Offtopic (I/2012)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Post Reply
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Wingman »

Järjestäkää pois vaan, ainakin minun puolesta. Ei olla mitään aihetta tai muutakaan keksitty (oikeastaan ei olla edes mietitty). Hyvä idea tuo kuukauden etuaika.
- - - -
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Feuer »

32-bittisellä Vistalla käynnistän Apachen XAMPPin control panelista, ja viisi sekuntia myöhemmin juuri käynnistetty apache kaatuu ilman virheilmoituksia. Mikä ratkaisuksi?

Ratkaisuksi portin 80 nappaaminen skypeltä pois :roll:
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by valscion »

Feuer wrote:-- XAMPP --
Itse tykkään käyttää wintoosaalla mielummin WampServeriä. Onkos muilla mielipiteitä siitä että kumpi on parempi, XAMPP vai WampServer? Jälkimmäinen on omasta mielestäni ainakin kätevämpi ja sopivasti yksinkertaisempi. XAMPP vaatii omasta mielestäni turhaa säätöä ennen kuin oikeasti pääset jotain tekemään. WampServerissä myös konfiguraatio ja Apachen moduuleiden lisääminen/poistaminen tapahtuu kivuttomasti. Varsinkin jos kaipaa vain Apachea, PHP:ta ja MySQL-tietokantaa niin WampServer on hyvä ratkaisu — XAMPP on vähän bloatti.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by CCE »

VesQ wrote:-- Onkos muilla mielipiteitä siitä että kumpi on parempi, XAMPP vai WampServer?--
Itse olen Windowsin puolella käyttänyt XAMPP:ia ihan onnistuneesti, mutta suurinta turhautumista aiheutti .htaccess tiedostojen puute (Windows ei hyväksy pisteellä alkavia tiedostonimiä enkä löytänyt Apachen asetustiedostoista oikeaa vipua). Paras on kuitenkin oma Linux-serveri, sillä sinne voi asennella mitä vaan eikä tarvitse tehdä mitään kompromisseja ohjelmistojen suhteen 8)
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by esa94 »

CCE wrote:Windows ei hyväksy pisteellä alkavia tiedostonimiä
Tallenna nimellä → .htaccess → success
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by tuhoojabotti »

Itse tekisin vaan Node.js:llä! Se on varsin muikea, kun olen sitä nyt muutamiin projekteihin käyttänyt. :)
Edit: Olen samoilla linjoilla cce:n kanssa, linux-palvelin on paras. Itse devailen kaikkea Kapsin palvelimilla. Samaan syssyyn pystyy hoitamaan pikaviestitarpeet ja varmuuskopiot.
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (I/2012)

Post by naputtelija »

Tuhiksella mahtava kotisivu. Itsekkö teit?
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by tuhoojabotti »

naputtelija wrote:Tuhiksella mahtava kotisivu. Itsekkö teit?
Kyllä, dev-puolen sivut ovat tällä hetkellä Node:lla ja MySQL-kannassa ja normit toimaavat suoraan AJAXilla tiedostoista (eli eivät toimaa ilman JavaScriptiä kuten devit). Pitäisi jaksaa jossain vaiheessa väsätä nuo uusiksi ja laittaa kunnon projektisivu ja galleria-systeemit, mutta jostain syystä inspiraatiota tulee hyvin harvoin, kun on muistakin kivoja projekteja työn alla. ;-)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Awaclus »

axu wrote:Aionkin lisätä sääntöihin muutoksen, että kilpailun voittajalla on vain kuukauden ajan etu pitää seuraava kisa, sen jälkeen kuka tahansa innokas voi kääriä hihansa ja rukata seuraavan kisan - näitä pitkiä taukoja on aivan liian paljon.
Tämä on hyvä idea. Viikkokisaan voisi lisätä samanlaisen sääntömuutoksen. Vuoden projekti -kilpailussa vastaavanlaisen säännön variaatio onkin jo käytössä, ja muita kilpailuja joissa palkintona on seuraavan kisan järjestämisoikeus ei taida ollakaan (ei ainakaan ole ollut viime aikoina edes yhtä aktiivisia kuin viikko- ja pikapelikisa).
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by axu »

