Ehei... Tuolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.Konstaduck wrote:Jostain luin, että tällöin peli on FPS riippumaton...
Tyhmät kysymykset (I/2012)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tuo ei tee fps-riippumattomaksi. Pelin saa niin fps-riippumattomaksi, että lasket yhteen frameen kuluneen ajan, ja liikutat hahmojasi tällä ajalla. Näin, jos frameen kuluu 1ms, hahmo liikkuu vaikka 0,1 pikseliä, ja jos frameen taas kuluu 10ms, hahmo liikkuu 1 pikselin. Nyt liikenopeus on aina sama, eli 0,1px / 1ms = 0,1 px/ms = 100 px/s.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tämä ei pidä paikkaansa. Chaosworm oikeastaan luettelikin kaikki tuohon pätkään liittyvät asiat, joten kerron vähän FPS-riippumattomuudesta.Konstaduck wrote:Jostain luin, että tällöin peli on FPS riippumaton...
Kun peli on FPS-riippumaton, kaikkeen pelin nopeuteen vaikuttaa se, kuinka kauan edellisen framen suorittamiseen meni (pelimoottorin pyörittäminen + grafiikan piirto). Eli jos peli pyörii sutjakasti (esim. FPS 60), niin kaikkia pelin objekteja ym. liikutetaan vähemmän kunkin framen aikana. Jos peli takkuilee, liikutetaan objekteja enemmän, jolloin peli itsessään ei näytä hidastuvan, vaan pelkästään tökkivän. Silloin kun peli on toteutettu FPS-riippumattomasti, ei Framelimitiä tarvitse eikä kannata käyttää.
Esimerkki:
Code: Select all
Ukko = LoadObject("Media/guy.bmp", 72)
PositionObject Ukko, 0, -150
Dim FrameTime#, GameTime
GameTime = Timer() //Tämä estää pelin äkkinäisen liikkeen ensimmäisen framen aikana
Repeat
FrameTime = (Timer() - GameTime) / 1000.0 //Lasketaan, kuinka paljon viimeisimmän silmukan suorittamiseen kesti sekunneissa
GameTime = Timer() //Laitetaan laskuriin muistiin, milloin silmukkaa alettiin suorittamaan
MoveObject Ukko, 200 * FrameTime //Liikutaan 200 pikseliä sekunnissa
TurnObject Ukko, 90 * FrameTime //Käännytään 90 astetta sekunnissa (täysi ympyrä 4:ssä sekunnissa)
//Seuraava pätkä liittyy testaamiseen, ei FPS-riippumattomuuteen
Text 0, 0, "Framen suorittamiseen kulunut aika: " + FrameTime + " s"
Text 0, 10, "Paina ylös/alas muuttaaksesi FPS:ää"
WaitTime = Max(0, WaitTime - UpKey() + DownKey()) //Muutetaan odotettavaa aikaa näppäimillä. Rajoitetaan nollaan
Wait WaitTime
//--
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Eulerin metodilla on aika helppo tehdä kivasti FPS-riippumaton peli, joskin Eulerin metodi on myös kovin epätarkka.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Käytän Mousedown- komentoa, kun ammun aseella. Nyt kun aseita on useita erilaisia, niin joidenkin kohdalla pitäisi silti käyttää Mousehit- komentoa. Kuinka vaihdan tämän komennon lennosta samalla kun vaihdan asetta?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
ItzRaines wrote:Käytän Mousedown- komentoa, kun ammun aseella. Nyt kun aseita on useita erilaisia, niin joidenkin kohdalla pitäisi silti käyttää Mousehit- komentoa. Kuinka vaihdan tämän komennon lennosta samalla kun vaihdan asetta?
