Enpä tiedä enkä muista minäkään, eikä varmaan kukaan muukaan tällä foorumilla, joten kovin yksityiskohtaisesti ei pysty auttamaan. Kokeile vaikka reinstalloida CoolBasic.Character wrote:En tiedä/muista
Tyhmät kysymykset (I/2012)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ei toiminu.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Painappa vaikka F8 ja valitse 07: Kuvien piirtäminen ja suorita se painamalla F5. Jos toimii niin virhe on sinun koodissasi. Ehkä lataat kuvan paikasta jossa sitä ei ole.
EDIT:
Eikun kyse olikin mavista Mavia tuskin tulee jos yritää ladata olematonta kuvaa, mutta kun kerran kaikissa projekteissa niin koita mavaako tuo 07. Jos ei niin oletettavasti koodeissasi on jotain mavaavaa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus, mikäli se on kytkettynä päälle. Itse olen huomannut että kaikki CB-ohjelmat MAVaavat kuvien piirron yhteydessä kun kerran laitoin tuon "suojauksen" päälle. Kyseinen sanahirviöhän on suomeksi siis "Tietojen suorittamisen estäminen".
Windows 7:lla seuraamalla tätä polkua voit katsoa/muuttaa asetuksia: Käynnistä -> Tietokone (hiiren kakkosklikkaus) -> Ominaisuudet -> Järjestelmän lisäasetukset (löytyy vasemmasta palkista) -> Suorituskyky - Asetukset... -> Tietojen suorittamisen estäminen -välilehti
Voi myös olla ettei virustentorjuntaohjelmistosi tykkää CB:n luomista exe-tiedostoista ja rajoittaa niiden toimintaa liikaa. Kannattaa tarkistaa suojausohjelmistosi asetukset.
Windows 7:lla seuraamalla tätä polkua voit katsoa/muuttaa asetuksia: Käynnistä -> Tietokone (hiiren kakkosklikkaus) -> Ominaisuudet -> Järjestelmän lisäasetukset (löytyy vasemmasta palkista) -> Suorituskyky - Asetukset... -> Tietojen suorittamisen estäminen -välilehti
Voi myös olla ettei virustentorjuntaohjelmistosi tykkää CB:n luomista exe-tiedostoista ja rajoittaa niiden toimintaa liikaa. Kannattaa tarkistaa suojausohjelmistosi asetukset.
EDIT:
Ole hyvä vain. Muistan kun itse painiskelin tuon asian kanssa eikä muista oikein ollut apua — tästä johtuva ongelma kun ei taida olla kauhean yleinen. Mukavaa kun voin auttaa
Last edited by valscion on Wed Jan 18, 2012 10:27 am, edited 1 time in total.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Joo, tästähän se johtuikin. KiitoksiaVesQ wrote:MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus
- Misthema
- Advanced Member
- Posts: 312
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
- Location: Turku, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
CoolMan wrote:Kuinka saisin tehtyä silleen että kun auto osuu esim. laatikkoo niin kuuluu ääni, laatikko häviää ja siirtyy eri paikkaan kentässä?
Kiitos!
Code: Select all
JOS osutaan_laatikkoon SITTEN
SoitaÄäni osuma
SiirräLaatikkoEriPaikkaan
LOPETAJOS
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:
Code: Select all
If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tässä nyt tarkistetaan, onko hiiri täsmälleen objektin koordinaateissa. Eli jos pikselinkin osut hutiin objektin keskipisteestä, ei mitään tapahdu.Lape wrote:Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:Code: Select all
If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...
Siispä käytä mieluummin komentoa CameraPick tai etäisyyden mittaamista hiireen.
EDIT:
W0t, vastasin alle 4 min. kysymyksestä
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.
Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.
Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani
Aloittelija koodari joka
KOTISIVU
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
En tutkinut mitä tuo paketti piti sisällään, mutta häviämisen saat aikaiseksi DrawGhostImagen avulla. Päällekkäin olon nyt saa tarkistettua vaikka Distancen avulla.Laurenzo wrote:Kuinka onnistuisi se että kun menee leipomoon siivoomaan ja siellä on lätäkkö ja kun lätäkköä jynssää tarpeeksi se pikkuhiljaa "haviää"
kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani
Tyhmät kysymykset (I/2011)
Hei.
