Tietokoneet ja komponentit

Muu yhteisön välinen keskustelu.
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Combatti »

Feuer wrote:Minulta kysyttiin kovin haastava kysymys, koska yleisesti luullaan että ymmärrän näistä asioista jotain. Delegoinpa kysymyksen kuitenkin tänne, missä liikkuu ihmisiä, joilla oikeasti on faktoja. Kysymys on tämä:
onko geforce 670 sata euroa kivempi ku 660?
Onhan se aavistuksen verran kovempi pakkaus. Mutta, jos ei ole aivan kamalan vaativa näytönohjaimestaan, niin voi ostaa 660. Jos halua jotain pikku lisäyksiä, joilla lesota, niin voi ostaa 670. Tässä oma mielipiteeni.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Pettis »

CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by MrMonday »

Heipä hei, tulin kysymään apua tietokoneen hankinnassa, sillä velipoika tarvitsisi pikaisesti uuden koneen ja olen hänelle luvannut katsella, josko jotain fiksua löytyisi. Nyt ajattelin kumminkin nakittaa homman teille, eli pyytäisin ehdotuksia musiikin tekemiseen soveltuvasta tietokoneesta. Ei tosiaan tule pelikäyttöön, vaan ainoastaan musiikin tekemiseen ja netin selailuun. Eli tärkeimpänä tulee mahdollisimman edullinen hinta, johon siis sisältyisi keskusyksikkö ja näyttö, joko siis pakettikone tai osissa, miten päin vain saisi järkevän koneen mahdollisimman edullisesti. Kiitos jo etukäteen :)
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Awaclus »

MrMonday wrote:Heipä hei, tulin kysymään apua tietokoneen hankinnassa, sillä velipoika tarvitsisi pikaisesti uuden koneen ja olen hänelle luvannut katsella, josko jotain fiksua löytyisi. Nyt ajattelin kumminkin nakittaa homman teille, eli pyytäisin ehdotuksia musiikin tekemiseen soveltuvasta tietokoneesta. Ei tosiaan tule pelikäyttöön, vaan ainoastaan musiikin tekemiseen ja netin selailuun. Eli tärkeimpänä tulee mahdollisimman edullinen hinta, johon siis sisältyisi keskusyksikkö ja näyttö, joko siis pakettikone tai osissa, miten päin vain saisi järkevän koneen mahdollisimman edullisesti. Kiitos jo etukäteen :)
Musiikin tekemiseen millä tavalla? On vaaditun raudan suhteen vähän eri asia tehdä musiikkia jollain FL Studio- tai Garage Band -tyylisellä ohjelmalla kuin äänittää mikrofoneilla 16-ääniraitaisia rumpustemmoja.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by MrMonday »

Awaclus wrote:
MrMonday wrote:Heipä hei, tulin kysymään apua tietokoneen hankinnassa, sillä velipoika tarvitsisi pikaisesti uuden koneen ja olen hänelle luvannut katsella, josko jotain fiksua löytyisi. Nyt ajattelin kumminkin nakittaa homman teille, eli pyytäisin ehdotuksia musiikin tekemiseen soveltuvasta tietokoneesta. Ei tosiaan tule pelikäyttöön, vaan ainoastaan musiikin tekemiseen ja netin selailuun. Eli tärkeimpänä tulee mahdollisimman edullinen hinta, johon siis sisältyisi keskusyksikkö ja näyttö, joko siis pakettikone tai osissa, miten päin vain saisi järkevän koneen mahdollisimman edullisesti. Kiitos jo etukäteen :)
Musiikin tekemiseen millä tavalla? On vaaditun raudan suhteen vähän eri asia tehdä musiikkia jollain FL Studio- tai Garage Band -tyylisellä ohjelmalla kuin äänittää mikrofoneilla 16-ääniraitaisia rumpustemmoja.
Joo, jäi kyllä hieman vajaaksi ensimmäinen viesti, mutta siis se mitä hänen harrastuksestaan tiedän, niin äänittää kipaleensa mikillä (no ei kun kissalla, mutta en siis tarkemmin tiedä niistä, kun en musiikki-ihmisiä ole..) ja sitten FL Studiolla vääntää biitit ja tekee muut säädöt.. Pitäisi ehkä tarkemmin tiedustella, että osaisin vastata, mutta siis ihan vakavana harrastuksena tekee musiikkia ja laitteetkin on sitten ihan tarkoitukseen sopivia, että konekkaan ei nyt ihan mikään lelu saisi olla.. Mutta sanotaanko, että FL Studio kun pyörisi sulavasti hieman isommankin rasituksen alla, niin hyvä olisi, joten ei se nyt mitään viimeisintä ja tehokkainta rautaa taida vaatia..
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Pate5 »

Jos peliteholla ei ole väliä, niin kannattaa panostaa prosessoriin ja muistiin. Erillinen äänikorttikin voisi olla hyvä, ainakin jos on laatukuulokkeet/kaiuttimet/mikrofonit.

