Offtopic (I/2011)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Feuer »

Millaista jännitettä pitäisi missäkin sata-virtakaapelin johdossa olla?
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Henkru »

Musta(t) = GND, Punainen = 5V ja Keltainen = 12V
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Feuer »

Kiitän :P
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Sly_Jack0 »

Henkru wrote:Musta(t) = GND, Punainen = 5V ja Keltainen = 12V
Ja oranssi 3,3V
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (I/2011)

Post by naputtelija »

coolbasic manual wrote: IF

Tämä komento tarkastaa, onko annettu ehto totta. Kaikki muut paitsi arvo 0 tulkitaan todeksi. Mikäli ehto on totta, suoritetaan THEN-avainsanan jälkeen esitetyt komennot. Muussa tapauksessa hypätään IF-rakenteen yli tai seuraavaan kohtaan (ELSEIF, ELSE). Jos kirjoitat suoritettavat komennot THEN-sanan jälkeen yhdelle riville, erota ne toisistaan kaksoispisteellä.
Mutta eilen huomasin että Theniä ei välttämättä tarvita. monirivisessä esittelyssä then ei ole pakollinen. Kokeilkaa itse:

Code: Select all

IF 1+1=2
   PRINT "Oikein"
   PRINT "Hyvä!" 
ELSE 
   PRINT "Väärin"
   PRINT "Yritä uudestaan"
ENDIF
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Viltzu »

naputtelija wrote:
coolbasic manual wrote: IF

Tämä komento tarkastaa, onko annettu ehto totta. Kaikki muut paitsi arvo 0 tulkitaan todeksi. Mikäli ehto on totta, suoritetaan THEN-avainsanan jälkeen esitetyt komennot. Muussa tapauksessa hypätään IF-rakenteen yli tai seuraavaan kohtaan (ELSEIF, ELSE). Jos kirjoitat suoritettavat komennot THEN-sanan jälkeen yhdelle riville, erota ne toisistaan kaksoispisteellä.
Mutta eilen huomasin että Theniä ei välttämättä tarvita. monirivisessä esittelyssä then ei ole pakollinen. Kokeilkaa itse:

Code: Select all

IF 1+1=2
   PRINT "Oikein"
   PRINT "Hyvä!" 
ELSE 
   PRINT "Väärin"
   PRINT "Yritä uudestaan"
ENDIF
Joo? Eihän missään sanota, että sitä tarvittaisiin.
Dimple
Active Member
Posts: 103
Joined: Wed Nov 17, 2010 5:43 pm

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Dimple »

Viltzu wrote:
naputtelija wrote:
coolbasic manual wrote: IF

Tämä komento tarkastaa, onko annettu ehto totta. Kaikki muut paitsi arvo 0 tulkitaan todeksi. Mikäli ehto on totta, suoritetaan THEN-avainsanan jälkeen esitetyt komennot. Muussa tapauksessa hypätään IF-rakenteen yli tai seuraavaan kohtaan (ELSEIF, ELSE). Jos kirjoitat suoritettavat komennot THEN-sanan jälkeen yhdelle riville, erota ne toisistaan kaksoispisteellä.
...
Joo? Eihän missään sanota, että sitä tarvittaisiin.
Minun mielestäni se kyllä lukee tuossa. Vaikka siinä ei erikseen mainitakaan, että se olisi pakko olla niin kyllä tuosta sellaisen kuvan saa.
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (I/2011)

Post by naputtelija »

Assyillä värvätään, kiinnostaako ketään? Itselläni taitaa puuttua vielä vähän taitoa...
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Pettis »

timpe99 wrote:Minulla oli eilen synttärijuhlat ja sain vanhemmilta samsung galaxy minin (gt s 5570)
Ja tämä tieto piti jakaa muiden kanssa koska... ?
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by temu92 »

Jos ketään kiinnostaa testata ja ilmottaa mahdollisista bugeista tai ehdottaa parannuksia/lisäyksiä tuohon lukion sivuun, jota oon tehny. Se on vielä toistaseks tietty mun omalla hostilla, mutta älkää silti menkö tekemään sinne mitään älyttömyyksiä (mm. goatse). Lisäksi rajoitin vähän oikeuksia luoda ja muokata tunnuksia sekä tiedostojen maksimikoko lähetyksessä on 20kt.

