Viihde-Elektroniikka

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Feuer »

Ööh... Muistaakseni se toimii samoin kuin storesta peräisin olevia PS1-pelejä pelatessa, eli jokaisen fyysisen napin voi mapata mille vain Dualshock1:n napille.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Kille »

Ööh varmaan aika n00b kysymys, mutta voiko koneessa olla useampia erikokoisia mutta samannopeuksisia ram-muisteja? :roll:
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by esa94 »

Kille wrote:Ööh varmaan aika n00b kysymys, mutta voiko koneessa olla useampia erikokoisia mutta samannopeuksisia ram-muisteja? :roll:
Voi. Muistaakseni tosin se ei käytä kaikkea kamman kapasiteetista jos käytät erikokoisia kampoja.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Feuer »

Ettet sekoita nyt nopeuksiin? Nopeus vakioidaan muistaakseni kaikille kammoille samoiksi, ja olen ainakin kuullut 768 megan seteistä, jotka ovat muodostuneet yhestä 512MT ja yhdestä 256MT kammasta.

Toki eri asia vanhemmilla laitteilla. Mitä vanhempi emo, sitä krantumpi se on eri kokojen ja nopeuksien suhteen.
EDIT:

Eiku, onhan minulla muutakin kuin mutua. Nurkassani on vanha IBM, neljällä tiesmillä muistipaikalla ja neljällä kammalla, ja muistia on 96 megaa. (96/4)megan kokoisia muisteja ei tietääkseni ole ikinä ollutkaan, joten kyllä erikokoiset muistit toimivat yleisimmissä emoissa

Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by esa94 »

Pitikös sitten samassa kanavassa olla samankokoiset vai muistanko yhä väärin?
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Feuer »

Ei hajuakaan, enkä tämän suhteen uskalla alkaa mutuilemaankaan. Enkä voi edes testata koska ainoa dualchannel-emoni käyttää ddr2:a, jota omaan jopa kaksi kaksigigaista kampaa :P
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Kille »

Eli siis emolevy on noin puoli vuotta vanha asus P5D77 (meniköhän oikein) jossa neljä paikkaa. Minulla on siinä 2x2gt 2000 Mhz korttia ja tarkoitus olisi hankkia 2x4gt 2000 Mhz lisää. Molemmat siis saman merkkisiä ja ddr3.
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by valscion »

Kille wrote:Eli siis emolevy on noin puoli vuotta vanha asus P5D77 (meniköhän oikein) jossa neljä paikkaa. Minulla on siinä 2x2gt 2000 Mhz korttia ja tarkoitus olisi hankkia 2x4gt 2000 Mhz lisää. Molemmat siis saman merkkisiä ja ddr3.
Kyllä sanoisin että aika turvallisesti voit hankkia moiset. Kunhan laitat ne dual-channeliin molemmat samankokoisten kanssa. (Eli jos siinä koneessa on siniset ja mustat muistipaikat erikseen, niin laita samanvärisiin paikkoihin samanlaiset kammat.)

EDIT: Tämä googlaus näytti olevan aika lupaavan näköinen. Kaikkialla sanotaan että kunhan ne ovat tyypiltään samanlaisia, niin eri koot eivät haittaa.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by ItzRaines »

Kuinka mahtaa suht. raskaiden pelien pyöritys seuraavanlaisella kokoonpanolla?:(en nyt kuitenkaan ole hankkimassa himo grafikkaa vaan kokemusta pelaamisesta) esim. GTA IV ois kiva 8-)
# 400W virtalähde
# Emolevy G41 piirisarjalla
# Intel Pentium Dual Core E5700 3 GHz tuplaydinprosessori
# 4096 Mt Kingston DDR3 1333 MHz muistia (2x 2Gt)
# 500 Gt SATA3 kiintolevy 7200 rpm
# 22x DVD+/-RW kirjoittava, Dual Layer
# Radeon 5450 PCI-E 1024 Mt näytönohjain, silent
# 5.1 äänikortti emolevyllä
# 10/100/1000 RJ45 verkkokortti emolevyllä
# 2 kpl USB 2 -portteja etupaneelissa
# 4 kpl USB 2 -portteja koneen takana
# Ei käyttöjärjestelmää (toki käyttis pitää olla, että mikään peli toimii :D )
Nettiä olen selaillut ja saanut sellaista infoa, ettei pelaamiseen kannattaisi athlonia ostaa, joten pentiumin pitäisi ajaa sama homma. Näytön ohjaimeksikin valitsin radeonin, kun kuulemma intelin omat on ehkä suurella muistilla, mutta suorituskyky onkin eriasia. Saa korjata jos olen väärässä. Mitään tuossa kaupassa ei pitäisi hävitä, kun kokoonpano maksaa 329 euroa + postimaksu.
jesperx96
Active Member
Posts: 190
Joined: Sun Nov 23, 2008 9:35 am
Location: Lappajärvi

