Tyhmät kysymykset (I/2012)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Awaclus »

Character wrote:En tiedä/muista
Enpä tiedä enkä muista minäkään, eikä varmaan kukaan muukaan tällä foorumilla, joten kovin yksityiskohtaisesti ei pysty auttamaan. Kokeile vaikka reinstalloida CoolBasic.
Character
Active Member
Posts: 113
Joined: Thu Nov 27, 2008 2:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Character »

Ei toiminu.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Viltzu »

Painappa vaikka F8 ja valitse 07: Kuvien piirtäminen ja suorita se painamalla F5. Jos toimii niin virhe on sinun koodissasi. Ehkä lataat kuvan paikasta jossa sitä ei ole.
EDIT:

Eikun kyse olikin mavista :o Mavia tuskin tulee jos yritää ladata olematonta kuvaa, mutta kun kerran kaikissa projekteissa niin koita mavaako tuo 07. Jos ei niin oletettavasti koodeissasi on jotain mavaavaa. :D

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus, mikäli se on kytkettynä päälle. Itse olen huomannut että kaikki CB-ohjelmat MAVaavat kuvien piirron yhteydessä kun kerran laitoin tuon "suojauksen" päälle. Kyseinen sanahirviöhän on suomeksi siis "Tietojen suorittamisen estäminen".

Windows 7:lla seuraamalla tätä polkua voit katsoa/muuttaa asetuksia: Käynnistä -> Tietokone (hiiren kakkosklikkaus) -> Ominaisuudet -> Järjestelmän lisäasetukset (löytyy vasemmasta palkista) -> Suorituskyky - Asetukset... -> Tietojen suorittamisen estäminen -välilehti

Voi myös olla ettei virustentorjuntaohjelmistosi tykkää CB:n luomista exe-tiedostoista ja rajoittaa niiden toimintaa liikaa. Kannattaa tarkistaa suojausohjelmistosi asetukset.
EDIT:

Ole hyvä vain. Muistan kun itse painiskelin tuon asian kanssa eikä muista oikein ollut apua — tästä johtuva ongelma kun ei taida olla kauhean yleinen. Mukavaa kun voin auttaa :)

Last edited by valscion on Wed Jan 18, 2012 10:27 am, edited 1 time in total.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Character
Active Member
Posts: 113
Joined: Thu Nov 27, 2008 2:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Character »

VesQ wrote:MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus
Joo, tästähän se johtuikin. Kiitoksia
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Misthema »

CoolMan wrote:Kuinka saisin tehtyä silleen että kun auto osuu esim. laatikkoo niin kuuluu ääni, laatikko häviää ja siirtyy eri paikkaan kentässä?
Kiitos!

Code: Select all

JOS osutaan_laatikkoon SITTEN
    SoitaÄäni osuma
    SiirräLaatikkoEriPaikkaan
LOPETAJOS
Lape
Newcomer
Posts: 3
Joined: Sun May 29, 2011 12:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Lape »

Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:

Code: Select all

If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...
User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by elmo123 »

Lape wrote:Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:

Code: Select all

If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...
Tässä nyt tarkistetaan, onko hiiri täsmälleen objektin koordinaateissa. Eli jos pikselinkin osut hutiin objektin keskipisteestä, ei mitään tapahdu.
Siispä käytä mieluummin komentoa CameraPick tai etäisyyden mittaamista hiireen.
EDIT:

W0t, vastasin alle 4 min. kysymyksestä :shock:

Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

kitupiikki_3.zip
(1.19 MiB) Downloaded 528 times
Kuinka onnistuisi se että kun menee leipomoon siivoomaan ja siellä on lätäkkö ja kun lätäkköä jynssää tarpeeksi se pikkuhiljaa "haviää"



kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Latexi95 »

Laurenzo wrote:
kitupiikki_3.zip
Kuinka onnistuisi se että kun menee leipomoon siivoomaan ja siellä on lätäkkö ja kun lätäkköä jynssää tarpeeksi se pikkuhiljaa "haviää"



kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani
En tutkinut mitä tuo paketti piti sisällään, mutta häviämisen saat aikaiseksi DrawGhostImagen avulla. Päällekkäin olon nyt saa tarkistettua vaikka Distancen avulla.
User avatar
Ize
Newcomer
Posts: 35
Joined: Mon Jan 16, 2012 7:46 pm
Location: Finland

Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ize »

Hei.

Minulla olisi tässä pieni ongelma.

pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

Ize wrote:Hei.

