaa lähdekoodia, sieltä voi ehkä löytyä ratkaisu.
2) Lisää vain objekti, mutta älä päivitä. Se ei ole pakollista. Päivitys vain hoitaa piirtojärjestyksen kuntoon. Piirtojärjestys päivittyy kuitenkin automaattisesti oikeaksi hyvin pian.
3) Öööh.. Hiiren oikealla napukalla saa tyhjennettyä yksittäisen tilen. Muuta ei ole. 8-)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Post Reply