Peli idea

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
Coolariko
Newcomer
Posts: 41
Joined: Mon Sep 24, 2007 6:14 pm

Peli idea

Post by Coolariko »

Minkälaisen pelin tekisin?
Olen Aloittelija ja olen Tehnyt Run Away! pelin
minkä Seuraavaksi?
en tiedä osaanko Räiskintä Peliä.
Mutta joku joka on Helppo Tehdä?
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Peli idea

Post by Koodiapina »

Tee roguelike peli. Ne on koviksia, eikä niihin tarvi esim. grafiikkaa taikka lukiomatematiikkaa.
Coolariko
Newcomer
Posts: 41
Joined: Mon Sep 24, 2007 6:14 pm

Re: Peli idea

Post by Coolariko »

noh Miten Tommonen Tehdään Sitä Ihmettelen?
Ja tota Voiko joku näyttää miten tommoinen Tehdään?
laittaa vaikka Esimerkin
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Peli idea

Post by Koodiapina »

Roguelike peleissä yleensä panostetaan juoneen ja pelattavuuteen. Perinteisesti nämä pelit on kuvattu ASCII merkkeinä, mutta on myös graaffisia on tehty, kuten esimerkiksi Diablo. Perinteisissä Roguelikeissä tehtävänä on tutkia maan alla olevia luolastoja, tappaa hirviöitä, saada tavaraa ja kasvattaa tasoja. On olemassa myös moderneja Roguelike pelejä, joissa voidaan liikkua maanpäällä, kuten esimerkiksi Ancient Domains Of Mystery (ADOM). Yleensä myös moderneista Roguelikeistä löytyy tehtäviä, jotka sisältävät tällaista luolastojen koluamista.

Luolastot on yleensä tehty niin, että ne generoituvat uudenlaiseksi joka pelikerralla. Näin ollen peliin on vaikeampi kyllästyä, eikä peliä voi ns. opetella ulkoa. Luolastot on useimmiten jaettu kerroksiin, ja kerrosten koko vaihtelee. Joissakin Roguelike peleissä kuten Angband (ja Moria?) niiden kokoa ei ole määritetty, mutta toisaalta ne pyyhkiytyvät pois pelin edetessä. Nethackissa kerroksien koko on määrätty, mutta ne kaikki säilyvät muistissa, vaikka palaisi sinne takaisin. Luolastoissa tehtävänä on yleensä kavuta alimmalle mahdolliselle tasolle, ja tehdä siellä jotain.

Rogueliket ovat karuja peliä muutenkin kuin graaffisen ulkoasunsa tähden. Yleensä aloittelijalle tuottaa tuskaa jo alussa, kun yhden näppäimen takaa voi paljastua kaksi eri toimintoa. Pelin vihollisten tasoja ei yleensä kerrota, joten aloittelijan on mahdoton tietää etukäteen, kannattaako mennä pakoon vai taistella. Sama juttu aseiden ja haarniskoiden kanssa, vain kokemuksesta selviää kumpi on parempi, Surugi vai SunSword. Kaikkein kamalinta saattaa kuitenkin olla tallennussysteemi. Jos kuolet, tallennettu peli poistetaan. Tätä vastaan voi huijata helposti, mutta se sotii minun mielestäni pelin ideaa vastaan.

Roguelike pelin teko on tavallaan vaikeaa, tavallaan ei. Kuten jo sanoin, et tarvitse graffiikoita, mutta sitäkin enemmän juonta, jolla pelaaja jaksaa peliäsi pelata läpi. Sinun täytyisi myöskin osata tehdä kartta generaattori, joka tekee luolaston. Koska tällaista peliä ei kannata objekteilla ruveta väsäämään, joudut tekemään tätä varten myös oman karttasysteemin törmäyskerroksineen. Sinun täytyisi myös osata tehdä toimivat systeemit joilla hallita suuria määriä tavaroita, vihollisia ja karttasymbooleja järkevällä ja nopealla tavalla.
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: Peli idea

Post by TheDuck »

Minulla on tässä roguelike-peli tekeillä ja nyt on valmiina jo karttasysteemi törmäyksineen sekä NPC-systeemi. Peliin tulee luultavasti 2 modea, story ja classic. Classic olisi sitä perinteistä random-kenttä-vihu-mättöä ja story on taasen tarina joka pelataan läpi niinkuin normaaleissa roolipeleissä mutta vain grafiikatta. Storyssa olisi myös savetus-mahdollisuus kuolemien varalta, mutta classiciin tätä ei luultavasti tarvita. Testiviersioita olen jakanut irkissä kannulla #cb2 mutta mitään virallista ei ole vielä tullut.

