cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by valscion »

Kaikille niille tiedoksi jotka luulevat omien vanhojen projektien toimivan heti oikein cbEnchantedilla: Turha toivo. Parhaaseen lopputulokseen pääsee kun koodaa alusta asti cbE:llä. Näin myös löydetään nopeammin cbE:n mahdollisia bugeja. Emme välttämättä jaksa käydä läpi teidän lähdekoodejanne, varsinkin jos ne on kirjoitettu sotkuisesti.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Untitled.bmp
Member
Posts: 52
Joined: Sat May 12, 2012 7:11 pm
Location: C:/WINDOWS/system32

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Untitled.bmp »

Bug spotted!

SoundPlaying ei vaikuta toimivan oikein ^^ Tai siinä on jotain häikkää tämä rivi nimittäin kaataa ohjelman:

Code: Select all

If SoundPlaying(musiikki)=False Then musiikki=PlaySound("media/chopper.ogg")
Kaatumine tapahtuu siis, kun tuon rivin ehto on tosi.. En ainakaan tuossa bugilistassa löytänyt tuota bugia, vaikka melkein luulisi jollekin jo tulleen moisen. No päätinpä ilmottaa kuitenkin tästä :)
Intel core i7 3960X 3,9ghz 15mb
Sapphire Radeon HD7970
160gb ssd
2tb hdd
8gb Ram
Windows 7 Ultimate 64-bit & Linux Ubuntu 12.04LTS
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by esa94 »

Untitled.bmp wrote:Kaatumine tapahtuu siis, kun tuon rivin ehto on tosi..
Eli se ollee PlaySound-bugi.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by valscion »

Untitled.bmp wrote:Bug spotted!

SoundPlaying ei vaikuta toimivan oikein ^^ Tai siinä on jotain häikkää tämä rivi nimittäin kaataa ohjelman:

Code: Select all

If SoundPlaying(musiikki)=False Then musiikki=PlaySound("media/chopper.ogg")
Kaatumine tapahtuu siis, kun tuon rivin ehto on tosi.. En ainakaan tuossa bugilistassa löytänyt tuota bugia, vaikka melkein luulisi jollekin jo tulleen moisen. No päätinpä ilmottaa kuitenkin tästä :)
Eihän PlaySound toimi noin. Jos haluat sen toimivan kuin funktio (eli käytät sulkeita kun kutsut sitä) niin sinun tulee antaa sille LoadSoundilta saamasi kokonaislukumuuttuja, äänen ID. Silloin PlaySound palauttaa haluamasi kanavamuuttujan jota voit käyttää mm. SoundPlaying-funktion kanssa.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Tuxi
Active Member
Posts: 190
Joined: Wed Jan 21, 2009 10:25 pm
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Tuxi »

VesQ wrote:
Untitled.bmp wrote:Bug spotted!
SoundPlaying ei vaikuta toimivan oikein ^^ Tai siinä on jotain häikkää tämä rivi nimittäin kaataa ohjelman:

Code: Select all

If SoundPlaying(musiikki)=False Then musiikki=PlaySound("media/chopper.ogg")
Kaatumine tapahtuu siis, kun tuon rivin ehto on tosi.. En ainakaan tuossa bugilistassa löytänyt tuota bugia, vaikka melkein luulisi jollekin jo tulleen moisen. Nopäätinpä ilmottaa kuitenkin tästä :)
Eihän PlaySound toimi noin. Jos haluat sen toimivan kuin funktio (eli käytät sulkeita kun kutsut sitä) niin sinun tulee antaa sille LoadSoundilta saamasi kokonaislukumuuttuja, äänen ID. Silloin PlaySound palauttaa haluamasi kanavamuuttujan jota voit käyttää mm. SoundPlaying-funktion kanssa.
Eikö PlaySoundin pitäisi toimia myös tuolla tavalla?
Minulla ainakin toimii tämä koodi täydellisesti sekä cbE 0.3.0 että originaalikääntäjällä:

Code: Select all

Repeat
    If SoundPlaying(musiikki)=False Then musiikki=PlaySound("menu.ogg")
    DrawScreen    
Forever
Konstaduck wrote:Miksi ohjelma jää satunnaisesti käyntiin, satunnaisesti sammuu, kun ajan testiohjelman

Code: Select all

setwindow "testiohjelma"
Kun ohjelma jää käyntiin, sitä ei voi sammuttaa ESCistä taikka raksista. Prosessin sulkeminen on ainut ratkaisu. Ei tätä ongelmaa ollut ei-cbE:n aikana...
Minulla ilmenee tätä ongelmaa pidemmilläkin koodeilla. Helpoin tapa sulkea ohjelma jumittumisen jälkeen oli painaa Ctrl+C konsolissa, mutta nykyisessä versiossa konsoli on oletuksana piiloitettu, joten ohjelman joutuu sulkemaan prosessien kautta.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)

-Tuxi- (myös Tuxi4321)
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by axu »

On tässä tullut nyt koodattua uutta pelinalkua cbe:llä, tarkoitus oli alunperin julkaista viime lauantaina (16.6), mutta viikonloppu meni hieman hitaasti ohjelmoinnin kannalta... Nyt on reissuunlähtö edessä, joten siitä projektista ei kannata odottaa kuulevansa mitään viikkoon. Yritin saada demon julkaisukuntoon täksi päiväksi, mutta muutamat bugit kartan kanssa aiheuttavat jatkuvasti takaiskuja (saatan tehdä oman karttamoottorin tälle pelille, olisi muutama idea :D). Pääosin tekniikka pelaa niin kuin odottaisi ja itse asiassa vielä mielenkiintoisemmin, mutta huonoa en julkaise. Sen sijaan jätän teidät arvelemaan mitä täältä on tulossa.
:D
:D
Teaser.png (201.89 KiB) Viewed 14921 times
EDIT:

Niin ja kuten kuvasta voinee päätellä kraafikon paikka on auki. Suht futuristista ympäristöä (sijoittuu avaruusasemalle), melko korkearesoluutioista (tilet+ukko 64x64). Lähetä YV jos kiinnostaa (pääsen lukemaan viimeistään maanantaina).

Last edited by axu on Wed Jun 20, 2012 9:32 am, edited 1 time in total.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Wingman »

axu wrote:...Sen sijaan jätän teidät arvelemaan mitä täältä on tulossa.
Jos arvelen oikein, niin hyvännäköistä työtä ja hieno idea, toivottavasti saat toimimaan hyvin ja kartoista tulee mielenkiintoisia. Onnea projektille, taas yksi jota ei millään haluaisi nähdä jäätyvän.
- - - -
User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Konstaduck »

En oikein tiedä, onko tämä bugi, tai johtuuko tämä vain omasta koneestani, mutta kuitenkin:
cbE bug.PNG
Eli isot ÄÄt ei näy Äinä, ja pieni ä muuttuu öön näköiseksi. Lyhyesti: Ääkköset ei toimi...
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Sami The Great »

char tietotyyppi C++:ssa on yksi tavu, ja se kertoo ASCII arvon, jossa ei ole ääkkösiä. Oliskin hyvä, että merkkijonoissa käytettäisiin UTF-8 standardia.
Edit: Muistaakseni wchar (wide character) sisältää ääkköset.

EDIT2: Juu tosiaan, kuten latexi sanoikin jo, niin ainakin windows XP:n oletus console-fontti sisältää vain ASCII-merkit.
Last edited by Sami The Great on Wed Jun 20, 2012 1:42 pm, edited 1 time in total.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Latexi95 »

Tuo Windowsin ongelma on komentorivillä ääkkösten kanssa ei esiinny kaikilla. Se joillakin se on korjautunut vain vaihtamalla komentorivin fonttia.
EDIT:

Minulla näkyy samanlaisena kun komentorivin asetuksista on valittuna "Rasterifontit", kun vaihdan sen joksikin muuksi niin ääkköset toimii oikein

User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Konstaduck »

Mitenkäs tuolla XP:llä pääsee komentorivin asetuksiin..? :D
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by MaGetzUb »

Konstaduck wrote:Mitenkäs tuolla XP:llä pääsee komentorivin asetuksiin..? :D
Klikkaa hiiren oikealla näppäimellä otsikkopalkkia, ja sitten pitäisi tulla popup menu esiin.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Konstaduck »

No siellähän ne asetukukset piili :)

Kiitoksia.
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by naputtelija »

Itselläni ei uusin toimi. Käytössä siis compiler/debug versio cbE:stä. Aina kun yritän ajaa, tulee vain virhe:

Code: Select all

ERROR: Can't center the window - could not get the monitor info.
EDIT:

nyt näyttää siltä että vain perustilalla toimii, mutta jos yritän kutsua screeniä niin kaatuu. miksi?

<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Awaclus »

Tämä ehkä saattaisi kuulua myös Tyhmät kysymykset -ketjuun, mutta kysyn silti täällä kun Enchantediin nimenomaan liittyy.

Onko mitään fiksua tapaa toteuttaa kameran kääntymistä hiiren liikkeen mukaan? Toistaiseksi olen toteuttanut muutaman cbFUNin funkkarin kanssa siten, että ukkoa käännetään kursoria kohti, jonka jälkeen kursori siirretään tiettyyn paikkaan ruudulla joka on aina vähän matkaa ukon edessä, jonka jälkeen kameran kulmaksi asetetaan ukon kulma -90 (jotta ukko katsoo ylöspäin). Tästä kuitenkin saattaa koitua joitain ongelmia; voiko tämän tehdä ilman kursorin sijainnin piluttelemista koodin avulla?
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by MaGetzUb »

Chaosworm wrote:Tämä ehkä saattaisi kuulua myös Tyhmät kysymykset -ketjuun, mutta kysyn silti täällä kun Enchantediin nimenomaan liittyy.

