Peli idea
Peli idea
Minkälaisen pelin tekisin?
Olen Aloittelija ja olen Tehnyt Run Away! pelin
minkä Seuraavaksi?
en tiedä osaanko Räiskintä Peliä.
Mutta joku joka on Helppo Tehdä?
Olen Aloittelija ja olen Tehnyt Run Away! pelin
minkä Seuraavaksi?
en tiedä osaanko Räiskintä Peliä.
Mutta joku joka on Helppo Tehdä?
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Peli idea
Tee roguelike peli. Ne on koviksia, eikä niihin tarvi esim. grafiikkaa taikka lukiomatematiikkaa.
Re: Peli idea
noh Miten Tommonen Tehdään Sitä Ihmettelen?
Ja tota Voiko joku näyttää miten tommoinen Tehdään?
laittaa vaikka Esimerkin
Ja tota Voiko joku näyttää miten tommoinen Tehdään?
laittaa vaikka Esimerkin
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Peli idea
Roguelike peleissä yleensä panostetaan juoneen ja pelattavuuteen. Perinteisesti nämä pelit on kuvattu ASCII merkkeinä, mutta on myös graaffisia on tehty, kuten esimerkiksi Diablo. Perinteisissä Roguelikeissä tehtävänä on tutkia maan alla olevia luolastoja, tappaa hirviöitä, saada tavaraa ja kasvattaa tasoja. On olemassa myös moderneja Roguelike pelejä, joissa voidaan liikkua maanpäällä, kuten esimerkiksi Ancient Domains Of Mystery (ADOM). Yleensä myös moderneista Roguelikeistä löytyy tehtäviä, jotka sisältävät tällaista luolastojen koluamista.
Luolastot on yleensä tehty niin, että ne generoituvat uudenlaiseksi joka pelikerralla. Näin ollen peliin on vaikeampi kyllästyä, eikä peliä voi ns. opetella ulkoa. Luolastot on useimmiten jaettu kerroksiin, ja kerrosten koko vaihtelee. Joissakin Roguelike peleissä kuten Angband (ja Moria?) niiden kokoa ei ole määritetty, mutta toisaalta ne pyyhkiytyvät pois pelin edetessä. Nethackissa kerroksien koko on määrätty, mutta ne kaikki säilyvät muistissa, vaikka palaisi sinne takaisin. Luolastoissa tehtävänä on yleensä kavuta alimmalle mahdolliselle tasolle, ja tehdä siellä jotain.
Rogueliket ovat karuja peliä muutenkin kuin graaffisen ulkoasunsa tähden. Yleensä aloittelijalle tuottaa tuskaa jo alussa, kun yhden näppäimen takaa voi paljastua kaksi eri toimintoa. Pelin vihollisten tasoja ei yleensä kerrota, joten aloittelijan on mahdoton tietää etukäteen, kannattaako mennä pakoon vai taistella. Sama juttu aseiden ja haarniskoiden kanssa, vain kokemuksesta selviää kumpi on parempi, Surugi vai SunSword. Kaikkein kamalinta saattaa kuitenkin olla tallennussysteemi. Jos kuolet, tallennettu peli poistetaan. Tätä vastaan voi huijata helposti, mutta se sotii minun mielestäni pelin ideaa vastaan.
Roguelike pelin teko on tavallaan vaikeaa, tavallaan ei. Kuten jo sanoin, et tarvitse graffiikoita, mutta sitäkin enemmän juonta, jolla pelaaja jaksaa peliäsi pelata läpi. Sinun täytyisi myöskin osata tehdä kartta generaattori, joka tekee luolaston. Koska tällaista peliä ei kannata objekteilla ruveta väsäämään, joudut tekemään tätä varten myös oman karttasysteemin törmäyskerroksineen. Sinun täytyisi myös osata tehdä toimivat systeemit joilla hallita suuria määriä tavaroita, vihollisia ja karttasymbooleja järkevällä ja nopealla tavalla.
Luolastot on yleensä tehty niin, että ne generoituvat uudenlaiseksi joka pelikerralla. Näin ollen peliin on vaikeampi kyllästyä, eikä peliä voi ns. opetella ulkoa. Luolastot on useimmiten jaettu kerroksiin, ja kerrosten koko vaihtelee. Joissakin Roguelike peleissä kuten Angband (ja Moria?) niiden kokoa ei ole määritetty, mutta toisaalta ne pyyhkiytyvät pois pelin edetessä. Nethackissa kerroksien koko on määrätty, mutta ne kaikki säilyvät muistissa, vaikka palaisi sinne takaisin. Luolastoissa tehtävänä on yleensä kavuta alimmalle mahdolliselle tasolle, ja tehdä siellä jotain.
Rogueliket ovat karuja peliä muutenkin kuin graaffisen ulkoasunsa tähden. Yleensä aloittelijalle tuottaa tuskaa jo alussa, kun yhden näppäimen takaa voi paljastua kaksi eri toimintoa. Pelin vihollisten tasoja ei yleensä kerrota, joten aloittelijan on mahdoton tietää etukäteen, kannattaako mennä pakoon vai taistella. Sama juttu aseiden ja haarniskoiden kanssa, vain kokemuksesta selviää kumpi on parempi, Surugi vai SunSword. Kaikkein kamalinta saattaa kuitenkin olla tallennussysteemi. Jos kuolet, tallennettu peli poistetaan. Tätä vastaan voi huijata helposti, mutta se sotii minun mielestäni pelin ideaa vastaan.
Roguelike pelin teko on tavallaan vaikeaa, tavallaan ei. Kuten jo sanoin, et tarvitse graffiikoita, mutta sitäkin enemmän juonta, jolla pelaaja jaksaa peliäsi pelata läpi. Sinun täytyisi myöskin osata tehdä kartta generaattori, joka tekee luolaston. Koska tällaista peliä ei kannata objekteilla ruveta väsäämään, joudut tekemään tätä varten myös oman karttasysteemin törmäyskerroksineen. Sinun täytyisi myös osata tehdä toimivat systeemit joilla hallita suuria määriä tavaroita, vihollisia ja karttasymbooleja järkevällä ja nopealla tavalla.
- TheDuck
- Devoted Member
- Posts: 632
- Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
- Location: C:\Program Files\Tuusula\
Re: Peli idea
Minulla on tässä roguelike-peli tekeillä ja nyt on valmiina jo karttasysteemi törmäyksineen sekä NPC-systeemi. Peliin tulee luultavasti 2 modea, story ja classic. Classic olisi sitä perinteistä random-kenttä-vihu-mättöä ja story on taasen tarina joka pelataan läpi niinkuin normaaleissa roolipeleissä mutta vain grafiikatta. Storyssa olisi myös savetus-mahdollisuus kuolemien varalta, mutta classiciin tätä ei luultavasti tarvita. Testiviersioita olen jakanut irkissä kannulla #cb2 mutta mitään virallista ei ole vielä tullut.
NetHack-roguelikehän on mahtava tapa tutustua roguelike-peleihin. Itse pelasin sitä migzunkoneen shellissä jonkun sitä vaadittua. Hieno pelikokemushan se oli ja viihdyin itse pelin ääressä jonkin aikaa.
Ja coolariko, miksi me annettais sulle esimerkkiä, jonka voisit kopsata, parannella ja julkaista omana tekeleenäsi. Manuaali on oiva apuväline pelien teossa. For..Next looppi ainakin on erittäin paljon hyödyksi sekä sitten mid-funktio. Pientä matematiikkaa sekaan ja hyvä tulee
NetHack-roguelikehän on mahtava tapa tutustua roguelike-peleihin. Itse pelasin sitä migzunkoneen shellissä jonkun sitä vaadittua. Hieno pelikokemushan se oli ja viihdyin itse pelin ääressä jonkin aikaa.
Ja coolariko, miksi me annettais sulle esimerkkiä, jonka voisit kopsata, parannella ja julkaista omana tekeleenäsi. Manuaali on oiva apuväline pelien teossa. For..Next looppi ainakin on erittäin paljon hyödyksi sekä sitten mid-funktio. Pientä matematiikkaa sekaan ja hyvä tulee
EDIT:
Ja coolariko, kirjoitusasusi on kamala. Isoja kirjaimia missä sattuu, yhdyssanavirheitä sekä enterit kaikkialla. Olisi mukavampaa luettavaa jos korjaisit tämän seikan.
EDIT: siis foorumihan osaa rivittää itsekin. Ei niitä rivinvaihtoja itse tarvitte laittaa, rumaa
^^
Re: Peli idea
Enköhän minä semmosen saan tehtyä.Nyt taidankin alkaa väsäämään sitä roguelike peliä.Saatan kysyä vähän apua!
katsos kun en ole vielä edes yläasteella.Ja minä en osaa tehä mitään kartta generaattoria.
katsos kun en ole vielä edes yläasteella.Ja minä en osaa tehä mitään kartta generaattoria.
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Peli idea
Voin ruveta sun mestariksi jos tahdot Yhteydenotto mielellään yksityisviesteillä.
Re: Peli idea
Sepä on hyvä kiitos Grandi.muuten Heti töppäsin ongelmaan en osaa tehdä yhtään Roguelike peliä
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
Re: Peli idea
No jos nyt ihan eka opettelet CB:tä (tms.).Coolariko wrote:Sepä on hyvä kiitos Grandi.muuten Heti töppäsin ongelmaan en osaa tehdä yhtään Roguelike peliä
Ei sitä peliä vaan tehdä -.-
asd
Re: Peli idea
Teeppä vaikka tekoälyllinen ristinolla (helppoa mutta turhaa )
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Re: Peli idea
Sanoisin kyllä, että vain muutama näillä foorumeilla kykenee kehittämään ristinollaan tekoälyn, joka pystyy voittamaan normaaliälyisen ihmisennevssons wrote:Teeppä vaikka tekoälyllinen ristinolla (helppoa mutta turhaa )
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Peli idea
Antaa sen huijata 8D pistää vaikka kaksi nollaa kerralla. Ja veikkaisinpa, että nevssons puhui jätkänshakista, siihenhän saa tekoälyn jo hieman helpommin.Murskaaja wrote:Sanoisin kyllä, että vain muutama näillä foorumeilla kykenee kehittämään ristinollaan tekoälyn, joka pystyy voittamaan normaaliälyisen ihmisen ;)nevssons wrote:Teeppä vaikka tekoälyllinen ristinolla (helppoa mutta turhaa ;) )