Tyhmät kysymykset (I/2011)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
Minecrafter

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Minecrafter »

Ja vielä, miten voisi pirtää Text -tekstiä maailman koordinaatteihin?
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Viltzu »

Minecrafter wrote:Ja vielä, miten voisi pirtää Text -tekstiä maailman koordinaatteihin?
Katso komento DrawToWorld
Minecrafter

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Minecrafter »

Viltzu wrote:
Minecrafter wrote:Ja vielä, miten voisi pirtää Text -tekstiä maailman koordinaatteihin?
Katso komento DrawToWorld
Se kun vaikuttaa vain piirtokomentoihin, ei tekstiin.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by MaGetzUb »

Sille voi antaa 3 eri parametriä: DrawtoWorld OFF, OFF, ON
1. Perus piirtokomennot (Line, Box, Circle, Dot)
2. Kuvat
3. Teksti
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Minecrafter

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Minecrafter »

Kiitos!
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by ItzRaines »

Miksiköhän tähtäin jää kartan alle? Näkyy vain kohdissa joissa ei ole "maata".

Code: Select all

Repeat
    Gosub CheckButtons
    Gosub EnemyAI
    Gosub CheckBullets
    Gosub DrawGUI
       
    // Siirretään kameraa pelaajan mukana
    CloneCameraPosition player
    
    PositionObject crosshair, mousewx(),mousewy()
    PointObject player, crosshair
    
    If playerhealth=<0 Then
        playerhealth=0
    EndIf
    
    If suit=<0 Then
        suit=0
    EndIf
    
    If clip=<0 Then
        clip=0
    EndIf
    
    Color cbBlackSkin
    Text 280,564,"FPS:"+FPS()
    
    Color cbBlackSkin : Text 280,468, playerpoints
    Color cbBlackSkin : Text 560,468,"Health: "+playerhealth 
    Color cbBlackSkin : Text 560,500,"Suit: "+suit   
    Color cbBlackSkin : Text 450,564,"Clip: "+clip
    Color cbMagenta : Text 0,0, playermoving
    Color cbMagenta : Text 0,20, ObjectX(player)
    Color cbMagenta : Text 0,40, ObjectY(player)
   
    DrawScreen

Until EscapeKey()

/////// ALIOHJELMAT ///////
// Aliohjelma jossa ladataan pelissä tarvittava media
LoadMedia:
    // Ladataan kartta ja animoidaan se
    crosshair = LoadObject("media/crosshair.bmp") 
    ShowMouse OFF
    
    map = LoadMap("media/finalbeta.til", "media/Tileset.bmp")
    
    colt = LoadImage("media/colt.bmp")
    
    screenbox = LoadImage("media/screenbox.bmp")
   
    // Ladataan panosobjektin grafiikat ja piilotetaan objekti
    bulletobject = LoadObject("Media\bullet.bmp", 360)
    ShowObject bulletobject, OFF
   
    // Ladataan pelaaja ja asetetaan törmäyksentunnistus kartan seinien ja pelaaja välille
    player = LoadObject("Media\Player_Colt.bmp", 360)
    SetupCollision player,map,2,4,2
    PositionObject player, 120,30
    PointObject player,crosshair
    
    // Ladataan vihollinen ja piilotetaan objekti
    enemyobject = LoadObject("Media\Enemy_Bar1918.bmp", 360)
    ShowObject enemyobject, OFF

    coltreload = LoadSound ("media\Colt_reload.wav")
    shot = LoadSound("Media\colt_shot.wav")
    scream = LoadSound("Media\scream1.wav")
Return

Niin ja liikkuminen helpottuisi, jos esim. d - näppäintä painettaessa pelaaja liikkuisi koko ajan sivulle, vaikka hiirtä liikuttamalla kääntää pelaajaa. Tässä tapauksessa pelaaja liikkuu aina d- näppäintä painettaessa oikean olkapäänsä suuntaan aina silloinkin, kun käännän sitä. Tämä ei mielestäni ole kovin hyvä tapa liikuttaa pelaajaa.

