SideX

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

SideX

Post by skorpioni-cb »

SideX on cbE:llä tehty parallax scroller, jossa olet avaruudessa ja tuhoat vihollisia(tällä hetkellä yhtä sorttia) Pelissä on vielä yksi pelimoodi: Arcade, missä tuhoat vihollisia ja keräät pisteitä(ei mitään erikoisvoimia tai mitään), tulossa olevat yksinpelimoodit ovat:
  1. Pomotaistelu, taistelu voimakkaampaa vihollista vastaa
    Power-moodi, lisävoimia, mutta vähemmän pisteitä,
    Lisää myöhemmin...
TODO-lista:
  • 1.Nettipistetaulu, pisteet tulevat arcade-pelimoodista
    2.Moninpeli, niin jaettu ruutu kuin verkon yli
    3.Moninpelin pelimoodit
    • 1.Kaksintaistelu, vain sinä ja kaverisi, ammutte toisianne
      2.Co-operative-moodi, ammutte vihollisia yhdessä :D
    4.Yksinpeli-moodit
    5.Bugifixausta ;)
Lataa peli tästä:
Sidex.zip
(2.31 MiB) Downloaded 549 times
Kontrollit:
WASD tai nuolinäppäimet=ohjaus
Space=ampuu

Code: Select all

Nykyiset bugit:
Jännä kaatuminen
Ohjelma lagaa ensimmäisellä osumalla viholliseen
Last edited by skorpioni-cb on Fri Jun 29, 2012 11:37 am, edited 1 time in total.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: SideX

Post by MaGetzUb »

Bugasi minulla aika hirveästi ja Object Access violationia heitti aika useaan otteeseen... Eikö tämmöiseen pelin tekoon olisi kannattanut käyttää kuvia eikä objekteja? Grafiikat oli kyllä perus paint kamaa, eikä niistä nyt ole oikein hyvää sanottavaa ainakaan vielä.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: SideX

Post by skorpioni-cb »

MaGetzUb wrote:Bugasi minulla aika hirveästi ja Object Access violationia heitti aika useaan otteeseen... Eikö tämmöiseen pelin tekoon olisi kannattanut käyttää kuvia eikä objekteja? Grafiikat oli kyllä perus paint kamaa, eikä niistä nyt ole oikein hyvää sanottavaa ainakaan vielä.
Se on aika ihme miten gimpillä tehtyjä kuvia luullaan paint-kuviksi, ja se Object Acces Violation johtuu asiasta x, jota en voi tietää, ehkä annan lähdekoodia ja joku voi kattoo mikä mättää :D
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: SideX

Post by Latexi95 »

Ei tuota kyllä oikein pelata voinnut kun OAV:tä tuli kokoajan.
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: SideX

Post by skorpioni-cb »

Latexi95 wrote:Ei tuota kyllä oikein pelata voinnut kun OAV:tä tuli kokoajan.
En tiiä mikä kusee siinä, tässä lähdekoodit, jos joku vaikka löytää vian, se on siellä updateWorld-aliohjelmassa se virhe todennäköisimmin:

Code: Select all

Type Enemy
	Field object
	Field hp
EndType

Type BULLET
	Field object
EndType

Function color3ToPutPixel(r As Integer, g As Integer, b As Integer)
	Return (r Shl 16) + (g Shl 8) + b
EndFunction 
//Energia-hassutus, käynnistyykö serveri vai client
If GetWord(CommandLine(),1="-mode")Then
    //Internet not implemented yet
Else 
	Repeat
		If button(0,0,100,100,"Start game") Then
			Gosub mainGame
		EndIf 
		DrawScreen
	Until KeyHit(cbkeyreturn)
EndIf

