1) Mukana kilpailussa on automaattisesti kaikki projektit, kunhan projekti noudattaa seuraavia kriteerejä:
--a) Projektin kehityksen ei ole tarvinnut alkaa tänä vuonna, mutta tämän vuoden puolella siihen on pitänyt tulla merkittävää kehitystä. On järjestäjän päätettävissä, mikä kehitys on merkittävää, mutta rajan tulisi olla melko matalalla. Tämä sääntö siksi, että jos projekti on massiivinen, sitä ei ehdi saamaan yhden vuoden aikana valmiiksi, ja näinollen jos ainoastaan kyseisen vuoden puolella aloitetut projektit sallittaisiin, rangaistaisiin projektin kehittäjää oikeasti hienon projektin tekemisestä ja palkittaisiin projektin kehittäjää hutaisemalla tehdyn projektin tekemisestä.
--b) Projektista pitää olla toimiva testiversio/valmis peli tai ohjelma. Hyvin suunniteltu on toki puoliksi tehty, mutta pelkkien suunnitelmien olemassaoloa on hyvin vaikea todistaa.
--c) Projekti pitää olla tehty CoolBasicilla. Onhan kyseessä kuitenkin CB-projektikilpailu.
--d) Projektilla pitää olla oma topic Projektit- tai Projects-alueella. Tätä vaaditaan kahdesta syystä - ensinnäkin "projekti" on hankala määritellä, joten ilman tätä sääntöä kisaan joutuisi hyväksymään myös mukaan kaikki pikapelikisojen pelit, Efektit-ketjussa esille tulleet tuotokset ja vastaukset Ongelmat-alueella esitettyihin kysymyksiin, ja toisaalta myös siksi, että muuten kisasta voisi vahingossa jäädä helposti pois projekteja, joilla sääntöjen puitteissa olisi mahdollisuus osallistua (esimerkiksi jonkun CB-foorumilla käymättömän ihmisen CoolBasicilla tehty projekti, josta järjestäjä ei ole kuullutkaan ja jonka kehittäjä ei ole koskaan kuullutkaan tästä kilpailusta); reilumpaa on suoraan kieltää se kaikilta kuin sattumanvaraisesti sallia se vain niille, jotka sattuvat huomaamaan, ja sitä suuremmalla syyllä kun topicin tekeminen Projektit-alueelle on ehkä kolmen minuutin homma nopeimmillaan.
--e) Projekti ei ole saanut päästä edellisen vuoden CB-projektikilpailun kärkikymmenikköön. Tämän säännön idea on se, että jos projekti on nimenomaan tietyn vuoden merkittävimpiä projekteja, ei se voi jatkuvalla syötöllä olla myös nimenomaan kaikkien muidenkin vuosien merkittävimpiä projekteja. Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, pohjimmiltaan ajatus tämän säännön takana oli estää NetMatchia voittamasta joka vuonna t: säännön keksijä. Järjestäjällä on kuitenkin seuraavanlainen oikeus poikkeustapauksiin:
--g) Jos projektin topicissa erikseen mainitaan tai kehittäjä muilla tavoin pyytää, että projekti ei osallistu tähän kilpailuun, tätä toivomusta kunnioitetaan eikä projekti silloin myöskään osallistu. Kaikki eivät tykkää kilpailuista, olisi tahditonta pakottaa ihmisiä siihen vastentahtoisesti.
--h) Viime kädessä kilpailun järjestäjä päättää, mitkä projektit osallistuvat ja mitkä projektit eivät osallistu, perustuen näihin sääntöihin ja järjestäjän omaan järkeen. Joskus voi olla epäselviä tilanteita, ja näissä tilanteissa jonkun täytyy pystyä olemaan mahdollisuuksissa tekemään ratkaisuja, ja kukas sen luontevampi henkilö näitä ratkaisuja tekemään olisi kuin kilpailun järjestäjä.
2) Ensimmäisellä kierroksella erilliseen äänestystopiciin saa äänestää projekteja lähettämällä viestejä. Jos on muuta aiheeseen liittyvää keskustelua, se kuuluu tähän topiciin. Ensimmäisellä kierroksella äänestäminen tapahtuu viestein siksi, että foorumin äänestysvaihtoehtojen määrä on rajoitettu ja viestiketjut ovat erilliset äänten laskemisen sekä muun keskustelun helpottamiseksi.
--a) Jokainen foorumikäyttäjä saa lähettää vain yhden viestin, jossa äänestetään projekteja. Viestiä saa muokata. Vain yhden viestin lähettäminen helpottaa ääntenlaskua, ja viestiä saa muokata siksi, että projektit saattavat kehittyä äänestyksen aikana tai äänestäjän mieli voi muista syistä muuttua, eikä viestin muokkaaminen kasvata järjestäjältä vaadittua työmäärää merkittävästi.
--b) Saat äänestää niin montaa eri projektia kuin haluat, mutta jokaista projektia vain yhden kerran. Tämä siksi, ettei ääniä jäisi antamatta millekään projektille, joka äänen ansaitsee.
--c) Järjestäjä saa äänestää. Järjestäjä saa joissain tilanteissa harkintansa mukaan tiputtaa projekteja pois kisasta - siihen suhteutettuna olisi tyhmää, jos järjestäjä ei saisi äänestää.
--d) Omia projektejaan saa äänestää (ja se on myös suositeltavaa), jos samalla äänestää myös vähintään yhtä montaa muuta projektia, joiden kehitykseen ei ole suoraan osallistunut. Tämän on tarkoitus motivoida ihmisiä äänestämään - vuonna 2011 tämä oli kiellettyä, eikä äänestäjien määrä ollut suunnattoman suuri. Toisaalta yhdestä äänestä on hyötyä kilpailussa, mutta se ei yksinään riitä voittoon. Lisäksi kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus äänestää itseään, joten sääntö ei ole epäreilu.
--e) Inserttaa tähän, milloin ensimmäinen kierros alkaa ja milloin se päättyy.
--f) Ratkaisevien tasapelien sattuessa siten, ettei kaikki tasapelissä olevat projektit mahdu toiselle kierrokselle jatkavien 10 parhaan joukkoon, mutta osa mahtuu, tulee kierrosten välissä pitää noin viikon mittainen tauko, jonka aikana foorumin käyttäjät saavat ilmaista oman mielipiteensä ja jonka jälkeen järjestäjä voi oman harkintansa mukaan valita jonkin seuraavista:
---f.1) antaa kaikkien tasapelissä olevien projektien jatkaa toiselle kierrokselle siitä huolimatta. Tämä on suositeltavaa, koska se on mahdollista ja reilua.
---f.2) päättää, mitkä projektit saavat jatkaa toiselle kierrokselle ja mitkä projektit eivät, siten että toiselle kierrokselle jatkaa 10 projektia niin kuin pitääkin. Jos järjestäjä tekee näin, hän ei saa päättää yhdenkään oman projektinsa pääsevän toiselle kierrokselle. Tämän vaihtoehdon valitseminen ei yleisesti ottaen ole suositeltua, mutta muiden joukossa esimerkiksi selkeän trollausyrityksen sattuessa tai jos ensimmäisen vaihtoehdon valitsemalla äänestyksen maksimivaihtoehtämäärä ylittyisi, se voi olla silti viisasta.
---f.3) myös jokin muu vaihtoehto voi olla joissain tilanteissa toimivin ratkaisu, mutta varsinkin sellaisen käyttämisestä tulee käydä keskustelua ennen päätöksen tekemistä.
3) Toisella kierroksella äänestetään pollilla, joka lisätään äänestystopiciin mahdollisimman pian ensimmäisen kierroksen jälkeen.
--a) Pollissa tulee olemaan ensimmäisen kierroksen 10 äänestetyintä projektia, tai tasapelin sattuessa mahdollisesti muutama enemmän.
--b) Inserttaa tähän toisen kierroksen arvioitu päättymisaika.
--c) Omaa projektiaan saa äänestää. Tätä ei voi valvoa helposti, joten parempi sallia omien projektien äänestäminen kaikille kuin palkita sitä, joka rikkoo sääntöjä ja rangaista niitä, jotka noudattavat sääntöjä.
--d) Jos kahden tai useamman parhaan projektin välillä on tasapeli, järjestäjä voi oman harkintansa mukaan joko antaa voiton haluamalleen projektille tai julistaa tasapelin projektien välillä, paitsi jos järjestäjä on ollut osallisena toisen ja vain toisen projektin kehityksessä, se projekti, jonka kehitykseen järjestäjä ei ole osallistunut, voittaa. Järjestäjä voi myös järjestää kolmannen kierroksen tasapelissä olevien projektien välille. Yleisesti ottaen tasapeliä projektien välillä suositellaan, mutta jos toinen projekti on järjestäjän mielestä selkeästi parempi kuin toinen, paremmalle projektille voiton antaminen on sallittua tai jos käyttäjäkunta ja etenkin tasapelissä olevien projektien kehittäjät ovat kolmannen kierroksen kannalla, sekin on legittiä.
4) Jos säännöissä on jotain vikaa, parannettavaa tai muita epäselvyyksiä, niistä tulee huomauttaa asap, mieluiten ennen ensimmäisen kierroksen alkamista.
5) Kilpailun voittaneen projektin kehittäjä saa etuoikeuden toimia seuraavan vuoden kilpailun järjestäjänä tai delegoida homman jollekin toiselle (vain, jos delegoinnin kohde suostuu järjestäjäksi). Kilpailun järjestämisen aloittaminen on suositeltavaa tehdä joskus joulukuun alkupuolella, tai jos vaikuttaa siltä, että ennen kilpailun alkamista selvitettävää hommaa on paljon, mahdollisesti jo aikaisemmin. Jos joulukuun 15. päivään mennessä uudesta kilpailusta ei ole tietoakaan, kuka tahansa saa toimia järjestäjänä. Lisäksi voittaja saa mainetta ja kunniaa.
6) Kunkin vuoden järjestäjä saa tarpeen tullen parantaa sääntöjä, mutta kaikki tarvittavat parannukset sääntöihin tulee tehdä ennen ensimmäisen kierroksen alkamista ja mikäli mahdollista, antaa ihmisille aikaa esittää eriäviä mielipiteitä ennen kilpailun aloittamista muutetuilla säännöillä. Tilanteessa, jossa säännöissä ei kerrota ratkaisua visaiseen pulmaan, joka on kuitenkin kilpailun aikana ilmentynyt, järjestäjä saa myös muokata sääntöjä lennossa ongelman ratkaisemiseksi, mutta tätä oikeutta tulee käyttää vain äärimmäisen pakon alla.
7) Järjestäjän tulee käyttää järjestäjyyden suomia vapauksia järkevästi. Tämä on mittakaavaltaan suurimmasta päästä CoolBasic -foorumeiden kilpailuja, joten ei nyt ainakaan järjestäjän toimesta rölötellä tätä, jookos?
Säännöt on kirjoitettu siten, että ne on mahdollista copypastettaa seuraavan kilpailun threadiin. Pyrin myös selvittämään syitä sääntöjen takana mahdollisimman hyvin - en ole (todennäköisesti) tulevaisuudessa järjestäjänä perustelemassa sääntöjen olemassaoloa niitä kyseenalaistaville henkilöille.