Kertoisitko mitä se vaatii toimiakseen, pitäisiköhän mun päivittää mun näyttiksen ajurit vai mitäLatexi95 wrote:Siis "Can't create default window."? No olisit heti sanonut.skorpioni-cb wrote: Ei toiminut, mulla tuli vain Fatal errorii
Se johtuu siitä, että cbE ei saa luotua ensimmäistäkään ikkunaa ja se valitettavasti johtunee siitä, että koneesi näytönohjain ei tue kaikkia niitä ominaisuuksia mitä cbE vaatii toimiakseen.
cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Päivitä näyttisskorpioni-cb wrote:Kertoisitko mitä se vaatii toimiakseen, pitäisiköhän mun päivittää mun näyttiksen ajurit vai mitäLatexi95 wrote:Siis "Can't create default window."? No olisit heti sanonut. :lol:skorpioni-cb wrote: Ei toiminut, mulla tuli vain Fatal errorii
Se johtuu siitä, että cbE ei saa luotua ensimmäistäkään ikkunaa ja se valitettavasti johtunee siitä, että koneesi näytönohjain ei tue kaikkia niitä ominaisuuksia mitä cbE vaatii toimiakseen. :(
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Kokoruututila tiputtaa näytön virkistystaajuuden 60 hertsiin, mikä sotkee näytön asetukset ainakin tällä vanhalla näytöllä, jota käytän. Onko tuo vain minulla ilmenevä asia? Jos ei, SCREEN-funktion voisi ottaa parametrinä myös virkistystaajuuden.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)
-Tuxi- (myös Tuxi4321)
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)
-Tuxi- (myös Tuxi4321)
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Versio 0.1.0 julkaistu!
Siirryimme käyttämään versionumerointia, sillä se helpottaa kummasti edistymisen seurantaa.
Lataa alta itsellesi sopivin paketti: cbEnchantedin Windows-versio vaatii, että Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package (x86) on asennettuna koneella.
Windows-paketti sisältää kaksi eri 32-bittistä julkaisuversiota cbEnchantedista:
Muutokset edelliseen versioon:
Siirryimme käyttämään versionumerointia, sillä se helpottaa kummasti edistymisen seurantaa.
Lataa alta itsellesi sopivin paketti: cbEnchantedin Windows-versio vaatii, että Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package (x86) on asennettuna koneella.
Windows-paketti sisältää kaksi eri 32-bittistä julkaisuversiota cbEnchantedista:
- testable kansiossa on exet, joiden avulla voit testata jo käännettyjä CB-exe tiedostoja. Käytä komentoriviä ja kutsu kyseistä exeä niin että ensimmäisenä parametrina on testattavan ohjelman exen tiedostopolku TAI tiputa testattava exe cbEnchantedin exe-tiedostoon. Tiedostopolussa ei saa olla välilyöntejä.
- compiler kansiossa on muokatut versiot CBCompiler.exe-tiedostosta, joissa on korvattu wanhan CB:n runtimet cbEnchantedilla. Kun vaihdat tämän CoolBasicin asennuskansiosta löytyvän IDE\CBCompiler.exe tiedoston paikalle, saat heti käännettyä cbEnchanted-ohjelmia.