Function Button(x As integer,y As integer,w As integer,h As integer,t As String,s As integer = 5)
	If MouseX()>x-1 And MouseY()>y-1 And MouseX()<x+w+1 And MouseY()<y+h+1 Then
		If MouseDown(1) Then Color 200,200,200 Else Color 190,190,190
		If MouseUp(1) Then Return True
	Else
	Color 220,220,220
	EndIf
	Box x+s,y,w-(s*2),h
	Box x,y+s,w,h-(s*2)
	Circle x,y,s*2
	Circle x+w-s*2,y,s*2
	Circle x+w-s*2,y+h-s*2,s*2
	Circle x,y+h-s*2,s*2
	Color cbblack
	CenterText x+w/2,y+h/2-TextHeight(t)/2,t$
EndFunction 
mainGame:
	SAFEEXIT OFF
	Randomize Timer()
	FrameLimit 100
	SCREEN 640,360
	SSvalue =0
	Smooth2D ON   
	gameFont = LoadFont("Media/font.ttf",18)
	SetFont gamefont
	godmode=0
	velX=0
	velY=0
	points=0
	r As Integer = 250
	g As Integer = 0
	b As Integer = 0
	sparkle = LoadImage("Media/sparkle.png")
	godSparkle = MakeEmitter(sparkle,10)
	ShowObject godSparkle,OFF
	masterBullet = LoadObject("Media/bullet.png")
	ShowObject masterBullet,OFF 
	redOrb = LoadObjectWithMask("Media/Energyorb.png",177,177,177,255,0,0)
	ShowObject redOrb,OFF
	player = LoadObjectWithMask("Media/ship.png",177,177,177,255,0,0)
	masterenemy = LoadObjectWithMask("Media/ship_enemy.png",177,177,177,255,0,255)
	ShowObject masterenemy,OFF
	PositionObject player,-250,0
	bgIMG = LoadImage("Media/backround.png")
	backround = MakeObjectFloor()
	PositionObject backround,0,0,-100
	PaintObject backround,bgIMG
	hp#=250.0
	sound = PlaySound ("Media/music.ogg")
	Repeat
		CloneObjectPosition godSparkle,player
		ParticleMovement godSparkle,-5,0,0.97
		ParticleEmission godSparkle,1,0,180
		Gosub moving
		Gosub createEnemy
		Gosub updateWorld
		If godMode Then
			GhostObject player,50
			ParticleEmission godSparkle,1,50,180
		Else
			GhostObject player,100
		EndIf 
		Color 255,255,255
		DrawGame 
		Text 0,0,"HP: "+hp+" Points: "+points
		If KeyHit(59) Then 
			ScreenShot "ScreenShot/SCREEN-"+SSvalue+".bmp"
		EndIf
		DrawScreen
	Forever
Return

Function changeImageColor(img,oldr,oldg,oldb,newr,newg,newb)
	Lock Image(img)
	DrawToImage img
		For x=0 To ImageWidth(img)
			For y=0 To ImageHeight(img)
				PickImageColor2 img,x,y
				If getRGB(RED)=oldr And getRGB(GREEN)=oldg And getRGB(BLUE)=oldb Then
					PutPixel2 x,y,color3ToPutPixel(newr, newg, newb),Image(img)
				EndIf
			Next y
		Next x
	DrawToScreen
	Unlock Image(img)
EndFunction  
Function LoadObjectWithMask(fileName As String, maskR, maskG, maskB, vR, vG, vB)
	tempIMG = LoadImage(filename)
	temp = MakeObject()
	changeImageColor(tempIMG,maskR,maskG,maskB,vR,vG,vB)
	PaintObject temp,-tempIMG
	Return temp
EndFunction
Function laskeProsentit#(määrä#,maxMäärä#)
	Return määrä*100/maxMäärä
EndFunction 

moving:
	If LeftKey() Or KeyDown(cbkeya) Then velX=velX-10
	If RightKey() Or KeyDown(cbkeyd) Then velX=velX+10
	If UpKey() Or KeyDown(cbkeyw) Then velY=velY+10
	If DownKey() Or KeyDown(cbkeys) Then velY=velY-10
	If KeyHit(cbkeyspace) Then Gosub createBullet
	//If KeyHit(cbkeyg) Then godMode = Not Godmode

	TranslateObject player,velX,velY
	velX=0
	velY=0
Return

createEnemy:
	If(Rand(100)<1) Then
		newEnemy.Enemy = New(Enemy)
		newEnemy\object = CloneObject(masterEnemy)
		PositionObject newEnemy\object,250,Rnd(-190,190) 
		ObjectInteger newEnemy\object,ConvertToInteger(newEnemy)
		newEnemy\hp = 100
	EndIf
Return 
updateWorld:
	For EnemyUnit.Enemy = Each Enemy
		MoveObject EnemyUnit\object,-5
		If ObjectsOverlap(EnemyUnit\object,player,1) Then
			DeleteObject EnemyUnit\object
			Delete EnemyUnit
			If Not godmode Then hp=hp-10
		EndIf
		For ammo.BULLET = Each BULLET
			MoveObject ammo\object,5
			If ObjectsOverlap(EnemyUnit\object,ammo\object) Then
				DeleteObject EnemyUnit\object
				Delete EnemyUnit
				DeleteObject ammo\object
				Delete ammo
				points = points + 10
			EndIf
		Next ammo
		If ObjectX(EnemyUnit\object) = -250 Then
			points=points-10
			DeleteObject EnemyUnit\object
			Delete EnemyUnit
		EndIf
	Next EnemyUnit
Return 
createBullet:
	newBullet.BULLET = New(BULLET)
	newBullet\object = CloneObject(masterBullet)
	ObjectInteger newBullet\object,ConvertToInteger(newBullet)
	CloneObjectPosition newBullet\object,player
	MoveObject newBullet\object,40
Return 
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: SideX

Post by axu »

skorpioni-cb wrote:En tiiä mikä kusee siinä, tässä lähdekoodit, jos joku vaikka löytää vian, se on siellä updateWorld-aliohjelmassa se virhe todennäköisimmin:
Ettei vain löytyisi tästä pätkästä se tyypillinen? ;)

Code: Select all

updateWorld:
	For EnemyUnit.Enemy = Each Enemy
		MoveObject EnemyUnit\object,-5
		If ObjectsOverlap(EnemyUnit\object,player,1) Then
			DeleteObject EnemyUnit\object  //Poistetaan objekti ja tyyppijäsen
			Delete EnemyUnit
			If Not godmode Then hp=hp-10
		EndIf
		For ammo.BULLET = Each BULLET
			MoveObject ammo\object,5
			If ObjectsOverlap(EnemyUnit\object,ammo\object) Then //Käytetään poistettua objektia/tyyppiä
Näytät myös liikuttavan ammuksia vihollisloopin sisällä, eli ammukset liikkuvat sitä nopeammin mitä enemmän vihollisia löytyy.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: SideX

Post by Latexi95 »

Jep. Ja lisäksi tuolta panos-vihu törmäystentarkistusloopista pitää poistua Exitillä kun vihu on poistettu, koska muuten juuri poistettua vihua yritettään käyttää.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: SideX

Post by MaGetzUb »

Hmm tyyppejä käydessä lävitse tuhoaminen pitäisi aina hoitaa ennen nextiä... Eli jos ei muuten niin sitte vaikka näin:

Code: Select all

For vihu.Enemies = Each Enemies
    If vihu\Energia =< 0 Then Goto tuhoa
    
    <muu koodi tähän>
    
    Goto hyppy
    
    tuhoa:
    DeleteObject vihu\obj
    Delete vihu
    Next vihu
    
    hyppy:
    
Next vihu
Goto kikkailu ei ole paras keino, mutta se toimii, jos ei jaksa tehdä tyyliin vihu\alive "boolean" tyylistä muuttujaa.
Eli:

Code: Select all

For vihu.Enemies = Each Enemies
    If vihu\Energia =< 0 Then vihu\alive = False 
    
    If vihu\alive = True Then 
        <muu koodi tähän>
    Else
        DeleteObject vihu\obj
        Delete vihu
    EndIf
Next vihu
Tuo alive booleani on paras, jos käyt vihuja muissakin silmukoissa lävitse.. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: SideX

Post by Latexi95 »

MaGetzUb wrote:
On turha tehdä tuosta "alive" muuttujasta fieldiä. Ihan perus muuttuja riittää.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: SideX

Post by axu »

Itse pidän sellaisesta ratkaisusta, että yksinkertaisesti loopin lopussa tarkistaa onko vihulta hela loppunut. Käytännössähän tämä vastaa tuota alive-muuttujaa ohittaen vain sen muuttujaan asettamisen.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: SideX