Yritinpä tässä taas kokeilla C#/XNA -yhdistelmällä väkertää jotain kolmiulotteista.
Aloitin projektin. Sitten muistin, miksi en tykkää tehdä pieniä projekteja Visual Studiolla. Projektille pitäisi antaa nimi jo ennen kun käärit hihat ja alat hommiin. Mistäs minä tiedän mikä sopii tälle projektille nimeksi? Jos tästä kuitenkin jotain syntyy, niin pitäisi nimen olla kuvaava. Jälkikäteen tuon nimen vaihtaminen ei ole mikään "tallenna nimellä" -homma. Vartin päästä olin saanut aikaiseksi nimen joka ei ole muualla käytössä, ja jotenkin kuvasi minun projektiani.
Sitten avaan tutoriaalin ja alan kirjoittelemaan tarpeellisia määrityksiä ja muita käsittämättömyyksiä. Miten yhden kolmion piirtäminen voi vaatia niin paljon koodia? :O (se oli retorinen kysymys, ei tarvitse vastata)
Sitten en enää jaksanut. Suljin editorin ja kävin poistamassa projektin (jota en edes tallentanut, btw). Pääsin ehkä vähän pitemmälle kuin viime kerran kokeilussa.
En käsitä, miksi kaiken pitää olla niin monimutkaista. Ei se nyt niinkään hankalaa ole, mutta monimutkaista ja rasittavaa. Siitä tuli mieleen, minkälainen mahtaa olla tulevassa CBv3:ssa 3D-ohjelmointi? Tietenkinhän on liian aikaista kysyä, mutta mietin, että voiko siitä tehdä aloittelijaystävällistä. Tuleeko se olemaan pääpiirteissään samanlaista kuin 2D-ohjelmointi? Helpoimmillaan se voisi olla seuraavanlaista (tosin v3 on olioilla):

Code: Select all

Position3DCamera -3, -10, 0
Rotate3DCamera 30, 90, 0 //30 astetta globaalilla Y-akselilla, 90 astetta ylös/alas -suunnassa, kierto 0 astetta
Triangle3D -5, 0, 0, 0, 10, 10, 5, 0, 0
Drawscreen
Luonnollisesti pitää olla myös mahdollisuus lähettää verteksit ja indeksit näytönohjaimelle, mutta periaate kuitenkin sama.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic (I/2012)

Post by koodaaja »

Eiköhän BASIC-kielessä näytönohjaimen säätelyt ynnä muut sisällytetä ihan runtimeen ja laitteistokiihdytyksen päälle kytkeminen on joko yksi komento tai parametri screenille. Ja et ikinä tule oikeasti haluamaan 3D-pyöritystä kulmilla koska ne eivät yksinkertaisesti toimi, keskimääräiseen sovellukseen paras idea on funktio, jolle annetaan parametreiksi mistä katsotaan, mihin katsotaan ja mikä suunta on ylös. "Lookat" on tällaisen funkkarin tyypillisin nimi.

Nimiongelma on ikuinen, mutta projekteihinhan voi käyttää vaikka hedelmien nimiä ja muutella .exen ja muiden nimet vasta julkaisussa - ei niillä ole muuta väliä kuin että itse tunnistaa mistä oli kyse. Ei tosin liene ongelma tehdä CB:hen jonkunlaista "aloita tyhjältä pöydältä oletusasetuksilla hetinyt" -modea joka vastaisi nykyistä toimintamallia.

Ja kyllähän se yhden kolmion piirtäminen vaatii jokusen pätkän koodia, mutta samalla pätkällä voikin sitten paria parametria (ja verteksitaulun generointia) muuttamalla piirtää niin paljon kolmioita kuin haluaa varsin simppelisti. Lisäksi saa heitellä käskynsä suoraan näytönohjaimelle joten saa tehtyä täsmälleen mitä haluaa, se toimii nopeasti ja on loppujen lopuksi riittävän selkeää.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by axu »

koodaaja wrote:Eiköhän BASIC-kielessä näytönohjaimen säätelyt ynnä muut sisällytetä ihan runtimeen ja laitteistokiihdytyksen päälle kytkeminen on joko yksi komento tai parametri screenille. Ja et ikinä tule oikeasti haluamaan 3D-pyöritystä kulmilla koska ne eivät yksinkertaisesti toimi, keskimääräiseen sovellukseen paras idea on funktio, jolle annetaan parametreiksi mistä katsotaan, mihin katsotaan ja mikä suunta on ylös. "Lookat" on tällaisen funkkarin tyypillisin nimi.

Nimiongelma on ikuinen, mutta projekteihinhan voi käyttää vaikka hedelmien nimiä ja muutella .exen ja muiden nimet vasta julkaisussa - ei niillä ole muuta väliä kuin että itse tunnistaa mistä oli kyse. Ei tosin liene ongelma tehdä CB:hen jonkunlaista "aloita tyhjältä pöydältä oletusasetuksilla hetinyt" -modea joka vastaisi nykyistä toimintamallia.

Ja kyllähän se yhden kolmion piirtäminen vaatii jokusen pätkän koodia, mutta samalla pätkällä voikin sitten paria parametria (ja verteksitaulun generointia) muuttamalla piirtää niin paljon kolmioita kuin haluaa varsin simppelisti. Lisäksi saa heitellä käskynsä suoraan näytönohjaimelle joten saa tehtyä täsmälleen mitä haluaa, se toimii nopeasti ja on loppujen lopuksi riittävän selkeää.
Kiva kuulla, että ainakin jonkinlaista helpotusta tulee todennäköisesti tähänkin ohjelmoinnin osa-alueeseen. Väärät nimet kyllä häiritsevät minua, vaikka eivät näkyisikään ulospäin. Pidän CB:tä erittäin hyvänä juuri tuon aloittamisen helppouden vuoksi, ja se on yleensä suuri tekijä, kun päätän mitä ohjelmointikieltä käytän seuraavaan projektiin. Alle minuutin saa jo näkymään jotain :D
Mikä kulmista tekee niin epätoimivia? Ainakin jos pelihahmo/kamera pidetään aina taivasta kohti, niin en näe tässä mitään ongelmaa. Esim. pari vuotta sitten tekemässäni pienessä 3D-moottorissa tämä tapa tuntuu toimivan ihan hyvin:

Code: Select all

SCREEN 500, 500

//Include "cb3DListed.cb"
Global CamX#, CamY#, CamZ#, CamA#, CamP#, CamR#
Global ZPROJ#
ZPROJ = 270.0
Global ScreenWd2, ScreenHd2
ScreenWd2 = ScreenWidth() / 2 : ScreenHd2 = ScreenHeight() / 2

Type Line3D
    Field X1#
    Field Y1#
    Field Z1#
    Field X2#
    Field Y2#
    Field Z2#
    Field ColR
    Field ColG
    Field ColB
EndType

Type Dot3D
    Field X#
    Field Y#
    Field Z#
    Field Pixel
EndType

Function AddDot(X#, Y#, Z#)
    nD.Dot3D = New(Dot3D)
    nD\X = X : nD\Y = Y : nD\Z = Z
    nD\Pixel = getRGB(BLUE) + (getRGB(GREEN) Shl 8) + (getRGB(RED) Shl 16) - 16777216
    Return ConvertToInteger(nD)
EndFunction

Function AddLine(X1#, Y1#, Z1#, X2#, Y2#, Z2#)
    nL.Line3D = New(Line3D)
    nL\X1 = X1 : nL\Y1 = Y1 : nL\Z1 = Z1
    nL\X2 = X2 : nL\Y2 = Y2 : nL\Z2 = Z2
    nL\ColR = getRGB(RED) : nL\ColG = getRGB(GREEN) : nL\ColB = getRGB(BLUE)
    Return ConvertToInteger(nL)
EndFunction

Function Draw3D()
    Lock
        For iL.Line3D = Each Line3D
            a# = GetAngle(0, 0, iL\X1 - CamX, iL\Z1 - CamZ)
            d# = Distance(0, 0, iL\X1 - CamX, iL\Z1 - CamZ)
            X1# = Cos(a# - CamA) * d#
            Z1# =-Sin(a# - CamA) * d#
            
            a# = GetAngle(0, 0, iL\X2 - CamX, iL\Z2 - CamZ)
            d# = Distance(0, 0, iL\X2 - CamX, iL\Z2 - CamZ)
            X2# = Cos(a# - CamA) * d#
            Z2# =-Sin(a# - CamA) * d#
            
            a# = GetAngle(0, 0, Z1#, iL\Y1 - CamY)
            d# = Distance(0, 0, Z1#, iL\Y1 - CamY)
            Z1# = Cos(a# - CamP) * d#
            Y1# =-Sin(a# - CamP) * d#
            
            a# = GetAngle(0, 0, Z2#, iL\Y2 - CamY)
            d# = Distance(0, 0, Z2#, iL\Y2 - CamY)
            Z2# = Cos(a# - CamP) * d#
            Y2# =-Sin(a# - CamP) * d#
            