Code: Select all

    PointObject player,crosshair
CheckButtons:
    If KeyDown(17) Then
        MoveObject player,2
        playermoving = True
    EndIf

    If KeyDown(31) Then 
        MoveObject player,-2
        playermoving = True
    EndIf

    If KeyDown(30) Then 
        MoveObject player,0,-2
        playermoving = True
    EndIf

    If KeyDown(32) Then 
        MoveObject player,0,2
        playermoving = True
    EndIf
Last edited by ItzRaines on Sun May 29, 2011 7:37 pm, edited 1 time in total.
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Herra Siili »

ItzRaines,

Lataat kartan tähtäimen jälkeen, jolloin kartta tulee tähtäimen päälle. Siirrä tähtäimen lataus kartan latauksen jälkeen tai käytä ObjectOrder-komentoa.
a.k.a. Gehock
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

ItzRaines wrote:Niin ja liikkuminen helpottuisi, jos esim. d - näppäintä painettaessa pelaaja liikkuisi koko ajan sivulle, vaikka hiirtä liikuttamalla kääntää pelaajaa. Tässä tapauksessa pelaaja liikkuu aina d- näppäintä painettaessa oikean olkapäänsä suuntaan aina silloinkin, kun käännän sitä. Tämä ei mielestäni ole kovin hyvä tapa liikuttaa pelaajaa.
Katsoppa komento TranslateObject manuaalista.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Niin voiko joku auttaa :?:
Koneeeni sanoo edlleen Can't load map: Rata.til.
Voiko se johtua siitä että koneella millä koodieditori on EIole internetyhteyttä.


voiko joku siis auttaa
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Wingman »

Laurenzo wrote:Niin voiko joku auttaa :?:
Koneeeni sanoo edlleen Can't load map: Rata.til.
Voiko se johtua siitä että koneella millä koodieditori on EIole internetyhteyttä.


voiko joku siis auttaa
Ei, se ei voi johtua nettiyhteyden puutteesta. Kannattaa tarkistaa että cb saa lukea kansiosta jossa kartta on. Sen lisäksi koodissa pitää olla oikea polku.
- - - -
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Wingman wrote:
Laurenzo wrote:Niin voiko joku auttaa :?:
Koneeeni sanoo edlleen Can't load map: Rata.til.
Voiko se johtua siitä että koneella millä koodieditori on EIole internetyhteyttä.


voiko joku siis auttaa
Ei, se ei voi johtua nettiyhteyden puutteesta. Kannattaa tarkistaa että cb saa lukea kansiosta jossa kartta on. Sen lisäksi koodissa pitää olla oikea polku.
Kiitti kokeilen.
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Vaihdoin tilekarttaa A stigmatoriin.Ei sanonut enään Can't Load Map Tausta.til(vaihdoin kartan nimen)
MUTTA pelkkä ohjaamo näkyi.Eli karttaa ei näy mutta ei sano Can't Load Map Tausta.til pelkkä ohjaamo
siis näkyy.
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Kille »

Laurenzo wrote:Vaihdoin tilekarttaa A stigmatoriin.Ei sanonut enään Can't Load Map Tausta.til(vaihdoin kartan nimen)
MUTTA pelkkä ohjaamo näkyi.Eli karttaa ei näy mutta ei sano Can't Load Map Tausta.til pelkkä ohjaamo
siis näkyy.
Ilmeisesti tallensit aiemmin tilesterillä väärään, eli 1.0 muotoon. Ohjaamo-ongelman ratkaisuun voisi auttaa lähdekoodin näkeminen.
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Kille wrote:
Laurenzo wrote:Vaihdoin tilekarttaa A stigmatoriin.Ei sanonut enään Can't Load Map Tausta.til(vaihdoin kartan nimen)
MUTTA pelkkä ohjaamo näkyi.Eli karttaa ei näy mutta ei sano Can't Load Map Tausta.til pelkkä ohjaamo
siis näkyy.
Ilmeisesti tallensit aiemmin tilesterillä väärään, eli 1.0 muotoon. Ohjaamo-ongelman ratkaisuun voisi auttaa lähdekoodin näkeminen.
Jos haluat nähdä koodin niin tutki vanhoja viestejäni koodi on jo ainakin kahdessa viestissä näkyvillä. :)
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

Laurenzo wrote:
Kille wrote:
Laurenzo wrote:Vaihdoin tilekarttaa A stigmatoriin.Ei sanonut enään Can't Load Map Tausta.til(vaihdoin kartan nimen)
MUTTA pelkkä ohjaamo näkyi.Eli karttaa ei näy mutta ei sano Can't Load Map Tausta.til pelkkä ohjaamo
siis näkyy.
Ilmeisesti tallensit aiemmin tilesterillä väärään, eli 1.0 muotoon. Ohjaamo-ongelman ratkaisuun voisi auttaa lähdekoodin näkeminen.
Jos haluat nähdä koodin niin tutki vanhoja viestejäni koodi on jo ainakin kahdessa viestissä näkyvillä. :)
Korjasitko koodiasi ohjeiden mukaan? Jos korjasit, niin laitappa se korjattu lähdekoodi esille. Sait ongelmaasi jo aikaisemmin vastauksia nimittäin.

EDIT: Eikä kannata olettaa, että me jaksaisimme kaivaa monia sivuja tätä topikkia taaksepäin vain jotta näkisimme sinun rikkinäisen koodisi. Voit aina liittää koodin uudelleen viestiisi tai jos se tuntuu turhalta, niin voit linkittää siihen, vaikkapa näin: viewtopic.php?f=10&t=2448&p=53712#p53712
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Korjasitko koodiasi ohjeiden mukaan? Jos korjasit, niin laitappa se korjattu lähdekoodi esille. Sait ongelmaasi jo aikaisemmin vastauksia nimittäin.

EDIT: Eikä kannata olettaa, että me jaksaisimme kaivaa monia sivuja tätä topikkia taaksepäin vain jotta näkisimme sinun rikkinäisen koodisi.
Eli se koodi jonka PITI toimia ei toiminut.
Eikä se minun alkuperäinen.

Alkuperäinen koodi:

Code: Select all

Repeat

DrawScreen LoadMap ("Rata.Til","Default.bmp")

DrawScreen Ohjaamo= LoadObject("uko.bmp",5)



Forever
Minulle vastattiin:
Älä koskaan lataa mitään silmukassa!
koodi jonka PITI toimia:(mutta ei toiminut)

Code: Select all

map = LoadMap("Rata.til","Default.bmp")
ohjaamo = LoadObject("uko.bmp",5)

Repeat
    DrawScreen
Forever
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by esa94 »

Laurenzo wrote:
koodi jonka PITI toimia:(mutta ei toiminut)

Code: Select all

map = LoadMap("Rata.til","Default.bmp")
ohjaamo = LoadObject("uko.bmp",5)

Repeat
    DrawScreen
Forever
...Sehän toimii, jos Rata.til on tallennettu oikeassa formaatissa ja Default.bmp sekä uko.bmp ovat olemassa.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

Laurenzo, kannattaa myös käyttää hyödyksi erittäin tärkeä vinkki Jonezilta:
Jonez wrote:Laurenzo, suosittelen käymään kaikki oppitunnit (paina f8) läpi järjestyksessä, ja lukemaan ne huolella.
Ennen tuota on hyvinkin mahdollista ettemme voi auttaa ongelmissasi.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Kille »

pitäisikö uko.bmp:n olla ukko.bmp?
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Wingman »

Kille wrote:pitäisikö uko.bmp:n olla ukko.bmp?
se on varmaankin seuraava virhe mihin kääntäjä törmää, ellei sitä korjaa. Voihan tekijä tietysti käyttää minkä nimisiä kuvia haluaa, kunhan ne ovat oikeassa paikassa
- - - -
Locked