Muuttuva labyrintti-Carcassonne-dungeon-rpg -lautapeli
Muuttuva labyrintti-Carcassonne-dungeon-rpg -lautapeli
Pelin idea lyhyesti:
Pelissä on 12x12 kokoinen ruudutettu pelilauta. Kaksi pelaajaa (en ole varma nelinpelistä) aloittavat laudan nurkista mutkapalalta. Pelaajat nostavat käytävänpaloja ja laittavat ne niin että ne sopivat edellisiin paloihin. Vastaan tulee monstereita joita vastaan pelaajat taistelevat. Pelaajat saavat leveleitä, voivat löytää varusteita, kertakäyttöisiä tavaroita ja taikoja. Luolastoista löytyy myös bossitaisteluita, joista saa paljon leveleitä ja hyviä tavaroita. Peli loppuu kun pelaajat löytävät toisensa ja jompikumpi voittaa taistelun. Jotta peli ei olisi liian lyhyt/tylsä, lopputaistelua ennen pitää suorittaa tehtäviä tai löytää tiettyjä pelilaudan paloja tai käydä tietyissä ruuduissa tekemässä jotakin, en ole vielä varma.
Pelin idea pitkästi:
Vuoro:
-Pelaaja nostaa laatan ja asettaa sen pelilaudalle niin että se sopii muihin laattoihin. Esim. Suoran käytävän jälkeen Käytävä ei saa jatkua suoraan seinää päin.
-Pelaaja saa liikuttaa pelinappulaansa enintään kahden ruudun verran käytävien mukaisesti, EI ulos avoimelle pelilaudalle vaan käytäväpalan päälle, ei seinien läpi, eikä vinottain.
-Pelaaja nostaa tapahtumakortin. Tapahtumakorteissa on taisteluita, tapahtumia ja tyhjiä kortteja yms. Pinossa on ehkä myös löydettäviä tavaroita. Tai ehkä tavarat on merkitty laattoihin, jolloin nostetaan tavarapinosta kortti.
-Yleensä pelaaja liikkuu laattaan jonka hän on laittanut. Mutta jos ei siihen laattaan laitetaan pelimerkki. Eli kun siihen laattaan sitten mennään myöhemmin, pelimerkki poistetaan ja toimitaan samalla tavalla kuin mentäisiin uuteen laattaan.
Tavaroita:
-Aseita: miekkoja, kirveitä...
-Panssareita: haarniskoja, kilpiä, kypäriä...
-Muuta equipattavaa: saappaat, sormus...
-Kertakäyttötavaroita ja taikoja joista on hyötyä taisteluissa. Tai pelilaudalla, esim. nopeampi liikkuminen, teleporttaaminen, Ekstralaattojen laittaminen...
Taistelu:
-Suunnittelu todella alkuvaiheessa, seuraavaksi ideoita.
-Taistelu joko voitetaan tai hävitään, siis pelaajat eivät menetä mitään hp:ta tai vastaavaa. Jos häviää perustaistelussa, aiheutuu jotakin, haittaa, esim. menettää leveleitä, jumittuu paikalleen yhdeksi vuoroksi, menettää tavaroita. Rangaistus voisi riippua myös vihollisesta.
-Eri vaikeustasoisia hirviöitä laatan merkinnän mukaan?
-Bossit voisivat olla sellaisia, että bossi saa random taian tai aseen tai muun tavaran jonka se käyttää heti tai tietyllä tavalla.
-Tavarat ja abilityt: Ennen taistelua saisi päättää mitä kortteja ottaa taisteluun mukaan. Taistelussa nostetaan pinosta kortteja, eli voi laittaa pakkaan mukaan parhaimmat kortit ja saada ne varmasti, tai monia kortteja, jolloin niitä on suurempi määrä. Se voisi myös olla niin että pelaajalla on kädessään kaikki kortit ja hän voi käyttää niitä mielensä mukaan.
-Pelaajilla ja hirviöillä on jonkinlainen luku; Power tai joku semmoinen. Taistelun lopuksi katsotaan kummalla on suurempi Power, suuremmalla voittaa. Power nousee levelin ja aseen mukaan. Power vaikka kerrotaan aseen kertoimella, tai sitten aseesta saa poweria tietyn määrän, tai vaikka molemmat. Taioilla, esim tulipallolla, saa lisäpoweria.
-Taioilla paitsi tehdään damagea, myös manipuloidaan taistelussa vain viimeksi pöydälle laitettuja eli käytettyjä taikoja, tai kaikkia taikoja (voisi riippua taiasta) esim. counteroidaan eli estetään vihollisen tehokas taika tai muuta sellaista.
-Jotta pelaaja vs pelaaja -taistelu ei menisi vain korttien yhteistehon laskemiseksi, mietin jonkinlaista tapaa lopettaa taistelu (taikomis-kohta). Ideana olisi se, että pelaajat joutuvat miettimään, käyttääkö hyvät taiat heti, jolloin ne ovat alttiita countereille, vai riskeeraako ettei voikaan käyttää taikaa ennenkuin taistelu loppuu. Taistelua ei pitäisi voida ainakaan heti lopettaa, sillä muuten vähänkin paremmassa asemassa oleva pelaaja vain voi lopettaa ja voittaa taistelun. Tätä siis pitää vielä miettiä.