Onko mitään fiksua tapaa toteuttaa kameran kääntymistä hiiren liikkeen mukaan? Toistaiseksi olen toteuttanut muutaman cbFUNin funkkarin kanssa siten, että ukkoa käännetään kursoria kohti, jonka jälkeen kursori siirretään tiettyyn paikkaan ruudulla joka on aina vähän matkaa ukon edessä, jonka jälkeen kameran kulmaksi asetetaan ukon kulma -90 (jotta ukko katsoo ylöspäin). Tästä kuitenkin saattaa koitua joitain ongelmia; voiko tämän tehdä ilman kursorin sijainnin piluttelemista koodin avulla?
Tämä ei toimi nyt vielä nykyisessä cbe:sä, mutta seuraavassa julkaisussa tämä tulee toimimaan:

Code: Select all

angle = angle + MouseMoveX()
PositionMouse ScreenWidth()/2, ScreenHeight()/2
RotateObject ukko, angle+90
RotateCamera 0, angle
CloneCameraPosition ukko
MoveCamera 100
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by axu »

MaGetzUb wrote:Tämä ei toimi nyt vielä nykyisessä cbe:sä, mutta seuraavassa julkaisussa tämä tulee toimimaan:
Tuossa oli pari virhettä. Tässä toimiva esimerkki (mousemove-ominaisuus kierretään kutsumalla sitä ylimääräisen kerran):

Code: Select all

Map = LoadMap("Media/cdm2.til", "Media/tileset.bmp")
Guy = LoadObject("Media/soldier.bmp")
Repeat
	angle = angle - MouseMoveX()
	PositionMouse ScreenWidth()/2, ScreenHeight()/2
	a = MouseMoveX()
	RotateObject Guy, angle+90
	RotateCamera 90, angle
	CloneCameraPosition Guy
	MoveCamera 100
	DrawScreen
Forever
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by valscion »

naputtelija wrote:Itselläni ei uusin toimi. Käytössä siis compiler/debug versio cbE:stä. Aina kun yritän ajaa, tulee vain virhe:

Code: Select all

ERROR: Can't center the window - could not get the monitor info.
EDIT:

nyt näyttää siltä että vain perustilalla toimii, mutta jos yritän kutsua screeniä niin kaatuu. miksi?

Uusin versio yrittää keskittää ikkunan keskelle ruutua ja käyttää kyseistä toiminnallisuutta varten al_get_monitor_info() funktiota. Kyseinen funktio epäonnistuu jostain syystä koneellasi ja siitä johtuu tuo virhe. Ei cbE:n kuitenkaan tulisi kaatua kyseisessä kohtaa, tuo on vain ilmoitus joka ei vaikuta muuhun toiminnallisuuteen. Tältä näyttää kyseisen osan C++ koodi, josta pitäisi käydä ilmi se ettei em. virhe kaada ohjelmaa.

Code: Select all

if (state != 0) {
    // Center the window to the first display, if not fullscreen
    ALLEGRO_MONITOR_INFO displayInfo;
    if (!al_get_monitor_info(0, &displayInfo)) {
        // Couln't get display info, just output error to cerr and continue as usual.
        cerr << "ERROR: Can't center the window - could not get monitor info." << endl;
    }
    else {
        int topleftX = ((displayInfo.x2 - displayInfo.x1) - al_get_display_width(window)) / 2;
        int topleftY = ((displayInfo.y2 - displayInfo.y1) - al_get_display_height(window)) / 2;
        al_set_window_position(window, topleftX, topleftY);
    }
}
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by MaGetzUb »

axu wrote:
MaGetzUb wrote:Tämä ei toimi nyt vielä nykyisessä cbe:sä, mutta seuraavassa julkaisussa tämä tulee toimimaan:
Tuossa oli pari virhettä. Tässä toimiva esimerkki (mousemove-ominaisuus kierretään kutsumalla sitä ylimääräisen kerran):
Ei siinä mitään virhettä ollut, se vain toimii nykyisen cb:n mukaisesti, mutta se ei toimi nykyisellä julkaistulla cbe versiolla. Tuo sinun omasi toimii nykyisellä cbe versiolla, mutta se ei tulevalla cbe versiolla ole oikeaoppinen.

Tässä on siis cb:n PositionMouse esimerkki:

Code: Select all

'NOTE! You can hide the mouse pointer with 
'ShowMouse OFF 

cursor= LoadImage("Media\cow.bmp")

x=200
y=150

Repeat

    x=x+MouseMoveX()
    y=y+MouseMoveY() 

    PositionMouse 200,150
    
    DrawImage cursor,x,y
    
    DrawScreen

Until EscapeKey()
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by axu »

MaGetzUb wrote:Ei siinä mitään virhettä ollut, se vain toimii nykyisen cb:n mukaisesti, mutta se ei toimi nykyisellä julkaistulla cbe versiolla. Tuo sinun omasi toimii nykyisellä cbe versiolla, mutta se ei tulevalla cbe versiolla ole oikeaoppinen.
En viitannut niinkään MouseMoven käyttöön vaan siihen, että sinun versiossa ukko katsoo ylös, mutta kamera on sijoitettu ukosta oikealle päin ja kameran pyöritys toimii kuin ukko katsoisi alaspäin (vasemmalle liikuttaminen pyörittää ruutua vastapäivään). Ja kyllä tuo minun koodin pitäisi toimia tulevallakin versiolla, ellei sitten kameran liikuttelua ole menty muuttamaan.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Post Reply