Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
Catcoder
Newcomer
Posts: 1
Joined: Sun Mar 09, 2008 8:05 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Catcoder »

Miksei ensimmäinen koodini toimi? Siis se ei etene testattaessa

Code: Select all

SCREEN 600,600
Repeat
mina$=Input("Nimesi: ")
If KeyHit(cbkeyreturn)Then 
ClearKeys 
Goto Nimivalikko
EndIf 
DrawScreen
Forever

Nimivalikko: 
SCREEN 600,600
Repeat
tp$=Input("tyttö vai poika: ")
If KeyHit(cbkeyreturn)Then 
ClearKeys 
Goto koti
EndIf
DrawScreen
Forever

koti:
SCREEN 600,600
AddText "Olet kotona. Mitä teet?"
AddText "Voit painaa tekemisen vieressä olevaa numeroa"
AddText "1 Mene ulos"
AddText "2 Mene nukkumaan"
AddText "3 Mene jääkaapille"
AddText "4 Kävele ympäri kotia"
AddText "5 Lue"
AddText "6 Mene suihkuun"
AddText "7 Hae kännykkä" 
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ulkona
If KeyHit (cbkey2) Then Goto nukkuma
If KeyHit (cbkey3) Then Goto jääkaappi
If KeyHit (cbkey4) Then Goto kävelysisä
If KeyHit (cbkey5) Then Goto luesisä
If KeyHit (cbkey6) Then Goto suihku
If KeyHit (cbkey7) Then Goto kännysisä
DrawScreen
Forever

ulkona:
SCREEN 600,600
AddText "Olet ulkona. Mitä teet?"
AddText "1 Mene kotiin"
AddText "2 Mene kauppaan"
AddText "3 Varasta"
AddText "4 Mene kylään"
AddText "5 Leiki"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
If KeyHit (cbkey2) Then Goto kauppa
If KeyHit (cbkey3) Then Goto varasta
If KeyHit (cbkey4) Then Goto kylä
If KeyHit (cbkey5) Then Goto leiki
DrawScreen
Forever
nukkuma: 
SCREEN 600,600
AddText "1 Nuku"
AddText "2 Mene pois"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto nuku
If KeyHit (cbkey2) Then Goto koti
DrawScreen
Forever

jääkaappi:
SCREEN 600,600
AddText "Mitä haluat tehdä?"
AddText "1 Syö jotain"
AddText "2 Mene pois"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto syöt
If KeyHit (cbkey2) Then Goto koti
DrawScreen
Forever
kävelysisä:
SCREEN 600,600
AddText "Pyörit ympyrää."
AddText "1 Lopeta"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
DrawScreen
Forever

luesisä:
SCREEN 600,600
AddText "Mitä haluat lukea?"
AddText "1 Aku Ankkaa"
AddText "2 Hesaria"
AddText "3 Älä lue"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto luit
If KeyHit (cbkey2) Then Goto luit
If KeyHit (cbkey3) Then Goto koti
DrawScreen
Forever

suihku:
SCREEN 600,600
AddText "Kävit suihkussa"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
DrawScreen
Forever  

kännysisä:
SCREEN 600,600
AddText "1 Soita jollekkin"
AddText "2 Soita hätänumeroon"
AddText "3 Pelaa puhemilella"
AddText "4 Mene pois"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto soitto
If KeyHit (cbkey2) Then Goto soitto
If KeyHit (cbkey3) Then Goto soitto
If KeyHit (cbkey4) Then Goto koti
DrawScreen
Forever

kauppa:
SCREEN 600,600
AddText "Olet kaupassa. Mitä haluat tehdä?"
AddText "1 Osta jotain"
AddText "2 Varasta jotain"
AddText "3 Mene pois"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ostaj
If KeyHit (cbkey2) Then Goto varasta
If KeyHit (cbkey3) Then Goto ulkona
DrawScreen
Forever

varasta:
SCREEN 600,600
AddText "Mitä varastat?"
AddText "1 Naapurin pyörä"
AddText "2 Varasta kaupasta"
AddText "3 Ryöstä pankki"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto pyörä
If KeyHit (cbkey2) Then Goto kauppav
If KeyHit (cbkey3) Then Goto pankkiv
DrawScreen
Forever

kylä:
SCREEN 600,600
AddText "Olet kylällä. Mitä teet?"
AddText "1 Juttele muiden kanssa"
AddText "2 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto juttele
If KeyHit (cbkey2) Then Goto ulkona
DrawScreen
Forever

leiki:
SCREEN 600,600
AddText "Mitä haluaisit leikkiä?"
AddText "1 Lopeta"
AddText "2 Hypi hyppynarulla"
AddText "3 Pallottele"
AddText "4 Juokse"
AddText "5 Leiki Pokémoneilla"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ulkona
If KeyHit (cbkey2) Then Goto leik
If KeyHit (cbkey3) Then Goto leik
If KeyHit (cbkey4) Then Goto leik
If KeyHit (cbkey5) Then Goto leik
DrawScreen
Forever

nuku:
SCREEN 600,600
AddText "Nukuit"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
DrawScreen
Forever

syöt:
SCREEN 600,600
AddText "1 Pizza"
AddText "2 Spagetti"
AddText "3 Leipä"
AddText "4 Juo mehua"
AddText "5 Juo maitoa"
AddText "6 Älä syö tai juo"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto syöty
If KeyHit (cbkey2) Then Goto syöty
If KeyHit (cbkey3) Then Goto syöty
If KeyHit (cbkey4) Then Goto juotu
If KeyHit (cbkey5) Then Goto juotu
If KeyHit (cbkey6) Then Goto koti
DrawScreen
Forever
syöty:
SCREEN 600,600
AddText "Söit"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
DrawScreen
Forever
juotu:
SCREEN 600,600
AddText "Joit"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
DrawScreen
Forever
luit:
SCREEN 600,600
AddText "Luit sen"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
DrawScreen
Forever
soitto:
SCREEN 600,600
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If Rand(1,2) Then AddText "Ei vastannut"
If Rand(2,2) Then AddText "Hän ei tykännyt soitostasi"
If KeyHit (cbkey1) Then Goto koti
DrawScreen
Forever
leik:
SCREEN 600,600
AddText "Leikit sitä"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ulkona
DrawScreen
Forever
ostaj:
SCREEN 600,600
AddText "Kauppa ei ole auki"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ulkona
DrawScreen
Forever
kauppav:
SCREEN 600,600
AddText "Kauppa ei ole auki"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ulkona
DrawScreen
Forever
pankkiv:
SCREEN 600,600
AddText "Ryöstit pankin. Sait 200 euroa"
AddText "1 Karkuun"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ulkona
DrawScreen
Forever
pyörä:
SCREEN 600,600
AddText "Naapurilla ei ole pyörää"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto ulkona
DrawScreen
Forever
juttele:
SCREEN 600,600
AddText "Juttelit muiden kanssa"
AddText "1 Palaa takaisin"
Repeat
If KeyHit (cbkey1) Then Goto kylä
DrawScreen
Forever
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jonez »

Koska: Jos olet kotona, ja painat 1:stä, mennään ulos. Nyt ollaan ulkona ja kysytään uudestaan mitä painetaan. Olet juuri painanut ykköstä (kun oltiin sisällä), ja se rekisteröidään edelleen (koska tähän mennessä ei olla saavuttu foreveriin). Toisinsanoen siinä mennään silmänräpäyksessä ulos ja takaisin sisään. Ruutua ei piirretä ja se näyttää siltä kuin ei tehtäisi mitään. Sama kun mennään nukkumaan. Voi olla myös muualla, en kattonut. Jääkaappi näyttäisi toimivan.

Jos haluat nollata näppäinpainallukset, käytä komentoa Clearkeys. Sen lisäksi kannattaa käyttää myös komentoa Cleartext, jotta edelliset Addtextillä luodut kirjoitukset poistuisivat. Lisäksi on ihan turha säätää ruudun kokoa koko ajan. Yksi kerta riittää. Ei se siitä miksikään enää muutu, ellet itse muuta.

Esimerkki toimivasta koodista:

Code: Select all

SCREEN 800, 600

autotalli:
ClearKeys       //<--- HUOMAA

Repeat
    Text 20, 20, "Olet autotallissa. Koko paikka on sekaisin."
    Text 20, 40, "Minne haluat mennä?"
    Text 20, 80, "1: Varastoon"
    Text 20, 100, "2: Pihalle"
    
    If KeyHit( CbKey1 ) Then Goto varasto
    If KeyHit( CbKey2 ) Then Goto piha

    DrawScreen
Forever

varasto:
ClearKeys       //<--- HUOMAA

Repeat
    Text 20, 20, "Olet nyt varastossa. Paljon laatikoita! Mihin menet?"
    Text 20, 60, "1: Autotalliin"
    Text 20, 80, "2: Pihalle"
    
    If KeyHit( CbKey1 ) Then Goto autotalli
    If KeyHit( CbKey2 ) Then Goto piha

    DrawScreen
Forever

piha:
ClearKeys       //<--- HUOMAA

Repeat
    Text 20, 20, "Olet pihalla. Kukkaset kukkivat. Mihin menet?"
    Text 20, 60, "1: Autotalliin"
    Text 20, 80, "2: Varastoon"
    
    If KeyHit( CbKey1 ) Then Goto autotalli
    If KeyHit( CbKey2 ) Then Goto varasto

    DrawScreen
Forever
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by regalis »

Tutkiskelin mistä 14th BC:n MAVit johtuvat laittamalla SetWindow -komentoja eri paikkoihin koodissa, ja niiden syyksi paljastui Drawscreen! (Tai ei se varmaan se syy ole, mutta MAVit tulevat aina Drawscreenin kohdalla) Mistä ihmeestä tämä voi johtua? Jotain poistettua kuvaa yritetään piirtää, tms?
pommikoira

Re: Tyhmät kysymykset

Post by pommikoira »

regalis wrote:Tutkiskelin mistä 14th BC:n MAVit johtuvat laittamalla SetWindow -komentoja eri paikkoihin koodissa, ja niiden syyksi paljastui Drawscreen! (Tai ei se varmaan se syy ole, mutta MAVit tulevat aina Drawscreenin kohdalla) Mistä ihmeestä tämä voi johtua? Jotain poistettua kuvaa yritetään piirtää, tms?
Vaihtoehtoja on kaksi.

1. Joko olet kirjoittanut jonkin siellä väärin(aika epätodennäköistä tai
2. Drawscreenissasi on vikaa. :idea: :idea: :idea:
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by otto90x »

Toisinaan mavia esiintyy drawsrcreenien ollessa monta peräkkäin. esim vaikka näin (en nyt ole ihan varma mavittaako tuo kun olen linuxilla, mutta ainakin periaatteessa se saattaisi)

Code: Select all

Repeat : text 0,0,"heippa" : drawscreen : drawscreen : forever 
Mutta tosiaan luulen että ongelma on jossain muualla.
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Turtle Productions
Member
Posts: 91
Joined: Thu Dec 20, 2007 11:11 am
Location: Espoo

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Turtle Productions »

Nitro:
Olisin tekemässä lentolautapeliini nitroa ja minulla on mittari nitrosta, mutta jos nitromittari on loppu se käyttää sitä vielä. En saa vauhtia pysäytettyä kun nitrokin on loppu (mittari olisi tyhjä) Kokeilin nitro=on ja offeilla ja muillakin

Code: Select all

Include "sdk/include/cbObjects.cb"
exp = 50

exptonxt = 50
Const PAINOVOIMA = -0.3 
yPlus#=0         SCREEN 320,240,0,cbsizable 
SetWindow "Board",3FrameLimit 40
kenttä=LoadMap("Media\board1.til","Media\omatileset.bmp")
PositionObject kenttä,1500,-20
PlayObject kenttä,0,0,0.5
MaskObject kenttä, cbMagenta
oikea=LoadAnimObject("Media\boardguy1.bmp",47,51,0,3)
MaskObject oikea,cbMagenta
ShowObject oikea,OFF
ObjectRange oikea,30,51
vasen=LoadAnimObject("Media\boardguy2.bmp",47,51,0,3)
MaskObject vasen,cbMagenta
ShowObject vasen,OFF
ObjectRange vasen,30,51 
nitro=ON
pelihahmo=CloneObject(oikea)
SetupCollision pelihahmo,kenttä,1,4,2
ObjectRange pelihahmo,30,51 
Repeat

    vauhti=0 

    If RightKey() Then 
    
        PaintObject pelihahmo,oikea 
        If maassa Then PlayObject pelihahmo,0,2,0.05
        vauhti=2
    ElseIf LeftKey() Then
        PaintObject pelihahmo,vasen 
        If maassa Then PlayObject pelihahmo,0,2,0.05
        vauhti=-2 
    Else 

        PlayObject pelihahmo,0
        EndIf

If KeyDown (cbKeyN)And RightKey() And nitro=ON Then 
MoveObject pelihahmo,5
exptonxt=exptonxt+10
ElseIf KeyDown (cbkeyN) And LeftKey() And nitro=ON Then
MoveObject pelihahmo, -5
exptonxt=exptonxt+10
EndIf

If exptontx=100 Then 
nitro=OFF
EndIf
    
    TranslateObject pelihahmo,vauhti,yPlus#
    yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 
    
    UpdateGame '
    CloneCameraPosition pelihahmo 
    
    maassa=0 
    törmäykset=CountCollisions(pelihahmo)
    For i=1 To törmäykset
        If GetCollision(pelihahmo,i)=kenttä
   
            If CollisionAngle(pelihahmo,i)=90 Then 
                yPlus#=-1
                maassa=1 
            EndIf

            If CollisionAngle(pelihahmo,i)=270 Then 
                yPlus#=-1
            EndIf
        EndIf
    Next i 
       

    If törmäykset=0 Then PlayObject pelihahmo,4,2
    
    If KeyHit(cbKeyZ) And maassa Then 
    PlayObject pelihahmo, 6,6
        yPlus#=4.5 'voimaa ylös päin
    EndIf
    DrawGame
    Color 255, 0, 0
    Box 10, 70, (Float(exp)/Float(exptonxt))*50,10, 1
    
    Color 255, 255, 255
    Box 10, 70, 50, 10, 0
    DrawScreen 'piirrä näyttö

Until EscapeKey()
+-+-+-+-+-+-+ +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
|T|u|r|t|l|e| |P|r|o|d|u|c|t|i|o|n|s|
+-+-+-+-+-+-+ +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Murskaaja
Member
Posts: 92
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:19 pm
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Murskaaja »

regalis wrote:Tutkiskelin mistä 14th BC:n MAVit johtuvat laittamalla SetWindow -komentoja eri paikkoihin koodissa, ja niiden syyksi paljastui Drawscreen! (Tai ei se varmaan se syy ole, mutta MAVit tulevat aina Drawscreenin kohdalla) Mistä ihmeestä tämä voi johtua? Jotain poistettua kuvaa yritetään piirtää, tms?
Törmäsin noin puolisen vuotta sitten koodaillessani aivan samaan asiaan. Tulipa kirottua CB alimpaan helvettiin pariin otteeseen kun vikaa ei löytynyt mistään ja täältäkään ei ehdotuksia juuri herunut.

Anyways, voi olla että tuohon on moniakin syitä, mutta itse päädyin siihen, että tyyppien poistetuista instansseista johtuvat mavit ilmenevät juuri drawscreenin yhteydessä. Mavit ainakin loppuivat kun vaihdoin tyypit taulukoihin (mihinkään muuhun koskematta). Eli jos käytät tyyppejä, harkitsisin niiden korvaamista taulukoilla ainakin projektin loppupuolella vakaampaa versiota varten.
ASCII star wars Xtreme | Cool Bombers | Combat (kehitteillä)

RedShadow productions
joläpölä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by joläpölä »

en ymmärrä miksi kun teen jotain coolbasicilla.
siis jos teen jotakin koodia pitkään ja lopetan ja tallennan, mutta kun taas avaan sen tiedoston niin se si löydä mitään kuvia tai objecteja joita olin laittanut mikä vika?
Siis se toimi ensin, mutta tallentamisen jälkeen ei
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tyhmät kysymykset

Post by koodaaja »

joläpölä wrote:en ymmärrä miksi kun teen jotain coolbasicilla.
siis jos teen jotakin koodia pitkään ja lopetan ja tallennan, mutta kun taas avaan sen tiedoston niin se si löydä mitään kuvia tai objecteja joita olin laittanut mikä vika?
Siis se toimi ensin, mutta tallentamisen jälkeen ei
No, mietitääs ongelmaasi. Mihin tallensit .exen tai koodin? Oletetaan, että vaikka kansioon "peli" (omaperäistä). No, mistä lataat kuvat? Todennäköisesti kansiosta "media/kuvannimi.bmp". Tällöin CB hakee kuvaa kansiosta "peli/media/kuvannimi.bmp", jota ei ole. Siis kansionimien pitää olla suhteessa .exeen, eli siellä mihin tallensit .exen, pitää olla myös mediakansio.

Tekisi mieli vielä huomauttaa, että tästä olisi löytynyt varmasti topikki haulla, ja taitaa löytyä jostain tämänkin topikin uumenista selitys asiasta, ellei useampikin. Ainakin itse muistan tätä selitelleeni monasti.
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by regalis »

Murskaaja wrote:Eli jos käytät tyyppejä, harkitsisin niiden korvaamista taulukoilla ainakin projektin loppupuolella vakaampaa versiota varten.
Korvasin tyypit taulukoilla, eikä MAVeja enää tullut, mutta FPS laski noin kymmeneen. En tehnyt koko systeemiin muita muutoksia, kuin muutin sotilas-tyypin kaikki fieldit taulukoiksi. Laiskuus iski, ja laitoin lähes joka tiedon erilliseen taulukkoon (Siis esim. SoldierHealth(SoldierAmount), eikä esim. SoldierData(SoldierAmount, 80). Nopeuttaisiko kaikkien tietojen tunkeminen samaan taulukkoon, vai onko sillä mitään merkitystä?
EDIT:

Ei tuo hitaus johtunutkaan taulukoista, vaan yhdestä peliin jääneestä bugista. :)

Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Pate5 »

Joo, itsellänikin on joskus ilmaantunut vastaavia ongelmia. Kun tyyppejä käytettäessä(objekteja myös) on tarpeeksi eri tyyppijä ja fieldejä, niin jostakin oudosta syystä peli alkaa bugittaa. Ratkaisuna tähän on kuvien tai taulukoiden käyttö.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by regalis »

Outoa, minä en käytä objekteja, eivätkä MAVit edes tule tyypin jäseniä poistaessa. O_o
Sain kuitenkin jo virheilmoitukset loppumaan vaihtamalla tyypit taulukoiksi, kiitoksia neuvoista. :)
Pommikoira

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Pommikoira »

regalis wrote:Outoa, minä en käytä objekteja, eivätkä MAVit edes tule tyypin jäseniä poistaessa. O_o
Sain kuitenkin jo virheilmoitukset loppumaan vaihtamalla tyypit taulukoiksi, kiitoksia neuvoista. :)
Olepa hyvä.
Exu
Newcomer
Posts: 26
Joined: Wed Feb 27, 2008 3:51 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Exu »

Olen tekemässä peliä, jossa ohjataan tankkia ja tuhotaan vastustaja botteja, Mutta nyt tuli pieni ongelma.
Kun tankin ja botin välillä on alle 400 pikseliä botin tykki kääntyy kohti pelaajan tankkia ja tämä aiheuttaa pelissä
huomattavan hidastumisen. Vähän aikaa pelin FPS on 60 mutta se laskee 20:iin, kun peliä pelaa hetken.