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by jesperx96 »

Et saa raskaita pelejä kyllä millään pyörimään tuolla. Prosessori on vanhentunut (varsinkin GTA IV pyörii huomattavasti paremmin neliytimellä) ja näytönohjain on vain vähän intelin integroituja parempi. Jos et pelaa niin tuohon hintaan on kyllä hyvä ostos. Jos saat parisataa lisää budjettiin niin saat jo aivan eritasoisen koneen.

Onko tuo pakettikone? Suosittelen ja uskon että kaikki muutkin itse koneensa rakentaneet suosittelevat tilaamaan komponentteina ja kasaamaan itse tai ottamaan liikkeestä kasauspalvelun.
We see the lines in chalk
The warning signs in where we walk
In the shadows of the cities maze
To try and fight for better days
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by KillBurn »

No jos GTA IV:sta haluat pelata niin, Neliytiminen prossu pitää olla ja näytönohjain vähintään radeon HD 5770. 130€ saa Amd neliytimisen prossun ja 5770 näyttiksen saa 140€. Eikä muutenkaan kannata ostaa puolitehokasta konetta uutena.
Last edited by KillBurn on Thu Apr 14, 2011 9:40 pm, edited 1 time in total.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by esa94 »

Jos meinaatte GTA IV hommatkaa näyttis jossa on mahdollisimman paljon muistia. GTA IV määrittelee sen perusteella graffa-asetukset, ellen muista aivan väärin >.<
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by ItzRaines »

jesperx96 wrote:Et saa raskaita pelejä kyllä millään pyörimään tuolla. Prosessori on vanhentunut (varsinkin GTA IV pyörii huomattavasti paremmin neliytimellä) ja näytönohjain on vain vähän intelin integroituja parempi. Jos et pelaa niin tuohon hintaan on kyllä hyvä ostos. Jos saat parisataa lisää budjettiin niin saat jo aivan eritasoisen koneen.

Onko tuo pakettikone? Suosittelen ja uskon että kaikki muutkin itse koneensa rakentaneet suosittelevat tilaamaan komponentteina ja kasaamaan itse tai ottamaan liikkeestä kasauspalvelun.
Nettikaupasta bongattu kone. Siellä ehdotettiin tuollaista kokoonpanoa ja hinta sisältää koneen kasauksen, sekä testauksen. Kannattaa käydä jos kiinnostaa>> mikromafia.fi mm. palvelu, jossa saa itse "rakentaa" oman koneensa. Voisin melkein katsoa, että paljonko tulee hintaa jos vaihdetaan 4 ytiminen..

Edit: Budjettiin ei hirveesti viittis lisätä, kun kyse on opiskelurahastosta.. :roll:
Eniten tulee varmaankin surffailtua, sekä pelailtua joitain satunnaisia pelejä, mutta tarkoitus ei ole tähdätä tämän hetken uusimpiin tuotoksiin pelien maailmassa. Olen kuitenkin hyvin tullut toimeen vanhalla yksiytimisellä 3,20 GHz 1 gigan keskusmuistilla ja radeonin 1x 512 mb näytönohjaimella, joten tuo olisi jo iso askel pelkästään minun käyttöön. Tällä hetkellä ei ole tärkein "pelattavuus" vaan pelkästään olisi kiva ansaita tietokoneiden "luotettavuus", koska tuo äskeinen vanha kokoonpanoni sanoi sopimuksensa irti turhan aikaisin, kuten kaikki muutkin minun käytössä olleet koneet :oops: Pelkästään tämän takia olen erittäin varovainen erilaisten kokoonpanojen kanssa.

Edit2: Tässä vaiheessa olisi hauska tietää, että millaisilla kokoonpanoilla tulette itse toimeen? :P

Tuossa varmaankin olisi pelejä pyörittävä kokoonpano, mutta hinta rupsahtaakin jo 839 euroon..
* Antec Three Hundred
* Chieftec 650W virtalähde
* Emolevy P67 piirisarjalla
* Intel Core i7 2600 neliydinprosessori
* 4096 Mt Kingston DDR3 1333 MHz muistia (2x 2Gt)
* 1 Tt Sata3 kiintolevy 7200 rpm
* 22x DVD+/-RW kirjoittava, Dual Layer
* Radeon HD 6870 1024 Mt näytönohjain
* 7.1 äänikortti emolevyllä
* 10/100/1000 RJ45 verkkokortti emolevyllä
* 2 kpl USB 2 -portteja etupaneelissa
* 6 kpl USB 2 -portteja koneen takana
* Firewire-liitäntä
* Ei käyttöjärjestelmää