Pakettikonetta ei kannata hankkia, jos ei itse halua/osaa koota niin jonkin liikkeen kokoamispalvelu.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Herra Siili »

Onko kenelläkään kokemusta unikpc.comista? Olen niiltä harkinnut tilata custom-koneen.
a.k.a. Gehock
Thudney
Newcomer
Posts: 26
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Finland
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Thudney »

Herra Siili wrote:Onko kenelläkään kokemusta unikpc.comista? Olen niiltä harkinnut tilata custom-koneen.
Jos on vähänkään luottamusta omiin taitoihin niin kannattaa koittaa itse rakentaa!
Kokemuksia kyseisestä liikkeestä ei ole, koska rakennan omat koneeni itse!
Mutta jos rahapussisi pullottaa niin "go ahead" ;)
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by naputtelija »

Thudney wrote:
Herra Siili wrote:Onko kenelläkään kokemusta unikpc.comista? Olen niiltä harkinnut tilata custom-koneen.
Jos on vähänkään luottamusta omiin taitoihin niin kannattaa koittaa itse rakentaa!
Kokemuksia kyseisestä liikkeestä ei ole, koska rakennan omat koneeni itse!
Mutta jos rahapussisi pullottaa niin "go ahead" ;)
eihän rakenteluun nykyään edes liiemmälti taitoja tarvita, ostaa vain osat ja kiinnittää. Emon piuhatkin on nykyään kunnossa jo tehtaalta tullessa ja kellotuskin tapahtuu biossia koodaamalla.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Herra Siili »

Kyllähän tuo kasaaminen onnistuisi, sopivien osien etsiminen on minulle vaikeampaa.
a.k.a. Gehock
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by ItzRaines »

Osaakos kukaan ehdottaa hinta/laatusuhteeltaan hyvää SSD-levyä? Olen kuullut huhuja, että jotkut hajoavat yms. helposti. Levylle tarvitsisi mahtua vain Vista Business käyttis + tärkeimmät ohjelmat, joten 60-120GB on varmasti tarpeeksi? Rahaa kun en haluaisi pudottella kankkulan kaivoon, niin mahdollisimman halpa (ja hyvä?) näin ensimmäiseksi SSD-levyksi olisi kiva.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Pettis »

ItzRaines wrote:Osaakos kukaan ehdottaa hinta/laatusuhteeltaan hyvää SSD-levyä? Olen kuullut huhuja, että jotkut hajoavat yms. helposti. Levylle tarvitsisi mahtua vain Vista Business käyttis + tärkeimmät ohjelmat, joten 60-120GB on varmasti tarpeeksi? Rahaa kun en haluaisi pudottella kankkulan kaivoon, niin mahdollisimman halpa (ja hyvä?) näin ensimmäiseksi SSD-levyksi olisi kiva.
OCZ Agility 3 -levyjä on itsellä muutama käytössä. Hinta-laatu ollut hyvä.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by naputtelija »

Kannattaako hommata mielummin 60-120 gigan ssd, 500 gigan normaali vai 500 gigan hybridi (16gt ssd) läppärille, jossa 2 käyttistä (Linux ja win 7 pro)? Ohjelmia tulisi suunnilleen muutamat tärkeimmät pelit ja koodausidet. Kuvia ei ole varmaan tulossa ollenkaan mutta saatan tulevaisuudessa alkaa tekemään videoita.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by valscion »

naputtelija wrote:Kannattaako hommata mielummin 60-120 gigan ssd, 500 gigan normaali vai 500 gigan hybridi (16gt ssd) läppärille, jossa 2 käyttistä (Linux ja win 7 pro)? Ohjelmia tulisi suunnilleen muutamat tärkeimmät pelit ja koodausidet. Kuvia ei ole varmaan tulossa ollenkaan mutta saatan tulevaisuudessa alkaa tekemään videoita.
Suosittelisin hybridiä, SSD:llä saa mukavasti lisänopeutta järjestelmien käynnistämiseen ja muut ohjelmat ja jutut voikin sitten tallentaa normaalille kovolle. 16Gt on tietenkin todella pieni levy mutta uskoisin että siihen mahtuisi molempien käyttöjärjestelmien ydinosat. Linux vienee vähemmän kuin Win7 niin joku 10Gt Windowsille ja 6Gt Linuxille voisi olla järkevä jakotapa. Tai sitten 8 ja 6 ja jätät 2Gt tilaa Linuxin swap-osiolle.

