CB Brainfuck

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Guest

Re: CB Brainfuck

Post by Guest »

Jos mä tekisin kääntäjän, niin mä tekisin sillee, et se kääntäis binäärikoodiksi.
jannepelaa
Active Member
Posts: 101
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:27 pm

Re: CB Brainfuck

Post by jannepelaa »

Vieras wrote:Jos mä tekisin kääntäjän, niin mä tekisin sillee, et se kääntäis binäärikoodiksi.
Siitä vaan ihan rauhassa yrittämään. :D
Guest

Re: CB Brainfuck

Post by Guest »

jannepelaa wrote:
Vieras wrote:Jos mä tekisin kääntäjän, niin mä tekisin sillee, et se kääntäis binäärikoodiksi.
Siitä vaan ihan rauhassa yrittämään. :D
Mitä sä tuolla yrittämisellä meinaat? Joo on ollut mielessä, jos koeviikon jälkeen tekis.
M.R
Active Member
Posts: 102
Joined: Sat Dec 22, 2007 3:05 pm

Re: CB Brainfuck

Post by M.R »

Vieras wrote:
jannepelaa wrote:
Vieras wrote:Jos mä tekisin kääntäjän, niin mä tekisin sillee, et se kääntäis binäärikoodiksi.
Siitä vaan ihan rauhassa yrittämään. :D
Mitä sä tuolla yrittämisellä meinaat? Joo on ollut mielessä, jos koeviikon jälkeen tekis.
Varmaakin sitä että binääri koodia tulee kauhean monta riviä.Ja mistä meinaat oppia sen koodin kirjoittamisen.Ja hommaan menee muutama vuosi.
Guest

Re: CB Brainfuck

Post by Guest »

M.R wrote:
Vieras wrote:
jannepelaa wrote:Siitä vaan ihan rauhassa yrittämään. :D
Mitä sä tuolla yrittämisellä meinaat? Joo on ollut mielessä, jos koeviikon jälkeen tekis.
Varmaakin sitä että binääri koodia tulee kauhean monta riviä.Ja mistä meinaat oppia sen koodin kirjoittamisen.Ja hommaan menee muutama vuosi.
Ei mun tarvi opetella, ku mä osaan sitä. =O Jos osaa assemblyä nii osaa koodata binääriä.
jannepelaa
Active Member
Posts: 101
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:27 pm

Re: CB Brainfuck

Post by jannepelaa »

Vieras wrote:Ei mun tarvi opetella, ku mä osaan sitä. =O Jos osaa assemblyä nii osaa koodata binääriä.
Meinaat siis kääntää jotain omaa koodiasi (esim. e++ :D ) assemblyksi, joka sitten kääntää binääriksi? Saatkohan käyttää muiden tekemää assembleria omassa kielessäsi? Vai luuletkos, että pelkkä asm-tiedosto on ajettava ohjelma :) .
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: CB Brainfuck

Post by jabanii »

jannepelaa wrote:
Vieras wrote:Ei mun tarvi opetella, ku mä osaan sitä. =O Jos osaa assemblyä nii osaa koodata binääriä.
Meinaat siis kääntää jotain omaa koodiasi (esim. e++ :D ) assemblyksi, joka sitten kääntää binääriksi? Saatkohan käyttää muiden tekemää assembleria omassa kielessäsi? Vai luuletkos, että pelkkä asm-tiedosto on ajettava ohjelma :) .
FASM -assembleria saa käyttää oman kielensä assemblerina. Näin tehdään PureBasicissa ja Blitz Maxissa. Lisäksi jos osaa assemblya, niin ei todellakaan osaa binäärikoodausta. esim mov käsky eroaa muista käskyistä paljon. Esim. INT -keskeytystä vastaa binäärinä tavu CDh, kun mov -käskyssä ensimmäiset 4 bittiä kertovat sen, että se on mov -käsky ja loput 4 rekisterin tai tavan.
Guest

Re: CB Brainfuck

Post by Guest »

jabanii wrote:
jannepelaa wrote:
Vieras wrote:Ei mun tarvi opetella, ku mä osaan sitä. =O Jos osaa assemblyä nii osaa koodata binääriä.
Meinaat siis kääntää jotain omaa koodiasi (esim. e++ :D ) assemblyksi, joka sitten kääntää binääriksi? Saatkohan käyttää muiden tekemää assembleria omassa kielessäsi? Vai luuletkos, että pelkkä asm-tiedosto on ajettava ohjelma :) .
FASM -assembleria saa käyttää oman kielensä assemblerina. Näin tehdään PureBasicissa ja Blitz Maxissa. Lisäksi jos osaa assemblya, niin ei todellakaan osaa binäärikoodausta. esim mov käsky eroaa muista käskyistä paljon. Esim. INT -keskeytystä vastaa binäärinä tavu CDh, kun mov -käskyssä ensimmäiset 4 bittiä kertovat sen, että se on mov -käsky ja loput 4 rekisterin tai tavan.
Huoh! en mä tarkottanu et assembly on sama asia ku binääri ,vaan assembly on symboolinen konekieli ja binäärikoodi on konekieltä. Eli ne on aika samanlaisia, mut ei tietenkään INT ole binääriä, mutta se on täsmälleen sama komento kuin CDh, eli jos assembly komento INT 21h käänneittäisiin binääriksi niin se ois CD 21! MOV komennoille on aina eri komento riippuen mihin rekisteriin lähetetään joku luku, esim. MOV ah,10h on binäärinä B4 10, eli B4 vastaa assembly komentoa MOV AH ja 10 on se et mikä sisältö AX rekisteriin lähetetään. Eli sitä mä tarkoitin, et jos osaa assemblyä niin aika helposti sit osaa binääriäkin =) toivottavasti tajusitte!
jannepelaa
Active Member
Posts: 101
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:27 pm

Re: CB Brainfuck

Post by jannepelaa »

Iso homma edessä sinulla, jos tosiaan aiot tehdä tuollaisen kielen. Mutta veikkaan (anteeksi nyt vaan), että homma taitaa olla liian iso. :? Mutta onnea vaan yritykselle! :D
Guest

Re: CB Brainfuck

Post by Guest »

jannepelaa wrote:Iso homma edessä sinulla, jos tosiaan aiot tehdä tuollaisen kielen. Mutta veikkaan (anteeksi nyt vaan), että homma taitaa olla liian iso. :? Mutta onnea vaan yritykselle! :D
En mä koeviikon jälkeen kieltä ole tekemässä vaan Brainfuck kääntäjän, ja ei siinä nyt niin kova homma oo. Brainfuckissa ei nimittäin ole niitä komentoja liikaa =) Mutta kiitoksia kumminkin. offtopic: Paljo kovempi homma on siinä 3D räiskinnässä mitä oon tekemässä =) Mutta luojan kiitos, etten tee sitä Coolbasicilla, ku voin sanoa, että siinä ois tosi kova homma =)
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: CB Brainfuck

Post by jabanii »

Vieras wrote:
jabanii wrote:
jannepelaa wrote: Meinaat siis kääntää jotain omaa koodiasi (esim. e++ :D ) assemblyksi, joka sitten kääntää binääriksi? Saatkohan käyttää muiden tekemää assembleria omassa kielessäsi? Vai luuletkos, että pelkkä asm-tiedosto on ajettava ohjelma :) .
FASM -assembleria saa käyttää oman kielensä assemblerina. Näin tehdään PureBasicissa ja Blitz Maxissa. Lisäksi jos osaa assemblya, niin ei todellakaan osaa binäärikoodausta. esim mov käsky eroaa muista käskyistä paljon. Esim. INT -keskeytystä vastaa binäärinä tavu CDh, kun mov -käskyssä ensimmäiset 4 bittiä kertovat sen, että se on mov -käsky ja loput 4 rekisterin tai tavan.
Huoh! en mä tarkottanu et assembly on sama asia ku binääri ,vaan assembly on symboolinen konekieli ja binäärikoodi on konekieltä. Eli ne on aika samanlaisia, mut ei tietenkään INT ole binääriä, mutta se on täsmälleen sama komento kuin CDh, eli jos assembly komento INT 21h käänneittäisiin binääriksi niin se ois CD 21! MOV komennoille on aina eri komento riippuen mihin rekisteriin lähetetään joku luku, esim. MOV ah,10h on binäärinä B4 10, eli B4 vastaa assembly komentoa MOV AH ja 10 on se et mikä sisältö AX rekisteriin lähetetään. Eli sitä mä tarkoitin, et jos osaa assemblyä niin aika helposti sit osaa binääriäkin =) toivottavasti tajusitte!
Kuten sanoin. Mov komennolla ei ole aina eri komento, vaan 4 ensimmäistä bittiä kertovat sen, että se on mov käsky. Jos 4 ensimmäistä tavua ovat 0xB, niin silloin siirretään rekisteriin, kun taas jos se on 0xC, niin siirretään itse varaamaan muistiin. Kun ollaan siirtämässä rekisteriin, niin loput 4 bittiä kertovat rekisterin. Jos taas ollaan siirtämässä itsevaraamaan muistiin, niin loput 4 bittiä kertovat muistin tyypin, esim word.

Toivottavati tajusit.
Guest

Re: CB Brainfuck

Post by Guest »

jabanii wrote: Kuten sanoin. Mov komennolla ei ole aina eri komento, vaan 4 ensimmäistä bittiä kertovat sen, että se on mov käsky. Jos 4 ensimmäistä tavua ovat 0xB, niin silloin siirretään rekisteriin, kun taas jos se on 0xC, niin siirretään itse varaamaan muistiin. Kun ollaan siirtämässä rekisteriin, niin loput 4 bittiä kertovat rekisterin. Jos taas ollaan siirtämässä itsevaraamaan muistiin, niin loput 4 bittiä kertovat muistin tyypin, esim word.

Toivottavati tajusit.
Mä tarkotin eri komennolla sitä että jos on MOV AH,10h niin ei ole vaikka MOV komentona 0B ja AH ois vaikka 04, eli ei ole näin 0B 04 10 vaan on B4 10. Kun minusta ainakin olis loogisempi tuo 0B 04 10. Ja tuo "toivottavasti tajusitte" oli tarkotettu siihen etten tarkoita, että assembly on sama asia ku binääri =) En siis alkanu väittelee noista komennoista =) Mutta kiitos kumminkin tuosta selvennyksestä.
Post Reply