Musiikin tekeminen

Muu yhteisön välinen keskustelu.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Musiikin tekeminen

Post by MaGetzUb »

DOSBox hoitaa kyllä homman. :) Mutta niin oli minulla kyllä kysymyskin, onko kukaan tutustunut Edirol Orchestral nimiseen VSTi plugiin, miten projektit voi tallentaa FL Studiossa sillä niin, ettei soittimia tarvitse aina plärätä siihen uudestaan? :) Olen kuullut, että Orchestrali pitäisi jotenkin midi kanavien kautta ohjata.. :o
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by CCE »

MaGetzUb wrote:DOSBox hoitaa kyllä homman. :) Mutta niin oli minulla kyllä kysymyskin, onko kukaan tutustunut Edirol Orchestral nimiseen VSTi plugiin, miten projektit voi tallentaa FL Studiossa sillä niin, ettei soittimia tarvitse aina plärätä siihen uudestaan? :) Olen kuullut, että Orchestrali pitäisi jotenkin midi kanavien kautta ohjata.. :o
Soitinasettelun voi tallentaa VSTi:n sisältä muistaakseni ensin painamalla "System" ja sen jälkeen etsiä "Save performance" nappula. Luonnollisesti projektin auettua tulee soittimet ladata vastaavasti "Load performance" napista. Niin, tuosta midistä. Aluksi sinun tulee määrittää VSTi:lle jokin input portti, se onnistuu klikkaamalla instrumentin ikkunan vasemassa ylälaidassa olevaa rattaan kuvaa josta aukeaa ruutu josta pitäisi löytyä midi in port, tai jokin vastaava. Kun olet asettanut sen haluamaksesi (esim. 00 on ihan hyvä) lisää projektiin MIDI Out kanava. Itse instrumenttien nuotit voit sitten kirjoitella tämän kanavan pianorolliin, ja kanavan asetuksista voit säätää MIDI portin Orchestralin porttia vastaavaksi, ja MIDI kanavan haluamaksesi. Näin saat useampia kanavia käytettyä Orchestralissa.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Musiikin tekeminen

Post by MaGetzUb »

CCE wrote: Soitinasettelun voi tallentaa VSTi:n sisältä muistaakseni ensin painamalla "System" ja sen jälkeen etsiä "Save performance" nappula. Luonnollisesti projektin auettua tulee soittimet ladata vastaavasti "Load performance" napista. Niin, tuosta midistä. Aluksi sinun tulee määrittää VSTi:lle jokin input portti, se onnistuu klikkaamalla instrumentin ikkunan vasemassa ylälaidassa olevaa rattaan kuvaa josta aukeaa ruutu josta pitäisi löytyä midi in port, tai jokin vastaava. Kun olet asettanut sen haluamaksesi (esim. 00 on ihan hyvä) lisää projektiin MIDI Out kanava. Itse instrumenttien nuotit voit sitten kirjoitella tämän kanavan pianorolliin, ja kanavan asetuksista voit säätää MIDI portin Orchestralin porttia vastaavaksi, ja MIDI kanavan haluamaksesi. Näin saat useampia kanavia käytettyä Orchestralissa.
Kiitoksia avusta nyt toimii niinkuin olen sen halunnutkin toimivan =)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by CCE »

Terve vain, tein biisin ja sen nimi on Herra Vibraton Seikkailu.
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by regalis »

Rumpuja olen soitellut viime kesästä asti ja jonkinlainen kahden miehen bändiprojekti ollaan pystytetty yhden kaverini kanssa. Yksi biisi löytyy juutubesta, äänenlaatu on tosin aika kuraa koska kaikki on äänitetty yhdellä mikillä (noh, bläkkiksessä sen kuuluukin olla kuraa).

inb4 ei toi ole edes musiikkia & sanoista ei saa selvää.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by Awaclus »

regalis wrote:Rumpuja olen soitellut viime kesästä asti ja jonkinlainen kahden miehen bändiprojekti ollaan pystytetty yhden kaverini kanssa. Yksi biisi löytyy juutubesta, äänenlaatu on tosin aika kuraa koska kaikki on äänitetty yhdellä mikillä (noh, bläkkiksessä sen kuuluukin olla kuraa).
Yllätyin positiivisesti. Ainoa mikä jää vähän puuttumaan on rumpukomppien nopeus, etenkin 4:48:sta eteenpäin olisi toivonut kaksi kertaa yhtä nopeaa blastia.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Musiikin tekeminen

Post by MaGetzUb »

Sainpas vihdoinkin mikseriin jotain taidon näytettä: http://www.mikseri.net/artists/?id=136080
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by Awaclus »

MaGetzUb wrote:Sainpas vihdoinkin mikseriin jotain taidon näytettä: http://www.mikseri.net/artists/?id=136080
Olen tainnut joskus kuulla tuon sointukuvion jossain...

EDIT: Jaa, palaanpa topiciin. Tänä vuonna on tarkoitus äänittää Di-Seasen biisit, joista löytyy tietokoneella väännetyt demoversiot mikseristä, esimerkiksi tämä. Lyriikoita on olemassa, mutta niiden yhdistämistä biiseihin ei ole vielä tehty.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Musiikin tekeminen

Post by MaGetzUb »

Chaosworm wrote:
MaGetzUb wrote:Sainpas vihdoinkin mikseriin jotain taidon näytettä: http://www.mikseri.net/artists/?id=136080
Olen tainnut joskus kuulla tuon sointukuvion jossain...

EDIT: Jaa, palaanpa topiciin. Tänä vuonna on tarkoitus äänittää Di-Seasen biisit, joista löytyy tietokoneella väännetyt demoversiot mikseristä, esimerkiksi tämä. Lyriikoita on olemassa, mutta niiden yhdistämistä biiseihin ei ole vielä tehty.
Sointukuvio voi olla tuttu, mutta mitenkä melodiaa sen kanssa soveltaa on pääasia. Kaverini sanoi että sointukuvio muistuttaa Linkinparkin numbia.. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Musiikin tekeminen

Post by Frozen »

Sattuisiko joku tietämään musiikinteko-ohjelmaa 8-bittimusiikin tekemiseen? Itse en ainakaan löytänyt mitään kunnollista googlaamalla.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Musiikin tekeminen

Post by Wingman »

Frozen wrote:Sattuisiko joku tietämään musiikinteko-ohjelmaa 8-bittimusiikin tekemiseen? Itse en ainakaan löytänyt mitään kunnollista googlaamalla.
periaatteessa mikä tahansa trackeri kelpaa, mutta niillä se voi olla vaikeaa. GameBoy.lle on tehty little sound DJ -niminen ohjelma, jolla voi tehdä 8-bittistä musiikkia, mutta jos et omista GB.tä tai et jaksa/ei ole rahaa tilata kasettia amerikoista tai muualta niin emulaattorilla käytettynä sillä ei voi tallentaa mitään mihinkään
- - - -
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Musiikin tekeminen

Post by MaGetzUb »

Wingman wrote:
Frozen wrote:Sattuisiko joku tietämään musiikinteko-ohjelmaa 8-bittimusiikin tekemiseen? Itse en ainakaan löytänyt mitään kunnollista googlaamalla.
periaatteessa mikä tahansa trackeri kelpaa, mutta niillä se voi olla vaikeaa. GameBoy.lle on tehty little sound DJ -niminen ohjelma, jolla voi tehdä 8-bittistä musiikkia, mutta jos et omista GB.tä tai et jaksa/ei ole rahaa tilata kasettia amerikoista tai muualta niin emulaattorilla käytettynä sillä ei voi tallentaa mitään mihinkään
Nauhoittaa äänet vaikka Audacityllä stereomiksistä. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by Awaclus »

MaGetzUb wrote:Sointukuvio voi olla tuttu, mutta mitenkä melodiaa sen kanssa soveltaa on pääasia. Kaverini sanoi että sointukuvio muistuttaa Linkinparkin numbia.. :)
Se muistuttaa, eikä pelkästään muistuta vaan myös on täysin identtinen kuin varmaan 99% biiseistä jotka olen kuullut. Ja ei todellakaan ole pääasia, miten melodiaa sen kanssa soveltaa, koska oikeasti melodiaa ei pidä soveltaa minkään sointukuvion kanssa vaan säveltää melodia, rytmi ja harmonia kaikki samalla kertaa.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Musiikin tekeminen

Post by MaGetzUb »

Chaosworm wrote:
MaGetzUb wrote:Sointukuvio voi olla tuttu, mutta mitenkä melodiaa sen kanssa soveltaa on pääasia. Kaverini sanoi että sointukuvio muistuttaa Linkinparkin numbia.. :)
Se muistuttaa, eikä pelkästään muistuta vaan myös on täysin identtinen kuin varmaan 99% biiseistä jotka olen kuullut. Ja ei todellakaan ole pääasia, miten melodiaa sen kanssa soveltaa, koska oikeasti melodiaa ei pidä soveltaa minkään sointukuvion kanssa vaan säveltää melodia, rytmi ja harmonia kaikki samalla kertaa.
Minulla on omat metodini, koska en ole käynyt musiikkikouluja. ^^, Niin ja tuohon 8bitti jutskaan piti sanoa että jotkun emulaattorit pystyvät tallentamaan pelin sen hetkisen tilan.. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Musiikin tekeminen

Post by Wingman »

Saahan musiikkia tehdä miten haluaa, itse olen muutaman biisin tehnyt rytmin pohjalta, enkä muista juurikaan tehneeni biisejä joissa tekisin kaiken yhtä aikaa.
- - - -
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Musiikin tekeminen

Post by koodaaja »

Kyllähän musiikin tekemiseen on vaikka mitä lähestymistapoja. Omasta mielestäni luontevinta on ensin kehitellä jonkun sortin sointupohja ja sen päälle jamitella sopivat melodiat.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by Awaclus »

Enhän mie tietenkään kiellä minkään laista tapaa tehdä musiikkia, mutta omien kokemusten mukaan tulee vain paljon parempaa musiikkia siten, että ajattelee kaiken yhtä aikaa. Siten saa kaiken reagoimaan toisiinsa.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Musiikin tekeminen

Post by DJ-Filbe »

Itse yleensä kuulen täysimittaisia biisejä päässä. Harmi, että ihan väärään aikaan, silloin kun en voi heittää niitä esim FL Studioon :(
Uusia täysin omia sävellyksiä minulta tulee harvoin, koska on niin paljon muuta musiikin tekemistä. Vieläpä kahden eri bändin kanssa.
Funkydude

Re: Musiikin tekeminen

Post by Funkydude »

Mun tutut käyttää Logic 9 ja ne saa aika hyvää matskua aikaseks :D tsekatkaa ihmees!
http://www.youtube.com/watch?v=KNgSlbuJIlk
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Musiikin tekeminen

Post by valscion »

Funkydude wrote:Mun tutut käyttää Logic 9 ja ne saa aika hyvää matskua aikaseks :D tsekatkaa ihmees!
http://www.youtube.com/watch?v=KNgSlbuJIlk
Minulle riitti se kerta kun laulaja alkoi ensimmäisiä sanoja suustaan päästämään. Ei ole musiikkia minun makuuni.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Post Reply