Tässä koodi, josta uskoisin ongelman johtuvan:

Code: Select all

If Distance2(bot\obj,tank)<400 Then 
    RotateObject bot\gun, -GetAngle(ObjectX(bot\obj),ObjectY(bot\obj),ObjectX(tank),ObjectY(tank))
EndIf

01000101
01111000
01110101
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jonez »

Lähetä koko koodi. Tossa ei näyttäisi olevan mitään vikaa.

Korkeintaan voisin veikata ton perusteella, että sulla on ihan hulluna niitä botteja pelissä. Objekti käännetään jokaista alle 400 pikselin päässä olevaa bottia kohti silmänräpäyksessä, mutta en tiedä että kuinka helposti tällä tyylillä saa pelin hidastelemaan. Muutenkin suosittelen tekemään esim. semmosen systeemin, että katsotaan mikä niistä alle 400 pikselin etäisyydellä olevista boteista on lähimänä.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset

Post by TheFish »

Jonez wrote:Lähetä koko koodi. Tossa ei näyttäisi olevan mitään vikaa.

Korkeintaan voisin veikata ton perusteella, että sulla on ihan hulluna niitä botteja pelissä. Objekti käännetään jokaista alle 400 pikselin päässä olevaa bottia kohti silmänräpäyksessä, mutta en tiedä että kuinka helposti tällä tyylillä saa pelin hidastelemaan. Muutenkin suosittelen tekemään esim. semmosen systeemin, että katsotaan mikä niistä alle 400 pikselin etäisyydellä olevista boteista on lähimänä.
Tuon koodin ideahan on kääntää kaikki alle 400 pikselin päässä olevat botit pelaajaa kohti, eikä pelaajaa botteja kohti.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Exu
Newcomer
Posts: 26
Joined: Wed Feb 27, 2008 3:51 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Exu »

Sain ongelmani jo ratkaistua. Kiitoksia vastauksista (vaikka ei niistä hirveää höytyä ollutkaan^^)

01000101
01111000
01110101
vierailija

Re: Tyhmät kysymykset

Post by vierailija »

Minulla on tässä sellainen ongelma, että en saa laitettua tuohon palloon millään "kitkaa" eli pallon pitäisi hidastua ja lopulta pysähtyä.

Code: Select all

SCREEN 600,600
FrameLimit 40
DrawToWorld ON

kartta=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")
pallo=LoadObject("Media\bullet.bmp",72)
ObjectRange pallo,16
hiiri=LoadObject("Media\cursor.bmp",72)
PositionObject pallo,-270,0
SetupCollision pallo,kartta,2,4,2
nop#=6
Repeat
If viivanäkyy=0 Then
PointObject pallo,hiiri
EndIf

PositionObject hiiri,hiirix,hiiriy
hiirix=MouseWX()
hiiriy=MouseWY()
If MouseHit(1) Then

viivanäkyy=1

        pallox#=Cos(ObjectAngle(pallo))*nop#
        palloy#=Sin(ObjectAngle(pallo))*nop#

liikkeellä=1
EndIf
    If liikkeellä=1 Then
        TranslateObject pallo,pallox#,palloy#
        TurnObject pallo,40
        If CountCollisions(pallo) Then
            angle=CollisionAngle(pallo,1)

            If angle=0 Or angle=180 Then
                pallox#= -pallox#
            EndIf
            If angle=90 Or angle=270 Then
                palloy#= -palloy#
            EndIf
            TranslateObject pallo,pallox#,palloy#

        EndIf
      
        EndIf



ShowMouse OFF
DrawGame
If viivanäkyy=0 Then
Color cbyellow
Line ObjectX(pallo),ObjectY(pallo),ObjectX(hiiri),ObjectY(hiiri)
EndIf
DrawScreen
Forever
Anon1234089666

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Anon1234089666 »

Semmosta kysyisin, että onko mahdollista ladata fontti muualta, kuin windowsin fonttikansiosta?
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

Anon1234089666 wrote:Semmosta kysyisin, että onko mahdollista ladata fontti muualta, kuin windowsin fonttikansiosta?
On.
Locked