Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Muu yhteisön välinen keskustelu.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Tällaista aihealuetta ei vielä näköjään ollut foorumilla, joten aloitin nyt uuden ketjun sitä varten.
Keskustele täällä kaikesta kuvankäsittelystä ja grafiikan tekemiseen liittyvistä asioista. Täällä voi esitellä töitänsä, kysyä muilta apua peligrafiikan kanssa ja keskustella yleensä grafiikan tekemisestä.

<----------------------------------------------->
Yhden projektin saatuani valmiiksi, alkoi mieli alkaa jo suunnitella seuraavaa :D Päätin aloittaa ihan paperille piirrustamalla ja miettimällä minkä tyylistä grafiikkaa haluan siihen jne. Päädyin sitten tekemään pienen demo-scenen aiheesta, jota ehkä voisi alkaa työstämään. Työ on tehty vektorigrafiikkatekniikalla ja se on vain nopea demovedos, jotta saisin vähän suuntaa ja ideoita. Ollappa hyvä:
Image
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Tein tänään pelihahmon, joka istuu kärryssä:
Image
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Uusi peli on nyt edennyt suunnitteluasteelta eteenpäin ja tekemäni karttamoottorin testailujen jälkeen aloin nyt tekemään grafiikkaa peliin. Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman monipuolisia "palikoita", joista pelimaailma kootaan arpomalla aina uusia osia. Jännitykseksi jää se, että pystyykö nykyajan puhelimet pyörittämään suuria määriä isoja kuvia. Jotain tämän tyylisiä palikoita olen tähän asti saanut aikaan:
Image
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by legend »

Todella hienolta näyttää! Toivottavasti valmistuu lähiaikoina ;)
EDIT:

Eikö olisi helpompaa, jos kaikilla palikoilla olisi samanlainen alku ja loppu?

User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Harjoittelin tänään valonsäteiden tekoa (ns. godrays) ja syntyi tälläinen kuva:
Image
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Konstaduck »

Sinustahan voisi sami tulla hyvä graafikko johonkin pelitiimiin :)

Millä ohjelmalla teet nuo grafiikkasi?
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Inkscapella teen nuo vektorigrafiikkapiirrokset. Kannattaa kokeilla sitä, jos vähänkään haluaa grafiikkaa tehdä. Ohjelma on mielestäni suht helppo ja yksinkertainen ja sillä onnistuu siis vektorigrafiikan teko, joka tarkoittaa sitä, että kuva ei muodostu pikseleistä, vaan matemaattisista kuvioista ja käyristä. Täten kuvaa voi venyttää niin paljon kuin haluaa ja sen laatu ei kärsi yhtään. Luonnollisesti, ennen kuin sitä missään voi käyttää, niin se pitää muuttaa pikselimuotoon. Lisäksi ohjelma on ilmainen :) Inkscapeen löytyy myös suuri kasa tutoriaaleja ja oppaita netistä, joista voi harjoitella perus niksit.

Jotta oppii tekemään varjostuksia ja hahmottamaan paremmin eri muotoja, niin itse ainakin joskus pixel-arttia tehdessäni aloitin ihan perusharjoituksista esim. helppojen geometristen kappaleiden varjostamisesta yhdellä värillä. Kannattaa aloittaa vaikka kuutiosta, koska se on helppo. Perus idea kuitenkin on, että valitaan tietylle kappaleelle "pääväri", jolla koko kappale värjätään. Kohdat joihin valo osuu, laitetaan päälle hiukan pääväristä vaaleampaa ja keltaisempaa. Varjokohdat tehdään hiukan tummemmalla ja enemmän tumman liilalla. Suuri virhe on, että käyttää varjoissa täysin mustaa liilan sijasta. Tuossa pari vinkkiä niille, jotka joskus aikoo peleihinsä tehdä grafiikkaa ;)
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Konstaduck »

