Game of Ukkels: Japan Kaiki - ukkopeli
Game of Ukkels: Japan Kaiki - ukkopeli
Moikka moi.
Ajattelin tehdä CoolBasicilla Tapan Kaikki -kloonin. Ajattelin myös että ehkä olisi kiva kokeilla kirjoittaa tänne juttuja sitä mukaa kun peli etenee.
Tällä hetkellä kasassa on juuri sen verran kuin alkavalta CB-peliprojektilta voisi odottaa: tilekartta ja satunnaisesti liikkuvat vihulaiset. Myös: nappulaa painaessa ukkeli sylkee luoteja.
Graffat tietenkin pelkkiä placeholdereita.
Tein pienen lokitussysteemin ja elegantin viritelmän jossa tiettyjen tilekartan tiilien kohdalle asetetaan automaattisesti ykkönen HIT-kerrokseen.
Käytän steroidipumpattua CB:tä jossa funktioraja on kohotettu jonnekin kuolevaisten ulottumattomiin, ja ajan kaiken koodin cbpp-esikäsittelijäni läpi.
Seuraavaksi olisi vuorossa vihulaisten tappaminen, ja ehkä jopa pelaajankin tappaminen. Mukavaa tämä pelikehitys.
Ajattelin tehdä CoolBasicilla Tapan Kaikki -kloonin. Ajattelin myös että ehkä olisi kiva kokeilla kirjoittaa tänne juttuja sitä mukaa kun peli etenee.
Tällä hetkellä kasassa on juuri sen verran kuin alkavalta CB-peliprojektilta voisi odottaa: tilekartta ja satunnaisesti liikkuvat vihulaiset. Myös: nappulaa painaessa ukkeli sylkee luoteja.
Graffat tietenkin pelkkiä placeholdereita.
Tein pienen lokitussysteemin ja elegantin viritelmän jossa tiettyjen tilekartan tiilien kohdalle asetetaan automaattisesti ykkönen HIT-kerrokseen.
Käytän steroidipumpattua CB:tä jossa funktioraja on kohotettu jonnekin kuolevaisten ulottumattomiin, ja ajan kaiken koodin cbpp-esikäsittelijäni läpi.
Seuraavaksi olisi vuorossa vihulaisten tappaminen, ja ehkä jopa pelaajankin tappaminen. Mukavaa tämä pelikehitys.
Last edited by CCE on Tue Apr 14, 2015 1:45 am, edited 1 time in total.
Re: ukkopeli
Vihulaiset ampuvat takaisin. Keltainen ukkeli on eliminointikohde.
Edistystä:
- Vihu-ukot ampuvat takaisin
- Vihu-ukot kuolevat
- Vihu-ukoilla on "tekoäly"
P.S. Olisi kiva että
Code: Select all
GhostObject objekti, 0
Re: ukkopeli
Laitoin pelikentälle jäävät vihujen ruumiit ja pelaajalle tähtäimen. Muunsin myös hieman kääntymistä niin että kymmenen framen ajan käännytään hitaammin kun nappulaa pidetään pohjassa. Ainakin tarkat tähtäykset onnistuvat nyt helpommin.
Tähtäin rohkaisee ampumaan. Vilkkuminen näkyy ehkä paremmin liikkeessä (1 MiB GIF).
Tähtäin rohkaisee ampumaan. Vilkkuminen näkyy ehkä paremmin liikkeessä (1 MiB GIF).
Re: ukkopeli
Kiitos! Musiikiksi ajattelin jotain träkkerimetallia joten tuskin tulet pettymään.Wingman wrote:Kai tähän tulee jotku tohon tähtäimeen sopivat mättöjuustomusat?
En malta odottaa pelaamista, toivottavasti tää kääntyy linuxille kans
Ukot eivät enää nää selkänsä taakse.
Laitoin vartijoille vähän tekoälyn poikasta, tosin kaverit tuppaavat vielä jumittumaan kulmiin, ja luovuttavat etsinnän liian nopeasti. Pitää varmaan alkaa miettiä jotain pienimuotoista polunetsintää.
Re: ukkopeli
Vartijat eivät enää halaa seiniä samaan tapaan kuin aikaisemmin. Ei tähän ehkä tarvitsekaan mitään varsinaista polunetsintää, eihän alkuperäisessäkään TK:ssa semmoista oikeastaan ole.
Punaisen viivan päässä on piste johon vihollinen pyrkii kävelemään mikäli pelaaja kadotetaan näkyvistä.
Muuta:
Punaisen viivan päässä on piste johon vihollinen pyrkii kävelemään mikäli pelaaja kadotetaan näkyvistä.
Muuta:
- Vartijat pälyilevät välillä olkansa taakse
- Näköhavainnon jälkeen odotetaan hetkonen ennen kuin rynnätään pelaajan perään
- Laitoin lisää hauskoja ääniä
- Hälytettyjen vartijoiden viereen piirretään animoitu ikoni
Re: ukkopeli
Tänään oli graffapäivä.
Dynaaminen näkökenttä toiminnassa.
Nappasin MetalRainin kehittämän näköalueviritelmän jota muokkasin hieman sopivamman näköiseksi. Lisäksi laitoin karttaan varjostuksen generoinnin samaan tapaan kuin TK:ssa. Muistaakseni joku oli jo toteuttanut sellaisen CoolBasicilla, mutta se oli oikeastaan ihan kiva koodata itse.
Nyt vihu-ukkelit ja pelaaja työntyvät luotien voimasta hieman taaksepäin.
Tämän jälkeen pitäisi varmaan miettiä korkeamman tason pelisuunnittelua, esim. tarvitaanko suurta määrää pyssyjä ja miksei.
Dynaaminen näkökenttä toiminnassa.
Nappasin MetalRainin kehittämän näköalueviritelmän jota muokkasin hieman sopivamman näköiseksi. Lisäksi laitoin karttaan varjostuksen generoinnin samaan tapaan kuin TK:ssa. Muistaakseni joku oli jo toteuttanut sellaisen CoolBasicilla, mutta se oli oikeastaan ihan kiva koodata itse.
Nyt vihu-ukkelit ja pelaaja työntyvät luotien voimasta hieman taaksepäin.
Tämän jälkeen pitäisi varmaan miettiä korkeamman tason pelisuunnittelua, esim. tarvitaanko suurta määrää pyssyjä ja miksei.
Re: ukkopeli
Laitoin pyssyjä ja vähän muuta.
Tarkka pistooli laser-tähtäimellä ja Berlusconi X2 haulikko.
Tarkka pistooli laser-tähtäimellä ja Berlusconi X2 haulikko.
Kiitos!ei jaksa kirjautua wrote:Hienoa, kun joku jaksaa vielä tänne kirjottaa!
Re: ukkopeli
Aloittelin tilesetin piirtelyn Merkurius-planeetan siirtokuntaan sijoittuville kentille.
Re: ukkopeli
Näyttää hyvältä, milloin julkaistavaa versiota? Itse samankaltaista rakentelemassa eri kielellä uutta CoolBasicia odotellessa..
Re: ukkopeli
Kiitos! No ei ihan heti, koska pelissä on vielä joitakin juttuja joista haluan toteuttaa edes jollakin tasolla toimivat versiot ennen julkaisua.MrMonday wrote:Näyttää hyvältä, milloin julkaistavaa versiota? Itse samankaltaista rakentelemassa eri kielellä uutta CoolBasicia odotellessa..
Kiva kuulla, että joku muukin puuhastelee top-down ampumispelien kanssa. Itselleni on tosin tärkeää että toteutuskieli on juuri CoolBasic, sillä juuri tämänkaltaista peliä halusin aikoinaan tehdä kun aloitin ohjelmoinnin.
Edit:
Pelin tarkin ase on laser-tähtäimellä varustettu UPS-pistooli.
Re: ukkopeli
Mielenkiinnolla seurailen projektia, jatka ihmeessä päivityspostausten tekemisiä
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: ukkopeli
Sama! Täällä ei tule usein käytyä, mutta tää projekti kiinnostaa. Tuleeko moninpeli-tukea?valscion wrote:Mielenkiinnolla seurailen projektia, jatka ihmeessä päivityspostausten tekemisiä
Re: ukkopeli
Tämä kyllä vaikuttaa todella mielenkiintoiselta projektilta, varmaan yksinkertaisuutensa vuoksi. Mahtava nähdä jotakin tällaista oldschoolimman tyylistä cb projektia pitkästä aikaa..
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: ukkopeli
Kiitos kannustavista kommenteista!
Kyllästyin CoolBasicin rumaan tekstirendaukseen ja implementoin tuen BMFontilla generoiduille bitmap-fonteille.
Homma toimii niin, että BMFont antaa ulos alla näkyvän kuvan ja lisäksi metadatatiedoston.
Luen metadatatiedoston ja käännän sen suoraan CB-koodiksi, josta esimerkki näkyy alla.
Yhdistän generoidun koodin tekstipiirtofunktioon for-loopin sisälle, näin piirtäessä ei ainakaan tarvitse tehdä ylimääräisiä laskutoimituksia tai taulukostalukuja.
Eipä taida tulla moninpeliä, vaikka se TK:sta löytyykin. En itseasiassa ajatellut koko asiaa, luultavasti siksi että esim. nykyaikaista ukkopeliä Hotline Miamia pelatessa moninpeli ei tulisi mieleenkään.Jonez wrote:Sama! Täällä ei tule usein käytyä, mutta tää projekti kiinnostaa. Tuleeko moninpeli-tukea?