NetHack-roguelikehän on mahtava tapa tutustua roguelike-peleihin. Itse pelasin sitä migzunkoneen shellissä jonkun sitä vaadittua. Hieno pelikokemushan se oli ja viihdyin itse pelin ääressä jonkin aikaa.

Ja coolariko, miksi me annettais sulle esimerkkiä, jonka voisit kopsata, parannella ja julkaista omana tekeleenäsi. Manuaali on oiva apuväline pelien teossa. For..Next looppi ainakin on erittäin paljon hyödyksi sekä sitten mid-funktio. Pientä matematiikkaa sekaan ja hyvä tulee ;)
EDIT:

Ja coolariko, kirjoitusasusi on kamala. Isoja kirjaimia missä sattuu, yhdyssanavirheitä sekä enterit kaikkialla. Olisi mukavampaa luettavaa jos korjaisit tämän seikan.
EDIT: siis foorumihan osaa rivittää itsekin. Ei niitä rivinvaihtoja itse tarvitte laittaa, rumaa

^^
Coolariko
Newcomer
Posts: 41
Joined: Mon Sep 24, 2007 6:14 pm

Re: Peli idea

Post by Coolariko »

Enköhän minä semmosen saan tehtyä.Nyt taidankin alkaa väsäämään sitä roguelike peliä.Saatan kysyä vähän apua!
katsos kun en ole vielä edes yläasteella.Ja minä en osaa tehä mitään kartta generaattoria.
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Peli idea

Post by Koodiapina »

Voin ruveta sun mestariksi jos tahdot :) Yhteydenotto mielellään yksityisviesteillä.
Coolariko
Newcomer
Posts: 41
Joined: Mon Sep 24, 2007 6:14 pm

Re: Peli idea

Post by Coolariko »

Sepä on hyvä kiitos Grandi.muuten Heti töppäsin ongelmaan en osaa tehdä yhtään Roguelike peliä
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
mokkeri
Member
Posts: 84
Joined: Sat Apr 05, 2008 9:22 pm

Re: Peli idea

Post by mokkeri »

Coolariko wrote:Sepä on hyvä kiitos Grandi.muuten Heti töppäsin ongelmaan en osaa tehdä yhtään Roguelike peliä
No jos nyt ihan eka opettelet CB:tä (tms.).
Ei sitä peliä vaan tehdä -.-
asd
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Peli idea

Post by nevssons »

Teeppä vaikka tekoälyllinen ristinolla (helppoa mutta turhaa ;) )
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
Murskaaja
Member
Posts: 92
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:19 pm
Contact:

Re: Peli idea

Post by Murskaaja »

nevssons wrote:Teeppä vaikka tekoälyllinen ristinolla (helppoa mutta turhaa ;) )
Sanoisin kyllä, että vain muutama näillä foorumeilla kykenee kehittämään ristinollaan tekoälyn, joka pystyy voittamaan normaaliälyisen ihmisen ;)
ASCII star wars Xtreme | Cool Bombers | Combat (kehitteillä)

RedShadow productions
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Peli idea

Post by koodaaja »

Murskaaja wrote:
nevssons wrote:Teeppä vaikka tekoälyllinen ristinolla (helppoa mutta turhaa ;) )
Sanoisin kyllä, että vain muutama näillä foorumeilla kykenee kehittämään ristinollaan tekoälyn, joka pystyy voittamaan normaaliälyisen ihmisen ;)
Antaa sen huijata 8D pistää vaikka kaksi nollaa kerralla. Ja veikkaisinpa, että nevssons puhui jätkänshakista, siihenhän saa tekoälyn jo hieman helpommin.
Post Reply