Post by skorpioni-cb »

Bugifixsit tehty, ja uusi versio julkaistu ;) Lataa joko pääviestistä tai tästä:
Sidex.zip
(2.31 MiB) Downloaded 503 times
EDIT:

BTW. Graafikkoa ja muusikkoa tarvittaisiin

En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: SideX

Post by Combatti »

Grafiikka
Pelin grafiikka oli melko matalaa tasoa. Avaruusalukset näyttivät melko epäuskottavilta avaruusaluksiksi. Avaruustausta taas ei kovin avaruusmaiselta näyttänyt, se tietynlainen syvyysvaikutelma puuttui. Panoksetkin ovat vain jumalattoman kokoisia rumia oransseja palloja? Koskaa grafiikkaa oli vähän, en voi enempää siitä sanoa. Grafiikko ei tosiaankaan olisi pahitteeksi.
Grafiikan arvosana kouluarvosana-asteikolla: 5

Äänimaailma
Taustamusiikki oli hienoa, mutta pelistä puuttui kokonaan ääniefektit??? Selittelenpä tässä sitten taustamusiikista, pidin sen satunnaisuudesta, ettei se ollut sellaista, että toistetaan kokoajan jotain lyhyttä äänijaksoa. Mutta tässäkin äänenpakkausmenetelmä on Ogg Vorbis.. Minusta taustamusiikkiin kannattaa laitta Flac äänenpakkausmenetelmäksi, ja Ogg Vorbis ääniefekteihin.
Äänimaailman arvosana kouluarvosana-asteikolla: 5

Kontrollit
Pelin kontrollit olivat itseasiassa pelin paras asia. Ne olivat selkeät, yksinkertaisesti pelkät nuolinäppäimeet ja välilyönti, ei muuta tällä kertaa. Täydellistä
Kontrollien arvosana kouluarvosana-asteikolla: 10

Realistisuus
Realistisuutta ei pelissä ollut kyllä juuri ollenkaan. Avaruudessa on tietty fysiikka, ett sinä sielä avaruusaluksella lentele noin vain. Latexi95:llä taisi olla fysiikkamoottori, joka sisälsi avaruusfysiikat? Vai muistanko väärin? Ja tausta, eli tähdet näyttivät kuolleilta. Tähtienkin kirkkaus muuttuu välillä, mutta tässäpä ne eivät tee sitä. Jännää.
Realistisuuden arvosana kouluarvosana-asteikolla: 4

Pelimoottori
Alus pääsi ruudun rajojen yli, eikä kamera reagoinnut mitenkään.. Ja mainitsemani fysiikkamoottori puuttui täysin. Alus osoitti vain yhteen suuntaan, eh? Nyt jäi tämä osio alle rivin pituiseksi, mutta ei tässä paljoa kehuttavaa ollut..
Pelimoottorin arvosana kouluarvosana-asteikolla: 4

Pelattavuus
Peli oli aivan liian helppo. Elämäpisteitä oli liikaa ja vihollisalukset liian hitaita. Vihollisalukset tuhoutuivat tuosta vain. Asiaa ei parantanut elämien mahdoton määrä, viholliset ovat muutenkin ylihelppoja tuhota ja sitten vielä älytön määrä elämäpisteitä? Ei näin. Sinänsähän tämä ihan mukavaa ajantappoa oli, mutta tylsä peli silti.
Pelattavuuden arvosana kouluarvosana-asteikolla: 4

Pelin keskiarvo oli 5

Yhteenveto
Mukavaa ajantappoa, mutta muuten tylsä ja melko olematon peli. Fysiikkamoottorista ei tietoakaan, grafiikatkin melkoista Microsoft Paint - tasoa. Ääniefektejä ei ollenkaan. Suoraan sanottuna paska peli.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: SideX

Post by skorpioni-cb »