            a# =-GetAngle(0, 0, X1#, Y1#)
            d# = Distance(0, 0, X1#, Y1#)
            X1# = Cos(a# - CamR) * d#
            Y1# = Sin(a# - CamR) * d#
            
            a# =-GetAngle(0, 0, X2#, Y2#)
            d# = Distance(0, 0, X2#, Y2#)
            X2# = Cos(a# - CamR) * d#
            Y2# = Sin(a# - CamR) * d#
            If Z1# > 0 Or Z2# > 0 Then
                Z1# = Max(1, Z1#) / ZPROJ
                X1# = (X1# / Z1#) + ScreenWd2
                Y1# =-(Y1# / Z1#) + ScreenHd2
                Z2# = Max(1, Z2#) / ZPROJ
                X2# = (X2# / Z2#) + ScreenWd2
                Y2# =-(Y2# / Z2#) + ScreenHd2
                
                Color iL\ColR, iL\ColG, iL\ColB
                Line X1#, Y1#, X2#, Y2#
            EndIf
        Next iL
        
        For iD.Dot3D = Each Dot3D
            a# = GetAngle(0, 0, iD\X - CamX, iD\Z - CamZ)
            d# = Distance(0, 0, iD\X - CamX, iD\Z - CamZ)
            X1# = Cos(a# - CamA) * d#
            Z1# =-Sin(a# - CamA) * d#
            
            a# = GetAngle(0, 0, Z1#, iD\Y - CamY)
            d# = Distance(0, 0, Z1#, iD\Y - CamY)
            Z1# = Cos(a# - CamP) * d#
            Y1# =-Sin(a# - CamP) * d#
            
            a# =-GetAngle(0, 0, X1#, Y1#)
            d# = Distance(0, 0, X1#, Y1#)
            X1# = Cos(a# - CamR) * d#
            Y1# = Sin(a# - CamR) * d#
            
            If Z1# > 0 Then
                Z1# = Max(1, Z1#) / ZPROJ
                X1# = Int( (X1# / Z1#) + ScreenWd2)
                Y1# = Int(-(Y1# / Z1#) + ScreenHd2)
                If X1# > 0 And Y1# > 0 And X1# < ScreenWd2*2 - 1 And Y1# < ScreenHd2*2 Then PutPixel2 X1#, Y1#, iD\Pixel
            EndIf
        Next iD
    Unlock
    
EndFunction

Function MoveCamera3D(cX#, cY#, cZ#)
    CamX = CamX + Cos(CamA) * cX - Cos(CamP) * Sin(CamA) * cZ + Sin(CamP) * Sin(CamA) * cY
    CamY = CamY + Sin(CamP) * cZ + Cos(CamP) * cY
    CamZ = CamZ - Sin(CamA) * cX - Cos(CamP) * Cos(CamA) * cZ + Sin(CamP) * Cos(CamA) * cY
End Function
//-----

For i = 1 To 4000
    L = Rand(200, 250)
    Color L, L, L
    'AddLine(Rand(-300, 300), Rand(-300, 300), Rand(-300, 300), Rand(-300, 300), Rand(-300, 300), Rand(-300, 300))
    AddDot(Rand(-500, 500), Rand(-500, 500), Rand(-500, 500))
Next i

For i = 1 To 36
    Color 128, 128, 255
    AddLine(Cos(i*10) * 1500, -500, Sin(i*10) * 1500, Cos((i + 1)*10) * 1500, -500, Sin((i + 1)*10) * 1500)
    AddLine(Cos(i*10) * 1500, -500, Sin(i*10) * 1500, Cos(i*10) * 1000, -300, Sin(i*10) * 1000)
    AddLine(Cos(i*10) * 1000, -300, Sin(i*10) * 1000, Cos((i + 1)*10) * 1000, -300, Sin((i + 1)*10) * 1000)
Next i

Dim SpeedX#, SpeedY#, SpeedZ#
'DrawToWorld ON
Repeat
    SpeedX = (SpeedX + (KeyDown(cbKeyD)-KeyDown(cbKeyA)) * 2) * 0.8
    SpeedY = (SpeedY + (KeyDown(cbKeyQ)-KeyDown(cbKeyE)) * 2) * 0.8
    SpeedZ = (SpeedZ + (KeyDown(cbKeyS)-KeyDown(cbKeyW)) * 2) * 0.8
    MoveCamera3D(SpeedX, SpeedY, SpeedZ)
    CamA = CamA + (KeyDown(cbKeyPgDown)-KeyDown(cbKeyDel))*2
    CamP = CamP + (KeyDown(cbKeyEnd)-KeyDown(cbKeyHome))*2
    CamR = CamR + (KeyDown(cbKeyInsert)-KeyDown(cbKeyPgUp))*3
    
    MMX = MouseMoveX()
    MMY = MouseMoveY()
    MMZ = MouseMoveZ()
    MoveCamera3D(-MMX*MouseDown(1), MMY*MouseDown(1), MMY*MouseDown(3)*5)
    ZPROJ = ZPROJ + MMZ*3
    CamA = CamA + (MMX)*MouseDown(2)
    CamP = CamP + (MMY)*MouseDown(2)
    If MouseDown(1) Or MouseDown(2) Or MouseDown(3) Then PositionMouse 250, 250
    
    CamP = Min(70, Max(-70, CamP))
    CamR = CurveValue(0, CamR, 20)
    
    For iD.Dot3D = Each Dot3D                       //Tehdään maisema looppaavaksi
        If iD\X < CamX - 500 Then iD\X = iD\X + 1000
        If iD\X > CamX + 500 Then iD\X = iD\X - 1000
        If iD\Y < CamY - 500 Then iD\Y = iD\Y + 1000
        If iD\Y > CamY + 500 Then iD\Y = iD\Y - 1000
        If iD\Z < CamZ - 500 Then iD\Z = iD\Z + 1000
        If iD\Z > CamZ + 500 Then iD\Z = iD\Z - 1000
    Next iD
    Draw3D()
    Text 0, 0, "ASDWQE liikuttaa kameraa"
    Text 0, 10, "Ins, del, home, rnd, pgup ja pgdown kääntää kameraa"
    Text 0, 20, "Kokeile myös raahata hiirellä"
    SetWindow "FPS: " + FPS()
    DrawScreen
Forever
Minusta ainakin tuntuu tuollainen katso tuonne päin -funktio epäintuitiiviselta. Kyllähän senkin saa parilla sinillä ja kosinilla toimimaan samalla tavalla, mutta useimmiten tuntuu järkevämmältä kertoa suoraan kulma, mihin halutaan katsoa. Voihan tuonkin kääntää arkussinillä ja arkuskosinilla toimimaan sanomallasi tavalla :)
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic (I/2012)

Post by koodaaja »

Ne lakkaavat toimimasta kun käännetään kaikkien kolmen akselin ympäri. Esimerkissäsi painamalla Page Up:n ja Homen sekä Endin pohjaan huomannet itsekin, että alunperin pystysuunnassa kääntäneet näppäimet kääntävät kameraa nyt vaakasuunnassa. Tämä ei ole olennaista esimerkiksi FPS- tai RTS-peleissä, joissa kameraa ei tarvitse pyöritellä kaikkiin suuntiin, siinä olet oikeassa. Kuitenkin jos kamera on hieman vapaampi, kuten kolmannen persoonan seikkailuissa tai lentely/ajelupeleissä, on ehdottoman näppärää kun ei tarvitse pohtia päässänsä kulmia vaan voi pitää huolta vain sijainneista. Välianimaatioista nyt puhumattakaan.

Ja CoolBasicin kehitykseen liittyvät kommenttini ovat toki täysin epävirallisia, enhän ole missään tekemisissä sen kanssa :D
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Offtopic (I/2012)

Post by MaGetzUb »

tuhoojabotti wrote:
naputtelija wrote:Tuhiksella mahtava kotisivu. Itsekkö teit?
Kyllä, dev-puolen sivut ovat tällä hetkellä Node:lla ja MySQL-kannassa ja normit toimaavat suoraan AJAXilla tiedostoista (eli eivät toimaa ilman JavaScriptiä kuten devit). Pitäisi jaksaa jossain vaiheessa väsätä nuo uusiksi ja laittaa kunnon projektisivu ja galleria-systeemit, mutta jostain syystä inspiraatiota tulee hyvin harvoin, kun on muistakin kivoja projekteja työn alla. ;-)
Joo ovat hienot sivut, mutta kun painaa siirry taaksepäin -nappia, niin sivustolta ei pääse enää pois. :D Pitää sulkea välilehti ja avata foorumit uudestaan. o_O
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
seancarrion
Active Member
Posts: 128
Joined: Sun Jan 01, 2012 11:37 am
Location: ---

---

Post by seancarrion »

---
Last edited by seancarrion on Sun Jun 26, 2016 3:55 am, edited 1 time in total.
---
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Legendary Ghostwarrior?

Post by MrMonday »

seancarrion wrote:Kuka on tämä "legendaarinen" Aavesoturi? On tullu seurattua cb foorumia ei reiksetöityneena vuodesta 2009, ja olen monesti huomannnut jotain tällaista;
Aavesoturi wrote:Aika hauska. Tosin jos lisäät plää plää plää funktion, niin plää plää plää.
Ihminen wrote:Legendaarin Aavesoturi is back!
Kuka tuo mystinen henkilö mahtaa olla?
Hän on muuan (minun silmissäni ainakin) super taitava koodari, ainakin hänen coolbasic tuotoksistaan päätellen. Tulikin mieleeni juuri tuosta, kun sitä joku aikaisemminkin taisi kysellä, että onko Grandi jättänyt foorumit kokonaan? Ja sitten vielä omastakin puolesta seancarrionille, että kannattaa miettiä kuinka paljon postailee, tai oikeamminkin miettii viestien sisältöä, sillä eihän määrällä niinkään väliä, jos sisällön laatu pysyy riittävän korkealla. Niin ja kysynpähän vielä tässä samassa, että tuleeko blogiposteja vielä myöhemmin, kun cbc edistyy? Nykyisellä etusivulla on toki kerrottu nykyisestä tilanteesta kattavasti, mutta olisi mukavaa saada tarkempaa tietoa etenemisestä.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by axu »

koodaaja wrote:Ne lakkaavat toimimasta kun käännetään kaikkien kolmen akselin ympäri. Esimerkissäsi painamalla Page Up:n ja Homen sekä Endin pohjaan huomannet itsekin, että alunperin pystysuunnassa kääntäneet näppäimet kääntävät kameraa nyt vaakasuunnassa.
Ahaa, siitä siis on kysymys. Itse olen hahmottanut nuo kääntösuunnat päässäni tällälailla, joten tämä vain tuntuu luonnolliselta. Johtunee Trackmanian kanssa pelleilystä, sillä siinä ainakin kameran kulma ilmoitetaan juuri näin. Miten yleensä kerrotaan, mikä suunta on "ylöspäin"? Jonkinlaisella vektorilla, vai?
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Latexi95 »

axu wrote: Ahaa, siitä siis on kysymys. Itse olen hahmottanut nuo kääntösuunnat päässäni tällälailla, joten tämä vain tuntuu luonnolliselta. Johtunee Trackmanian kanssa pelleilystä, sillä siinä ainakin kameran kulma ilmoitetaan juuri näin. Miten yleensä kerrotaan, mikä suunta on "ylöspäin"? Jonkinlaisella vektorilla, vai?
Ylöspäin vektori on yleensä (0,1,0). Aivan täsmälleen ylöspäin tai alaspäin ei voi katsoa tuollaisella ylöspäin vektorilla, mutta muuten ajaa asiansa lähes joka tilanteessa ilman minkäänlaisia pyörittelyitäkin.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Offtopic (I/2012)

Post by axu »

Latailin tässä Freebasicin ja kokeilin, pystyykö se kääntämään kuinka helposti vanhoja qbasic-koodeja. Ilokseni kaikki kääntyi ihan tuosta vaan, ja mukavia nostalgiafiiliksiä siitä sai. Oikeastaan vain yhdessä projektissa ei pelittänyt niin kuin piti (sinänsä harmi, koska se oli lempparini). Kyllä on paljon edetty siitä, kun aloitin ohjelmoinnin.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Offtopic (I/2012)

Post by Sami The Great »

Pitkästä aikaa taas pääsee vähän jatkamaan koodailua, kun pääsi armeija loppumaan vähän alle 2 viikkoa sitten. :D Foorumeita olen lueskellut vuoden aikana kyllä, mutta ei tänne ole paljoa tullut postailtua mitään. Näyttäisi siltä, että CB:tä ei enää paljoa käytetä, vaan kaikki on siirtynyt ainakin osittain johonkin muuhun kieleen. Toivottavasti uusi CB (ehkä) aikanaan korjaa asian. Itsekki olen siirtynyt melkein kokonaan Javaan ja C++:n. CoolBasicilla tulee tehtyä enää vain jotain pieniä juttuja ja ehkä, kun aikaa taas on, koodailen The Monarchin edes jotenkin valmiiksi.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Post Reply