Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Wingman »

-Z- wrote:
Wingman wrote:
-Z- wrote:Aivosolujani säästääkseni vannoin itselleni pyhästi etten koskaan tule postaamaan tähän ketjuun, mutta eräs fysiikan kysymys painaa mieltäni kovasti. Tässä kysymyksessäni ei todennäköisesti ole mitään suurta mysteeriota vaan ajatusvirhe/väärää tietoa jonka toivoisin teidän osoittavan minulle:

Käsittääkseni gravitaatio vaikuttaa vain kappaleisiin, joilla on massa. Onko näin?

Jos on, miten on mahdollista että mustat aukot imevät itseensä valon?
valoonhan se vaikuttaa myös, se näkyy siinä, että suurimassaisten kappaleiden takana olevat valonlähteet saattavat näkyä kappaleen vieressä. Mustan aukonkin vieressä(tapahtumahorisontin ulkopuolella) nåkyy aukon takana olevat kappaleet.
Juu Juu, mutta miksi? Fotoneilla kun ei ole massaa.
kun lähestytään valonnopeutta, massa kasvaa, eli niillä on massa, kun ne liikkuvat
- - - -
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by -Z- »

Wingman wrote:
-Z- wrote:
Wingman wrote:
valoonhan se vaikuttaa myös, se näkyy siinä, että suurimassaisten kappaleiden takana olevat valonlähteet saattavat näkyä kappaleen vieressä. Mustan aukonkin vieressä(tapahtumahorisontin ulkopuolella) nåkyy aukon takana olevat kappaleet.
Juu Juu, mutta miksi? Fotoneilla kun ei ole massaa.
kun lähestytään valonnopeutta, massa kasvaa, eli niillä on massa, kun ne liikkuvat
Wikipedian viisaat ovat eri mieltä, mutta jos sinulla on luotettavampia lähteitä vilkaisen niitä mielelläni.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by DJ-Filbe »

Nostanpa esiin muuan aiheen: Koululäppärit.
Eli peruskoulusta lähtien jokaisella oppilaalla olisi käytössä koulun tarjoama läppäri, jolla tehdään kaikki koulutehtävät. Oppikirjoja ei olisi, kaikki olisi Internetissä tunnusten takana. Vältyttäisiin käsin kirjoittamiselta (sitähän ei nykyään tarvitakkaan kuin opiskelussa), vähennettäisiin läksyjen unohtamista, kohotettaisiin opiskelun helppoutta ja asenteita, helpompi mahdollisuus etäopiskeluun silloin kun ei huvittaisi tulla kouluun (kyllä, lintsaaminen olisi sallittua. Koulu olisi vain kavereita varten) sekä estettäisiin koulukirjojen, vihkojen ja muiden unohtaminen kotiin.
Säästettäisiin myös rahaa. Sen sijaan, että ostettaisiin kalliit koulukirjat, varattaisiin runsaasti paperia oppilasta kohden, monisteltaisiin tiedotteita ja tuhlattaisiin rahoja fyysisiin materiaaleihin, voitaisiin ostaa yksi läppäri oppilasta kohden vaikka joka vuosi (olettaen, että läppärin hinta on ~300€). Peruskoulu maksaa 1 oppilaalta reilut 6 600€ / vuosi, johon siis mitä ilmeisemmin on laskettu yhteen opettajien palkat ja oppimateriaali.
Itse kannatan tietenkin omaa ajatustani piilovittuilua Grandille. Mites muut?
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by koodaaja »

Tulee vähän mitä kettua -fiilis taloudellisista perusteluista, montakohan minuuttia ala-asteikäinen saisi pidettyä läppärinsä toimintakunnossa? Lisäksi rauta vanhenee nopeasti, päivityksiä saisi tehdä varsin tiuhaan. Puhumattakaan softapuolen päivityksistä, meilläpäin ei edes yksittäisen koulun ATK-systeemeitä ole saatu kovin pehmeästi rullaamaan (minkään niistä viidestä, joita olen käynyt) joten säätöä tulisi eikä parina ensimmäisenä vuotena opittaisi mitään :)

Ja läppärikö ei voi unohtua kotiin? Kuinka suuri osa peruskoululaisista on mielestäsi tarpeeksi kypsiä huolehtimaan omasta opiskelustaan, kun suurin osa abiturienteistakin tuntuu lähinnä laiskottelevan lukuloman?