Code: Select all
If weaponusesclick Then
active = MouseHit(weaponbutton)
Else
active = MouseDown(weaponbutton)
EndIf
If active Then
pum()
EndIf
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Moikka vaan kaikille, tässä olen taas minä, skorpioni-cb, innostuneena taas CoolBasicin kanssa hihhuloida, kun ei oikein C++/SDL+OpenGL suju, niin aattelin käyttää tätä windowssiin vangittua iki-ihanaa kieltä taas vaihteeksi No kuitenkin, kysymykseen:
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ja yhtä sekava viesti kuten aina.skorpioni-cb wrote:Moikka vaan kaikille, tässä olen taas minä, skorpioni-cb, innostuneena taas CoolBasicin kanssa hihhuloida, kun ei oikein C++/SDL+OpenGL suju, niin aattelin käyttää tätä windowssiin vangittua iki-ihanaa kieltä taas vaihteeksi No kuitenkin, kysymykseen:
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat. Mutta DrawGame ja sen jälkeen HUDin kuvien, palkkien ja tekstien piirto. Sillä tyylillä se menee.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Sekavaa se on juu, mutta tarkoitan että siinä hudissa olisi erillinen alue mistä näkyy pelimaailma, että kaikki muu olisi HUD:ii, että sikäliLatexi95 wrote:Ja yhtä sekava viesti kuten aina.skorpioni-cb wrote:Moikka vaan kaikille, tässä olen taas minä, skorpioni-cb, innostuneena taas CoolBasicin kanssa hihhuloida, kun ei oikein C++/SDL+OpenGL suju, niin aattelin käyttää tätä windowssiin vangittua iki-ihanaa kieltä taas vaihteeksi No kuitenkin, kysymykseen:
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat. Mutta DrawGame ja sen jälkeen HUDin kuvien, palkkien ja tekstien piirto. Sillä tyylillä se menee.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Eli tarkoitatko nyt jotain minikarttaa, mitä esim. monissa hiekkalaatikko peleissä nähdään? Viestisi kun ei tosiaan ole ihan selvimmästä päästäskorpioni-cb(nyt) wrote:Sekavaa se on juu, mutta tarkoitan että siinä hudissa olisi erillinen alue mistä näkyy pelimaailma, että kaikki muu olisi HUD:ii, että sikäliLatexi95 wrote:Ja yhtä sekava viesti kuten aina.skorpioni-cb wrote:Moikka vaan kaikille, tässä olen taas minä, skorpioni-cb, innostuneena taas CoolBasicin kanssa hihhuloida, kun ei oikein C++/SDL+OpenGL suju, niin aattelin käyttää tätä windowssiin vangittua iki-ihanaa kieltä taas vaihteeksi No kuitenkin, kysymykseen:
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat. Mutta DrawGame ja sen jälkeen HUDin kuvien, palkkien ja tekstien piirto. Sillä tyylillä se menee.
EDIT:
Vai tarkoitatko, että pelimaailma näkyisi tavallaan ikkunassa?
EDIT:
Tai varmaan parhaiten auttaisi, jos voisit laittaa kuvaa jostain pelistä, jossa käytetään tarkoittamaasi systeemiä, niin ei tarvitsisi sitten arvailla
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Minä ymmärrän tämän niin, että koko ruutu on pelkkää HUDia, mutta siinä HUDissa on alue, josta näkee pelimaailman.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ja meillä on voittaja ajassa 5.32sChaosworm wrote:Minä ymmärrän tämän niin, että koko ruutu on pelkkää HUDia, mutta siinä HUDissa on alue, josta näkee pelimaailman.
Eli juu niin, koska en haluu tehä mitään "Half-Life"-tapaista hudii vaan tommosen minkä chaosworm sano, mutta en tiiä miten sen pelimaailman kameran voisi piirtää erilliselle alueelle jolla on x ja y sekä leveys ja korkeus määritelty :3 Jos funkkarii saisi niin voin laittaa sen tekijän mun pelin credit-osan kiitos-kappaleeseen
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
No tästämälleen samanlailla kuin sen pienemmänkin HUDin. Eli piirrät ensin kentän ja sitten piirrät HUDin päälle. Voit joutua siirtämään kameraa CloneCameraPositionin jälkeen jos haluat objektin keskelle HUDissa olevaa aukkoa ja aukko ei ole keskellä ruutua.skorpioni-cb wrote:Ja meillä on voittaja ajassa 5.32sChaosworm wrote:Minä ymmärrän tämän niin, että koko ruutu on pelkkää HUDia, mutta siinä HUDissa on alue, josta näkee pelimaailman.
Eli juu niin, koska en haluu tehä mitään "Half-Life"-tapaista hudii vaan tommosen minkä chaosworm sano, mutta en tiiä miten sen pelimaailman kameran voisi piirtää erilliselle alueelle jolla on x ja y sekä leveys ja korkeus määritelty :3 Jos funkkarii saisi niin voin laittaa sen tekijän mun pelin credit-osan kiitos-kappaleeseen
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Edit: siis ihan ihQ kun löyty hakuu käyttäen samanlainen juttu, kiitos kaikille vastanneille
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
CloneCameraPosition siirtää kameran siten, että pyydetty piste on ruudun keskellä. Kun piirrät 400x300-kuvaan, joudut siirtämään kameraa jonkun verran. Ja WTF:llä merkitsemäsi täysin looginen alue johtuu siitä, ettet tyhjennä kuvaa joten ne alueet joihin ei piirretä, jäävät sellaisiksi kuin olivat viime framella. Nykyinen CB tyhjentää DrawScreenin yhteydessä kohteliaasti näytön, mutta kuvaan piirrettäessä CB:n on vaikea päätellä milloin, jos ollenkaan, kuvaa tulisi tyhjennellä. Tässäpä korjattu koodinpätkä, ei siihen kyllä tullut kuin kaksi riviä lisää.
Code: Select all
FrameLimit 40 //Sets FPS-limiting to about 40
SCREEN 800,600,0,1 //Set screen
map= LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")
PlayObject map,0,0,0.5
guy= LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
SetupCollision guy,map,2,4,2
ws = MakeImage(400,300) //Make screen to view into gameworld
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject guy,5
If RightKey() Then TurnObject guy, -5
If UpKey() Then MoveObject guy,4
If DownKey() Then MoveObject guy, -4
DrawToImage ws //Draws world into image
Cls
UpdateGame
CloneCameraPosition guy
TranslateCamera 200,-150
DrawGame
DrawToScreen
DrawImage ws,0,0
DrawScreen
Until EscapeKey()
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Täytyy taas tuplapostata koska viestin editillä kukaan ei huomaa minun tätä uutta ongelmaa:
Eli joo, nyt kun hudi pelaa kuten pitää ja muuta, niin mä ihmettelen että kun mä teen aseita tyypeillä, niin miten mä saan aina eri aseelle eri patiti näkyviin, olettaen tietenkin että jokaisella aseella on eri lippaan koko ja se kuinka monta patii sulla on repussa siihen aseeseen, eli miten saan tehtyy niin että yksi ase ampuu plasmaa, toinen ampuu esim. ensiapupakkauksia(Voi jeesus kun on tullut pelattuu liikaa TF2 medicillä ) elikkä toisin sanoen, miten voin laittaa eri tyyppejä taulukkoon ja valita mikä niistä on milloinkin aktiivinen? Sori vaikeeselkoinen kysymys, mutta en pysty kuvaamaan muuten kuin tällä tavalla
Eli joo, nyt kun hudi pelaa kuten pitää ja muuta, niin mä ihmettelen että kun mä teen aseita tyypeillä, niin miten mä saan aina eri aseelle eri patiti näkyviin, olettaen tietenkin että jokaisella aseella on eri lippaan koko ja se kuinka monta patii sulla on repussa siihen aseeseen, eli miten saan tehtyy niin että yksi ase ampuu plasmaa, toinen ampuu esim. ensiapupakkauksia(Voi jeesus kun on tullut pelattuu liikaa TF2 medicillä ) elikkä toisin sanoen, miten voin laittaa eri tyyppejä taulukkoon ja valita mikä niistä on milloinkin aktiivinen? Sori vaikeeselkoinen kysymys, mutta en pysty kuvaamaan muuten kuin tällä tavalla
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Olet siis toteuttamassa aseita tähän tyyliinkö?skorpioni-cb wrote:Täytyy taas tuplapostata koska viestin editillä kukaan ei huomaa minun tätä uutta ongelmaa:
Eli joo, nyt kun hudi pelaa kuten pitää ja muuta, niin mä ihmettelen että kun mä teen aseita tyypeillä, niin miten mä saan aina eri aseelle eri patiti näkyviin, olettaen tietenkin että jokaisella aseella on eri lippaan koko ja se kuinka monta patii sulla on repussa siihen aseeseen, eli miten saan tehtyy niin että yksi ase ampuu plasmaa, toinen ampuu esim. ensiapupakkauksia(Voi jeesus kun on tullut pelattuu liikaa TF2 medicillä ) elikkä toisin sanoen, miten voin laittaa eri tyyppejä taulukkoon ja valita mikä niistä on milloinkin aktiivinen? Sori vaikeeselkoinen kysymys, mutta en pysty kuvaamaan muuten kuin tällä tavalla
Code: Select all
Type aseet
Field patin_sprite
Field lippaan_koko
Field panoksia_lippaassa
Field panoksen_nopeus
Field damage
EndType
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Jotenkin tuolla tavalla, kiitos mato, pitääpä tässä mennä yrittämään tekemään omia grafiikoita, että saadaan tästä eka release-versio ulosChaosworm wrote:Olet siis toteuttamassa aseita tähän tyyliinkö?skorpioni-cb wrote:Täytyy taas tuplapostata koska viestin editillä kukaan ei huomaa minun tätä uutta ongelmaa:
Eli joo, nyt kun hudi pelaa kuten pitää ja muuta, niin mä ihmettelen että kun mä teen aseita tyypeillä, niin miten mä saan aina eri aseelle eri patiti näkyviin, olettaen tietenkin että jokaisella aseella on eri lippaan koko ja se kuinka monta patii sulla on repussa siihen aseeseen, eli miten saan tehtyy niin että yksi ase ampuu plasmaa, toinen ampuu esim. ensiapupakkauksia(Voi jeesus kun on tullut pelattuu liikaa TF2 medicillä ) elikkä toisin sanoen, miten voin laittaa eri tyyppejä taulukkoon ja valita mikä niistä on milloinkin aktiivinen? Sori vaikeeselkoinen kysymys, mutta en pysty kuvaamaan muuten kuin tällä tavallaMikäli olin oikeassa, käytät vain jotain integeriä, joka kertoo, mitä asetta käytetään ja käyt kaikki aseet läpi ja tarkistat, onko se yhtä mones jäsen tyyppikokoelmassa kuin aiemmin mainitun integerin suuruus, ja jos ei ole, ei tehdä mitään.Code: Select all
Type aseet Field patin_sprite Field lippaan_koko Field panoksia_lippaassa Field panoksen_nopeus Field damage EndType
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Äh ja lisää tuplapostailua
Mulla on ongelma, olen tallentanut kaikki lähdekoodin ja tarpeellisen median oikeille paikoilleen, mutta se herjaa ettei voi ladata objectii Media\mie.bmp tässä vielä rar kaikesta tarvittavasta jotta voitte kertoo mikä mättää , ja joo siellä on vain se tilemappi, pelihahmo ja zombie minun tekeleitä, muut coolbasickin omia medioita
Mulla on ongelma, olen tallentanut kaikki lähdekoodin ja tarpeellisen median oikeille paikoilleen, mutta se herjaa ettei voi ladata objectii Media\mie.bmp tässä vielä rar kaikesta tarvittavasta jotta voitte kertoo mikä mättää , ja joo siellä on vain se tilemappi, pelihahmo ja zombie minun tekeleitä, muut coolbasickin omia medioita
EDIT:
Ja joo ei tartte valittaa sisennyksestä
- Attachments
-
- ShootOrDie.rar
- kaikki koodit ja mediat :D
- (133.84 KiB) Downloaded 286 times
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Sinun kuva tiedostosi eivät vaikuta olevan aivan kunnossa. Oletko vaihtanut niiden tiedostopäätettä tai tehnyt jotain vastaavaa, mikä aiheuttaisi sen, että CB ei pysty avaamaan niitä? Minulla tuo lopetti valittamisen, kun avasin kuvan ja tallensin sen uudestaan siihen päälle.skorpioni-cb wrote:Äh ja lisää tuplapostailua
Mulla on ongelma, olen tallentanut kaikki lähdekoodin ja tarpeellisen median oikeille paikoilleen, mutta se herjaa ettei voi ladata objectii Media\mie.bmp tässä vielä rar kaikesta tarvittavasta jotta voitte kertoo mikä mättää , ja joo siellä on vain se tilemappi, pelihahmo ja zombie minun tekeleitä, muut coolbasickin omia medioitaEDIT:Ja joo ei tartte valittaa sisennyksestä