Tunnutte tietävän noista konetarpeista niin suunnitelkaapas mulle tuolta suht. käytännöllinen kone, mutta sais olla alle 450e :) http://shop.mikromafia.fi/catalog/build ... _pics=true
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Latexi95 »

ItzRaines wrote: * Intel Core i7 2600 neliydinprosessori
Minusta kyllä Intelin i5:kin riittää oikein hyvin pelaamiseen. Siitä säästetyt rahat voisi sijoittaa lisä RAM:iin, kun sitä ei voi koskaan olla liikaa. Sitten SSD kovalevyä suosittelen kanssa.
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by legend »

Latexi95 wrote:
ItzRaines wrote: * Intel Core i7 2600 neliydinprosessori
Minusta kyllä Intelin i5:kin riittää oikein hyvin pelaamiseen. Siitä säästetyt rahat voisi sijoittaa lisä RAM:iin, kun sitä ei voi koskaan olla liikaa. Sitten SSD kovalevyä suosittelen kanssa.
Totta, testien mukaan intel i5 oli nopeampi, jos prosessoreja ei ylikellotettu, poikkeuksena jotkut täydellisesti synkronoidut ohjelmat... kuten Photoshop CS5 64 bit, johon sinulla tuskin on varaa ;)
Itse tulen toimeen vähäisillä varusteilla. 8kb ram muistilla, i5 neliydin prosessorilla, Nvidia Grforce 2600, teran kovalla ja tietenkin Windows Seiskalla =D
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Awaclus »

Acer Aspire 5520 on minulla.

GeForce 7000M, Vista 32-bit ja touchpad, jolla on AD/HD ja epilepsia (=klikkailee itsekseen). Prince of Persia: Warrior Within (valmistunut vuonna 2005, jee olen kehityksessä tosi hyvin mukana) on ehkä raskain peli, joka tällä koneella on pyörinyt jokseenkin siedettävällä FPS:llä, ja sekin piti olla huonoimmilla asetuksilla ja silti pätki joskus. League of Legendsiä pyörittää <15 FPS.

En ole "tullut toimeen", mutta ei ole ollut muutakaan vaihtoehtoa koska haluan Pearlin Eliminatorin tuplaversion ja jatkaa Legacyn pelaamista.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Latexi95 »

legend wrote: Itse tulen toimeen vähäisillä varusteilla. 8kb ram muistilla, i5 neliydin prosessorilla, Nvidia Grforce 2600, teran kovalla ja tietenkin Windows Seiskalla =D
Minua kyllä alkaisi jo tuo 8kb RAM muisti vähän ahistaa... :lol:
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Sami345 »

ItzRaines wrote:Tunnutte tietävän noista konetarpeista niin suunnitelkaapas mulle tuolta suht. käytännöllinen kone, mutta sais olla alle 450e :) http://shop.mikromafia.fi/catalog/build ... _pics=true
Kun mennään noin alhaiseen hintaluokkaan, on aika paha kasauspalvelulla konetta ostaa. Eli jos haluat noin halvan koneen, suosittelen joko itse kasaamista tai massavalmistettua pakettikonetta. Useimmat paikat veloittaa kasauksesta sen 100e. Sitten käyttöjärjestelmään menee 100e. Siinä jää 250e koneen osille, joka ei yksinkertaisesti riitä.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Latexi95 »

ItzRaines wrote:Tunnutte tietävän noista konetarpeista niin suunnitelkaapas mulle tuolta suht. käytännöllinen kone, mutta sais olla alle 450e :) http://shop.mikromafia.fi/catalog/build ... _pics=true
Nopeasti katottuna tälläinen löytyi. Ei kovin kummoinen, mutta ei tuohon hintaa parempaa oikein saakkaan...
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by esa94 »

Latexi95 wrote:
ItzRaines wrote:Tunnutte tietävän noista konetarpeista niin suunnitelkaapas mulle tuolta suht. käytännöllinen kone, mutta sais olla alle 450e :) http://shop.mikromafia.fi/catalog/build ... _pics=true
Nopeasti katottuna tälläinen löytyi. Ei kovin kummoinen, mutta ei tuohon hintaa parempaa oikein saakkaan...
Ehkäpä hän ei prebuiltia halunnut, 450 egellä kun saa jo matalan tason pelikoneen (Source-peleissä esim. tullee tasaisesti yli 60FPS ja muuta kivaa)
Post Reply