Ja sitten iskee vahvempi WTF-ilmiö. Ei opetettaisi lapsia kirjoittamaan? Oletko koskaan koittanut ratkaista vähänkään haastavampaa matemaattista, fysikaalista tms. ongelmaa ilman kynää ja paperia? Tai kirjoittanut esseetä ilman mitään epämääräistä suunnitelmasuttua? Tai ostoslistaa, muistilappua? Voi olla että joskus hamassa tulevaisuudessa laitteisto on niin kätevää ja yleistä että ihminen voi elää koko elämänsä kirjoittamatta sanaakaan käsin, mutta se on vielä hyvin kaukana.

Olen itsekin käyttänyt läppäriä lukioaikana työvälineenä opiskelussa, ja se onkin esimerkiksi historiassa tai yhteiskuntaopissa erinomainen laite muistiinpanojen nopeaan tekemiseen ja kovin tylsillä tunneilla ohjelmointiin/pelailuun, mutta en usko että sitä kannattaa kovin nuorille lähteä etenkään kunnan pohjattomasta taikakirstusta rahoittamaan. Tai välttämättä muutenkaan yleisesti, voin hyvin kuvitella että monet eivät koe sitä lainkaan hyödylliseksi tai näppäräksi ratkaisuksi.

(Tulin vahingossa klikanneeksi submittia jossain vaiheessa kirjoitusta, mikäli näit vaiheessa olevan postaukseni niin kuulut foorumilurkkerien eliittiin (: )
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by naputtelija »

DJ-Filbe wrote:Nostanpa esiin muuan aiheen: Koululäppärit.
Eli peruskoulusta lähtien jokaisella oppilaalla olisi käytössä koulun tarjoama läppäri
Radikaali idea, mutta muuten kiva. voisihan sitä jossain pienessä+köyhässä koulussa ottaa koeajalle esim. mun koulussa, ja jos oikein muistan, tuo oli kokeiluasteella jossain lukiossa.
, jolla tehdään kaikki koulutehtävät. Oppikirjoja ei olisi, kaikki olisi Internetissä tunnusten takana.
Kuka vastaa tunnuksista, entä mitä tehdään jos netti kaatuu/sähkökatkos/virushyökkäys? pointti on se, että koulukirjat ovat turvallisia, mutta epäluotettavia.
Vältyttäisiin käsin kirjoittamiselta (sitähän ei nykyään tarvitakkaan kuin opiskelussa), vähennettäisiin läksyjen unohtamista, kohotettaisiin opiskelun helppoutta ja asenteita, helpompi mahdollisuus etäopiskeluun silloin kun ei huvittaisi tulla kouluun (kyllä, lintsaaminen olisi sallittua. Koulu olisi vain kavereita varten) sekä estettäisiin koulukirjojen, vihkojen ja muiden unohtaminen kotiin.
[/quote][/quote]
Tuosta tulikin mieleen isaac asimovin novelli, "The fun they had"

Code: Select all

The Fun They Had

Isaac Asimov

Margie even wrote about it that night in her diary. On the page headed May 17, 2157, she wrote, "Today, Tommy found a real book!"

It was a very old book. Margie's grandfather once said that when he was a little boy his grandfather told him that there was a time when all stories were printed on paper.

They turned the pages, which were yellow and crinkly, and it was awfully funny to read words that stood still instead of moving the way they were supposed to--on a screen, you know. And then, when they turned back to the page before, it had the same words on it that it had had when they read it the first time.