Yleistä:
-Yhden laatan koko on 4 cm, eli koko pelilaudan koko on 12*4 cm =48 cm.
-Entä jos peliä ei voitettaisi vain The Ultimate Fightin avulla vaan monista asioista saisi pisteitä (lopputaistelusta paljon pisteitä) ja eniten pisteitä kerännyt voittaa?
--------------------------------------------
Konkreettinen eteneminen:
Aluksi tein pelilaudan. Löysin autotallista aaltopahvia, (samasta tein myös laatatkin). Mittasin ja leikkasin mattoveitsellä tarkasti pelilaudan. Ruutujen teko oli yllättävän iso homma: Mittasin 44 pistettä laudan reunoihin ja piirsin ohuella permanenttitussilla ja pitkällä viivottimella 22 viivaa. Tadaa, laudalla on nyt noin 1 millin tarkasti 12x12 eli 144 4x4 cm kokoista ruutua. Sitten viilsin mattoveitsellä pelilautaa tietyistä kohdista niin että se taittuu neljään osaan, kuten useat neliönmuotoiset pelilaudat.
Sitten laatat. Jäljellä olevasta pahvista riitti juuri ja juuri kahteentoista osaan, joihin jokaiseen tein siis 12 laattaa. Tähän asti aikaa oli kulunut jotain 3,5 tuntia. Seuraavana päivänä tein koneella laattojen kuvat. Testailin ensin paperilappusilla että mitkä olisivat hyvät määrät eri laatoille: mutka, suora, t-risteys, umpikuja ja risteys joka suuntaan. (määräjärjestyksessä). Sitten tein kuvan jokaisesta printattavasta osasta, jokaisessa 12 laattaa. Printtasin laatat 4x4 cm kokoisiksi ja liimasin ne eilen leikkaamille pahveille erikeeperillä. Seuraavan päivän jälkeen illalla leikkasin 1/3 laatoista irti pahveista, ja siinähän väsyi käsi! 49 4 cm pituista leikkausta per 12 laatan setti. (Ylimääräiset reunat piti leikata irti noin 4 cm pätkissä ettei paperi repeile kun aaltopahvi taipuu) Paksu aaltopahvi, paperi ja liima tekee aika sitkeän yhdistelmän. Leikkelen niitä lisää kunhan ehdin ja jaksan.
EDIT: Ainiin tuosta kuvasta, kortteihin aion ottaa kuvia Magic: the gathering -korttipelistä. Kuvat siis tulevat vain tähän omaan toteutukseeni, en väitä niitä omakseni jne. Tuskin Wizards Of The Coast suuttuu jos hienoja kuvia vähän lainaan.
-------------------------------------------
Kuvia:
EDIT: Kuvan pöllö ei liity peliin. ------------------------------------------
Tulipa pitkä Wall Of Text. Antakaahan ideoita.
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Re: Muuttuva labyrintti-Carcassonne-dungeon-rpg -lautapeli
Lauta näyttää hienolta ja projekti vaikuttaa kiinnostavalta. Onnea projektiin
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Muuttuva labyrintti-Carcassonne-dungeon-rpg -lautapeli
Ensiksi itselleni tulee mieleen, että kannattaa pyrkiä jotenkin alentamaan tuon prototyypin tekemiseen kuluvaa aikaa. Jos nimittäin tosissaan lähdet peliä kehittämään, tulet tekemään useita kymmeniä ellet jopa satoja prototyyppejä (luultavasti lähempänä jälkimmäistä vaihtoehtoa, mikäli aiot pysytellä amerikkalaistyylisen pelin tekemisessä).
Re: Muuttuva labyrintti-Carcassonne-dungeon-rpg -lautapeli
Joo noita linkkien sisältöä jo vähän vilkaisin. En kyllä ajatellut tästä tehdä mitään niin isoa peliä, ja tietenkin aion esim. kortteja kokeilla kunnolla ja teen vasta ihan lopuksi sitten hienot versiot. Laattojen määrät totesin hyviksi ennen niiden varsinaista tekoa, ja niitäkin on paljon enemmän kuin tarpeeksi niin että joitakin voi ottaa pois pelistä jos siltä tuntuu.Awaclus wrote:Oletko jo täällä: http://www.bgdf.com/? Sieltä saa hyviä ideoita alan harrastajilta. Tämä blogi kannattaa myös lukea läpi, siinä aika hyvin kerrotaan, miten pelien suunnittelu käytännössä tapahtuu.
Ensiksi itselleni tulee mieleen, että kannattaa pyrkiä jotenkin alentamaan tuon prototyypin tekemiseen kuluvaa aikaa. Jos nimittäin tosissaan lähdet peliä kehittämään, tulet tekemään useita kymmeniä ellet jopa satoja prototyyppejä (luultavasti lähempänä jälkimmäistä vaihtoehtoa, mikäli aiot pysytellä amerikkalaistyylisen pelin tekemisessä).
VesQ, en oikein paremmin osaa selittää, monikin asia on myös vielä vaiheessa. Siis pelaajien vuorot ovat vuorotellen. Vuorossa oleva pelaaja nostaa pelilaatan ja laittaa se kentälle sääntöjen (joita ei vielä oikein ole) mihin haluaa ja mihin se sopii. Sitten pelaaja liikuttaa nappulaansa yhden tai kahden laatan verran, tietenkään ei seinien läpi, ja nostaa jonkin kortin josta voi tulla esim. hirviö jota vastaan pitää taistella, tai tavara jonka saa itselleen. Vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Pitää vielä miettiä mitä pelissä pitäisi tehdä ennen kuin voi taistella toisen pelaajan kanssa ja voittaa peli.
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: Muuttuva labyrintti-Carcassonne-dungeon-rpg -lautapeli
Ja voittopisteitä saa myös korteista ja taisteluista npc-olentojen kanssa.[/]
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Re: Muuttuva labyrintti-Carcassonne-dungeon-rpg -lautapeli
Nuo eritasoiset pakat kuulostaa hyvältä idealta, kiitos. Ne taidan tehdä. Maljan nostaminen kuitenkin mielestäni kuitenkin liiaksi tuurista kiinni, ja monta erää tuntuu jotenkin hölmöltä. Keksin myös idean jonka mukaan vastapelaajan kimppuun hyökkääminen onnistuisi sitten kun on nostanut tietyn verran kortteja viimeisestä pakasta mutta se olisi jotenkin tylsä. En vielä tiedä täysin, mutta pelissä voisi olla monia tehtäviä tai monta samankaltaista objectivea jotka pitää suorittaa, esim. Löytää tarpeeksi monta jalokiveä/taikakiveä/riimulaattaa/jotakin.naputtelija wrote:Tee pelistä "hunt for grail"-tyyppinen. On olemassa 3 pakkaa joista kaikista saa järjestyksessä parempia varusteita ja vaikeampia hirviöitä. Pakat "avautuvat" vuorotellen kun on tutkinut esim. 10, 20 ja 30 laattaa. (on siis aloituspakka, keskipakka ja loppupakka) Loppupakassa on sitten graalin malja, joka pitää kuljettaa tiettyyn paikkaan TAI taistella siitä vastustajan kanssa. Taistelusta saa vaikka 4000 voittopistettä ja ulos viemisestä vähemmän. Peliä voidaan pelata esim. 5 erää ja lopussa pisteet lasketaan yhteen. Miltä kuulostaisi?EDIT:Ja voittopisteitä saa myös korteista ja taisteluista npc-olentojen kanssa.[/]
Melko varmasti peliin tulee jonkinlainen systeemi jolla voi siirtää, tuhota tai kääntää kentällä olevia laattoja jotta vältettäisiin mahdottomat tehtävät ja toisen pelaajan luokse mahdottomaksi meneminen.
Pelin idea tulee olemaan tällainen (melko varmasti):
Pelilaudan keskellä (laudalla on 4 keskimmäistä ruutua) on iso neljän laatan kokoinen aarrearkku. Peli voitetaan ottamalla arkusta aarre (en vielä tiedä mikä) ja viemällä se omaan aloituspaikkaan. Aarteita on siis yksi josta tapellaan. Arkun saa auki olemalla tietyn levelinen, sanotaan vaikka level 20. Jos on tätä leveliä alempi, menee arkun avaamiseen 1 lisävuoro jokaista puuttuvaa leveliä kohden. Eli jos 17-levelinen pelaaja aikoo avata arkun, siihen menee kolme vuoroa, kun taas 20+ levelinen pelaaja avaa arkun heti. Pelaaja jolla tämä aarre on, liikkuu hitaammin. Jos hänen nopeutensa on 3 ruutua per vuoro, hän saakin liikkua vain 2 ruutua vuorossa. Tämä tarkoittaa, että toisen pelaajan on saatava aarretta kantava pelaaja kiinni ja voittaa hänet taistelussa jolloin hän voittaa, koska taistelun hävinnyt kuolee lopullisesti, toisin kuin perus monsterille häviämisestä josta aiheutuu jotakin tilapäistä haittaa. Sääntöihin kuuluu siis että alle 20-levelisen pelaajan kimppuun ei voi hyökätä paitsi jos hänellä on aarre. Level 20 siis oli vain esimerkki.
Kentällä olevien laattojen poistaminen: pelaaja saa poistaa kahden ruudun päässä olevan laatan pelistä, laatalla ei saa olla toinen pelaaja. Pelaaja ei saa tehdä mitään muuta koko vuorolla.
EDIT3: ja nyt pienenee fonttikokokin itsestään
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013