Muutokset edelliseen versioon:
- DrawToWorld ei vaikuta DrawGhostImageen lainkaan tällä hetkellä - korjattu
- Smooth2D kaataa SCREEN-komennon - korjattu
- Lattiaobjektit eivät toimi - korjattu
- MoveCamera ei tee mitään toisella parametrillaan - korjattu
- BoxOverlap toimii väärin - korjattu
- WriteLine kirjoittaa UTF-8 - korjattu
- Kun sisäinen stack täyttyy, cbE kaatuu. - korjattu
- Merkit välillä 0x80 ... 0x9F eivät toimi oikein - korjattu
- CB:ssä plusmerkki unaarioperaattorina toimii kuin Abs, cbE:ssä ei - korjattu
- PaintObject ei muuta maalattavan objektin leveyttä/korkeutta sisäisesti - korjattu
- ObjectOrder toimii väärinpäin - korjattu
- ObjectSizeX() ja ObjectSizeY() palauttavat vääriä arvoja - korjattu
- SetWindow ei toimi ASCII > 127 merkkien kanssa oikein - korjattu
- SetWindow:n parametreista vain ensimmäinen huomioidaan - korjattu
- FindFile ei löydä oikein suhteellisia polkuja. - korjattu (HUOM! Tämä esiintyi vain edellisessä julkaisussa, ei sitä vanhemmissa)
- CommandLine() ei toimi Linuxilla ja palauttaa Windowsin puolella myös exen polun - korjattu
- Ikkuna keskelle ruutua - korjattu
- Input() ei ole tehty. - no nytpä se on tehty!
- Uusia funktioita: And, Or, Xor binääreille
- Uusi funktio, cbeDrawTintedScaledRotatedImageBox(). Se piirtää osan kuvasta käännettynä ja skaalattuna ruudulle, nykyisellä piirtovärillä värjättynä. toX ja toY koordinaatit ovat piirrettävän kuvan keskipisteen koordinaatit.
- Uusi funktio, cbeReadLineUTF8(). Sille annetaan parametrina OpenToRead() tai OpenToEdit() funktioilta saatu avoimen tiedoston tunnus. Funktio lukee tiedostosta yhden rivin UTF-8 merkistökoodauksella kirjoitettua tekstiä ja koittaa parhaansa mukaan vääntää sen tekstin CB:n käyttämään Windows-1252 merkistökoodaukseen.
- Katso seuraavan julkaisun korjatut bugit ja sen tunnetut bugit.
Last edited by valscion on Tue Jun 26, 2012 3:17 pm, edited 9 times in total.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Saisikohan tähän ympättyä vielä funktiorajan poiston?
Edit: Projektit, jotka käyttävät cbnetwork.dll:ää heittävät herjaa ainakin testable-exeen pudotettuna. "Incorrect library version (cbNetwork.dll)"
Edit: Projektit, jotka käyttävät cbnetwork.dll:ää heittävät herjaa ainakin testable-exeen pudotettuna. "Incorrect library version (cbNetwork.dll)"
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
- Konstaduck
- Advanced Member
- Posts: 267
- Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
- Location: Nurmijärvi, Finland
- Contact:
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Miten saisi sen komentorivin pois sieltä taustalta, kun ajan Exet? Siis kun CB:llä ihan normaalisti teen EXEN, avaan sen, niin siellä taustalla on se komentorivi. Kokoruudullahan tämä ei haittaa, mutta kun pelit on siinä 800 X 600 ikkunassa...
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Tietääkseni funktiorajavika on kääntäjässä eikä runtimessa. Funktiot muistaakseni laitettiin taulukkoon käännösvaiheessa, ja taulukko oli määritelty liian pieneksi.Harakka wrote:Saisikohan tähän ympättyä vielä funktiorajan poiston?
Edit: Projektit, jotka käyttävät cbnetwork.dll:ää heittävät herjaa ainakin testable-exeen pudotettuna. "Incorrect library version (cbNetwork.dll)"
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
DLL ominaisuuksia ei ole vielä tehtynä.Harakka wrote:Saisikohan tähän ympättyä vielä funktiorajan poiston?
Edit: Projektit, jotka käyttävät cbnetwork.dll:ää heittävät herjaa ainakin testable-exeen pudotettuna. "Incorrect library version (cbNetwork.dll)"
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Saa. Pistetään seuraavaan pakettiin tuolla CBCompilerilla, mutta cbEnchantedin runtimella ne kääntäjät. En ollut itse varma että kumpi kääntäjä tuolla oli, se normaali vaiko tuo modattu.Harakka wrote:Saisikohan tähän ympättyä vielä funktiorajan poiston?
