Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Miten saan peliini animaatioita esim gif kuvan ?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ks. CoolBasicin oppitunti 19 (Painovoima).Saunaolut wrote:Miten saan peliini animaatioita esim gif kuvan ?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
miten saisin tehtyä rallipeliini kentät piirtämällä (.bmp) yritin getpixel ja pickcolorilla mutta en saanut niitä if lausekkeeseen?? apuja pliis!!
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
tarkoitin miten saisin auton pysähtymään radan ulkopuolella enkä miten piirtää ne kentätcooliäijä wrote:miten saisin tehtyä rallipeliini kentät piirtämällä (.bmp) yritin getpixel ja pickcolorilla mutta en saanut niitä if lausekkeeseen?? apuja pliis!!
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Pickcolor muuttaa nykyisen piirtovärin samaksi hakemissasi näyttökoordinaateissa olevan pikselin kanssa. Jos haluat hakea pikselin väriarvoja kuvasta, käytä PickImageColor-komentoa.cooliäijä wrote:tarkoitin miten saisin auton pysähtymään radan ulkopuolella enkä miten piirtää ne kentätcooliäijä wrote:miten saisin tehtyä rallipeliini kentät piirtämällä (.bmp) yritin getpixel ja pickcolorilla mutta en saanut niitä if lausekkeeseen?? apuja pliis!!
Heitä sitten If-lausekkeen sisään testit GetRGB-funktiolle. Katso lisätietoja manuaalista: PickColor, PickImageColor ja GetRGB
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Objekti on ladattu käyttäen LoadAnimObjectia ja käännetty sen jälkeen RotateObjectilla... Millä noista mustista reunoista pääsisi eroon? Muistelisin joskus jossain nähneeni vastauksen, mutta en millään löytänyt vaikka kuinka yritin etsiä...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Muistaakseni tuo meni niin että sinun tulisi käyttää maskivärinä täyttä mustaa (RGB 0,0,0 tai cbBlack-vakio). Ne kohdat kuvasta jotka sitten haluaisit näkyvän pelissä mustana niin täyttäisit juuri ja juuri ei-mustalla (esim. RGB 1,1,1).Kumiankka wrote:<kuva>
Objekti on ladattu käyttäen LoadAnimObjectia ja käännetty sen jälkeen RotateObjectilla... Millä noista mustista reunoista pääsisi eroon? Muistelisin joskus jossain nähneeni vastauksen, mutta en millään löytänyt vaikka kuinka yritin etsiä...
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tyhmä kysymys tosiaan tulossa...
Elikkä miten sillä Timer-komennolla nyt saikaan objektin tekemään jotain tietyn ajan välein, esim. 5sekuntia? Ei nyt muistu taas mitenkään mieleen vaikka sen olen joskus opetellut, ja tyhmänä en nyt tuosta CB:ssä olevasta komento-oppaastakaan saa mitään irti.
Elikkä miten sillä Timer-komennolla nyt saikaan objektin tekemään jotain tietyn ajan välein, esim. 5sekuntia? Ei nyt muistu taas mitenkään mieleen vaikka sen olen joskus opetellut, ja tyhmänä en nyt tuosta CB:ssä olevasta komento-oppaastakaan saa mitään irti.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Lape wrote:Tyhmä kysymys tosiaan tulossa...
Elikkä miten sillä Timer-komennolla nyt saikaan objektin tekemään jotain tietyn ajan välein, esim. 5sekuntia? Ei nyt muistu taas mitenkään mieleen vaikka sen olen joskus opetellut, ja tyhmänä en nyt tuosta CB:ssä olevasta komento-oppaastakaan saa mitään irti.
Code: Select all
ukko = LoadObject("media/guy.bmp", 72)
// Otetaan talteen alkuaika
record = Timer()
Repeat
// Jos viime Timer()-funktion arvon tallennus + 500 millisekuntia on pienempi kuin
// nykyinen tietokoneen Timer()-funktion arvo, on kulunut 0.5 sekuntia.
If record + 500 < Timer()
// Käännetään objektia ukko 5 astetta
TurnObject ukko, 5
// Asetetaan uusi Timer()-funktion arvo record-muuttujaan, eli "nollataan ajastin"
record = Timer()
EndIf
DrawScreen
Forever
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Code: Select all
aika = Timer()
x=0
y=0
Repeat
Box x,y,100,100,1
If Timer()-aika>2000 Then 'Jos Aikanyt-aikavähänaikaasitten > odotusaika millisekunteina, päivitä asiat
' ja aseta aikavähänaikaasitten:ksi nykyinen aika
x = x+50
y = y+50
aika = Timer()
EndIf
DrawScreen
Forever
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kiitokset kummallekkin, taisin nyt taas oppia/muistaa miten se tehtiin
- aloittelijamies
- Newcomer
- Posts: 45
- Joined: Fri Nov 18, 2011 9:55 pm
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Itellä tullut karttojen kanssa ongelmia. Vaikka olen maalannut/laittanut Hit layeriä haluttuihin kohtiin nii pelihahmo valuu/tippuu silti kentän läpi. Jollain oli vastaavanlainen ongelma, mutta vastaukseksi linkitettiin topiccia joka löytyi vanhalta foruumilta. Foruumi ei tietääkseni ole enää käytössä. Käytän tilesteriä karttojen editoimiseen/tekemiseen.
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?
Code: Select all
SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2
a.k.a. Gehock
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Olen tekemässä peliä jossa liikutaan hahmolla jossa pääset esim. pörssiin.(Tällä hetkellä et pääse muutakuin kaupungille)
Ja nyt olisi sellainen ongelma että kun kaupungilla on junarata ja aina kun juna tulee auto menee junan "läpi" Odota niin kauan että juna tulee.
MITEN ONGELMAN VOISI RATKAISTA?
Ja nyt olisi sellainen ongelma että kun kaupungilla on junarata ja aina kun juna tulee auto menee junan "läpi" Odota niin kauan että juna tulee.
MITEN ONGELMAN VOISI RATKAISTA?
Aloittelija koodari joka
KOTISIVU
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Hieman vaikeaa auttaa kun peli heittä virheilmoitusta: cant load image osake_hinnat.bmp
EDIT:
Ja jos tekee sen nimisen kuvan niin tulee not enough frames in bitmap
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ei löydy decompileriä koneelta ja kristallipallonikin on nyt vähän epäkunnossa, lähdekoodin näkeminen helpottaisi huomattavasti.Laurenzo wrote:Olen tekemässä peliä jossa liikutaan hahmolla jossa pääset esim. pörssiin.(Tällä hetkellä et pääse muutakuin kaupungille)
Ja nyt olisi sellainen ongelma että kun kaupungilla on junarata ja aina kun juna tulee auto menee junan "läpi" Odota niin kauan että juna tulee.
MITEN ONGELMAN VOISI RATKAISTA?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Mikäli auto ja juna ovat objekteja, voit lisätä niille törmäyksen SetupCollision komennolla. Kannattaa erityisesti tehdä tämä niin että autolla on törmäys junaan. Voit myös laittaa siten että juna törmää autoon, tällöin autolla voi suistaa junan pois raiteiltaan, ainakin hetkellisesti.Laurenzo wrote:Olen tekemässä peliä jossa liikutaan hahmolla jossa pääset esim. pörssiin.(Tällä hetkellä et pääse muutakuin kaupungille)
Ja nyt olisi sellainen ongelma että kun kaupungilla on junarata ja aina kun juna tulee auto menee junan "läpi" Odota niin kauan että juna tulee.
MITEN ONGELMAN VOISI RATKAISTA?
Koska törmäykset kuitenkaan harvemmin toimivat suurilla nopeuksilla täydellisesti kannattaa myös miettiä voisiko ongelmaa ratkaista myös toisella tavalla. Esimerkiksi pysäyttämällä tieliikenteen kun juna on tarpeeksi lähellä.
Yksi vaihtoehto on että junalla kestää aina sama aika kulkea rata ympäri. Tällöin voit pelin aloitusajasta ja risteyksen paikasta laskea milloin juna on tulossa/ tarpeeksi lähellä ja estää tällöin autojen liikkeet risteyksen kohdalla.
Toinen vaihtoehto on lisätä joka risteyskohdan luokse pari "sensoria", esimerkiksi objekteja ilman kuvaa joilla mittaat junan etäisyyttä sensoriin. Kun juna on kulkenut sensorin ohi, puomit putoaa alas ja autoliike lakkaa. Toinen sensori risteyskohdan toisella puolen taas nostaa puomit ja autojen liike lähtee taas käyniin. Saman efektin saa aikaan esimerkiksi tilekartaan junaradan alle datakerrokseen laitettavilla tiedoilla joista voidaan sitten pysäyttää ja käynnistää autojen liike risteyskohdalla.
- aloittelijamies
- Newcomer
- Posts: 45
- Joined: Fri Nov 18, 2011 9:55 pm
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ei se tunnu toimivan vaikka kaikkia setupcollision komentoja kokeili. Kiitos kuitenkin.Herra Siili wrote:Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?Code: Select all
SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kokeile käyttää koodisi kanssa jompaa kumpaa cb:n oletuskartoista (cdm2.til tai testmap.til), niin nähdään että onko virhe oman karttasi törmäyksissä vai koodissa.aloittelijamies wrote:Ei se tunnu toimivan vaikka kaikkia setupcollision komentoja kokeili. Kiitos kuitenkin.Herra Siili wrote:Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?Code: Select all
SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2
a.k.a. Gehock
- aloittelijamies
- Newcomer
- Posts: 45
- Joined: Fri Nov 18, 2011 9:55 pm
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ilmeisesti vika löytyi kartoista mitä olin tehnyt kun tilegenillä tarkistelin hit layereitä niistä. Nyt toimii. Kiitos kun jaksoit auttaaHerra Siili wrote:Kokeile käyttää koodisi kanssa jompaa kumpaa cb:n oletuskartoista (cdm2.til tai testmap.til), niin nähdään että onko virhe oman karttasi törmäyksissä vai koodissa.aloittelijamies wrote:Ei se tunnu toimivan vaikka kaikkia setupcollision komentoja kokeili. Kiitos kuitenkin.Herra Siili wrote:Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?Code: Select all
SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2