60-120Gt pelkkä SSD täyttyy liian helposti mikäli aiot vähänkään pelejä asennella tai vaikkapa leffoja tallennella koneelle. Käytännössä tarvitsisit siinä tapauksessa mukaasi lähes aina irrallisen ulkoisen kovalevyn. Mikäli kovon kantaminen ei kuulosta ikävältä niin sitten kannattaa valita pelkkä SSD.

Sitten vielä tuo pelkkä normaali kovalevy. Mikäli nopeus ei ole niin tärkeää ja pidät mukanasi paljon tiedostoja joiden haluat aina olla käytettävissä niin valitse tämä ratkaisu.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Viltzu »

VesQ wrote:
naputtelija wrote:Kannattaako hommata mielummin 60-120 gigan ssd, 500 gigan normaali vai 500 gigan hybridi (16gt ssd) läppärille, jossa 2 käyttistä (Linux ja win 7 pro)? Ohjelmia tulisi suunnilleen muutamat tärkeimmät pelit ja koodausidet. Kuvia ei ole varmaan tulossa ollenkaan mutta saatan tulevaisuudessa alkaa tekemään videoita.
Suosittelisin hybridiä, SSD:llä saa mukavasti lisänopeutta järjestelmien käynnistämiseen ja muut ohjelmat ja jutut voikin sitten tallentaa normaalille kovolle. 16Gt on tietenkin todella pieni levy mutta uskoisin että siihen mahtuisi molempien käyttöjärjestelmien ydinosat. Linux vienee vähemmän kuin Win7 niin joku 10Gt Windowsille ja 6Gt Linuxille voisi olla järkevä jakotapa. Tai sitten 8 ja 6 ja jätät 2Gt tilaa Linuxin swap-osiolle.
Afaik, hybridi ei toimi noin. Se SSD toimii siinä eräänlaisena välimuistina. Käytetyimmät tiedot tallentuvat sinne, josta ne on sitten nopea ladata. Tai jotain sinnepäin. Vaihtelee kyllä mahdollisesti miten toimivat. Mutta ainakin yksi hybridi toimi jotenkin tähän suuntaan.
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Sami345 »

Olen suunnitellut tietokoneen päivittämistä ja alustavissa tunnusteluissa on löytynyt kolme mielenkiintoista prosessorivaihtoehtoa. Alustalla ei ole minulla väliä, sillä aion samalla päivittää myös emolevyni. Tutkaani osuneet prosessorit ovat AMD FX-4170, AMD A10-5800K Black Edition ja AMD A10-5700. Minulla on ulkoisena näytönohjaimena AMD Radeon HD 5770, joten en todennäköisesti hyödy prosessorien sisäänrakennetusta näytönohjaimesta kovinkaan paljon, jollei sitten sen tehoja jotenkin voi yhdistää tuohon ulkoiseen näytönohjaimeen. Prosessorit ovat hyvin saman hintaisia ja pärjäävät myös benchmarkeissa hyvin tasaisesti. Mikä on mielestänne paras prosessori näistä yleiseen käyttöön, kääntämiseen ja pelaamiseen?
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Viltzu »

Sami345 wrote:Olen suunnitellut tietokoneen päivittämistä ja alustavissa tunnusteluissa on löytynyt kolme mielenkiintoista prosessorivaihtoehtoa. Alustalla ei ole minulla väliä, sillä aion samalla päivittää myös emolevyni. Tutkaani osuneet prosessorit ovat AMD FX-4170, AMD A10-5800K Black Edition ja AMD A10-5700. Minulla on ulkoisena näytönohjaimena AMD Radeon HD 5770, joten en todennäköisesti hyödy prosessorien sisäänrakennetusta näytönohjaimesta kovinkaan paljon, jollei sitten sen tehoja jotenkin voi yhdistää tuohon ulkoiseen näytönohjaimeen. Prosessorit ovat hyvin saman hintaisia ja pärjäävät myös benchmarkeissa hyvin tasaisesti. Mikä on mielestänne paras prosessori näistä yleiseen käyttöön, kääntämiseen ja pelaamiseen?
Ensiksi, suosittelen Inteliä. Sitten sanoisin, että itse varmaan menisin FX-4170:llä. Ihan vain koska AM3+ kantaisia emolevyjä on enemmän kuin FM2, joten enemmän valinnanvaraa. Mutta toisaalta kyllähän noita FM2 emolevyjäkin varmasti alkaa tulemaan ja mitä nytkin on saatavilla voi olla ihan hyviä sekä mahdollisesti ei tarvitse päivitellä taas kerran emolevyä, jos AMD kuoppaa AM3 kannan tai jotain (Tuskinpa ihan lähiaikoina)f. Lähinnä ehkä nyt tässä tapauksessa katsoisin ensin emolevyistä sopivan ja prosessorin sen mukaan. En sikäli tiedä noista AMD:n uusista prosessoreista mitään :)
Lopuksi vielä, suosittelen Inteliä.
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Sami345 »

Viltzu wrote:
Sami345 wrote:Olen suunnitellut tietokoneen päivittämistä ja alustavissa tunnusteluissa on löytynyt kolme mielenkiintoista prosessorivaihtoehtoa. Alustalla ei ole minulla väliä, sillä aion samalla päivittää myös emolevyni. Tutkaani osuneet prosessorit ovat AMD FX-4170, AMD A10-5800K Black Edition ja AMD A10-5700. Minulla on ulkoisena näytönohjaimena AMD Radeon HD 5770, joten en todennäköisesti hyödy prosessorien sisäänrakennetusta näytönohjaimesta kovinkaan paljon, jollei sitten sen tehoja jotenkin voi yhdistää tuohon ulkoiseen näytönohjaimeen. Prosessorit ovat hyvin saman hintaisia ja pärjäävät myös benchmarkeissa hyvin tasaisesti. Mikä on mielestänne paras prosessori näistä yleiseen käyttöön, kääntämiseen ja pelaamiseen?
Ensiksi, suosittelen Inteliä. Sitten sanoisin, että itse varmaan menisin FX-4170:llä. Ihan vain koska AM3+ kantaisia emolevyjä on enemmän kuin FM2, joten enemmän valinnanvaraa. Mutta toisaalta kyllähän noita FM2 emolevyjäkin varmasti alkaa tulemaan ja mitä nytkin on saatavilla voi olla ihan hyviä sekä mahdollisesti ei tarvitse päivitellä taas kerran emolevyä, jos AMD kuoppaa AM3 kannan tai jotain (Tuskinpa ihan lähiaikoina)f. Lähinnä ehkä nyt tässä tapauksessa katsoisin ensin emolevyistä sopivan ja prosessorin sen mukaan. En sikäli tiedä noista AMD:n uusista prosessoreista mitään :)
Lopuksi vielä, suosittelen Inteliä.
Intelin vastaavan hintaiset prosessorit eivät näyttäneet kovinkaan houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Ne olivat ainoastaan kaksiytimisiä ja kellotaajuuksiltaankin huomattavasti alhaisempia.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Thudney
Newcomer
Posts: 26
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Finland
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Thudney »

Sami345 wrote:
Viltzu wrote:
Sami345 wrote:Minulla on ulkoisena näytönohjaimena AMD Radeon HD 5770, joten en todennäköisesti hyödy prosessorien sisäänrakennetusta näytönohjaimesta kovinkaan paljon, jollei sitten sen tehoja jotenkin voi yhdistää tuohon ulkoiseen näytönohjaimeen. Prosessorit ovat hyvin saman hintaisia ja pärjäävät myös benchmarkeissa hyvin tasaisesti. Mikä on mielestänne paras prosessori näistä yleiseen käyttöön, kääntämiseen ja pelaamiseen?
Sitten sanoisin, että itse varmaan menisin FX-4170:llä. Ihan vain koska AM3+ kantaisia emolevyjä on enemmän kuin FM2, joten enemmän valinnanvaraa. Lopuksi vielä, suosittelen Inteliä.
Intelin vastaavan hintaiset prosessorit eivät näyttäneet kovinkaan houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Ne olivat ainoastaan kaksiytimisiä ja kellotaajuuksiltaankin huomattavasti alhaisempia.
Intelillä on tunnetusti kalliimmat prossut olleet aina. Prosessorin sisällä olevia gpu tehoja ei pysty yhdistämään näyttikseen mutta tuolla näyttiksellä vielä pelailee vuoden/kaks (jos low - medium sektori kelpaa grafiikasta). Itsellä intelin puolelta vain kokemuksia koska lompakko kestää niitä hommata, mutta jompikumpi: fx-4170 tai a10-5800k black edition
http://www.cpu-world.com/Compare/387/AM ... -4170.html
Huom. FX-4170 käy pienemmillä volteilla ja lienee uudempi, mutta sanoisin "it's up to you", itse saattaisin ottaa black editionin, onhan se kuitenkin vähän harvinaisempi?
Niin ja emo vaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla kumpaankin enemmän kuin kaksi joten luulisi löytyvän sopiva otti kumman tahansa.
Post Reply