Olen kiitollinen tuosta kommenttitavasta, annan siitä kouluarvosanaksi 4, lol.
Joo se graafikko olisi gutaa, koska mun grafiikat näyttää samalta kuin kissa olisi kävellyt piirtopöydällä, ja mitä voi odottaa peliltä joka on vasta ensimmäinen public alpha, tulevassa peliversiossa tulee olemaan kaikki paremmin, (paitsi grafiikat >.< ) Itse en tiedä avaruuden fysiikasta mitään muuta kuin sen, että siellä on äärettömän pieni kitka eikä painovoimaa oikeastaan ollenkaan ellei olla aurinkokunnassa. Pyrin korjaamaan asiat, mutta sitä graafikkoa olisi kiva saada :x
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: SideX

Post by Combatti »

skorpioni-cb wrote:Olen kiitollinen tuosta kommenttitavasta, annan siitä kouluarvosanaksi 4, lol.
Joo se graafikko olisi gutaa, koska mun grafiikat näyttää samalta kuin kissa olisi kävellyt piirtopöydällä, ja mitä voi odottaa peliltä joka on vasta ensimmäinen public alpha, tulevassa peliversiossa tulee olemaan kaikki paremmin, (paitsi grafiikat >.< ) Itse en tiedä avaruuden fysiikasta mitään muuta kuin sen, että siellä on äärettömän pieni kitka eikä painovoimaa oikeastaan ollenkaan ellei olla aurinkokunnassa. Pyrin korjaamaan asiat, mutta sitä graafikkoa olisi kiva saada :x
Mitäs minun kommenttitavasta nyt niin kusista on? Et olisi tarvinnut, kuin vain muutaman pienen koodinpätkän peliisi, niin olisi arvosana noussu monestakin kohdasta. Miksi annat avaruusaluksen lentää täyttä vauhtia mihin suuntaan tahansa? Se häiritsi minua paljon. Ja huonommankin grafiikon pitäisi osata tehdä raketti, ei isoa rumaa oranssia palloa.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: SideX

Post by Awaclus »

Combatti wrote:
skorpioni-cb wrote:Olen kiitollinen tuosta kommenttitavasta, annan siitä kouluarvosanaksi 4, lol.
Joo se graafikko olisi gutaa, koska mun grafiikat näyttää samalta kuin kissa olisi kävellyt piirtopöydällä, ja mitä voi odottaa peliltä joka on vasta ensimmäinen public alpha, tulevassa peliversiossa tulee olemaan kaikki paremmin, (paitsi grafiikat >.< ) Itse en tiedä avaruuden fysiikasta mitään muuta kuin sen, että siellä on äärettömän pieni kitka eikä painovoimaa oikeastaan ollenkaan ellei olla aurinkokunnassa. Pyrin korjaamaan asiat, mutta sitä graafikkoa olisi kiva saada :x
Mitäs minun kommenttitavasta nyt niin kusista on?
Esimerkiksi se, että arvostelet peliä, joka ei ole valmis. Kommentointi ja palaute on ok ja hyvästä, arvostelu ei.

EDIT: Ja jos et näe, mitä vikaa keskeneräisten tuotosten arvostelussa on, otanpa tähän vertauksen: Se on vähän kuin joku olisi tullut selkäsi taakse katsomaan, kun kirjoitat viestiäsi, ja sanonut "Paska viesti, eihän tuossa ole edes mitään sisältöä" siinä vaiheessa kun olet ehtinyt kirjoittaa kaksi kirjainta.
Last edited by Awaclus on Sat Jun 30, 2012 7:28 pm, edited 1 time in total.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: SideX

Post by temu92 »

Combatti wrote:Minusta taustamusiikkiin kannattaa laitta Flac äänenpakkausmenetelmäksi, ja Ogg Vorbis ääniefekteihin.
Örr.. Wot? Miks haluat tallentaa musiikit pakkaamattomana mutta äänisamplet taas pakattuna? Paketin koko kasvaa ihan järkyttävästi jos musiikit pistetään flacina kun jo mp3:t/oggit vie pikkupeleissä usein enemmän kun kaikki muut assetit yhteensä (kuvat tms.) Äänisamplet ovat yleensä ottaen taas tarpeeksi lyhyitä, että niitä voi säilyttää pakkaamattomana wav-tiedostoissa ilman paketin koon kasvamista liikaa.

Tein pienen testin. Konverttasin erään 4:31 pitkän kappaleen flac muodosta oggiin ja mp3:een.
Alkuperäinen koko (flac): 21,1 Mt
Ogg-Vorbis (keskitason laatu): 4,77 Mt
Mp3 (160 kbps): 5,18 Mt

Lisäksi testasin pakata flac-tiedoston 7-zipillä, koko kasvoi 21,1 Mt:stä 21,3 Mt:een. Muut mainitut formaatit ei nekään kyllä pakkautunut lisää, mutta kumpi on jakamisen puolesta parempi: 21+ megaa flaccia vai neljäsosa siitä oggina?
Combatti wrote:Et olisi tarvinnut, kuin vain muutaman pienen koodinpätkän peliisi, niin olisi arvosana noussu monestakin kohdasta.
Koodaa sit ne pari muutamaa koodinpätkää. Pyytämäsi fysiikkamoottori vaan sattuu olemaan useita satoja/tuhansia (jos sen kunnolla tekee).
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: SideX

Post by skorpioni-cb »

Ja se projektiili on plasmapallo
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: SideX

Post by esa94 »

temu92 wrote:Lisäksi testasin pakata flac-tiedoston 7-zipillä, koko kasvoi 21,1 Mt:stä 21,3 Mt:een.
Öh, häviöttömän pakkauksen ketjuttaminen tapaa tekemään sellaista.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: SideX

Post by esa94 »

Combatti wrote:Grafiikka
Pelin grafiikka oli melko matalaa tasoa. Avaruusalukset näyttivät melko epäuskottavilta avaruusaluksiksi. Avaruustausta taas ei kovin avaruusmaiselta näyttänyt, se tietynlainen syvyysvaikutelma puuttui. Panoksetkin ovat vain jumalattoman kokoisia rumia oransseja palloja? Koskaa grafiikkaa oli vähän, en voi enempää siitä sanoa. Grafiikko ei tosiaankaan olisi pahitteeksi.
Grafiikan arvosana kouluarvosana-asteikolla: 5

Äänimaailma
Taustamusiikki oli hienoa, mutta pelistä puuttui kokonaan ääniefektit??? Selittelenpä tässä sitten taustamusiikista, pidin sen satunnaisuudesta, ettei se ollut sellaista, että toistetaan kokoajan jotain lyhyttä äänijaksoa. Mutta tässäkin äänenpakkausmenetelmä on Ogg Vorbis.. Minusta taustamusiikkiin kannattaa laitta Flac äänenpakkausmenetelmäksi, ja Ogg Vorbis ääniefekteihin.
Äänimaailman arvosana kouluarvosana-asteikolla: 5

Kontrollit
Pelin kontrollit olivat itseasiassa pelin paras asia. Ne olivat selkeät, yksinkertaisesti pelkät nuolinäppäimeet ja välilyönti, ei muuta tällä kertaa. Täydellistä
Kontrollien arvosana kouluarvosana-asteikolla: 10

Realistisuus
Realistisuutta ei pelissä ollut kyllä juuri ollenkaan. Avaruudessa on tietty fysiikka, ett sinä sielä avaruusaluksella lentele noin vain. Latexi95:llä taisi olla fysiikkamoottori, joka sisälsi avaruusfysiikat? Vai muistanko väärin? Ja tausta, eli tähdet näyttivät kuolleilta. Tähtienkin kirkkaus muuttuu välillä, mutta tässäpä ne eivät tee sitä. Jännää.
Realistisuuden arvosana kouluarvosana-asteikolla: 4

Pelimoottori
Alus pääsi ruudun rajojen yli, eikä kamera reagoinnut mitenkään.. Ja mainitsemani fysiikkamoottori puuttui täysin. Alus osoitti vain yhteen suuntaan, eh? Nyt jäi tämä osio alle rivin pituiseksi, mutta ei tässä paljoa kehuttavaa ollut..
Pelimoottorin arvosana kouluarvosana-asteikolla: 4

Pelattavuus
Peli oli aivan liian helppo. Elämäpisteitä oli liikaa ja vihollisalukset liian hitaita. Vihollisalukset tuhoutuivat tuosta vain. Asiaa ei parantanut elämien mahdoton määrä, viholliset ovat muutenkin ylihelppoja tuhota ja sitten vielä älytön määrä elämäpisteitä? Ei näin. Sinänsähän tämä ihan mukavaa ajantappoa oli, mutta tylsä peli silti.
Pelattavuuden arvosana kouluarvosana-asteikolla: 4

Pelin keskiarvo oli 5

Yhteenveto
Mukavaa ajantappoa, mutta muuten tylsä ja melko olematon peli. Fysiikkamoottorista ei tietoakaan, grafiikatkin melkoista Microsoft Paint - tasoa. Ääniefektejä ei ollenkaan. Suoraan sanottuna paska peli.
Arvion ulkoasu on varsin tylsä ja kaavoihin kangistuneen oloinen, kommentit ovat välillä liian lyhyitä vaatimaan omat osionsa. Väliotsikot ovat myös hieman hämmentäviä: Pelimoottorin irrottaminen omaksi kokonaisuudekseen kontrolleista on mielenkiintoinen ratkaisu ottaen huomioon että vaikka pelimoottori olisikin olemassa, sen alla olisivat juurikin kontrollien ja esimerkiksi grafiikan piirtämisen helpompi käsittely.

Arvostelijalla on selvästi jonkinlainen tarve ilmaista mielipitseensä numeroin kuitenkaan kertomatta mihin skaalat perustuvat. Numeroarvosanojen tulisi olla määritelty objektiivisesti siten, että tiettyjen ominaisuuksien lisääminen nostaa niitä aivan tietyn verran, ja kullekin osiolle tulisi määritellä hylätty taso ja kiitettävä taso jonka väliltä arvosanat voisi laskea joko normaalijakauman avulla tai esimerkiksi lineaarisesti.

Huomiota kiinnittivät arvostelijan kysyvät lauseet jotka antavat ymmärtää ettei hän ole aivan perillä siitä mitä on itse sanomassa. Asiasisältöä löytyy mutta se on kovin epätarkkaa ja jotkin tekniset kommentit ovat selvästi mielipidekysymyksiä. Esimerkkinä tästä äänien pakkaus: Vorbis-pakattu ääni on tarpeeksi suurilla näytteenottotaajuuksilla lähes ellei täysin ekvivalentti pakkaamattomaan tai häviöttömästi pakattuun ääneen siten, ettei eroa pysty ihmiskorvalla havaitsemaan. Erityisesti äänimaailman arviossa arveluttaa myös se, kuinka arvostelija mainitsee pitävänsä taustamusiikista mutta antaa silti vain välttävän kouluarvosanan ilman järkeviä perusteluja.

Kontrolleja ei sen sijaan arvioida ollenkaan. Arvostelijan mukaan ne ovat selkeät ja yksinkertaiset. Jos tämän tulkitsee niin, ettei hallinnassa ole moittimista lainkaan, on kyseessä ainoa kohta jonka arvosana on täysin perusteltu.

Realistisuuden kommenteissa mainitaan ettei "avaruusaluksella voi lennellä noin vain", mutta toisaalta ei ehdoteta mitään korjausta tähän. Arvostelija myös unohtaa mainita kuinka epärealistista ylipäätään on, että kuvatunlainen avaruusalus lainkaan olisi olemassa, saati sitten avaruudessa ja vieläpä taistelemassa vihamielisien olentojen vastaavia aluksia vastaan. Kommentti tähtien kirkkaudesta on huonosti peiteltyä sarkasmia eikä kuuluisi arvosteluun lainkaan.

Pelin vaikeustasolla taas ei ole mitään tekemistä pelattavuuden kanssa ellei vaikeustasoa ole keinotekoisesti muutettu muuttamalla pelattavuusominaisuuksia kuten esimerkiksi ohjauksen nopeutta tahi tottelevaisuutta helpompaan tai vaikeampaan suuntaan. Vaikeustason mataluus on myös subjektiivinen kriteeri ja "Ei näin" sikäli epäoikeutettu kommentti. Kappaleessa esiintyvät myös jo aiemmin mainitut kysymysmuotoiset lauseet.

Yhteenvedossa todetaan pelin kuitenkin olevan mukavaa ajantappoa. Jotta peliä voidaan kuvailla mukavaksi tulisi siinä olla joitain hyviä ominaisuuksia, mutta selvästikään kouluarvosanojen perusteella näin ei ole. Arvostelu on todennäköisesti tarkoituksellisen subjektiivinen mutta kaatuu vielä lopussa kuitenkin ristiriitaisuuteen edellämainitun mukavuuskysymyksen suhteen. Välttävän arvosanan tulisi ilmaista pelin olevan vain juuri ja juuri pelikelpoinen, hädin tuskin toimiva tekele. Fysiikkamoottorin puute on hyväksyttävä kommentti, grafiikan tason ja koko pelikokonaisuuden loukkaaminen eivät.

Ylipäätään arvostelu vaikuttaa väkisin väännetyltä olemassaolevaan muottiin sen sijaan että olisi käsitelty nimenomaan tämän pelin hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Kouluarvosanojen ottaminen mukaan ilman selviä arvostelukriteerejä sekä täysin arvostelun tyylistä poikkeavat maininnat kuten "paska peli" ja muut pienet ongelmat toteutuksessa tekevät arvostelusta ikävän, joskaan ei suoranaisesti kivuliaan lukea.

Allekirjoittanut suosittelee arvostelijaa tutustumaan paremmin muun muassa asialliseen tyyliin, äänen pakkausmenetelmien eroon ja niiden suhteeseen käytännön äänenlaatuun sekä haluamansalaisen fysiikkamoottorin toteutukseen ja teoriaan paremmin ymmärtääkseen tässä pelissä tehdyt ratkaisut. Suositukseen sisältyy myös kehotus pyrkiä hieman objektiivisempaan kirjoitustapaan sekä selvään arvosteluasteikkoon kun halutaan arvostella pelejä kouluarvosanoin, taikka vähemmän tiukkaan ja kaavamaiseen rakenteeseen kun arvostelu on subjektiivinen.
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: SideX

Post by Combatti »

Chaosworm wrote:
Combatti wrote:
skorpioni-cb wrote:Olen kiitollinen tuosta kommenttitavasta, annan siitä kouluarvosanaksi 4, lol.
Joo se graafikko olisi gutaa, koska mun grafiikat näyttää samalta kuin kissa olisi kävellyt piirtopöydällä, ja mitä voi odottaa peliltä joka on vasta ensimmäinen public alpha, tulevassa peliversiossa tulee olemaan kaikki paremmin, (paitsi grafiikat >.< ) Itse en tiedä avaruuden fysiikasta mitään muuta kuin sen, että siellä on äärettömän pieni kitka eikä painovoimaa oikeastaan ollenkaan ellei olla aurinkokunnassa. Pyrin korjaamaan asiat, mutta sitä graafikkoa olisi kiva saada :x
Mitäs minun kommenttitavasta nyt niin kusista on?
Esimerkiksi se, että arvostelet peliä, joka ei ole valmis. Kommentointi ja palaute on ok ja hyvästä, arvostelu ei.
Tiedän hyvin, että peli on kesken eräinen, mutta tämäkin on tehty niin hutaisten, että jessus.. Olisiko muka ollut niin vaikeaa tehdä tällainen sydeemi, ettei avaruusalus mene yli rajojen:

Code: Select all

If ObjectY(avaruusalus)=<-130 Then PositionObject avaruusalus,ObjectX(avarusalus),-130
ja sama toiselle reunalle. Ja sitten, koska cbE nostaa pelin tehoa järkyttävällä määrällä niin Framelimittiä vois laittaa sen verran, ettei avaruusalus näyttäisi kulkevan liian nopeasti.

Taustanliikkumista en saanut toteutettua, mutta uskoisi senkin olevan suhteellisen helppo homma. Ja minä en tähän asti myönnän mitään muuta, että oli ehkä hieman liikaa mennä haukkumaan grafiikkaa ja ääniefektien puutetta tässä pelissä. Mutta plasmapallo on minusta helppo tehdä. Kas tässä cb-skorpioonille ihan ilmaiseksi 64x64 plasmapallo:
plasmapallo.png
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
Post Reply