Game Maker Suomi

Muu yhteisön välinen keskustelu.
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: Game Maker Suomi

Post by Combatti »

Täällä siis on tällainenkin topic? No mikäs siinä. Itse joskus käyttelin Game Maker 8:aa ja käyttökokemus oli kuollut. Käyttöliittymä oli yhtä sekava, kuin Windowsin ohjauspaneeli ryhmiteltynä. Ennen GM:ssä pystyi luomaan spritejä jne double-clickaamalla esim "sounds"-kansiota, mutta nyt pitää right-clickata ja sitten vielä selata sieltä, kun haluat myödä uuden spriten. Järjetöntä, koska jotkuthan ovat tottuneet käyttämään kansioiden kautta, kuin sieltä inhottavasta yläpalkista selata. Lopuksi kaikki oli liian helppoa. On tylsää vain tehdä objekti ja sitten action ja actionille eventti. Tietenkin joku pitää tällaisesta, mutta minä en tykkää yhtään. Ohjelmointi on kiinnostavampaa, koska silloin tekee helpommin virheitä, ja niitä saa sitten etsiä. Onhan tuossa GM:ssä myös GML, mutta skriptieditori kusee ihan liikaa syistä, joita en rupea nyt selittelemään. Eli loppujen lopuksi: Jos haluat yksinkertaista, mutta epäselvää ohjelmaa käyttäen pelin, lataa&asenna Game Maker. Jos haluat suhteellisen yksinkertaista, mutta myös hienoa ohjelmaa käyttäen pelin, lataa&asenna Coolbasic. ;)
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Game Maker Suomi

Post by Laurenzo »

Ite oon joskus gamemakerila väsänny jonku pelintapasen, mutta en saanu ees hahmoo pyörii.
Uudelle koneelleni en missään nimessä sitä ns "pelinteko-ohjelmaa" asenna.(sillei pelei pysty tekemään).


Mut jos jotain kiinnostaa, niin gamemaker pelejä voit ladata tästä
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Game Maker Suomi

Post by Awaclus »

Laurenzo wrote:Ite oon joskus gamemakerila väsänny jonku pelintapasen, mutta en saanu ees hahmoo pyörii.
Eihän se ilmaisversiolla olekaan mahdollista (ei ainakaan ollut silloin kutosen aikoihin kun tulin ladanneeksi).
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Game Maker Suomi

Post by Laurenzo »

Chaosworm wrote:
Laurenzo wrote:Ite oon joskus gamemakerila väsänny jonku pelintapasen, mutta en saanu ees hahmoo pyörii.
Eihän se ilmaisversiolla olekaan mahdollista (ei ainakaan ollut silloin kutosen aikoihin kun tulin ladanneeksi).
Ei sitä kasissakaan saa
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Game Maker Suomi

Post by Konstaduck »

Itse kun silloin alkuaikoina kokeili tuota, niin oli kyllä pelienteko helppoa. Liiankin. Itse en näe järjen häivääkään tuollaisessa ”Valitse objekti 200 kuvan listasta, ja lisää se ruudulle”. Cb kun tarjoaa paljon enemmän valinnanvaraa näissä asioissa. No, jokainen tallustaa omalla tyylillään. Mene ja tiedä, oppiiko tuosta yhtään mitään.
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
h98

Re: Game Maker shit

Post by h98 »

Samppu wrote:
Aivan, mutta Game Maker opettaa pelinteon syntaksin drag'n'droppien avulla ja niistä on erittäin helppo siirtyä kovaan ohjelmointikoodiin jonka jälkeen muut pelintekokielet luonnistuvat todella helposti.
täyttä p****a! Game maker opettaa game makerin syntaksin. Game makerissa painetaan kaksi kertaa nappia, kun taas "kovassa ohjelmointikielessä" täytyy kirjoittaa pari sataa riviä koodia saadakseen saman tuloksen, niinpä siitä on erittäin vaikea siirtyä kovaan ohjelmointikieleen. Olen jopa joskus kokeillut game makeria ja palasin aika äkkiä coolbasiciin ja c++:aan <3
Post Reply