Toivottavasti ketään ei haittaa kun nostin tämän topikin ylös, antaisin pari vinkkiä aloittelevalle java-koodaajalle
vinkki 1. koodieditorina suosittelen NetBeansia, jonka saa ladattua täältä.
vinkki 2. Hommaa kirja ja lue se mieluiten loppuun Itse lainasin docendon java-kirjan (ISBN 978-951-0-36081-1) Oli tosi helppo
vinkki 3. Älä katso heti ensin javan mukana tulevaa "examples" kansiota. Helpoinkin esimerkki on aika vaikea aloittelijalle. Aloita perusteista, kuten konsoliohjelmista.
Ja lue se kirja!
Toivottavasti auttoi
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
naputtelija wrote:Toivottavasti ketään ei haittaa kun nostin tämän topikin ylös, antaisin pari vinkkiä aloittelevalle java-koodaajalle
vinkki 1. koodieditorina suosittelen NetBeansia, jonka saa ladattua täältä.
vinkki 2. Hommaa kirja ja lue se mieluiten loppuun Itse lainasin docendon java-kirjan (ISBN 978-951-0-36081-1) Oli tosi helppo
vinkki 3. Älä katso heti ensin javan mukana tulevaa "examples" kansiota. Helpoinkin esimerkki on aika vaikea aloittelijalle. Aloita perusteista, kuten konsoliohjelmista.
Ja lue se kirja!
Toivottavasti auttoi
Itsehän aloin vaan nettitutoriaalien kautta tekemeen yksinkertaista applet-peliä. Aikaa siihen meni varmaan 5 tuntia kun piti kaikki opetella. Peli
Itse ainakin koen ehdottomaksi Java-editoriksi Eclipsen. NetBeansia olen kokeillut mutta se on aika bloatti ja jotenkin hankala.
Hyväksi Java-kirjaksi on tullut koettua Mika Vesterholmin ja Jorma Kyppön tekemä Java-ohjelmointi -kirja. (ISBN 978-952-14-1356-8) Sitä käytetään mm. Aalto Yliopiston TKK:lla Java-ohjelmoinnin oppikirjana.
Voit käyttää vaikka javax.swing.Timer-luokkaa joko periyttämällä siitä oman version tai suoraan luomalla uuden instanssin. Toinen vaihtoehto on käyttää suoraan säikeitä (Thread), mutta
luultavasti tuo ensin mainittu on helpompi käyttää...
Tätä topicia voisi herätellä. Taipuuko Swing siihen että listaan heittäisi checkboxeja kuten tässä C#llä kirjoitetussa esimerkkikuvassa?
EDIT:
Kiitos, TheFish. Täytyy kokeilla Japuraa.
EDIT:
Ensimmäisen osan deadline meni jo, joten opintopisteitä tai yliopistopaikaa tuosta ei taida enää olla saatavilla, mutta opettelumielessä varmasti läpikäymisen arvoinen juttu.
Hitto soikoon, olisi pitänyt seurata ohjelmointiputkaa tarkemmin tammikuussa. Mitä vähän tutkailin tehtävien tasoa, suurin osa niistä oli aika helppoja.[/edit]
Last edited by Feuer on Wed Feb 08, 2012 7:33 pm, edited 2 times in total.
Jos jollain kiinnostaa opetella Java:n alkeita niin Hellsingin Yliopisto tarjoaa verkossa ilmaista kurssia. Ensimmäisen osan deadline meni jo, joten opintopisteitä tai yliopistopaikaa tuosta ei taida enää olla saatavilla, mutta opettelumielessä varmasti läpikäymisen arvoinen juttu.
Itsekin päädyin kokeilemaan kun mainostivat tuota Datatähden finaalissa. Javaa on ollut tarkoitus opetella jo jonkin aikaa kun se tuntuu niin keskeiseltä ohjelmointibisneksessä ja C++-koodauksen jälkeen tuntuu varsin helpolta.
KilledWhale wrote:Javaa on ollut tarkoitus opetella jo jonkin aikaa kun se tuntuu niin keskeiseltä ohjelmointibisneksessä ja C++-koodauksen jälkeen tuntuu varsin helpolta.
No mitä nyt akana tulee mieleen se ettei oo kivoja fasiliteettejä niinku osoittimia tai ees erillisiä viittauksia.
Se "kaikki oliot onkin viittauksia olioihin" on ihan kiva juttu siihen asti kun haluaisit oikeesti antaa jollekin metodille reffejä kun niihin ei perkele voi sijoittaa
esa94 wrote:No mitä nyt akana tulee mieleen se ettei oo kivoja fasiliteettejä niinku osoittimia tai ees erillisiä viittauksia.
Njoo, oliomalli on kieltämättä melko outo verrattuna muuhun maailmaan (C++, C#). Etenkin kun ottaa huomioon geneerisyyden ja sen vaatimat typerät kääreluokat perustietotyypeille.