Minulla olisi tässä pieni ongelma.
pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
Minulla olisi tässä pieni ongelma.
pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tämä ympyrä-jana leikkaustarkistusfunktio sopii varmaan kyseiseen tehtävään. Joudut varmaankin muokkailemaan tuota toimimaan maailmankoordinaateissa (jos niitä käytät) tai sitten muutat maailmankoordinaatit ennen leikkaustarkistusta näyttökoordinaateiksi vaikkapa näiden funktioiden avulla.Ize wrote:Hei.
Minulla olisi tässä pieni ongelma.
pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tattista. Tuo on varmasti avuksiVesQ wrote: Tämä ympyrä-jana leikkaustarkistusfunktio sopii varmaan kyseiseen tehtävään. Joudut varmaankin muokkailemaan tuota toimimaan maailmankoordinaateissa (jos niitä käytät) tai sitten muutat maailmankoordinaatit ennen leikkaustarkistusta näyttökoordinaateiksi vaikkapa näiden funktioiden avulla.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
- Konstaduck
- Advanced Member
- Posts: 267
- Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
- Location: Nurmijärvi, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?
itselläni ainakin toimii seuraava:
Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen
itselläni ainakin toimii seuraava:
Code: Select all
e = makeimage(20,20)
drawtoimage e
color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite
drawtoscreen
saveimage e,"kuva.png"
deletefile "kuva.png"
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?
itselläni ainakin toimii seuraava:
Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisenCode: Select all
e = makeimage(20,20) drawtoimage e color cbred box 0,0,20,20 color cbWhite drawtoscreen saveimage e,"kuva.png" deletefile "kuva.png"
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ei reload jostain syystä toimi =(
Code: Select all
Type AMMUS
Field obj
End Type
FrameLimit 60
ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,2
If DownKey() Then MoveObject ukko,-2
Tee_Ase("Pistooli",6,pati,ukko,5)
DrawGame
Text 40,40,FPS()
DrawScreen
Until EscapeKey()
Function Tee_Ase(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)
If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
reload=reload_time
EndIf
Text 40,60,reload
If reload>0 Then reload=reload-1
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,luodin_nopeus
Next luoti
End Function
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Eli koodin alkuun:
Code: Select all
Global reload
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Jep juuri näin, Reload muuttujan kun määrittelet Globaaliksi heti ohjelman alussa niin pitäisi ruveta toimimaan. Ja tuosta sinun Tee_Ase funktiostasi sen verran, että panoksien liikuttelua ei kannata käydä saman funktion sisällä lävitse. Itse tekisin asian näin:Latexi95 wrote:Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Eli koodin alkuun:Code: Select all
Global reload
Code: Select all
Type AMMUS
Field obj
Field Nopeus
End Type
Global reload
FrameLimit 60
ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,2
If DownKey() Then MoveObject ukko,-2
Ammu("Rynnäkkökivääri", 6, pati, ukko, 10)
If reload > 0 Then reload = reload - 1
DrawGame
PäivitäPanokset()
Text 40,40,FPS()
Text 40,55,reload
DrawScreen
Until EscapeKey()
Function Ammu(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)
If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
luoti\Nopeus = luodin_nopeus
CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
reload=reload_time
EndIf
End Function
Function PäivitäPanokset()
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,luoti\Nopeus
Next luoti
EndFunction
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
- Konstaduck
- Advanced Member
- Posts: 267
- Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
- Location: Nurmijärvi, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia...Latexi95 wrote:Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?
itselläni ainakin toimii seuraava:
Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisenCode: Select all
e = makeimage(20,20) drawtoimage e color cbred box 0,0,20,20 color cbWhite drawtoscreen saveimage e,"kuva.png" deletefile "kuva.png"
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Veikkaisin, että CB ja moni muukin sovellus huomaa tiedostosta, että se ei ole bmp vaan png, vaikka tiedostopääte väittääkin muuta. Tiedostokoosta huomaa. CB:llä tehty png on yhtä iso kuin bmp, koska CB ei osaa pakata kuvaa.Konstaduck wrote: minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia...