
Animoitu Objekti
-
- Newcomer
- Posts: 11
- Joined: Mon Dec 30, 2013 1:40 pm
Animoitu Objekti

Re: Animoitu Objeckti
Tarkoitatko siis kuinka tehdään kunnollisen näköinen kävelyanimaatio, yhtenäisenä bittikarttana, vaiko sitä että hahmo kootaan palasista, joista muodostetaan kävelyanimaatio, jolloinka se kävelee "oikeasti"?ToSSUNorSu wrote:Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn.

Re: Animoitu Objeckti
Luulenpa Tossunorsun tarkoittavan jo piirretyn kuvasarjan pyörittämistä. Suosittelen vilkaisemaan Painovoima-esimerkkiä. En nyt ulkoa muista kyseistä komentoa.Frozen wrote:Tarkoitatko siis kuinka tehdään kunnollisen näköinen kävelyanimaatio, yhtenäisenä bittikarttana, vaiko sitä että hahmo kootaan palasista, joista muodostetaan kävelyanimaatio, jolloinka se kävelee "oikeasti"?ToSSUNorSu wrote:Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn.
EDIT: Jos kyseessä oli itse kuvan luominen, tehdään se piirtämällä animaation eri framet (animaation kussakin vaiheessa näkyvät kuvat) peräkkäin objektin kuvaan. Framejen välissä ei saa olla tyhjää tilaa ja niiden tulee olla samankokoiset.
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
-
- Newcomer
- Posts: 11
- Joined: Mon Dec 30, 2013 1:40 pm
Re: Animoitu Objeckti

Taisin tajuta, mutta tehdäänkö kuva sillä tavalla, että ensin piirretään esim gimpillä kuva jonka koko on esim 64*64 eli pelkkä hahmo ja sen jälkeen jotenkin saisi saman kuvan monta kertaa peräkkäin, jota voisi sitten muokata. Vai pitääkö heti alkuun piirtää leveä kuva, johon jokaisen framen piirtää yksitellen. Toivottavasti tajusitte . Anteeksi vielä epäselvät kommenttini, olen vielä aika aloittelija
Re: Animoitu Objeckti
Itse yleensä piirrän animaatiot näin:ToSSUNorSu wrote:Kiitos vastauksista. Tarkoitin itse kuvan tekemistä. Siis sellaista, minkälainen on esimerkiksi coolbasicin mukana tullut "zerorun" kuva. Siinä on monta samaa hahmoa vierekkäin, mutta eri asennoissa, josta tulee juoksuanimaatio. Eli kuinka sen tyylisen kuvan saisi tehtyä? Toivottavasti nyt ilmaisin itseni selkeästi
EDIT:Taisin tajuta, mutta tehdäänkö kuva sillä tavalla, että ensin piirretään esim gimpillä kuva jonka koko on esim 64*64 eli pelkkä hahmo ja sen jälkeen jotenkin saisi saman kuvan monta kertaa peräkkäin, jota voisi sitten muokata. Vai pitääkö heti alkuun piirtää leveä kuva, johon jokaisen framen piirtää yksitellen. Toivottavasti tajusitte
. Anteeksi vielä epäselvät kommenttini, olen vielä aika aloittelija
1. Lasken montako framea tarvitsen.
2. Teen kuvan jonka leveys on framet x framenleveys ja korkeus sama kuin framen korkeus.
3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan.
Nyt on helppo piirtää kaikki animaation framet. Suosittelen käyttämään piirtämiseen jotain pixelart-ohjelmaa (esim. GraphicsGale), joka helpottaa asiaa kummasti.
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
-
- Newcomer
- Posts: 11
- Joined: Mon Dec 30, 2013 1:40 pm
Re: Animoitu Objekti

Re: Animoitu Objekti
Tämän siitä saa kun kirjoittelee kännykällä ja haluaa tiivistää. Eli teen framen kokoisen neliön, jonka kopioin ja täytän sillä kuvan asettelemalla niitä neliöitä vierekkäin. Ne voi sitten lopuksi poistaa. Tämä on tuolla GraphicsGalella täysin turhaa kylläkin.ToSSUNorSu wrote:Kiitos, tuo auttoi paljon ja latassin kyseisen ohjelman. En tiedä olenko tyhmä tai jtn, mutta en tajunnut kohtaa "3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan." Voisitko selventää sitä hieman?

Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
-
- Newcomer
- Posts: 11
- Joined: Mon Dec 30, 2013 1:40 pm
Re: Animoitu Objekti

Re: Animoitu Objekti
Kai sinulla oli LoadAnimObjectille annettu parametrit oikein? Tuo virheilmoitus tulee ainakin jos framen_leveys * framejen_määrä on suurempi kuin kuvan leveys. Oikeat parametrit taitaisivat olla näin:ToSSUNorSu wrote:Yritin nyt tehdä graphicsgalella ensäimmäisiä testejä, mutta kun tallensin tiedoston siinä oli lukonkuva, eikä sitä löytynyt. Onko niin, että tallentaminen on vain maksullisessa versiossa. Lisäksi yritin Gimpillä testailla viiden framentikku-ukko animaatiota Eli kuva oli siis 170x34, mutta kun yritin ajaa sen goolbasicissa, tuli ilmoitus: ''Not enought frames on bmp'' Tai jotain tuon tyylistä. Taidan jättää animaatoidentekemisen sikseen, kun ei näytä onnistuvanKaipa ylhäältäpäin kuvatuista peleistäkin saa ihan hyviä...
Code: Select all
LoadAnimObject("anim.bmp", 34, 34, 0, 5)
-
- Newcomer
- Posts: 11
- Joined: Mon Dec 30, 2013 1:40 pm
Re: Animoitu Objekti


-
- Newcomer
- Posts: 11
- Joined: Mon Dec 30, 2013 1:40 pm
Re: Animoitu Objekti
Re: Animoitu Objekti
Suosittelen käyttämään ennemmin TileGeniä, se on aika paljon selkeämpi ohjelma tilekarttojen tekemiseen CoolBasic-pelejä varten.ToSSUNorSu wrote:Anteeksi tuplapostaus, Olisi varmaan voinut muokata edelliseen, mutta teen nyt näin, kun aihe on kuitenkin eri. Eli tein Gimpillä tilesetin, mutta kun yritän laittaa sitä tilesteriin, tulee ilmoitus, joka menee jotenkin näin: " Not valid tilester file. Can't open the file. Eli mikä voisi olla vialla. Tämä on siis ensimmäinen kokeiluni, joten missä tahansa voi olla vika.