Kiitoksia viesteistä. Ladattava versio olisi kiva laitaa mutta peli ei vielä luo sääntöjä tarpeeksi ja keskeneräinen peli voi antaa väärän kuvan.
Vielä joudun jokusen koodin tekemään ennen sitä. Kiva että kiinnostusta on.
Olen itse strategiapelien pelaaja. Jollen nyt ihankaikkia pelaa mutta menneitä classikoita on pelailtu. Nykyään ehtii aikavähän pelailemaan.
Tekemääni pelistä on ollut aina selkeä kuva. Aika ja osaaminen on sitten vähän muuttanut peliä. Tällähetkellä peli on sitä mitä olen halunnut.
Projekti on ollut harrastus ja siksi välillä vähän seisonut jäätyään kiinni ongelmakohtaan mihin on tullut vastaus myöhemmin.
Peli projekti on ollut alusta asti vain minun projekti. Alkuperäinen kieli pelillä on ollut C++. CB kuitenkin tuntui yhdenmiehen projektille
paremmalta pohjalta. Projekti on pyörinyt aika pitkään mutta tänävuonna peli on lentänyt eteenpäin tuulenlailla.
Jontunee varmaan siitä että pelin pohja on aika valmis, joten itse pelin pääsee rakentamaan.
Isoja kysymyksiä on ollut: kartta alue, hex:an koko ja siinä näkyvät yksiköt. Taistelussakin on ollut käytössä peleissä yleisesti näkyvää
laudalla tapahtuvaa taistelua. Peli on tällä hetkellä saanut mielestäny lopullisen muodon. Hex:a ja muut tuntuvat toimivan hyvin.
Koodi on myös edistynyt ja kehittynyt matkanvarrella. Koodi on kirjoitettu moneenotteeseen puhtaaksi, osittain uusien isojen muutosten johdosta. Tämä ei ole täysin ensimmäinen lautapelini mutta ensimmäinen PC lautapeli. Ensimmäiseni on oikea lautapeli joka sijoittuu Eurooppaan sodan loppuun. Mielestäni suurin keksintöni koodissa oli saada kaikki tiedot kartalle ilman takanapyöriviä taulukoita. Myös tiedon läpikäyminen helpottui ja nopeutui kun voidaan täsmentää tiedonhakua.
Koodi on jaettu osiin. Päätiedosto on pyritty pitämään pienenä ja mahdollisimman vähän tapahtumia. Sen rinnalla toimii tällähetkellä 25 muuta
eri tiedostoa. Joita kutsutaan tarpeenmukaan. Osa tiedostoista on tietenkin vain infoa. Osa toiminnoista kyllä vie useamman tiedoston.
Kuten taistelu joka vie kolme erillistä tiedostoa. Taistelu_move, Taistelu (laskutoimitukset) ja tietenkin Taistelu_menu jotta taistelun kulku olisi oikea. Mistä vielä puuttuu tuki monelle eri taistelumuodolle.
Monia eri taistelumuotoja ei hirveästi käytetä mutta ne kuuluvat peliin ja tuovat lisänsä. Osaava pelaa voi käyttää näitä jossakinvaiheessa hyväkseen operaationsa turvaamiseksi. Esim. Lentokentälle hyökkääminen koneilla vie toisen pelaajan lentokoneet siltä lentokentältä. Tämä voi olla hyvä keino saada jonkinlainen ilmaherruus itselleen jollei taistelussa muuten voita ilmataistelua tai lentokoneita ei riitä tarpeeksi. Lentokentälle hyökkääminen voi toki olla yhdensuuntainen.

Monessa kohtaa nämä erikoisuudet toimivat peloitteina. Jotka on hyvä pitää mielessä joukkoja siotellessa. Huonosti siotetut joukot voivatkin jättää aukon jollekkin erikois liikutukselle.
En ole peliä hirveästi tarkemmin esitellyt. Moni toiminto jo löytyy pelistä joten niitä voisi esitellä mutta jotenkin tuntuu että esitellään kun oikeasti on peli jota sitten esittelee. Ettei jää vain puheeksi. Osa syy laittaa projekti tänne oli saada vähän vauhtia loppusuoralla. Vaikka pelissä onkin vielä paljon duunia, niin paljon on jäljellä olevasta vai sellaista mitä peliin vain heitetään.
Seuraavat isommat haasteet ovat varmasti pelin saattaminen peliksi ja oikean tunnelman luominen peliin, jotta peli tuntuisi kivalta pelaa.
Ja taistelu Atlantin valtameren herruudesta jonka peliin haluan. Pohjasuunnitelmat ovat jo mutta luomaan ja testaamaan käytäntöä en ole vielä päässyt. Pelin testaaminen on pyörinyt tällähetkellä ainoastaan sodan alussa mikä on itse sodasta ja pelistä vain pintaraapaisu.