No tässäpä ne tunnukset:
(Edits: Jos muistat tunnukset saat tulla vielä testaamaan. Ei tuolla kyl paljoa porukkaa käyny muutenkaan :P)
Last edited by temu92 on Sun Jul 24, 2011 7:59 pm, edited 3 times in total.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Offtopic (I/2011)

Post by MrMonday »

Mitä lueskelin viestiketjuja, niin huomaa että Pettis on taas elementissään :lol: Eipä sillä, etteikö aihettakin olisi...
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Offtopic (I/2011)

Post by KilledWhale »

Terve ja heipä hei täältä Pattayan auringon alta IOI 2011- ohjelmointikisan merkeissä.

Muikea aloitusseremonia jäi juuri taakseen ja seuraavaksi olisi vuorossa lounas sekä sen jälkeen 3-tuntinen harjoitussessio, joka tutustuttaisi kisajärjestelmään.
Aloitusseremoniaan sisältyi mm. jännää demoscenetyylistä thainyrkkeilyä, muuta taisteluhärpäkettä, randomia kuorolaulantaa sekä n+1 pitkästyttävää puhetta. Tämän lisäksi esiteltiin osallistujamaiden joukkueet lyhyesti (itse olen siis mukana Suomen edustusjoukkueessa kahden muun tyypin kanssa, koska kolmas jäi sairastumisen vuoksi Suomeen), sekä toisteltiin kilpailun sponsoreita.
Itse kilpailu alkaa vasta huomenna ja sen lisäksi on ohjelmassa useita ekskursioita Thaimaassa sekä paljon vapaa-aikaa.

Palvelu tuntuu melko juhlalliselta, kun hotellin ovilla on erikseen henkilökuntaa aukomassa ovia ja oppaat ovat jatkuvasti kyselemässä, että onko kaikki hyvin.
Tämän lisäksi ruokailussa on koko ajan tarjoilijoita kaatelemassa vettä laseihin ja aamupalallakin kahvia tarjoiltiin suoraan pöytään :P

Datatähden kautta tuli tämäkin joukkue valituksi, eli osallistukaapa muutkin ihmeessä ensi vuonna kyseiseen kilpailuun, jos vain C(++) on hallussa niin tiedossa voi olla ilmaisia kisamatkoja ulkomaille.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by temu92 »

Nerf. Itte en enää pysty osallistumaa datatähtiin kun lukio tulla ja meni (ja olen siis jo sopimaton/liian vanha ko. kisaan). Kertaakaan en osallistunut lähinnä siksi kun ei oikein C++ taivu. Monet tosin sanoivat Ohjelmointiputkassa, että kerta kun osaan PHP:ta ei pitäis olla ongelmaa C++:n kanssakaan :P Osaanhan kyllä tuota C++:aa vähän muutenkin.
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by porzi »

temu92 wrote:Monet tosin sanoivat Ohjelmointiputkassa, että kerta kun osaan PHP:ta ei pitäis olla ongelmaa C++:n kanssakaan :P
PHP:n ja C++:n vertaaminen on kyllä vähintäänkin kyseenalaista. Itse koodaan työkseni php:tä (ja muuta web ohjelmointiin liittyvää) ja joskus olen vähän räpellellyt C++:lla.

Onhan se tietysti totta, että jos on PHP:llä opetellut oliopohjaista ohjelmointia, auttaa se paljon siirryttäessä johonkin toiseen oliopohjaiseen kieleen. PHP:llä ei paljon tarvitse muistin varaamisesta, vapauttamisesta tai muuttujatyypeistä murehtia. C++:lla taas saan hakata päätäni seinään tunti tolkulla ihan vaan jonkun yksinkertaisen dynaamisen muistinvarauksen kanssa.

Ihan tottahan tuossa tietysti on se, että jos osaa ohjelmoida hyvin jollakin kielellä, on toisen kielen opettelu sen jälkeen helpompaa. </avautuminen>

Ja ei siis mitenkään ole tarkoitus epäillä C/C++ taitojasi.. kunhan vaan halusin tuoda esille oman mielipiteeni siitä, että C++ ja PHP ovat syntaksin ajoittaisesta samankaltaisuudesta huolimatta hyvin erilaisia. Se etten minä osaa kunnolla C++:aa PHP osaamisestani huolimatta ei toki tarkoita sitä, että se pätisi sinun kohdallasi. :D
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (I/2011)

Post by naputtelija »

porzi wrote:
temu92 wrote:Monet tosin sanoivat Ohjelmointiputkassa, että kerta kun osaan PHP:ta ei pitäis olla ongelmaa C++:n kanssakaan :P
PHP:n ja C++:n vertaaminen on kyllä vähintäänkin kyseenalaista. Itse koodaan työkseni php:tä (ja muuta web ohjelmointiin liittyvää) ja joskus olen vähän räpellellyt C++:lla.

Onhan se tietysti totta, että jos on PHP:llä opetellut oliopohjaista ohjelmointia, auttaa se paljon siirryttäessä johonkin toiseen oliopohjaiseen kieleen. PHP:llä ei paljon tarvitse muistin varaamisesta, vapauttamisesta tai muuttujatyypeistä murehtia. C++:lla taas saan hakata päätäni seinään tunti tolkulla ihan vaan jonkun yksinkertaisen dynaamisen muistinvarauksen kanssa.

Ihan tottahan tuossa tietysti on se, että jos osaa ohjelmoida hyvin jollakin kielellä, on toisen kielen opettelu sen jälkeen helpompaa. </avautuminen>

Ja ei siis mitenkään ole tarkoitus epäillä C/C++ taitojasi.. kunhan vaan halusin tuoda esille oman mielipiteeni siitä, että C++ ja PHP ovat syntaksin ajoittaisesta samankaltaisuudesta huolimatta hyvin erilaisia. Se etten minä osaa kunnolla C++:aa PHP osaamisestani huolimatta ei toki tarkoita sitä, että se pätisi sinun kohdallasi. :D
Minun mielestäni PHP ja C++ ovat yhtä samanlaisia kuin pässi ja kakku.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by Pettis »

porzi wrote:Ihan tottahan tuossa tietysti on se, että jos osaa ohjelmoida hyvin jollakin kielellä, on toisen kielen opettelu sen jälkeen helpompaa.
Riippuu keneltä kysyy. Itse olen törmännyt mm. alan opettajiin joiden mielestä aikaisempi ohjelmointikokemus voi olla haitaksi, jos on ohjelmoinut esimerkiksi Basicilla tai PHP:llä ja sitten siirtyy C/C++ pariin. Itsehän en tuota tietoa allekirjoita.
naputtelija wrote:Minun mielestäni PHP ja C++ ovat yhtä samanlaisia kuin pässi ja kakku.
Chattailyn ja turhakkeiden viestien paikka on IRCissä, Messengerissä tai vaikkapa Facebookissa. Vaikka tämä on offtopic, niin viestit voivat silti tuoda jotain lisäarvoa keskusteluun. Tämä ei tuonut yhtään, ellei hulvattoman kokoisen turhan quotesi viemää levytilaa ja kaistaa lasketa. Silloinkin se on aika vähäistä.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Offtopic (I/2011)

Post by porzi »

Pettis wrote:Riippuu keneltä kysyy. Itse olen törmännyt mm. alan opettajiin joiden mielestä aikaisempi ohjelmointikokemus voi olla haitaksi, jos on ohjelmoinut esimerkiksi Basicilla tai PHP:llä ja sitten siirtyy C/C++ pariin. Itsehän en tuota tietoa allekirjoita.
Olen aivan samaa mieltä tästä. Ohjelmoinnissa on kuitenkin kyse melkeimpä kielestä riippumatta aina samankaltaisesta ongelmanratkaisusta. Itse ainakin käsitin mistä ohjelmoinnissa on oikeastaan kyse ja miten erilaisia ongelmia tulee lähestyä vasta kun aloin ohjelmoimaan CB:llä ja sain oikeasti jotain aikaankin. Samat periaatteet pätevät edelleenkin, vaikka toki paljon monimutkaisempaa koodia yleensä tuleekin käsiteltyä ja ihan erilaisilla työkaluilla.
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic (I/2011)

Post by esa94 »

C++ on homoille, parhaat käyttää C
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Offtopic (I/2011)

Post by MaGetzUb »

esa94 wrote:C++ on homoille, parhaat käyttää C
Parhaat käyttää Assemblyä tai suoraa binääriä. =)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic (I/2011)

Post by esa94 »

neulallako sä kirjotat
Locked