Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tileset on kuva jossa on tilejä(samankokoisia neliöitä)
tilemap-editori käyttää tilesetin tilejä kartan luomiseen
tilemap on siis kartta joka sisältää pelkästään tilesetin sisältämiä tilejä
tilesetin voi siis tehdä vaikka paintilla ja sitten tilemap-editorissa avaat sen tilesetiksi ja teet kartan
coolbasicissa pitää määritellä mitä kuvaa käytetään kartan tilesettinä; kartta=loadmap("kartta.til","tileset.bmp")
toivottavasti ymmarrat jotain
tilemap-editori käyttää tilesetin tilejä kartan luomiseen
tilemap on siis kartta joka sisältää pelkästään tilesetin sisältämiä tilejä
tilesetin voi siis tehdä vaikka paintilla ja sitten tilemap-editorissa avaat sen tilesetiksi ja teet kartan
coolbasicissa pitää määritellä mitä kuvaa käytetään kartan tilesettinä; kartta=loadmap("kartta.til","tileset.bmp")
toivottavasti ymmarrat jotain
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
juujuu sain ite ratkastuu mun piti nimetä se tilset uudelleen tileset.til :iksi että se toimi..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Suosittelen muutenkin ennemmin TileGenin käyttämistä. Se on yksinkertaisempi, helpompi ja toimivampi kuin Tilester.Alluu wrote:juujuu sain ite ratkastuu mun piti nimetä se tilset uudelleen tileset.til :iksi että se toimi..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kauheesti tulee ongelmii
Eli miten ihmees saan tehtyy mun mapin alaosan (maan) kovaksi silleen et siitä ei mee läpi oon yrittäny lukee apuja jne mut en osaa
Eli miten ihmees saan tehtyy mun mapin alaosan (maan) kovaksi silleen et siitä ei mee läpi oon yrittäny lukee apuja jne mut en osaa
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Teet sivultapäin kuvattua vai ylhäältäpäin kuvattua peliä? Oletan että teet normi tilekartta mapin, eli saat tilekarttaan läpipääsemättömän kohdan kun käytät sen tekemiseen HIT-kerrosta ja määrittelet objektien törmäykset kartan kanssa:Alluu wrote:Kauheesti tulee ongelmii
Eli miten ihmees saan tehtyy mun mapin alaosan (maan) kovaksi silleen et siitä ei mee läpi oon yrittäny lukee apuja jne mut en osaa
Code: Select all
//Esimerkki
SetupCollision objekti,kartta,2,4,2
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Sivulta kait? niinkun siin painovoima harjotukses..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
En vaa oikee älyy miten teen sen kerroksen, joo siin on set hit valitsen sen ja mitä vedä sen kohan sillä minkä haluun läpäisemättömäks? oon yrittäny jotian silleen sählää mut eipä oo toiminu..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
No koita miettiä pari päivää ja tule sitten takaisin. Kiitos.Alluu wrote:En vaa oikee älyy miten teen sen kerroksen, joo siin on set hit valitsen sen ja mitä vedä sen kohan sillä minkä haluun läpäisemättömäks? oon yrittäny jotian silleen sählää mut eipä oo toiminu..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Riippuu millä teet kartat, mutta yleensä se menee noin. Laitetaan HIT päälle, ja napsautellaan seiniin ja lattioihin ne kohdat mitkä halutaan läpipääsemättömiksi. Ainakin A Stigmatorissa tämä tapahtuu noin (käytä sitä ellet jo käytä, omasta mielestäni simppeli ja hyvä peruskarttaeditori):Alluu wrote:En vaa oikee älyy miten teen sen kerroksen, joo siin on set hit valitsen sen ja mitä vedä sen kohan sillä minkä haluun läpäisemättömäks? oon yrittäny jotian silleen sählää mut eipä oo toiminu..
1. Aktivoi HIT kerros vasemmalla olevasta työkaluvalikosta
Toivottavasti tämä pikku "tuto" auttoi!
