C++ -kysymykset
Re: C++ -kysymykset
SFML 2:n kääntäminen: http://www.sfml-dev.org/tutorials/2.0/c ... -cmake.php
1.6:n kääntämisen ohjeet on täällä ihan alhaalla: http://www.sfml-dev.org/tutorials/1.6/start-vc.php. Suosittelen kuitenkin käyttämään kakkosta.
Itse tein muuten ohjelmoinnin harjoitustyön kyseisellä kirjastolla, ja en voi kuin suositella. Mutta käyttäkää hyvät ihmiset sitä kakkosta.
1.6:n kääntämisen ohjeet on täällä ihan alhaalla: http://www.sfml-dev.org/tutorials/1.6/start-vc.php. Suosittelen kuitenkin käyttämään kakkosta.
Itse tein muuten ohjelmoinnin harjoitustyön kyseisellä kirjastolla, ja en voi kuin suositella. Mutta käyttäkää hyvät ihmiset sitä kakkosta.
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: C++ -kysymykset
Kyllä käänsin tuon kakkosen cmaken avulla, juuri niin kuin neuvottiin. valitsin, että teen nMake makefilet juuri niin kuin ohjeessa sanottiin että niin pitää tehdä c++ kohdalla. sitten komensin visual studio command promptilla että nmake c:\users\naputtelija\desktop\builds\makefile eli juuri siellä missä cmaken tekemät makefilet on. Ja sitten heittää erroria, että CMakeFiles\Makefile2 not found, vaikka siellähän se möllöttää! Ja kyllä, kokeilin ajaa järjestelmänvalvojana, eipä onnistunut.Dimple wrote:SFML 2:n kääntäminen: http://www.sfml-dev.org/tutorials/2.0/c ... -cmake.php
1.6:n kääntämisen ohjeet on täällä ihan alhaalla: http://www.sfml-dev.org/tutorials/1.6/start-vc.php. Suosittelen kuitenkin käyttämään kakkosta.
Itse tein muuten ohjelmoinnin harjoitustyön kyseisellä kirjastolla, ja en voi kuin suositella. Mutta käyttäkää hyvät ihmiset sitä kakkosta.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Re: C++ -kysymykset
Kannattaisi käyttää Code::Blocksia.. Mut joo kun lähdet koodaamaan SFML:ä niin kannattaa kutsua koodin alussa että: using namespace sf;
Minulla on taas ongelma SDL:n kanssa se että rotozoomattuihin kuviin en saa millään asetettua maskiväriä. :/
Minulla on taas ongelma SDL:n kanssa se että rotozoomattuihin kuviin en saa millään asetettua maskiväriä. :/
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Muistaakseni itse tein CMakella Visual Studio projektin, jonka sitten käänsin. En osaa näin suoralta kädeltä sanoa, mikä tuossa menisi mönkään.naputtelija wrote:Kyllä käänsin tuon kakkosen cmaken avulla, juuri niin kuin neuvottiin. valitsin, että teen nMake makefilet juuri niin kuin ohjeessa sanottiin että niin pitää tehdä c++ kohdalla. sitten komensin visual studio command promptilla että nmake c:\users\naputtelija\desktop\builds\makefile eli juuri siellä missä cmaken tekemät makefilet on. Ja sitten heittää erroria, että CMakeFiles\Makefile2 not found, vaikka siellähän se möllöttää! Ja kyllä, kokeilin ajaa järjestelmänvalvojana, eipä onnistunut.Dimple wrote:SFML 2:n kääntäminen: http://www.sfml-dev.org/tutorials/2.0/c ... -cmake.php
1.6:n kääntämisen ohjeet on täällä ihan alhaalla: http://www.sfml-dev.org/tutorials/1.6/start-vc.php. Suosittelen kuitenkin käyttämään kakkosta.
Itse tein muuten ohjelmoinnin harjoitustyön kyseisellä kirjastolla, ja en voi kuin suositella. Mutta käyttäkää hyvät ihmiset sitä kakkosta.