Et saa sitä tällä hetkellä mitenkään pois päältä. Ei se mielestäni haittaa vielä, varsinkaan kun sieltä konsolista sammuttaminen on tällä hetkellä se ainoa varsinainen hätä-exit jos ohjelma jää jumiin. Muutoin joutuu käyttämään tehtävienhallintaa ja tuhota prosessi sieltä.Konstaduck wrote:Miten saisi sen komentorivin pois sieltä taustalta, kun ajan Exet? Siis kun CB:llä ihan normaalisti teen EXEN, avaan sen, niin siellä taustalla on se komentorivi. Kokoruudullahan tämä ei haittaa, mutta kun pelit on siinä 800 X 600 ikkunassa...
Tämä toivomus on jo oikeastaan trackerissa: https://github.com/VesQ/cbEnchanted/issues/12
EDIT: Huomatkaa, että päivitin julkaisuviestiin tiedot uusista erikoisfunktioista, jotka tähän julkaisuun sisältyivät.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Kokeilen tehdä tällä yhtä projektia, mutta kohtasin ainakin nämä ongelmat. Safeexit off-komento ei toimi, eli peliloppuu aina jos painetaan esciä. Lisäksi Objectorder kaataa ohjelman mikäli sitä kutsutaan tyyppiobjektin kanssa. Lisäksi fps tuntuu hyppivän/tippuvan, vaikkei ruudulla tapahtuisi erikoisemmin mitään. Mutta jatkan projektia ja yritän saada jotain näytettävää
EDIT:
Jahas. Uusi versio on tullut. Kokeilen vielä sillä.
EDIT:
Samat ongelmat on vielä tallella. Noh uudella versiolla peli kaatuu heti alussa...
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Ikävä kuulla että ei toimi emme kyllä voi tehdä asialle mitään ellet anna meille koodia, jolla ongelmat huomattaisiin. Edes exe auttaisi alkuun.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Tuo safeexit-bugi olikin oma vika. Mutta jos haluatte voin antaa vaikka koko paketin testikäyttöön, jotta nuo mahdolliset bugit löytyisi.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Kuulostaisi ihan toimivalta ajatukselta. Olen itse ainakin hyvin skeptinen sen suhteen että objectorder bugaisi tyyppiobjektien kanssa, varmaan siellä on jotain muuta taustalla. FrameLimitiin ei kannata FPS:n tarkkaan arvoon luottaa sillä se antaa järjestelmälle käskyn odottaa ohjelman suorittamista hetken ja siksi sen tarkkuudessa voi olla paljonkin heittelyä.KillBurn wrote:Mutta jos haluatte voin antaa vaikka koko paketin testikäyttöön, jotta nuo mahdolliset bugit löytyisi.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Laitoin YV:tä VesQ:lle. Siinä on pakettina projektini.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Löydin yhden vielä mainitsemattoman eroavaisuuden/bugin Enchantedin ja originaalin välillä:
cbEnchancted päivittää hiiren sijainnin drawscreenin kohdalla, vaikka hiiri asetettaisiin uudelleen positionmouse-komennolla. Tästä johtuen 3. rivillä oleva print palauttaa vanhat hiiren koordinaatit (samat kuin ensimmäinen print), vaikka edellisellä rivillä koordinaatit asetetaan uudelleen.
Jos koodia haluaa kokeilla originaali-CoolBasicilla pitää print-komento muuttaa joksikin muuksi, koska drawscreen sekoittaa tulostuksen. cbE:ssä print tulostaa tekstin konsoliin, mikä on mielestäni erinomainen uudistus.
[/edit]
Code: Select all
Print MouseX()+" "+MouseY()
PositionMouse 150, 150
Print MouseX()+" "+MouseY()
Drawscreen
Print MouseX()+" "+MouseY()
WaitKey
Jos koodia haluaa kokeilla originaali-CoolBasicilla pitää print-komento muuttaa joksikin muuksi, koska drawscreen sekoittaa tulostuksen. cbE:ssä print tulostaa tekstin konsoliin, mikä on mielestäni erinomainen uudistus.
EDIT:
Uudemmalla versiolla kokoruututila ei toimi ollenkaan.
EDIT:
Tein tuota ominaisuutta/bugia hyödyntäen ärsyttävän ohjelman, joka "tuplaa" hiiren:
Code: Select all
SCREEN 1024,768
FrameLimit 85
PositionMouse ScreenWidth()/2,ScreenHeight()/3
DrawScreen
mX = ScreenWidth()/3
mY = ScreenWidth()/2
Repeat
PositionMouse mX, mY
mX = MouseX() + dX
mY = MouseY() + dY
DrawScreen
Forever
Last edited by Tuxi on Wed Jun 06, 2012 8:33 pm, edited 4 times in total.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)
-Tuxi- (myös Tuxi4321)
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)
-Tuxi- (myös Tuxi4321)
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Itseasiassa tämä ominaisuus/bugi korjautui tässä muiden syötteiden lukemisen uudistusten myötä eli seuraavassa julkaisussa tätä ei ole.Tuxi wrote:Löydin yhden vielä mainitsemattoman eroavaisuuden/bugin Enchantedin ja originaalin välillä:
cbEnchancted päivittää hiiren sijainnin drawscreenin kohdalla, vaikka hiiri asetettaisiin uudelleen positionmouse-komennolla. Tästä johtuen 3. rivillä oleva print palauttaa vanhat hiiren koordinaatit (samat kuin ensimmäinen print), vaikka edellisellä rivillä koordinaatit asetetaan uudelleen.Code: Select all
Print MouseX()+" "+MouseY() PositionMouse 150, 150 Print MouseX()+" "+MouseY() Drawscreen Print MouseX()+" "+MouseY() WaitKey
Jos koodia haluaa kokeilla originaali-CoolBasicilla pitää print-komento muuttaa joksikin muuksi, koska drawscreen sekoittaa tulostuksen. cbE:ssä print tulostaa tekstin konsoliin, mikä on mielestäni erinomainen uudistus.
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Setupcollisionissa huomasin olevan saman tyylisen bugin kuin objectorderissa, ettei se toimi tyyppiobjektien kanssa. Vai onko tuo setupcollision vielä niin pahasti kesken, ainakaan se ei tue pikselintarkkaa törmäystä. Odottelen innolla uutta versiota.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Mitä nyt siis tarkoitat "tyyppiobjekteilla"? CloneObjectilla luotuja objekteja? En ole kyllä huomannut itse ongelmia tuon SetupCollisionin kanssa.KillBurn wrote:Setupcollisionissa huomasin olevan saman tyylisen bugin kuin objectorderissa, ettei se toimi tyyppiobjektien kanssa. Vai onko tuo setupcollision vielä niin pahasti kesken, ainakaan se ei tue pikselintarkkaa törmäystä. Odottelen innolla uutta versiota.
Pikselintarkka törmäyshän ei toimi CB:ssäkään niin sen tekemisessä ei ole kiirehditty. Kyllä se tullaan jossain vaiheessa toteuttamaan, kun ensiksi kaikki CB:ssä toimivat ominaisuudet saadaan tehtyä.
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Code: Select all
Function particle(hp,id,amount,speed#,grav#,obj,part)
For i=1 To amount
newParticle.ParticleS= New(ParticleS)
newParticle\obj=CloneObject(Par(id))
CloneObjectPosition newParticle\obj,obj
newparticle\hp=hp
newparticle\id=id
newparticle\speed=speed#
newparticle\grav=grav#
RotateObject newparticle\obj,Rand(0,360)
ObjectOrder newparticle\obj,-1'Kaataa pelin
Next i
EndFunction
Sumu Games: Sam, Ur eye!
- Konstaduck
- Advanced Member
- Posts: 267
- Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
- Location: Nurmijärvi, Finland
- Contact:
Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime
Milloin olisi seuraava versiota tulossa?