pelimoottori
pelimoottori
Tervetuloa lukemaan foorumin noloimman käyttäjän viestejä!
Re: pelimoottori
Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
Re: pelimoottori
1. 2d pelejäLatexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.
Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
2. Coolbasic tai samanlainen
Tervetuloa lukemaan foorumin noloimman käyttäjän viestejä!
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: pelimoottori
CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.Mikki0000 wrote:1. 2d pelejäLatexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.
Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.
Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: pelimoottori
Slick2D,salli mun nauraa. LWJGL:än hyväpuoli on se että pääset niin lähelle rautaa kuin dll/so-pohjalla voi päästä, ja yleensä olen huomannut esim SlickUtilin kuvanlataajan aika kököksi. Kannatan bufferolioiden ja konventterien käyttöä, jotta voi mennä tehokkaampiin kirjastoihin kuten SDL <3naputtelija wrote:CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.Mikki0000 wrote:1. 2d pelejäLatexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.
Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.
Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
EDIT:Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: pelimoottori
Lukitsen topikin koska tässä äänestyksessä ei ole kyse pelimoottoreista vaan ohjelmointikielistä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.Pelimoottori (engl. game engine, usein vain engine) on videopelin ohjelmarunko, joka kattaa yleisen pelimekaniikan. Tavallisesti pelimoottori vastaa pelin grafiikasta eli objektien mallintamisesta ja piirtämisesta näytölle, mutta se voi sisältää myös tekoälyominaisuuksia tai fysiikkamallinnusta.
EDIT: Eli siis jos peli tehdään CoolBasicilla niin pelimoottorikin tehdään CoolBasicilla.
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com