Vai että Inkscapella... Tässähän on vihdoin se ratkaisu ongelmaan, mitä olen pähkäillyt jos jonkin aikaa. Kiitos Sami! :)
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by tuhoojabotti »

Sami The Great wrote:Luonnollisesti, ennen kuin sitä missään voi käyttää, niin se pitää muuttaa pikselimuotoon.
Tuo ei pidä aivan paikkaansa, on luultavasti olemassa pelimoottoreita, jotka osaavat renderöitä svg-elementtejä sekä tietenkin HTML5-peleissä voi hyödyntää svg-elementtejä nykyään. Inkscape rulez, kunhan muistaa Ctrl+S tarpeeksi usein. :P
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Ruuttu »

Tehty erästä longcat -ketjua varten:

Image

Väänsin ja lähetin nokialle:

Image

Koulutyö (photoshop-kurssi):

Image
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Sami The Great »

Todella hieno tuo nokian kuva. Onko se tehty 3D-mallintamalla?
Tuhoojabotti: Olet kyllä tuossa osittain oikeassa, vaikkakin jossakin vaiheessa ne tulee kuitenkin muuttaa tekstuureiksi näytönohjaimen muistiin, jotka taas koostuu pikseleistä ;)
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Ruuttu »

Sami The Great wrote:Todella hieno tuo nokian kuva. Onko se tehty 3D-mallintamalla?
Juu. Tässä lisää juttua siitä.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by koodaaja »

Sami The Great wrote:jossakin vaiheessa ne tulee kuitenkin muuttaa tekstuureiksi näytönohjaimen muistiin, jotka taas koostuu pikseleistä ;)
Sekin riippuu näyttölaitteesta, kyllähän vektoripohjaisia analogisia näyttöjä on olemassa - sellaisiahan ne alunperin olivatkin! Nykyään moiset ovat tosin sen verran harvassa että voinee yleisesti jättää mainitsematta.

Ja jotta olisi jotain järkevääkin, postataanpa tuhislaneilla kirjoittelemani proseduraalinen CB-256x256-kuva myös foorumiyleisön nähtäväksi:

Image
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by MrMonday »

Ruuttu wrote:
Sami The Great wrote:Todella hieno tuo nokian kuva. Onko se tehty 3D-mallintamalla?
Juu. Tässä lisää juttua siitä.
Onneksi olkoon, sait kyllä ansaittua suitsutusta, on nimittäin nättiä jälkeä :)
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Combatti »

Oli hieno tosiaan tuo Nokia N9 :o Ensin katsoin ett "no mikä tos nii ihmeellist o? Pelkkä kuva Nokia N9:stä ja sitt kuulokkeet mukaa" mut oho. Toiha onki 3D-mallinnus. Tosi nättiä ja hienoa. Itse kun en saa Blenderillä mitään kehuttavaa. Onnittelut sulle tosta.

Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Awaclus »

Combatti wrote:Oli hieno tosiaan tuo Nokia N9 :o Ensin katsoin ett "no mikä tos nii ihmeellist o? Pelkkä kuva Nokia N9:stä ja sitt kuulokkeet mukaa" mut oho. Toiha onki 3D-mallinnus. Tosi nättiä ja hienoa. Itse kun en saa Blenderillä mitään kehuttavaa. Onnittelut sulle tosta.

Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
Gimp on erittäin hyvä, mutta hieman vaikea käyttää.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by MrMonday »

Combatti wrote:Oli hieno tosiaan tuo Nokia N9 :o Ensin katsoin ett "no mikä tos nii ihmeellist o? Pelkkä kuva Nokia N9:stä ja sitt kuulokkeet mukaa" mut oho. Toiha onki 3D-mallinnus. Tosi nättiä ja hienoa. Itse kun en saa Blenderillä mitään kehuttavaa. Onnittelut sulle tosta.

Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
Paint.net on myös kiva työkalu grafiikan tekoon, vaikkei mitään järin ihmeellisiä ominaisuuksia olekkaan :)
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by axu »

Combatti wrote:Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
Itse pidän käyttöliittymää työkaluissa tärkeämpänä kuin ominaisuuksia. Viimeksi kun kokeilin Gimppiä, en tykännyt. Paint.NET on myös hyvä, joskin siinäkin on omat ongelmansa (suurimpana ehkä se, että kuvaa ei voi liikuttaa ellei se ole ikkunaa suurempi). Kannattaa kokeilla useita eri vaihtoehtoja. Sitten on vielä se GraphicsGale, joka on ilmainen ellei halua viedä kuviaan gif, kursori tai ikoniformaatteihin. Viimeisimpään en itse ole lähemmin tutustunut, kun sain sen vanhalle koneelle asennettua tuli vaihdettua konetta :D

En oikeastaan löytänyt itselleni täysin mieluista ohjelmaa peligrafiikan piirtämiseen. Paint Shop Pro 9 on toistaiseksi ollut paras (vaikkei ilmainen), mutta sitä ei tietääkseni saa enää mistään - ysin jälkeen ohjelma siirtyi Corelin omistukseen ja on yrittänyt olla halpa kopio PhotoShopista (aikaisemmissa versioissa fokusoitiin webbigrafiikan tekoon joka sattumalta antaa pätevät työkalut myös peligrafiikkaan).

Itselläni tuntuu olevan kyse siitä, mikä ohjelma sisältää vähiten huonon käyttöliittymän - peligrafiikkaan yleensä riittää vaatimattomampikin ominaisuusvalikoima.
EDIT:

Paint.Netissä on muuten hyvä ominaisuus se pluginien kirjoittelu C#-kielellä. Muistelisin, että siihen saa pluginin, johon voi kirjoittaa sitä omaa pluginia ja tulokset näkyvät reaaliajassa. Siistiä (tosin en mitään käytännöllistä saanut itse tehtyä - plugineita löytyy valmiiksi melkein joka tarpeeseen).

Last edited by axu on Mon Jul 02, 2012 1:44 pm, edited 1 time in total.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Combatti »

axu wrote:
EDIT:

Paint.Netissä on muuten hyvä ominaisuus se pluginien kirjoittelu C#-kielellä. Muistelisin, että siihen saa pluginin, johon voi kirjoittaa sitä omaa pluginia ja tulokset näkyvät reaaliajassa. Siistiä (tosin en mitään käytännöllistä saanut itse tehtyä - plugineita löytyy valmiiksi melkein joka tarpeeseen).

Missäs tuo ominaisuus löytyy? :o Paint.net tuli sitte mun valinnaksi. Jos Gimpiin jaksan joskus tutustua, niin tiedä sitten siitä, hemmeti hankala käyttöliittymä siinä ainakin oli. Minä tässä just oottelen vastausta DMCA:lta, että voisiko käyttää heidän erästä tausta kuvaansa tulevaan projektiini. Tällaista olisi:
menu.png
. On muute tosi käytännöllinen tuo overlay-ominaisuus.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely

Post by Wingman »

Itse käytän pelieni grafiikkaan Mark Tyler's Painting Programia, eli mtPaintia. Harvemmin tulee mitään pikseligrafiikkaa suurempaa tehtyä kuitenkaan, joten en mitään sen hienompia ohjelmia peligrafiikkaan käytä. CBllä pelejä tehdessä kun ei ole tullut alphalla leikittyä (cbE muuttanee asian tosin), ja suurempilaatuinen grafiikka ilman alphaa on vähän... no niin, siinä ei ole läpinäkyvyyttä.

mtPaintista löytyy muutamia käteviä ominaisuuksia paletin suhteen, esimerkiksi paletin pyörittelyä ja järjestelyä, sekä kaikki muut peligrafiikan tekoon tarvittavat ominaisuudet.
- - - -
Post Reply