Kyllästyin CoolBasicin rumaan tekstirendaukseen ja implementoin tuen BMFontilla generoiduille bitmap-fonteille.
Homma toimii niin, että BMFont antaa ulos alla näkyvän kuvan ja lisäksi metadatatiedoston.
Luen metadatatiedoston ja käännän sen suoraan CB-koodiksi, josta esimerkki näkyy alla.
Code: Select all
//thaitype.cb
select char
outline=0
case 32
drawImageBox img, tx + -2, ty + -2, 251, 56, 5, 5, 0, true
tx = tx + 4
case 33
...
case 254
drawImageBox img, tx + -1, ty + 1, 35, 19, 11, 18, 0, true
tx = tx + 7
case 255
drawImageBox img, tx + -2, ty + 1, 24, 19, 11, 18, 0, true
tx = tx + 7
endselect
Code: Select all
function drawtext_thai(tx, ty, msg$, add = 0)
img = image_font_thai
length = len(msg)
for i = 1 to length
char = asc(mid(msg, i, 1))
include "thaitype.cb"
tx = tx + add
next i
endFunction
Re: ukkopeli
Jahdatessani ikävää ohjelmointivirhettä törmäsin pariin CoolBasic bugiin. Joku saattaa olla näistä jo valittanut, mutta esittelenpä ne silti.
Taulukkoa yritetään käyttää ennen sen varaamista mikä johtaa MAV-virheeseen. Koodi kuitenkin kääntyy ongelmitta.
Vaikka MakeMEMBlockin palauttama taulukko onkin alustettu nollaksi, niin ResizeMEMBlockilla kasvatettu osuus ei ole. Alla oleva koodi tulostaa muistista roskadataa.
Editorin hae & korvaa -ominaisuus on totaalisen rikki. Esim. jos yritetään muuttaa alla olevasta rivistä sana ANKKA KANAksi,
niin tulos onkin "NIMENI ON KANA, AKU AKANA".
Taulukkoa yritetään käyttää ennen sen varaamista mikä johtaa MAV-virheeseen. Koodi kuitenkin kääntyy ongelmitta.
Code: Select all
funktio()
dim taulukko(10)
function funktio()
taulukko(0) = 1043
endFunction
Code: Select all
m = makeMEMBlock(1)
resizeMEMBlock m, 100
for i = 0 to 10
print peekByte(m, i)
next i
waitKey
Code: Select all
NIMENI ON ANKKA, AKU ANKKA.
Re: ukkopeli
Kokeilin rendailla Blenderillä 3d-mallinnetun ukkelin ylhäältä päin, mutta tämä tyyli ei kyllä ole mieleeni.
Hahmoa on vaikea erottaa, ja valaistuksen vääryys paljastuu ikävästi spriten pyöriessä ympäri. Pitänee varmaan piirtää kaikki animaatiot käsin.
Hahmoa on vaikea erottaa, ja valaistuksen vääryys paljastuu ikävästi spriten pyöriessä ympäri. Pitänee varmaan piirtää kaikki animaatiot käsin.
Re: ukkopeli
Hmm käytitkö Blenderin Internal renderiä vai cycles renderiä? Oletko kokeillut renderöidä ilman varjostusta?CCE wrote:Kokeilin rendailla Blenderillä 3d-mallinnetun ukkelin ylhäältä päin, mutta tämä tyyli ei kyllä ole mieleeni.
[kuva]
Hahmoa on vaikea erottaa, ja valaistuksen vääryys paljastuu ikävästi spriten pyöriessä ympäri. Pitänee varmaan piirtää kaikki animaatiot käsin.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: ukkopeli
Blender internalia. Cyclesin path tracerilla ei ole juurikaan etua näin pienessä mittakaavassa. Ilman varjostusta muodot eivät erotu laisinkaan, joten sekään ei ole sopiva vaihtoehto.MaGetzUb wrote:Hmm käytitkö Blenderin Internal renderiä vai cycles renderiä? Oletko kokeillut renderöidä ilman varjostusta?CCE wrote:Kokeilin rendailla Blenderillä 3d-mallinnetun ukkelin ylhäältä päin, mutta tämä tyyli ei kyllä ole mieleeni.
[kuva]
Hahmoa on vaikea erottaa, ja valaistuksen vääryys paljastuu ikävästi spriten pyöriessä ympäri. Pitänee varmaan piirtää kaikki animaatiot käsin.
Voisin ehkä kokeilla animoida hahmot Blenderissä, ja piirtää lopuksi käsin hahmot kuvien päälle. Toisaalta, TK-tyyliset palikkaukkelit olisivat luultavasti helpompi valinta.