"Gee," said Tommy, "what a waste. When you're through with the book, you just throw it away, I guess. Our television screen must have had a million books on it and it's good for plenty more. I wouldn't throw it away."

"Same with mine," said Margie. She was eleven and hadn't seen as many telebooks as Tommy had. He was thirteen. She said, "Where did you find it?"

"In my house." He pointed without looking, because he was busy reading. "In the attic." "What's it about?" "School."

Margie was scornful. "School? What's there to write about school? I hate school."

Margie always hated school, but now she hated it more than ever. The mechanical teacher had been giving her test after test in geography and she had been doing worse and worse until her mother had shaken her head sorrowfully and sent for the County Inspector.

He was a round little man with a red face and a whole box of tools with dials and wires. He smiled at Margie and gave her an apple, then took the teacher apart. Margie had hoped he wouldn't know how to put it together again, but he knew how all right, and, after an hour or so, there it was again, large and black and ugly, with a big screen on which all the lessons were shown and the questions were asked. That wasn't so bad. The part Margie hated most was the slot where she had to put homework and test papers. She always had to write them out in a punch code they made her learn when she was six years old, and the mechanical teacher calculated the mark in no time.

The Inspector had smiled after he was finished and patted Margie's head. He said to her mother, "It's not the little girl's fault, Mrs. Jones. I think the geography sector was geared a little too quick. Those things happen sometimes. I've slowed it up to an average ten-year level. Actually, the over-all pattern of her progress is quite satisfactory." And he parted Margie's head again.

Margie was disappointed. She had been hoping they would take the teacher away altogether. They had once taken Tommy's teacher away for nearly a month because the history sector had blanked out completely.

So she said to Tommy, "Why would anyone write about school?"

Tommy looked at her with very superior eyes. "Because it's not our kind of school, stupid. This is the old kind of school that they had hundreds and hundreds of years ago." He added loftily, pronouncing the word carefully, "Centuries ago."

Margie was hurt. "Well, I don't know what kind of school they had all that time ago." She read the book over his shoulder for a while, then said, "Anyway, they had a teacher."

"Sure they had a teacher, but it wasn't a regular teacher. It was a man." "A man? How could a man be a teacher?" "Well, he just told the boys and girls things and gave them homework and asked them questions." "A man isn't smart enough." "Sure he is. My father knows as much as my teacher." "He can't. A man can't know as much as a teacher." "He knows almost as much, I betcha."

Margie wasn't prepared to dispute that. She said, "1 wouldn't want a strange man in my house to teach me."

Tommy screamed with laughter. "You don't know much, Margie. The teachers didn't live in the house. They had a special building and all the kids went there." "And all the kids learned the same thing?" "Sure, if they were the same age."

"But my mother says a teacher has to be adjusted to fit the mind of each boy and girl it teaches and that each kid has to be taught differently."

"Just the same they didn't do it that way then. If you don't like it, you don't have to read the book."

"I didn't say I didn't like it," Margie said quickly. She wanted to read about those funny schools.

They weren't even half-finished when Margie's mother called, "Margie! School!" Margie looked up. "Not yet, Mamma."

"Now!" said Mrs. Jones. "And it's probably time for Tommy, too."

Margie said to Tommy, "Can I read the book some more with you after school?"

"Maybe," he said nonchalantly. He walked away whistling, the dusty old book tucked beneath his arm.

Margie went into the schoolroom. It was right next to her bedroom, and the mechanical teacher was on and waiting for her. It was always on at the same time every day except Saturday and Sunday, because her mother said little girls learned better if they learned at regular hours.

The screen was lit up, and it said: "Today's arithmetic lesson is on the addition of proper fractions. Please insert yesterday's homework in the proper slot."