PS: Sori, vahingossa kaikki .bmp kuvia (saattaa olla hitaita lataamaan) :S
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Sit viel osais käyttää tota ohjelma miten ihmee stos liikutetaan kameraa mil mä liikutan sitä tähtäintä mikä lieät xD
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Hiiren rullalla voi zoomata sisään ja ulos, nuolinäppäimillä voi liikuttaa karttaa vasemmalle, oikealle, eteen ja taakse. Ja muuten tuon tähtäimen liikuttelu onnistuu ihan normaalisti hiirellä ja joskus vasenta näppäintä joutuu pitämään pohjassa (esim. jos valitaan alueita). Suosittelen kokeilemaan kaikenlaista tuolla ennen kuin tekee mitään oikeaa (esim. testailet työkaluja, yms.).Alluu wrote:Sit viel osais käyttää tota ohjelma miten ihmee stos liikutetaan kameraa mil mä liikutan sitä tähtäintä mikä lieät xD
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Piti vaihtaa asetuksia nii alko toimii
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Pelailin tuossa vähän aikaa sitten cb:llä tehtyä peliä... Ja siinä oli jotenkin käytetty objekteissa tätä (.obj) hommaa (tarkoitan siis tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Wavefront_.obj_file ) .
Miten sitä voi coolbasicissa käyttää?
Miten sitä voi coolbasicissa käyttää?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Se on 3d-mallin formaatti ja ainakin cbSDK sisältää sen avaamisfunktion ja funktion sen piirtämiseen. Mikä peli muuten se oli? Itse en kyllä muista yhtään peliä jossa sitä olisi käytetty. Saatan tietysti olla väärässäkin...Ihminen wrote:Pelailin tuossa vähän aikaa sitten cb:llä tehtyä peliä... Ja siinä oli jotenkin käytetty objekteissa tätä (.obj) hommaa (tarkoitan siis tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Wavefront_.obj_file ) .
Miten sitä voi coolbasicissa käyttää?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Latexi95 wrote:Se on 3d-mallin formaatti ja ainakin cbSDK sisältää sen avaamisfunktion ja funktion sen piirtämiseen. Mikä peli muuten se oli? Itse en kyllä muista yhtään peliä jossa sitä olisi käytetty. Saatan tietysti olla väärässäkin...Ihminen wrote:Pelailin tuossa vähän aikaa sitten cb:llä tehtyä peliä... Ja siinä oli jotenkin käytetty objekteissa tätä (.obj) hommaa (tarkoitan siis tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Wavefront_.obj_file ) .
Miten sitä voi coolbasicissa käyttää?
En muista pelin nimeä enkä tekijää, mutta siinä oli simppelisti kaksi 3d laatikkoa, ja "pelissä" ei voinut tehdä mitään muuta, kuin liikutella niitä laatikoita ...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
miten laitan objektin halutun datan kohdalle esim data 5 (eli kuinka saan tilen maailmakordinaatit)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
http://www.cbrepository.com/codes/code/33/hehheh wrote:miten laitan objektin halutun datan kohdalle esim data 5 (eli kuinka saan tilen maailmakordinaatit)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Olisiko coolbasicissa millään mahdollista kääntää kameraa oikeasti, eikä millään Turn, tai RotateCamera komennolla?
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ei. Ilman laitteistokiihdytystä, jota CB itsessään ei tue, on turhan raskasta pyörittää suuria määriä kuvia reaaliajassa, joten kameran pyörittämiseen ei ole tehty komentoja. Omalla koodilla ongelman voi toki kiertää laskemalla kaikki pyöritykset etukäteen, tästä esimerkki esimerkiksi täällä.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Moi!
Teen ylhäältäpäin kuvattua peliä. Pelissä vihollinen ampuu pelaajaa. Kun kuti osuu pelaajaan, lähtee tältä yksi elämä. Tai niin ainakin pitäisi. En ole varma miten CountCollisionsia käytetään, mutta yritin ainakin. Tämä koodi heittää MAV:ia:
Toinen ongelma on, miten saan vihollisten lähtöpaikat asetettua. Jos tallennan ne Tilesterillä ykkösiksi, miten voin laittaa viholliset menemään tason alussa paikoilleen?
Teen ylhäältäpäin kuvattua peliä. Pelissä vihollinen ampuu pelaajaa. Kun kuti osuu pelaajaan, lähtee tältä yksi elämä. Tai niin ainakin pitäisi. En ole varma miten CountCollisionsia käytetään, mutta yritin ainakin. Tämä koodi heittää MAV:ia:
Code: Select all
For v1luoti.V1KUTI = Each V1KUTI
MoveObject v1luoti\obj,6
If CountCollisions (v1luoti\obj) Then
DeleteObject v1luoti\obj
Delete v1luoti
EndIf
kuti_robtormays = CountCollisions(v1luoti\obj)
If kuti_robtormays = rob Then
elamat = elamat-1
EndIf
Next v1luoti
En osaa koodata, mutta yritän silti.