Minulla olisi tässä pieni ongelma.

pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
Tämä ympyrä-jana leikkaustarkistusfunktio sopii varmaan kyseiseen tehtävään. Joudut varmaankin muokkailemaan tuota toimimaan maailmankoordinaateissa (jos niitä käytät) tai sitten muutat maailmankoordinaatit ennen leikkaustarkistusta näyttökoordinaateiksi vaikkapa näiden funktioiden avulla.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Ize
Newcomer
Posts: 35
Joined: Mon Jan 16, 2012 7:46 pm
Location: Finland

Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ize »

VesQ wrote: Tämä ympyrä-jana leikkaustarkistusfunktio sopii varmaan kyseiseen tehtävään. Joudut varmaankin muokkailemaan tuota toimimaan maailmankoordinaateissa (jos niitä käytät) tai sitten muutat maailmankoordinaatit ennen leikkaustarkistusta näyttökoordinaateiksi vaikkapa näiden funktioiden avulla.
Tattista. Tuo on varmasti avuksi :)
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Konstaduck »

Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?

itselläni ainakin toimii seuraava:

Code: Select all


e = makeimage(20,20)

drawtoimage e

color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite

drawtoscreen

saveimage e,"kuva.png"

deletefile "kuva.png"

Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen :D
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Latexi95 »

Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?

itselläni ainakin toimii seuraava:

Code: Select all


e = makeimage(20,20)

drawtoimage e

color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite

drawtoscreen

saveimage e,"kuva.png"

deletefile "kuva.png"

Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen :D
Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.
spurdo
Newcomer
Posts: 6
Joined: Wed Feb 08, 2012 6:14 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by spurdo »

Ei reload jostain syystä toimi =(

Code: Select all

Type AMMUS 
    Field obj 
End Type 

FrameLimit 60

ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF

AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"

Repeat

    
    If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko,-2    

    
Tee_Ase("Pistooli",6,pati,ukko,5)

    
    DrawGame

    

    
    Text 40,40,FPS()
    
    DrawScreen

Until EscapeKey()

Function Tee_Ase(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)

If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
reload=reload_time
EndIf 
Text 40,60,reload
If reload>0 Then reload=reload-1

For luoti.AMMUS = Each AMMUS

MoveObject luoti\obj,luodin_nopeus

Next luoti



End Function 
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Latexi95 »

spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.
Eli koodin alkuun:

Code: Select all

Global reload
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by MaGetzUb »

Latexi95 wrote:
spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.
Eli koodin alkuun:

Code: Select all

Global reload
Jep juuri näin, Reload muuttujan kun määrittelet Globaaliksi heti ohjelman alussa niin pitäisi ruveta toimimaan. Ja tuosta sinun Tee_Ase funktiostasi sen verran, että panoksien liikuttelua ei kannata käydä saman funktion sisällä lävitse. Itse tekisin asian näin:

Code: Select all

Type AMMUS 
    Field obj 
    Field Nopeus
End Type 

Global reload

FrameLimit 60

ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF

AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"

Repeat

    
    If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko,-2    

    
    Ammu("Rynnäkkökivääri", 6, pati, ukko, 10) 
    If reload > 0 Then reload = reload - 1
    
    DrawGame

    PäivitäPanokset()

    
    Text 40,40,FPS()
    Text 40,55,reload
    DrawScreen

Until EscapeKey()

Function Ammu(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)

    If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
        Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
        luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
        luoti\Nopeus = luodin_nopeus
        CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
        CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
        reload=reload_time
    EndIf 
   
End Function 


Function PäivitäPanokset()
    For luoti.AMMUS = Each AMMUS
    
        MoveObject luoti\obj,luoti\Nopeus
    
    Next luoti
EndFunction 
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Konstaduck »

Latexi95 wrote:
Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?

itselläni ainakin toimii seuraava:

Code: Select all


e = makeimage(20,20)

drawtoimage e

color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite

drawtoscreen

saveimage e,"kuva.png"

deletefile "kuva.png"

Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen :D
Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.
minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia... :o
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Latexi95 »

Konstaduck wrote: minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia... :o
Veikkaisin, että CB ja moni muukin sovellus huomaa tiedostosta, että se ei ole bmp vaan png, vaikka tiedostopääte väittääkin muuta. Tiedostokoosta huomaa. CB:llä tehty png on yhtä iso kuin bmp, koska CB ei osaa pakata kuvaa.
Locked