Tukeeko se alpha-kanavaa?MaGetzUb wrote:Kannattaisi käyttää Code::Blocksia.. Mut joo kun lähdet koodaamaan SFML:ä niin kannattaa kutsua koodin alussa että: using namespace sf;
Minulla on taas ongelma SDL:n kanssa se että rotozoomattuihin kuviin en saa millään asetettua maskiväriä. :/
Re: C++ -kysymykset
Mitä lueskelin rotozoomerin dokumentaatiota, niin rotozoomeri pitäisi automaagisesti konvertata ulos tuleva käännetty kuva 32bittiseksi.Dimple wrote:Muistaakseni itse tein CMakella Visual Studio projektin, jonka sitten käänsin. En osaa näin suoralta kädeltä sanoa, mikä tuossa menisi mönkään.naputtelija wrote:Kyllä käänsin tuon kakkosen cmaken avulla, juuri niin kuin neuvottiin. valitsin, että teen nMake makefilet juuri niin kuin ohjeessa sanottiin että niin pitää tehdä c++ kohdalla. sitten komensin visual studio command promptilla että nmake c:\users\naputtelija\desktop\builds\makefile eli juuri siellä missä cmaken tekemät makefilet on. Ja sitten heittää erroria, että CMakeFiles\Makefile2 not found, vaikka siellähän se möllöttää! Ja kyllä, kokeilin ajaa järjestelmänvalvojana, eipä onnistunut.Dimple wrote:SFML 2:n kääntäminen: http://www.sfml-dev.org/tutorials/2.0/c ... -cmake.php
1.6:n kääntämisen ohjeet on täällä ihan alhaalla: http://www.sfml-dev.org/tutorials/1.6/start-vc.php. Suosittelen kuitenkin käyttämään kakkosta.
Itse tein muuten ohjelmoinnin harjoitustyön kyseisellä kirjastolla, ja en voi kuin suositella. Mutta käyttäkää hyvät ihmiset sitä kakkosta.
Tukeeko se alpha-kanavaa?MaGetzUb wrote:Kannattaisi käyttää Code::Blocksia.. Mut joo kun lähdet koodaamaan SFML:ä niin kannattaa kutsua koodin alussa että: using namespace sf;
Minulla on taas ongelma SDL:n kanssa se että rotozoomattuihin kuviin en saa millään asetettua maskiväriä. :/
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: C++ -kysymykset
Nonii nyt on saatu hommat hoidettua tuon sfml 1.6:en suhteen. vielä on se, että ohjelman käynnistyessä se valittaa, että sfml-system.dll puuttuu koneesta, vaikka kyllähän se siellä on, vieläpä visual c++:an lib-kansiossa.
EDIT:
Ei nyt toimii, piti vaan siirtää nuo dll:t sysWOW64-kansioon.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Re: C++ -kysymykset
Dll tiedostot kannattaa laitaa projektin kansioon.naputtelija wrote:Nonii nyt on saatu hommat hoidettua tuon sfml 1.6:en suhteen. vielä on se, että ohjelman käynnistyessä se valittaa, että sfml-system.dll puuttuu koneesta, vaikka kyllähän se siellä on, vieläpä visual c++:an lib-kansiossa.EDIT:Ei nyt toimii, piti vaan siirtää nuo dll:t sysWOW64-kansioon.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Juurikin näin. Jos ohjelma kääntyy, niin silloin linkkeri kyllä löytää vaaditut kirjastot.MaGetzUb wrote:Dll tiedostot kannattaa laitaa projektin kansioon.naputtelija wrote:Nonii nyt on saatu hommat hoidettua tuon sfml 1.6:en suhteen. vielä on se, että ohjelman käynnistyessä se valittaa, että sfml-system.dll puuttuu koneesta, vaikka kyllähän se siellä on, vieläpä visual c++:an lib-kansiossa.EDIT:Ei nyt toimii, piti vaan siirtää nuo dll:t sysWOW64-kansioon.
Kannattaa muuten linkittää staattisesti, jos käyttää SFML 1.6:sta. Siinä versiossa on sellainen bugi, että dynaamisesti linkitetty ohjelma kaatuu jos sitä yrittää käyttää koneella, jossa on ATIn näytönohjain.
Re: C++ -kysymykset
Yritän kokeilla Ogre3d:tä QtCreatorilla, mutta ei millään tunnu toimivan. Aina "new Ogre::Root" kaataa. Mitään "Ogre::Exceptionia" se ei ehdi heittää. Koodi on suoraan tästä esimerkistä: http://www.ogre3d.org/tikiwiki/QtOgre
Kun koitan kääntää jonkun Ogre esimerkin Visual Studiolla, niin toimii ihan hyvin. Myös jos koitan kääntää saman koodin mikä toimi Visual Studiossa Qt:llä, se kaatuu vastaavasti. Kaikki DLL:llät pitäisi olla paikallaan. Kaikki config tiedostotkin ovat oikeassa kansiossa, ja veikkaan että Ogre osaa ilmoittaa niiden puuttumisesta vähän viisaammin kuin kaatumalla oudosti.