Margie did so with a sigh. She was thinking about the old schools they had when her grandfather's grandfather was a little boy. All the kids from the whole neighborhood came, laughing and shouting in the schoolyard, sitting together in the schoolroom, going home together at the end of the day. They learned the same things, so they could help one another on the homework and talk about it.

And the teachers were people...

The mechanical teacher was flashing on the screen: "When we add the fractions 1/2 and 1/4..."

Margie was thinking about how the kids must have loved it in the old days. She was thinking about the fun they had
Tapahtuisikohan sitten lopulta noin..?
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by DJ-Filbe »

koodaaja wrote:Tulee vähän mitä kettua -fiilis taloudellisista perusteluista, montakohan minuuttia ala-asteikäinen saisi pidettyä läppärinsä toimintakunnossa?

Käyttöä opeteltaisiin ensin niin kauan että onnistuu.
koodaaja wrote: Lisäksi rauta vanhenee nopeasti, päivityksiä saisi tehdä varsin tiuhaan.
Joka vuosi uusi kone. Ei se parissa kuukaudessa menneen talven lumeksi muutu. Koneita voisi myös kierrättää niiden käyttöiän (tai liiallisen hidastumisen) loppuun asti.
koodaaja wrote: Puhumattakaan softapuolen päivityksistä, meilläpäin ei edes yksittäisen koulun ATK-systeemeitä ole saatu kovin pehmeästi rullaamaan (minkään niistä viidestä, joita olen käynyt) joten säätöä tulisi eikä parina ensimmäisenä vuotena opittaisi mitään :)
Onnistuisi, kun tarpeeksi monessa koulussa yritettäisiin sitä ja löydettäisiin oikea ratkaisu. Kynnys kokeilemiseen on kuitenkin vielä korkea.
koodaaja wrote: Ja läppärikö ei voi unohtua kotiin? Kuinka suuri osa peruskoululaisista on mielestäsi tarpeeksi kypsiä huolehtimaan omasta opiskelustaan, kun suurin osa abiturienteistakin tuntuu lähinnä laiskottelevan lukuloman?
Se on sitten opiskelijan oma ongelma, ei järjestelmän suunnittelijan.
koodaaja wrote: Ja sitten iskee vahvempi WTF-ilmiö. Ei opetettaisi lapsia kirjoittamaan? [...]
Tottakai opetettaisi. Sitten kun se sujuisi jotenkin, olisi vähintään mahdollisuus tehdä kaikki koulutyönsä koneella.
koodaaja wrote: Olen itsekin käyttänyt läppäriä lukioaikana työvälineenä opiskelussa, ja se onkin esimerkiksi historiassa tai yhteiskuntaopissa erinomainen laite muistiinpanojen nopeaan tekemiseen ja kovin tylsillä tunneilla ohjelmointiin/pelailuun, mutta en usko että sitä kannattaa kovin nuorille lähteä etenkään kunnan pohjattomasta taikakirstusta rahoittamaan. Tai välttämättä muutenkaan yleisesti, voin hyvin kuvitella että monet eivät koe sitä lainkaan hyödylliseksi tai näppäräksi ratkaisuksi.
Tekniikka halpenee ajan myötä. Sitäpaitsi, kyllä yhden peruskoululaisen oppikirjat ja työvälineet maksavat vuodessa enemmän kuin yksi läppäri. Lasketaan asia toisin päin:
Opettajan palkka voi olla keskimäärin 2 500€ / kk. Kuukaudessa on keskimäärin n. 22 koulupäivää, joten päiväpalkaksi jää ~113€.
Luokassa voi olla keskimäärin 20 oppilasta, joten jaetaan 20:llä. Saadaan ~5,6€ / oppilas / koulupäivä.
Vuodessa on koulupäiviä 188, joten 188 * 5,6€ = ~1052€.
Siis, opetus maksaa n. 1052€ / vuosi / oppilas.
Sitten kirjojen sisällön arvo. Veikkaisin, että jäljelle jäävällä 5 200€ :lla (läppärin arvo vähennetty) saa tarvittavan sisällön ja jää mukavasti vielä ylikin.
EDIT:

Jos joku ehti lukea edellisen version, voi onnitella itseään.

