Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Muu yhteisön välinen keskustelu.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by esa94 »

Wingman wrote:Itse käytän pelieni grafiikkaan Mark Tyler's Painting Programia, eli mtPaintia. Harvemmin tulee mitään pikseligrafiikkaa suurempaa tehtyä kuitenkaan, joten en mitään sen hienompia ohjelmia peligrafiikkaan käytä. CBllä pelejä tehdessä kun ei ole tullut alphalla leikittyä (cbE muuttanee asian tosin), ja suurempilaatuinen grafiikka ilman alphaa on vähän... no niin, siinä ei ole läpinäkyvyyttä.

mtPaintista löytyy muutamia käteviä ominaisuuksia paletin suhteen, esimerkiksi paletin pyörittelyä ja järjestelyä, sekä kaikki muut peligrafiikan tekoon tarvittavat ominaisuudet.
mtPaint on jees, joo. Ite käytän yleensä alkuun MyPaintia koska se on kätevä tabletilla tuherteluun ja sitten mtPaintilla muutan pikselimössöksi. GIMP ei oo oikee pikseligraffaan hyvä.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Sain tänään tehtyä pelihahmon uuteen peliprojektiini. Tarkoitus olisi vielä vähän lisäillä pieniä yksityiskohtia ja ehkä vähän kaipaa vielä gradienttien säätöä ennen kuin alan animoimaan sitä.
Image

EDIT: Alkaessani animoida tätä, huomasin, että sehän on yllättävän vaikeaa, koska orgaaniset kohteet liikkuu ja muotoutuu melkein joka kohdasta, kun esim. jalkaa liikuttaa. Piti googlettaa ja tutkia vaikka kuinka kauan eri eläinten kuvia, että sain päähäni miten ne juoksee :D Sain tehtyä nyt peruspohjaa animaatiolle kahdella framella. (Juoksutyyli on kissalta, mutta pelin ei ole tarkoituskaan olla realistinen :lol: ) Täytyy vielä säätää ne täysin kohdalleen ja sitten alan tekemään niiden väliin lisää framejä. Vielä pitäisi tehdä useita kymmeniä animaatioita eri hahmoille, jotta saan peliin kaikki hahmot ja viholliset mukaan :D huuuh... hommaa on!

Tältä siis näyttää animaation pohja tällä hetkellä:
Image
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
aloittelijamies
Newcomer
Posts: 45
Joined: Fri Nov 18, 2011 9:55 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by aloittelijamies »

Lähinnä Microsoftin paint.
Pixeltaiteeseen/kuviin mielestäni tarpeeksi hyvä ohjelma.
Dimple
Active Member
Posts: 103
Joined: Wed Nov 17, 2010 5:43 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Dimple »

Sami The Great wrote:Inkscapella teen nuo vektorigrafiikkapiirrokset. Kannattaa kokeilla sitä, jos vähänkään haluaa grafiikkaa tehdä. Ohjelma on mielestäni suht helppo ja yksinkertainen ja sillä onnistuu siis vektorigrafiikan teko, joka tarkoittaa sitä, että kuva ei muodostu pikseleistä, vaan matemaattisista kuvioista ja käyristä. Täten kuvaa voi venyttää niin paljon kuin haluaa ja sen laatu ei kärsi yhtään. Luonnollisesti, ennen kuin sitä missään voi käyttää, niin se pitää muuttaa pikselimuotoon.
Mites muuten teet tuon? Tukeeko pelimoottorisi alpha-kanavaa? Kokeilin exporttaa kuvan ja käyttää sitä CB:ssä, mutta kun puuttuu tuki alpha-kanavalle niin laitoihin jää valkoisia pisteitä. :/ SFML:llä toimii oikein.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Dimple wrote:
Sami The Great wrote:Inkscapella teen nuo vektorigrafiikkapiirrokset. Kannattaa kokeilla sitä, jos vähänkään haluaa grafiikkaa tehdä. Ohjelma on mielestäni suht helppo ja yksinkertainen ja sillä onnistuu siis vektorigrafiikan teko, joka tarkoittaa sitä, että kuva ei muodostu pikseleistä, vaan matemaattisista kuvioista ja käyristä. Täten kuvaa voi venyttää niin paljon kuin haluaa ja sen laatu ei kärsi yhtään. Luonnollisesti, ennen kuin sitä missään voi käyttää, niin se pitää muuttaa pikselimuotoon.
Mites muuten teet tuon? Tukeeko pelimoottorisi alpha-kanavaa? Kokeilin exporttaa kuvan ja käyttää sitä CB:ssä, mutta kun puuttuu tuki alpha-kanavalle niin laitoihin jää valkoisia pisteitä. :/ SFML:llä toimii oikein.
Olemassa on varmaankin jokin keino myös ladata suoraa vektor-tiedosto ja muuttaa se bitmapiksi ohjelman suorituksen aikana. Itse olen exporttanut suoraa Inkscapesta oikean kokoisiksi kuviksi. (Joskus 2 eri versiota. Normal ja HD). Tosiaan, jotta kuvan reunat saataisiin näyttämään teräviltä, niin ne pitää anti-alisioida. Eli loivasti kaartuvia kohtia muutetaan läpinäkyviksi aina, kun siirrytään x- tai y-akselilla. Tämä tietenkin edellyttää juurikin sen alpha-kanavan, että se toimii oikein. Eikös CbE:ssä ole tuki alphalle?
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Dimple
Active Member
Posts: 103
Joined: Wed Nov 17, 2010 5:43 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Dimple »

Onpas tosiaan! CbE:llä toimii oikein. CB:tä halusin käyttää muutenkin lähinnä siksi, että haluan vain nopeasti kokeilla, miltä animaatio näyttää pelimaailmassa.

Mitä kirjastoa muuten käytät Androidille?
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Dimple wrote:Onpas tosiaan! CbE:llä toimii oikein. CB:tä halusin käyttää muutenkin lähinnä siksi, että haluan vain nopeasti kokeilla, miltä animaatio näyttää pelimaailmassa.

Mitä kirjastoa muuten käytät Androidille?
Javan puolella olen käyttänyt libGDX:ää ja C++:lla Cocos2d-X. LibGdx:llä pelien tekeminen on paljon vaivattomampaa ja testaus on nopeaa. Jos Androidille tekee pelejä/ohjelmia, niin suosittelen ensiksi kuvankäsittelyyn/grafiikkaan liittyen selvittämään koordinaatistosysteemin ja moni-resoluutio-jutut. Itse en tätä tehnyt ja huomasin jossain vaiheessa, että piti aloittaa grafiikkaosien koodaaminen kokonaan alusta, koska grafiikat toimi oikein vain omassa puhelimessani.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Pitkästä aikaa tuli tehtyä grafiikkaa Blenderillä. Testailin samalla uuden version ominaisuuksia, jossa on lisätty paljon ominaisuuksia Cycles-render-moottoriin. Vielä kun saisivat volumetriset textuurit siihen, niin saisi savu- ja liekkisimulaatiot renderöitymään cyclesseillä.

Image
Image
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Jani »

Ennen kuin luin viestisi, luulin noiden olevan oikeita pehmoleluja. Onnittelut! :)
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by valscion »

Upeaa jälkeä, näyttävät aidoilta! Harmaa on varsinkin varsin suloinen
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Wingman »

Itsekin tutustuin tuossa jokin aika sitten cyclesiin, mutten ole vielä mitään erikoisenpaa saanut aikaan.. Loistavaa työtä kyllä, ei voi muutakuin ihailla :)
- - - -
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by CCE »

Image
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Sain tuosta CCE:n kuvasta ideaksi vääntää vähän blenderin skulpt-työkalulla jotain ja tämmöinen syntyi.

Image
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Post Reply