Kun koitan kääntää jonkun Ogre esimerkin Visual Studiolla, niin toimii ihan hyvin. Myös jos koitan kääntää saman koodin mikä toimi Visual Studiossa Qt:llä, se kaatuu vastaavasti. Kaikki DLL:llät pitäisi olla paikallaan. Kaikki config tiedostotkin ovat oikeassa kansiossa, ja veikkaan että Ogre osaa ilmoittaa niiden puuttumisesta vähän viisaammin kuin kaatumalla oudosti.
Re: C++ -kysymykset
Mitä kääntäjää käytät QT Creatorissa? Sen saa konfiguroitua käyttämään Visual C++ kääntäjää. Ogrea en itse ole ikinä käyttänyt, joten en osaa sanoa mistä tuo voisi johtua.
Re: C++ -kysymykset
Ai niin... Unohdin mainita, että käytän vs2010 kääntäjää myös qt:n kanssa. (käänsin qt itse lähdekoodista, että saisin tuen 2010:lle.)Dimple wrote:Mitä kääntäjää käytät QT Creatorissa? Sen saa konfiguroitua käyttämään Visual C++ kääntäjää. Ogrea en itse ole ikinä käyttänyt, joten en osaa sanoa mistä tuo voisi johtua.
Taidain kohta koittaa kääntää mingw:llä, viimeksi kyllä tuli jotain aivan ihmeellisiä virheitä kääntäessä, mutta ehkä minulla oli joku pielessä.
Re: C++ -kysymykset
Niin siis käytät jo vs2010:n kääntäjää Qt Creatorissa? Sitten eron on pakko olla projektin asetuksissa. Eihän IDE:llä pitäisi olla mitään merkitystä, jos käytät molemmissa samaa kääntäjää.
C++ -kysymykset
Olenpa laiska, en jaksa kahlata tutoriaaleja netistä. Jos joku nyt voisi vastata näihin pariin kysymykseen:
1: Miten saadaan ohjelma tarkistamaan, mitä näppäintä painettiin? (Ylipäätään mitään näppäintä)
2: Miten tehdään ikuinen looppi?
3: Miten ladataan ohjelmaan mediaa?
Olen googlettanut, mutta sopivaa tutoriaalia ei ole löytynyt. Kaikki ovat olleet hieman... Vaikeaselkoisia. Vastauksia olisi kiva saada pikaisesti, niin pääsisi testailemaan muutakin kuin tekstin tulostusta .
1: Miten saadaan ohjelma tarkistamaan, mitä näppäintä painettiin? (Ylipäätään mitään näppäintä)
2: Miten tehdään ikuinen looppi?
3: Miten ladataan ohjelmaan mediaa?
Olen googlettanut, mutta sopivaa tutoriaalia ei ole löytynyt. Kaikki ovat olleet hieman... Vaikeaselkoisia. Vastauksia olisi kiva saada pikaisesti, niin pääsisi testailemaan muutakin kuin tekstin tulostusta .
SpaceCraft on kokopitkä peli! Nyt ladattavissa! Tsekkaa!
Re: C++ -kysymykset
Kysymyksiin 1 ja 3 löytyy Ohjelmointiputkan SDL-tuto, tuon selkeämpää suomenkielistä tutoa aiheesta en usko olevan. SMFL:ää väittävät helpommaksi, mutta en ole siihen tutustunut, enkä etsinyt tutoja
2.
2.
Code: Select all
while(true)
{
//hello world!!!
}
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
C++ -kysymykset
Kiitos vastauksestasi, Feuer. Tutoista on vain (joskus) raskasta kaivaa tiettyjä koodinpätkiä.
Pitääkös minun asetaa tuo oppaassa mainittava kirjasto, vai löytyykö moinen Microsoft visual C++ 2010 express:istä?
Pitääkös minun asetaa tuo oppaassa mainittava kirjasto, vai löytyykö moinen Microsoft visual C++ 2010 express:istä?
SpaceCraft on kokopitkä peli! Nyt ladattavissa! Tsekkaa!
