mtPaint on jees, joo. Ite käytän yleensä alkuun MyPaintia koska se on kätevä tabletilla tuherteluun ja sitten mtPaintilla muutan pikselimössöksi. GIMP ei oo oikee pikseligraffaan hyvä.Wingman wrote:Itse käytän pelieni grafiikkaan Mark Tyler's Painting Programia, eli mtPaintia. Harvemmin tulee mitään pikseligrafiikkaa suurempaa tehtyä kuitenkaan, joten en mitään sen hienompia ohjelmia peligrafiikkaan käytä. CBllä pelejä tehdessä kun ei ole tullut alphalla leikittyä (cbE muuttanee asian tosin), ja suurempilaatuinen grafiikka ilman alphaa on vähän... no niin, siinä ei ole läpinäkyvyyttä.
mtPaintista löytyy muutamia käteviä ominaisuuksia paletin suhteen, esimerkiksi paletin pyörittelyä ja järjestelyä, sekä kaikki muut peligrafiikan tekoon tarvittavat ominaisuudet.
Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Sain tänään tehtyä pelihahmon uuteen peliprojektiini. Tarkoitus olisi vielä vähän lisäillä pieniä yksityiskohtia ja ehkä vähän kaipaa vielä gradienttien säätöä ennen kuin alan animoimaan sitä.
EDIT: Alkaessani animoida tätä, huomasin, että sehän on yllättävän vaikeaa, koska orgaaniset kohteet liikkuu ja muotoutuu melkein joka kohdasta, kun esim. jalkaa liikuttaa. Piti googlettaa ja tutkia vaikka kuinka kauan eri eläinten kuvia, että sain päähäni miten ne juoksee Sain tehtyä nyt peruspohjaa animaatiolle kahdella framella. (Juoksutyyli on kissalta, mutta pelin ei ole tarkoituskaan olla realistinen ) Täytyy vielä säätää ne täysin kohdalleen ja sitten alan tekemään niiden väliin lisää framejä. Vielä pitäisi tehdä useita kymmeniä animaatioita eri hahmoille, jotta saan peliin kaikki hahmot ja viholliset mukaan huuuh... hommaa on!
Tältä siis näyttää animaation pohja tällä hetkellä:
EDIT: Alkaessani animoida tätä, huomasin, että sehän on yllättävän vaikeaa, koska orgaaniset kohteet liikkuu ja muotoutuu melkein joka kohdasta, kun esim. jalkaa liikuttaa. Piti googlettaa ja tutkia vaikka kuinka kauan eri eläinten kuvia, että sain päähäni miten ne juoksee Sain tehtyä nyt peruspohjaa animaatiolle kahdella framella. (Juoksutyyli on kissalta, mutta pelin ei ole tarkoituskaan olla realistinen ) Täytyy vielä säätää ne täysin kohdalleen ja sitten alan tekemään niiden väliin lisää framejä. Vielä pitäisi tehdä useita kymmeniä animaatioita eri hahmoille, jotta saan peliin kaikki hahmot ja viholliset mukaan huuuh... hommaa on!
Tältä siis näyttää animaation pohja tällä hetkellä:
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- aloittelijamies
- Newcomer
- Posts: 45
- Joined: Fri Nov 18, 2011 9:55 pm
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Lähinnä Microsoftin paint.
Pixeltaiteeseen/kuviin mielestäni tarpeeksi hyvä ohjelma.
Pixeltaiteeseen/kuviin mielestäni tarpeeksi hyvä ohjelma.
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Mites muuten teet tuon? Tukeeko pelimoottorisi alpha-kanavaa? Kokeilin exporttaa kuvan ja käyttää sitä CB:ssä, mutta kun puuttuu tuki alpha-kanavalle niin laitoihin jää valkoisia pisteitä. :/ SFML:llä toimii oikein.Sami The Great wrote:Inkscapella teen nuo vektorigrafiikkapiirrokset. Kannattaa kokeilla sitä, jos vähänkään haluaa grafiikkaa tehdä. Ohjelma on mielestäni suht helppo ja yksinkertainen ja sillä onnistuu siis vektorigrafiikan teko, joka tarkoittaa sitä, että kuva ei muodostu pikseleistä, vaan matemaattisista kuvioista ja käyristä. Täten kuvaa voi venyttää niin paljon kuin haluaa ja sen laatu ei kärsi yhtään. Luonnollisesti, ennen kuin sitä missään voi käyttää, niin se pitää muuttaa pikselimuotoon.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Olemassa on varmaankin jokin keino myös ladata suoraa vektor-tiedosto ja muuttaa se bitmapiksi ohjelman suorituksen aikana. Itse olen exporttanut suoraa Inkscapesta oikean kokoisiksi kuviksi. (Joskus 2 eri versiota. Normal ja HD). Tosiaan, jotta kuvan reunat saataisiin näyttämään teräviltä, niin ne pitää anti-alisioida. Eli loivasti kaartuvia kohtia muutetaan läpinäkyviksi aina, kun siirrytään x- tai y-akselilla. Tämä tietenkin edellyttää juurikin sen alpha-kanavan, että se toimii oikein. Eikös CbE:ssä ole tuki alphalle?Dimple wrote:Mites muuten teet tuon? Tukeeko pelimoottorisi alpha-kanavaa? Kokeilin exporttaa kuvan ja käyttää sitä CB:ssä, mutta kun puuttuu tuki alpha-kanavalle niin laitoihin jää valkoisia pisteitä. :/ SFML:llä toimii oikein.Sami The Great wrote:Inkscapella teen nuo vektorigrafiikkapiirrokset. Kannattaa kokeilla sitä, jos vähänkään haluaa grafiikkaa tehdä. Ohjelma on mielestäni suht helppo ja yksinkertainen ja sillä onnistuu siis vektorigrafiikan teko, joka tarkoittaa sitä, että kuva ei muodostu pikseleistä, vaan matemaattisista kuvioista ja käyristä. Täten kuvaa voi venyttää niin paljon kuin haluaa ja sen laatu ei kärsi yhtään. Luonnollisesti, ennen kuin sitä missään voi käyttää, niin se pitää muuttaa pikselimuotoon.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Onpas tosiaan! CbE:llä toimii oikein. CB:tä halusin käyttää muutenkin lähinnä siksi, että haluan vain nopeasti kokeilla, miltä animaatio näyttää pelimaailmassa.
Mitä kirjastoa muuten käytät Androidille?
Mitä kirjastoa muuten käytät Androidille?
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Javan puolella olen käyttänyt libGDX:ää ja C++:lla Cocos2d-X. LibGdx:llä pelien tekeminen on paljon vaivattomampaa ja testaus on nopeaa. Jos Androidille tekee pelejä/ohjelmia, niin suosittelen ensiksi kuvankäsittelyyn/grafiikkaan liittyen selvittämään koordinaatistosysteemin ja moni-resoluutio-jutut. Itse en tätä tehnyt ja huomasin jossain vaiheessa, että piti aloittaa grafiikkaosien koodaaminen kokonaan alusta, koska grafiikat toimi oikein vain omassa puhelimessani.Dimple wrote:Onpas tosiaan! CbE:llä toimii oikein. CB:tä halusin käyttää muutenkin lähinnä siksi, että haluan vain nopeasti kokeilla, miltä animaatio näyttää pelimaailmassa.
Mitä kirjastoa muuten käytät Androidille?
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Pitkästä aikaa tuli tehtyä grafiikkaa Blenderillä. Testailin samalla uuden version ominaisuuksia, jossa on lisätty paljon ominaisuuksia Cycles-render-moottoriin. Vielä kun saisivat volumetriset textuurit siihen, niin saisi savu- ja liekkisimulaatiot renderöitymään cyclesseillä.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Ennen kuin luin viestisi, luulin noiden olevan oikeita pehmoleluja. Onnittelut!
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Upeaa jälkeä, näyttävät aidoilta! Harmaa on varsinkin varsin suloinen
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
-
- Devoted Member
- Posts: 594
- Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
- Location: Ruudun toisella puolella
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Itsekin tutustuin tuossa jokin aika sitten cyclesiin, mutten ole vielä mitään erikoisenpaa saanut aikaan.. Loistavaa työtä kyllä, ei voi muutakuin ihailla
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Sain tuosta CCE:n kuvasta ideaksi vääntää vähän blenderin skulpt-työkalulla jotain ja tämmöinen syntyi.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.