Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
Lazyanttu
Newcomer
Posts: 29
Joined: Sat May 16, 2009 10:18 pm

Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Lazyanttu »

Pidimme cce:n kanssa 31.7-3.8 Ursan tähtileirin yhteydessä ohjelmointiopetusta noin 9-14 vuotiaille lapsille. Se osoittautui onnistuneeksi ja puolet lapsista osallistui siihen (14/28). Tässä viestissä olisi opetuksen satoa, eli lasten ensimmäiset pelit.

Johtuen koneiden ja ohjaajien vähäisestä määrästä, pelit jouduttiin tekemään paritöinä joissa parit toimivat yhdessä ja kirjoittivat vuorotellen molempien läsnäolessa.

Arttu&finlandguy20 Marjapeli
Eeli&Spektri Ampumispeli
Eljas&joletiitti Supermario Labyrintti
Jani&Santeri Hippapeli
Mikael&Väinö Autopeli
Arno&Leo Kuulaskeutuja
what&Miska Myyräpeli

Näiden projektien kanssa tuli kiire, koska aikaa oli vain vähän ja leirillä oli paljon muutakin ohjelmaa.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Latexi95 »

Voisitko laittaa noista peleistä screenshotteja niin näkisi vähän kokeilemattakin?
KataLinnea
Newcomer
Posts: 1
Joined: Sat Aug 04, 2012 6:56 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by KataLinnea »

Marjapeli
Image

Ampumispeli
Image

Supermario Labyrintti
Image

Hippapeli
Image

Autopeli
Image

Kuulaskeutuja
Image

Myyräpeli
Image
finlandguy20
Newcomer
Posts: 5
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:57 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by finlandguy20 »

He heh, just downloadattu CB, nyt vaan kokeilemaan nää pelit =D
finlandguy20
Newcomer
Posts: 5
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:57 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by finlandguy20 »

POSTA NEE KOODIT!!!!
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by MrMonday »

finlandguy20 wrote:POSTA NEE KOODIT!!!!
Kaikki pelit on listattu ensimäiseen postiin, mistä ne voi ladata kokeiltavaksi. Ja toiseksi, myös näillä foorumeilla saa pyytämällä enemmän kuin käskemällä ;)
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Zero »

Tämä on hieno juttu. Jos yksikin osallistujista sai nyt kipinän koodaamaan niin minä olen tyytyväinen :)
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
finlandguy20
Newcomer
Posts: 5
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:57 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by finlandguy20 »

Zero wrote:Tämä on hieno juttu. Jos yksikin osallistujista sai nyt kipinän koodaamaan niin minä olen tyytyväinen :)
Haluan aloittaa koodata =D mut on niin vaikea koska olen 13 ja vasta tiedän alku juttuja
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Awaclus »

finlandguy20 wrote:olet 13
Minun käsitykseni mukaan Zero on kylläkin hieman vanhempi. :D

Olisi erittäin hienoa, jos näistä edes puolet yksikin innostuu koodauksesta. Foorumin aktiivisuus on viime aikoina ollut melko matalalla, uudet keskustelijat ovat minun mielestäni erittäin tervetulleita.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Latexi95 »

finlandguy20 wrote: Haluan aloittaa koodata =D mut on niin vaikea koska olen 13 ja vasta tiedän alku juttuja
Kyllä se siitä. Manuaalia vaan lueskelet ja koitat ymmärtää esimerkkejä ja soveltaa (!= copy-paste) niitä sitten omissa peleissäsi. Apua voi kysyä foorumeilla sen jälkeen kun on etsinyt ratkaisua manuaalista ja kokeillut hakutoimintoa foorumeilla. :)
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by MaGetzUb »

Hienoa jos saadaan uutta verta foorumeillekkin tämän myötä, nykyinen meininki alkaa olla hiukan kulahtanutta. :lol:
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by MrMonday »

Muistan kun itse aloitin koodailun, eikä ollut mitään hajua, että mitä pitäisi kirjoittaa editoriin. "Hello world"-ohjelma vilkkui editorissa, ja F8:sta avautui esimerkki ohjelmia. Ensi silmäys oli että "mitä h*******ä", ja poistin koko coolbasicin :D no, parin kuukauden perästä latasin sen uudelleen, ja sama ruljanssi, koska en vain ymmärtänyt yhtään mitään. Olin tuolloin 15 vuotias, ja minulla oli haaveena luoda juuri omanlaiseni pelini, mutta kun tämä pelinteko-ohjelma oli vain liian vaikea minulle. Sittemmin minulle selvisi, ettei tämä pelinteko-ohjelma ollutkaan pelinteko-ohjelma, vaan ohjelmointikieli. No, nyt neljän vuoden jälkeen, kun minulla viimein on tieto ja taito tehdä tuo peli, niin se on vain niin uskomattoman palkitsevaa, että ei voi kuin kumartaa Zerolle, että hän on mahdollistanut tämän, ja vieläpä täysin ilmaiseksi :D Pari vuotta sitten funktiot, taulukot ja tyypit (Uudet koodarit älkää säikähtäkö, opitte ne kyllä), jotka silloin olivat jotain yhtä sekavaa kuin kansaneläkelaitoksen lappuset (uudet aikuset älkää säikähtäkö, ette ymmärrä näitä ikinä :P), ovat nyt, kuin kirjoittelisi ensinmäisen luokan kesälomasta. Yhtä kaikki, 15 vuotiaana minulla oli selvä, minkälaisen pelin tahdon haluan tehdä, mutta ei harmainta aavistusta, että miten. No, aikani selviteltyäni löysin coolbasicin, ja nyt vihdoin pystyn toteuttammaan projektjini, myös sen lisäksi, että pystyn tekemään paljon muuta, ja minulla on taito, jota arvostetaan tulevaisuudessa erittäin paljon. Ja toki olen päässyt osaksi todella hienoon ja avuliaaseen yhteisöön.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Feuer »

MrMonday wrote:....Ensi silmäys oli että "mitä h*******ä",
Sama oli minunkin ensifiilikseni silloin vajaa-12-vuotiaana vuonna 2005 (hyi että siitäkin alkaa olla jo aikaa). Olin jo valmis poistamaan koko ohjelman, mutta kyseisenä iltapäivänä, ollessani eräällä kaverilla kylässä, isänsä tuli huoneeseen ja kysyi: "Osaatko ohjelmoida, Feuer? Minä oon hokenu tuolle [kaverin nimi]lle että jos osaa ohjelmoida, voi tehdä mitä vain, mutta siitä ei ole vielä ollut hyötyä."

Pakkohan sen jälkeen oli palata CB:n pariin, ja sillä tiellä olen vieläkin. Lienen vielä kymmenienkin vuosien päästä, ellei minuun iske salama kirkkaalta taivaalta. Jos joskus saan omistaa jotain jollekin, edellämainittu isukki on ensimmäisiä omistuksen ansaitsevia :P

Eikös meillä ollut joskus laudalla topic, jossa "vanhukset" muistelivat miten päätyivät ohjelmoimaan?
Ja toki olen päässyt osaksi todella hienoon ja avuliaaseen yhteisöön.
Sanos muuta!
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
Timblex
Advanced Member
Posts: 252
Joined: Sun Apr 11, 2010 10:37 am
Location: Kouvola

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Timblex »

finlandguy20 wrote:Haluan aloittaa koodata =D mut on niin vaikea koska olen 13 ja vasta tiedän alku juttuja
Itse aloitin koodaamisen 11 vuotiaana ja olen nyt 13. Alku on aina hankalaa mutta sitten se alkaa meneen kyllä helposti.
Entinen timpe99...
Demokisa 2013 demo valmis, Check it out!
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by MaGetzUb »

timpe99 wrote:
finlandguy20 wrote:Haluan aloittaa koodata =D mut on niin vaikea koska olen 13 ja vasta tiedän alku juttuja
Itse aloitin koodaamisen 11 vuotiaana ja olen nyt 13. Alku on aina hankalaa mutta sitten se alkaa meneen kyllä helposti.
Itse aloitin CoolBasicilla koodauksen 9-vuotiaana. (vuonna 2004) Tuolloin taloudessamme ei ollut internet yhteyttä, joten minun piti opiskella itse kaikki vain pelkkää manuaalia käyttäen. Onneksi tosiaan nykypäivänä internet on jo niin yleinen että kaikki tieto on helposti saatavilla. Minun osaltani offtopic loppuu tähän. :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Combatti »

Hienoja pelejä, kun ottaa huomioon, että niiden tekijänä on ensikertalaisia ja, että aikaa on ollut vähän. Kaikki pelit olivat hienoja, mutta eniten pidin labyrinttipelistä. Foorumilla on ollut tosiaankin melko vähän porukkaa, johtuen ilmeisesti siitä, että Coolbasicin tekniikka on jo melko vanhentunutta. Katsotaan, mitä uusi cbc tuo mukanaan.
finlandguy20 wrote:Haluan aloittaa koodata =D mut on niin vaikea koska olen 13 ja vasta tiedän alku juttuja
Tässä on kolme aloittelijan parasta asetta: Rohkeus,manuaali,esimerkit

Suosittelen lukemaan esimerkit ja tutoriaalit-topicin aiheita, niistä voi saada hyvinkin idean. Tai joskus jopa toisten kysymyksistä voi saada idean. Itse sain idean BoxMan-nimiseen peliin, joka ei ole edennyt minnekkään valikosta ja moottorista.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
finlandguy20
Newcomer
Posts: 5
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:57 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by finlandguy20 »

Chaosworm wrote:
finlandguy20 wrote:olet 13
Minun käsitykseni mukaan Zero on kylläkin hieman vanhempi. :D

Olisi erittäin hienoa, jos näistä edes puolet yksikin innostuu koodauksesta. Foorumin aktiivisuus on viime aikoina ollut melko matalalla, uudet keskustelijat ovat minun mielestäni erittäin tervetulleita.
-_- Kirjoitin väärin, tarkoitin että OLEN 13 :P, ja mä huomasin kun registroin että aktiivisuus on matalalla :)
finlandguy20
Newcomer
Posts: 5
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:57 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by finlandguy20 »

Combatti wrote:Hienoja pelejä, kun ottaa huomioon, että niiden tekijänä on ensikertalaisia ja, että aikaa on ollut vähän. Kaikki pelit olivat hienoja, mutta eniten pidin labyrinttipelistä. Foorumilla on ollut tosiaankin melko vähän porukkaa, johtuen ilmeisesti siitä, että Coolbasicin tekniikka on jo melko vanhentunutta. Katsotaan, mitä uusi cbc tuo mukanaan.
finlandguy20 wrote:Haluan aloittaa koodata =D mut on niin vaikea koska olen 13 ja vasta tiedän alku juttuja
Tässä on kolme aloittelijan parasta asetta: Rohkeus,manuaali,esimerkit

Suosittelen lukemaan esimerkit ja tutoriaalit-topicin aiheita, niistä voi saada hyvinkin idean. Tai joskus jopa toisten kysymyksistä voi saada idean. Itse sain idean BoxMan-nimiseen peliin, joka ei ole edennyt minnekkään valikosta ja moottorista.
Ok, pitää muistaa sitä :)
Lazyanttu
Newcomer
Posts: 29
Joined: Sat May 16, 2009 10:18 pm

Re: Ursan tähtileirin ohjelmointiopetuksen satoa

Post by Lazyanttu »

Tähän tosiaan voisin lisätä, että olen tässä syyskuun aikana aloittamassa ohjelmointikerhoa Ursalla (kerho perustettiin mun ehdotuksesta). Näillä näkymin sinne olisi tulossa päälle 10 (9-15v) lasta, mutta määrä ei ole vielä varma. Sieltä ainaskin taitaa tulla uutta verta ;).

Ja vaikkakin vanhentunut, niin CB havaittiin hyväksi opetuskieleksi suomenkielisen manuaalin (ja yhteisön) takia.

(ps. itse aloitin ohjelmoinnin CB kymmenenvuotiaana, ja voin sanoa että olin itsekkin täysin pihalla silloin...)
Post Reply