Re: C++ -kysymykset
Täytyy asentaa. VC++n mukana ei tule muuta kuin standardikirjasto ja jotain MS:n omia kirjastoja. Ohje on tässä, ja VC++6:n ohjeet ovat muuten yhteensopivia 2010:n kanssa, mutta kansiot asetetaan Tools - valikon sijasta projektin ominaisuuksien kautta.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: C++ -kysymykset
Mitenkä SDL:ä voi luoda tyhjän RGBA pinnan, joka olisi siis ihan tyhjä (ei mitään väriä) pelkkä läpinäkyvä pinta. Sitten tähän rajapintaan pitäisi saada toisesta alphakanavan omaavasta rajapinnasta palasen, eli tuossa alhaalla olevasta kuvasta yksi frame.
Saan vain mustat reunat noille räjähdyksille, vaikka niiden pitäisi olla läpinäkyviä..
Tällä hetkellä myös rotozoom jotenkin sekoittaa alfakanavan.. Tai sitten sen tekee SDL_DisplayFormat() kuten alla olevasta kuvasta näkyy:
Tajuaako kukaan ongelmaani?
Eli minun pitäisi saada piirrettyä yksi palanen tuota räjädys animaatiota alfakanavan kanssa. Tämähän onnistuu suoraan SDL_Blit surfacella & SDL_Rectillä, muttakun aina yhtä framea pitäisi myös pystyä pyörittämään...
Ja jotenkin tuo SDL_DisplayFormat poistaa tuosta surfacesta alfakanavan ja muuttaa sen mustaksi.. :/
Vielä funktio millä piirrän framekuvan:
Saan vain mustat reunat noille räjähdyksille, vaikka niiden pitäisi olla läpinäkyviä..
Tällä hetkellä myös rotozoom jotenkin sekoittaa alfakanavan.. Tai sitten sen tekee SDL_DisplayFormat() kuten alla olevasta kuvasta näkyy:
Tajuaako kukaan ongelmaani?
Eli minun pitäisi saada piirrettyä yksi palanen tuota räjädys animaatiota alfakanavan kanssa. Tämähän onnistuu suoraan SDL_Blit surfacella & SDL_Rectillä, muttakun aina yhtä framea pitäisi myös pystyä pyörittämään...
Ja jotenkin tuo SDL_DisplayFormat poistaa tuosta surfacesta alfakanavan ja muuttaa sen mustaksi.. :/
Vielä funktio millä piirrän framekuvan:
Code: Select all
void Surface::drawf(SDL_Surface *buffer, int x, int y, int frame, double angle, int transp, double scale, int smooth){
SDL_Surface *drws; //Actual image which will be drawn
/*
if(frame > 0){
frame = (frame % maxframes)
}else{
frame = maxframes-(int(abs(frame)) % maxframes)
}
*/
int rowx;
rowx = int(float(srfc->w) / float(framew));
SDL_Rect dframe;
dframe.x = int(fmod(float(frame), float(rowx)))*framew;
dframe.y = int(float(frame) / float(rowx))*frameh;
dframe.w = framew;
dframe.h = frameh;
SDL_Rect into;
into.x = 0;
into.y = 0;
SDL_Rect fill;
fill.x = 0;
fill.y = 0;
fill.w = framew;
fill.h = frameh;
drws = SDL_CreateRGBSurface(SDL_HWSURFACE, framew, frameh, 32, 0, 0, 0, 0);
SDL_BlitSurface(srfc, &dframe, drws, &into);
drws = rotozoomSurface(drws, angle, scale, smooth);
drws = SDL_DisplayFormat(drws);
if(masking==true){SDL_SetColorKey(drws, SDL_SRCCOLORKEY, SDL_MapRGBA(drws->format, maskr,maskg, maskb, maska));}
SDL_SetAlpha(drws, SDL_SRCALPHA, transp);
SDL_Rect dpos;
if(centering <= 0){
dpos.x = x;
dpos.y = y;
}else{
dpos.x = x-drws->w/2;
dpos.y = y-drws->h/2;
}
SDL_BlitSurface(drws, NULL, buffer, &dpos);
SDL_FreeSurface(drws);
}
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
SDL_CreateRGBSurface() luo oikeilla lipuilla myös alfaa tukevia pintoja
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: C++ -kysymykset
Mikähän tämä lippu mahtaa olla? SDL_SRCALPHA?Feuer wrote:SDL_CreateRGBSurface() luo oikeilla lipuilla myös alfaa tukevia pintoja
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Juuri sitä muistelen käyttäneeni.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG