Offtopic (I/2012)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by mikeful »

Yhteisön aktiivisempi puoli taitaa oleilla pääosin IRCin puolella.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Jottatavu
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Nov 13, 2012 6:27 pm
Location: Kuhmo

Coolbasic vanhentunut(?)

Post by Jottatavu »

Hyvää torstai-iltaa teille kaikille.

Tämä viesti ei aivan välttämättä kuulu Offtopic-ketjuun, mutta kirjoitan tämän silti tänne, koska tälle ei viitsi uutta aihettakaan luoda.

Minulla on ollut vaahtosammuttimen koosta asti kova innostus tietotekniikkaan ja elektroniikkaan ja tietenkin yksi hartaimmista toiveistani on ollut, että voisin tehdä oman pelin. Aluksi aloitin melko surkeatasoisilla drag 'n' drop-ohjelmilla, joihin kuului mm: Game Maker, The Games Factory yms pikkusoftia. Sitten, kun kuulin, että ohjelmointi avaa teitä paljon suurimmille mahdollisuuksille ja peleille, siispä aloin tutkimaan asiaa tarkemmin ja löysinkin sitten Coolbasicin.

En ole vielä paljoakaan käyttänyt tätä kyseistä ohjelmaa, mutta foorumien lukeminen pistää miettimään. Voiko Coolbasicia enää sanoa hyväksi ohjelmointikieleksi, varsinkin, kun se käyttää vanhentunutta DirectX 7 - tekniikkaa ja on muutenkin melko lattea. Ja foorumeilla on muutenkin minun mielestäni melko kuollutta, koska täällä jutellaan vain 10% ohjelmoinnista ja 90% jostain muusta. Mistä tämä johtuu? Ovatko jo kehittyneet koodarit siirtyneet kehittyneemmille ohjelmointialustoille, vai onko tosiaan niin, että Coolbasicin tekniikka on liian vanhaa, että sitä voisi käyttää järkevästi? Mielipiteitä kaivataan.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Coolbasic vanhentunut(?)

Post by esa94 »

Jottatavu wrote:onko tosiaan niin, että Coolbasicin tekniikka on liian vanhaa, että sitä voisi käyttää järkevästi?
C:n kehitys alkoi 60- ja 70-lukujen taitteessa.

Tekniikalla ei sinänsä ole mitään tekemistä ohjelmointikielen itsensä kanssa, ja jos alkuperäinen runtime haittaa niin sitä varten on cbE.
EDIT:

naputtelija wrote:Niinpä. Kuitenkin coolbasic-foorumeista on syntynyt suomalaisia lähes huipputason pelinkehittäjiä. Ainakin yksi. Viittaan siis scp:n tekijään, vaikka nimimerkkiä en muista.
Containment Breachin*

Onhan se ihan jee mutta en nyt mitenkään luokittelisi sitä huipputason peliksi.[/edit]
Jottatavu
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Nov 13, 2012 6:27 pm
Location: Kuhmo

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Jottatavu »

En puhunut siitä, että vanhentunut tekniikka tai toteutustapa häiritsisi minua, minua vain häiritsee käyttää ohjelmaa, joka on elänyt päivänsä. On, totta, että C:n kehitys alkoi vasta kauan aikaa sitten, mutta C:nkin tekniikkaa on uudistettu(DirectX 11 ja OpenGL 4.2 tuet yms kivat härpäkkeet). Vaan Coolbasicin "wanha" versio nylkyttelee vielä siellä DirectX 7.0 ajalla, niinkuin tämä Coolbasic Enchantedkin, koska runtimen muuttelu ei vielä tee tekniikasta uudempaa, pitäisi sorkkia koko kääntäjää ja ohjelmointikieltä, että saataisiin edes DirectX 9.0 - tuki. Onhan toki hienoa, että vanhemmillekin laitteille voidaan kehittää pelejä, mutta DirectX 7.0 on mielestäni jo hieman liian vanhaa, kun vanhoihinkin rakkineisiin saa maksimissaan sen DirectX:n 9. version. Muutenkin Coolbasic ei ole vakiona(ei CbE) ei ole kovin suorituskykyinen, koska jo 2D-pelikin voi olla liian raskas pyöritettävä.
Thudney
Newcomer
Posts: 26
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Finland
Contact:

Re: Coolbasic vanhentunut(?)

Post by Thudney »

Jottatavu wrote:Hyvää torstai-iltaa teille kaikille.
...Ja foorumeilla on muutenkin minun mielestäni melko kuollutta, koska täällä jutellaan vain 10% ohjelmoinnista ja 90% jostain muusta. Mistä tämä johtuu? Ovatko jo kehittyneet koodarit siirtyneet kehittyneemmille ohjelmointialustoille, vai onko tosiaan niin, että Coolbasicin tekniikka on liian vanhaa, että sitä voisi käyttää järkevästi? Mielipiteitä kaivataan.
Taitavat kaikki vaan olla siirtyneet ircciin..

Onhan se joo vähän raskas mut hei, tartteeko sitä aina tehdä jotain super nopeeta.
"optimointi ei auta koskaan" "aina pitää tehdä uudelleen käytettävää koodia"
Tässä kummankin säännön rikkominen vaan hyödyttää.
Että vähän niinkuin mistä itse tykkää niin sillä mennään.
Ehdottomasti paras ollut kauan kauan sitten koodailun alottamisessa oppimiseen.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Latexi95 »

Jottatavu wrote:En puhunut siitä, että vanhentunut tekniikka tai toteutustapa häiritsisi minua, minua vain häiritsee käyttää ohjelmaa, joka on elänyt päivänsä. On, totta, että C:n kehitys alkoi vasta kauan aikaa sitten, mutta C:nkin tekniikkaa on uudistettu(DirectX 11 ja OpenGL 4.2 tuet yms kivat härpäkkeet). Vaan Coolbasicin "wanha" versio nylkyttelee vielä siellä DirectX 7.0 ajalla, niinkuin tämä Coolbasic Enchantedkin, koska runtimen muuttelu ei vielä tee tekniikasta uudempaa, pitäisi sorkkia koko kääntäjää ja ohjelmointikieltä, että saataisiin edes DirectX 9.0 - tuki. Onhan toki hienoa, että vanhemmillekin laitteille voidaan kehittää pelejä, mutta DirectX 7.0 on mielestäni jo hieman liian vanhaa, kun vanhoihinkin rakkineisiin saa maksimissaan sen DirectX:n 9. version. Muutenkin Coolbasic ei ole vakiona(ei CbE) ei ole kovin suorituskykyinen, koska jo 2D-pelikin voi olla liian raskas pyöritettävä.
C ei kyllä itsessään ole oikeastaan uudistunut sitten sen kehittämisen vaan sille on vain tehty uusia kirjastoja. Kyllä minunkin täytyy myöntää, että ei CB:n (tai cbE:n) nopeus päätä huimaa, mutta ohjelmoinnin aloitukseen se riittää ihan hyvin. Samalla ainakin oppii tekemään sellaista koodia joka ei turhaan laskeskele ja silmukoissa pyöri. NetMatch on hyvä esimerkki CB:n kyvyistä. Siinä on otettu kaikki irti CB:stä ja saatu aikaiseksi loistava peli.

Käytännössä DirectX:n versiolla ei ole mitään väliä CB:ssä, koska sitä ei ole suoraan mahdollista käyttää CB:n sisällä ja CB sitä paitsi hoitaa kaiken piirtämisen prosessorilla näytönohjaimen sijaan. DirectX tukeen ei tarvita kääntäjän muokaamista vaan uuden runtimen tekeminen riittää, mikä onkin yksi pääasiallisista syistä miksi cbE:n kehittämiseen ryhdyttiin. cbE käyttää OpenGL:llää piirtämiseen, koska cbE:n tarkoituksena on toimia myös linuxilla (ja periaatteessa macilla myöskin jos joku kääntäisi sen). CB:n suorituskyky ei ole kyllä mitään huippuluokaa eikä cbE:nkin paranukset koskevat lähinnä grafiikkapuolta johon juurikin tuolla laitteistokiihdytyksellä saatiin lisäpotkua.

Ainakin cbE:n hitauden syynä on pääasiassa huono tulkki. Sitä olisi mahdollista parantaa ja ottaa muutama kymmenen prosenttia nopeutta lisää laskentaan. Nyt on ollut hieman hiljaista cbE:n parissa, kun itsekullakin projektissa mukana olevalla on ollut muita kiireitä tai kiinnostuksen kohteita.
Jottatavu
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Nov 13, 2012 6:27 pm
Location: Kuhmo

Re: Coolbasic vanhentunut(?)

Post by Jottatavu »

Thudney wrote:
Jottatavu wrote:Hyvää torstai-iltaa teille kaikille.
...Ja foorumeilla on muutenkin minun mielestäni melko kuollutta, koska täällä jutellaan vain 10% ohjelmoinnista ja 90% jostain muusta. Mistä tämä johtuu? Ovatko jo kehittyneet koodarit siirtyneet kehittyneemmille ohjelmointialustoille, vai onko tosiaan niin, että Coolbasicin tekniikka on liian vanhaa, että sitä voisi käyttää järkevästi? Mielipiteitä kaivataan.
Taitavat kaikki vaan olla siirtyneet ircciin..

Onhan se joo vähän raskas mut hei, tartteeko sitä aina tehdä jotain super nopeeta.
"optimointi ei auta koskaan" "aina pitää tehdä uudelleen käytettävää koodia"
Tässä kummankin säännön rikkominen vaan hyödyttää.
Että vähän niinkuin mistä itse tykkää niin sillä mennään.
Ehdottomasti paras ollut kauan kauan sitten koodailun alottamisessa oppimiseen.
Minun mielestäni ohjelmointikielen, ainakin 2D-ohjelmointikielen pitäisi kyetä jo näinä päivinä tuottamaan suorituskykyisiä pelejä.

Ja Latexi95 sanoi juuri sen, minkä oletin jonkun mainitsevan: CoolBasic on yksinkertainen Basic-kieli, jolla on hyvä aloittaa ohjelmointi. Coolbasic tosiaan on yksinkertaisin näkemäni ohjelmointikieli. Itsellenihän on tällä hetkellä aivan sama, mutta häiritsee kuitenkin ajatus siitä, että käytössäni saattaa olla teknisesti vanhentunut ohjelmointikieli. CbE:hän voisi olla vaihtoehto, mutta siinähän on näitä bugeja, jotka hankaloittavat ohjelmointia ainakin jonkin verran. Ja joku ei välttämättä käsittänyt pointtiani, joka on, että "Tosimies käyttää nykyaikaisia keinoja".

Ja tuo, että CB hoitaa piirtämisen prosessorivoimalla oli minulle uutta tietoa, ja aiheutti hieman pettymystäkin. Eikös se ollut 1900-luvun aikaa se, kun näytölle piirrettiin jotain prosessorivoimalla. Toki tulevaisuudessahan grafiikkapiiri saattaa kuolla, kun saadaan prosessoritehot niin korkeiksi, että prosessorin tehoilla voidaan tehdä sama, mitä näytönohjaimillakin nykypäivänä, tiedä häntä.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Coolbasic vanhentunut(?)

Post by Latexi95 »

Jottatavu wrote:Minun mielestäni ohjelmointikielen, ainakin 2D-ohjelmointikielen pitäisi kyetä jo näinä päivinä tuottamaan suorituskykyisiä pelejä.
Toki, mutta se ei ole CB:n päätavoite. CB:n ideana on olla helppo, minkä tavoitteen se täytääkin varsin hyvin.
Jottatavu wrote: Ja Latexi95 sanoi juuri sen, minkä oletin jonkun mainitsevan: CoolBasic on yksinkertainen Basic-kieli, jolla on hyvä aloittaa ohjelmointi. Coolbasic tosiaan on yksinkertaisin näkemäni ohjelmointikieli. Itsellenihän on tällä hetkellä aivan sama, mutta häiritsee kuitenkin ajatus siitä, että käytössäni saattaa olla teknisesti vanhentunut ohjelmointikieli. CbE:hän voisi olla vaihtoehto, mutta siinähän on näitä bugeja, jotka hankaloittavat ohjelmointia ainakin jonkin verran. Ja joku ei välttämättä käsittänyt pointtiani, joka on, että "Tosimies käyttää nykyaikaisia keinoja".
cbE:ssä on kyllä bugeja, mutta niin on CB:ssä itsessäänkin (niin kääntäjässä kuin runtimessä). cbE:n eduksi voidaan varmaan laskea se, että sen bugit on mahdollista korjata. Ohjelmointikieli ei ole teknisesti vanhentunut vaan sen toteutus, mutta siihenkin pyritään kehittämään ratkaisua, niin virallisen kehitystiimin kuin epävirallisten projektienkin (cbE) avulla. Ohjelmoinnin aloittamista ajatellen on aika vähän loppujen lopuksi merkitystä, kuinka kehittynyt tai uusi runtime on. Oleellista on, että se on helppo oppia, hyvin dokumentoitu ja se toimii. Siinä vaiheessa kun ohjelmoinnin pääpiirteet osaa, on helppo siirtyä jonkun muun ohjelmointikielen pariin, jos on tarvetta joillekkin ominaisuuksille mitä CB ei pysty tarjoamaan.
Jottatavu wrote: Ja tuo, että CB hoitaa piirtämisen prosessorivoimalla oli minulle uutta tietoa, ja aiheutti hieman pettymystäkin. Eikös se ollut 1900-luvun aikaa se, kun näytölle piirrettiin jotain prosessorivoimalla. Toki tulevaisuudessahan grafiikkapiiri saattaa kuolla, kun saadaan prosessoritehot niin korkeiksi, että prosessorin tehoilla voidaan tehdä sama, mitä näytönohjaimillakin nykypäivänä, tiedä häntä.
No minun käsitykseni mukaan CB on kehitetty siinä 2000-luvun alkupuolella, jolloin varmaan 2d-grafiikan piirtämiseen vielä käytettiin paljon prosessoria. Tämä "tieto" tuli kyllä aikalailla mututuntumalla mutta olkoon...
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by esa94 »

Jottatavu wrote:Vaan Coolbasicin "wanha" versio nylkyttelee vielä siellä DirectX 7.0 ajalla, niinkuin tämä Coolbasic Enchantedkin, koska runtimen muuttelu ei vielä tee tekniikasta uudempaa, pitäisi sorkkia koko kääntäjää ja ohjelmointikieltä, että saataisiin edes DirectX 9.0 - tuki.
Kiitos kun nyt viitsit ilmaista ettei sinulla ole hajuakaan siitä, mitä puhut.

Runtime on se "tekniikka" josta koko ajan hoet. CBEnchanted ei ole koskaan käyttänyt DirectX:ää taustana - siellä on OpenGL Allegron kautta. cbE-deveistä joku kehittää omaa kääntäjää ja onhan tuota vakiotakin patchailtu mm. niin että se ajaa itse cbE:n runtimen joka binääriin mukaan.
EDIT:

Tekee mieli huutaa ja raivota muistakin harhaluuloista mutta ko tulee kohta taas bannia

Jottatavu
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Nov 13, 2012 6:27 pm
Location: Kuhmo

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Jottatavu »

Storm wrote:CBC on semmonen ikuisuusprojekti josta puhutaan ja unelmoidaan, mutta valmista ei tule. Tehkää kuten minä ja siirtykää C++ & SFML koodailuun. SFML on todella helpposyntaksista ja erittäin paljon laajempi kuin CB, ja tukee myöskin C, C#, D, Python, Ruby...joten jos olet innokas Python koodaaja, niin silläkin SFML toimii. Ja sitä kehitetään kokoajan paremmaksi ja tehokkaammaksi. Ja tunnustan, tämä on suoraa mainontaa. Mutta haluan tällä vain näyttää uusille tulokkaille että jos haluaa koodata helposti ja tehokkaasti, se on mahdollista. Eli nyt viimestään CBC henkilökunta: hoppua! Jos tosiaankin teette siellä jotain, näyttäkää se, jos tosiaankaan ette tee siellä mitään (jota kohta kaikki alkavat pitämään todennäköisenä), tunnustakaa se. Mutta pelkillä lupauksilla ei tehdä vielä mitään, pitää olla jotain näytettävääkin.
Vaikka viestisi on mainostusta, niin eikös silti olisi helpompaa aloittaa ohjelmointi Basic-sarjan ohjelmointikielellä, kuin C:llä. Kuten sanoin, minua ei heikko suorituskyky häiritse, kunhan yksinkertaisuus on kohdallaan, koska tässä on tarkoitus opetella ohjelmoimaan, ei tekemään Battlefield 3 Premiumia uudestaan.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by valscion »

Jottatavu wrote:Vaikka viestisi on mainostusta, niin eikös silti olisi helpompaa aloittaa ohjelmointi Basic-sarjan ohjelmointikielellä, kuin C:llä. Kuten sanoin, minua ei heikko suorituskyky häiritse, kunhan yksinkertaisuus on kohdallaan, koska tässä on tarkoitus opetella ohjelmoimaan, ei tekemään Battlefield 3 Premiumia uudestaan.
Sittenhän CoolBasic on sinulle aivan ideaali. CB:n suorituskyky ei ole liian heikko ohjelmoinnin aloitteluun, sillä saa nopeasti aikaiseksi grafiikkaa ruudulle, sekä siinä on todella kattava suomenkielinen manuaali. Aloittelijalle CB on loistava ratkaisu, sillä CB:llä saa pidettyä mielenkiinnon yllä. Et tarvitse "turhaa" koodia, kun haluat piirtää kuvan ruudulle.

Suosittelen vieläkin kavereille CB:tä, kun he haluavat opetella ohjelmoimaan.
Jottatavu wrote:Ja foorumeilla on muutenkin minun mielestäni melko kuollutta, koska täällä jutellaan vain 10% ohjelmoinnista ja 90% jostain muusta. Mistä tämä johtuu? Ovatko jo kehittyneet koodarit siirtyneet kehittyneemmille ohjelmointialustoille, vai onko tosiaan niin, että Coolbasicin tekniikka on liian vanhaa, että sitä voisi käyttää järkevästi? Mielipiteitä kaivataan.
Lähinnä se johtuu siitä, että uusia aloittajia ei ole paljoa ja monet ovat tosiaan siirtyneet IRCciin keskustelemaan. Kuitenkin jos katsot sitä vauhtia, jolla tyhmät kysymykset -ketjussa vastataan viestiin, voit huomata että täällä edelleen saa paljon apua sitä tarvittaessa. Foorumeille kaivataan uutta verta ja juuri sinunkaltaisesi innokkaat koodarinalut ovat niitä, jotka saavat laadukasta keskustelua aikaiseksi. Katso vaikka minkälaisen keskustelun olet jo täälläkin saanut fasilitoitua :)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic (I/2012)

Post by koodaaja »

SFML :-----D Kas ku ei javascript!

Joo. CB on ihan kiva - ja kuten pitkään rakastamastani sekä usein mainitsemastani efektitopikista voi havaita, yllättävän tehokas - mutta ei siinä kaikkeen rahkeet riitä, pahin puute on ehdottomasti rautakiihdytyksen puute. En tosin tiedä miksi cb-pelejä julkaistaan niin harvoin, 2D-peleihin se on helpompi ja mukavampi kuin vaikka C++/SDL -kombo ja tehokkuuden eroja ei keskimäärin edes huomaa koska homma on muutenkin niin (suorituskyvyllisesti) kevyttä.

Pitäisi kai tehdä itse pitkästä aikaa jotain CB:llä.
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (I/2012)

Post by naputtelija »

Onkos kenelläkään mitään kokemuksia Unity 4.0:sta? Tuntuu olevan melko skriptipohjainen ympäristö, mutta toisaalta se näyttää ammattimaiselta... Onkos tämä hyvä ympäristö pelinkehitykseen?
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Ilmuri »

naputtelija wrote:Onkos kenelläkään mitään kokemuksia Unity 4.0:sta? Tuntuu olevan melko skriptipohjainen ympäristö, mutta toisaalta se näyttää ammattimaiselta... Onkos tämä hyvä ympäristö pelinkehitykseen?
Nelipistenollaan en ole itse koskenut, mutta kolmosversiossa on ollut mielenkiintoisia puutteita. Shadereille ei esimerkiksi voi antaa taulukkouniformeja, eikä Unityn kanssa voi käyttää ulkoista versionhallintaa muuten kuin skriptien puolesta, sillä kaikki muu tieto on tallennettu poropietariin binaarimuotoon. "Luonnollisesti" Unityn oma versionhallintasofta (joka ei esimerkiksi tue bränchäystä) kustantaa lähemmäs neljä sataa euroa per nuppi pro-lisenssin lisäksi, joka itsessään maksaa päälle tonnin.
Muistelenpa näitä vielä myöhemmin lisää..
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by MrMonday »

Olen yrittänyt olla kyselemättä tästä, mutta kuukausien odottaminen tahtoo tehdä hieman kärsimättömäksi, joten miten on, mahtaako Coolbasic Classicista tulla uutta infoa enää tämän vuoden puolella ja uskaltaako julkaisua odotella mitenkään vielä ensivuodelle? Ymmärrän toki, ettei projekti ole pienimmästä päästä, varsinkaan kun siihen käytetään omaa vapaa-aikaa, mutta silti olisi mukava kuulla, että onko kehitys ylipäänsä käynnissä ja projekti hengissä? Kaiken kerrotun jälkeen CBC kuulostaa vaan niin pirun hyvältä, ettei kovin montaa vuotta enää jaksaisi odottaa :P
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: Offtopic (I/2012)

Post by skorpioni-cb »

MrMonday wrote:Olen yrittänyt olla kyselemättä tästä, mutta kuukausien odottaminen tahtoo tehdä hieman kärsimättömäksi, joten miten on, mahtaako Coolbasic Classicista tulla uutta infoa enää tämän vuoden puolella ja uskaltaako julkaisua odotella mitenkään vielä ensivuodelle? Ymmärrän toki, ettei projekti ole pienimmästä päästä, varsinkaan kun siihen käytetään omaa vapaa-aikaa, mutta silti olisi mukava kuulla, että onko kehitys ylipäänsä käynnissä ja projekti hengissä? Kaiken kerrotun jälkeen CBC kuulostaa vaan niin pirun hyvältä, ettei kovin montaa vuotta enää jaksaisi odottaa :P
Niin, ja jos niiden pahanilmanlintujen povaama maailmanloppu olisi totta, ei saataisi nauttia cbc:n mukavuuksista ;D
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by tuhoojabotti »

Zero kertoi minulle henkilökohtaisesti, että 2012 on lupaus, eikä arvio, kuten 2011 oli. Että täytyy toivoa, että edes jotain makupalaa tulisi, ei sitä koskaan tiedä. :)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by valscion »

tuhoojabotti wrote:Zero kertoi minulle henkilökohtaisesti, että 2012 on lupaus, eikä arvio, kuten 2011 oli. Että täytyy toivoa, että edes jotain makupalaa tulisi, ei sitä koskaan tiedä. :)
Mikäs sen parempi kannuste kuin tiukka deadline ;)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Offtopic (I/2012)

Post by MaGetzUb »

Missä on Joulukalenteri 2012? =D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by mikeful »

Siellä on. viewtopic.php?f=13&t=2973

Supernopea nettini muuttui torstain aikana epävakaaksi, mutta yritetään selvitä.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Post Reply