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

DJ-Filbe wrote:Opettajan palkka voi olla keskimäärin 2 500€ / kk. Kuukaudessa on keskimäärin n. 22 koulupäivää, joten päiväpalkaksi jää ~113€.
Luokassa voi olla keskimäärin 20 oppilasta, joten jaetaan 20:llä. Saadaan ~5,6€ / oppilas / koulupäivä.
Vuodessa on koulupäiviä 188, joten 188 * 5,6€ = ~1052€.
Siis, opetus maksaa n. 1052€ / vuosi / oppilas.
Sitten kirjojen sisällön arvo. Veikkaisin, että jäljelle jäävällä 5 200€ :lla (läppärin arvo vähennetty) saa tarvittavan sisällön ja jää mukavasti vielä ylikin.
EDIT:

Jos joku ehti lukea edellisen version, voi onnitella itseään.

Mistähän tämä 5,2 tuhatta mahtaa jäädä jäljelle? :o Läppärin hinnan jälkeen?

Todennäköisesti läppärin hankkiminen jokaiselle tulisi ~yhtä kalliiksi, lukuunottamattakaan tarvittavien opetusohjelmien kalliita lisenssejä.
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Taatero »

Internetin keskustelupalstoilla riehuva henkilö ei välttämättä tiedä asiaoista niin paljon kuin itse luulee. Kustannusarviosi oli vähintään hakuammuntaa. Oletko ottanut mukaan kouluterveydenhuollon, muut materiaali- ja kalustehallinnat, ruuan, lämmitys- ja korjauskulut, muun henkilöstön, kuten talonmiesten, siivoojien, keittäjien ja muun henkilökunan palkan. En väitä että tiedän sinua enemmän tästä asiasta, mutta kannattaa muistaa että luultavasti vääristät tuloksiasi oman kantasi tukemiseksi etkä ole ottanut kaikkea huomioon. Ja jos idea olisi niin hyvä kuin saat sen kuullostamaan, sitä oltaisiin varmasti jo sovellettu laajemmassa mittakaavassa. Onhan näitä kokeiluja ollut.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by koodaaja »

Tarkoitin toimintakyvyllä ihan fyysistä puolta - monilla läppärit tuntuvat hajoavan alle vuodessa ilman ala-asteikäisen retuutustakin :) Ja lienee ihan hyvä syy sillekin, että nykyinen koulutusjärjestelmä muuttuu vapaamuotoisemmaksi pikkuhiljaa oppilaiden kasvaessa - "tehkää hommat missä ja miten haluatte" ei oikein toimi nuorilla oppilailla.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by CCE »

Lennokaitten visioiden lennellessä voisin myös esittää oman näkemykseni asiasta, nimittäin Applen juuri julkistaman iPad 2™:n! Tablettikone on mitä oivallisin väline koululaisten opetukseen, se ei paina paljoa ja tehostaa oppimista monella tavalla. Koulukirjat voidaan ladata kätevästi Applen App Storesta™ edulliseen hintaan, tukien näin samalla kirjojen tekijöitä. Käyttöliittymä on lapsiystävällinen, luonnollinen ja helppo oppia; ylimääräistä koulusta ei tarvita!

iPad 2™ voisi korvata myös osan opettajakunnasta sen interaktiivisten toimintojensa ansiosta, ja tämä näkyisi tietenkin säästöinä opettajien palkkakuluissa. Myöskään perinteisissä kannettavien kanssa ilmenevää jatkuvaa ylläpitoa ei tarvittaisi samassa määrin sillä Applen iOS™ on hyvin turvallinen järjestelmä jota on ala-asteelaisenkaan vaikea saada sekaisin.

iPad 2™ on myös edullinen 359€ (noin $499) hinnallaan, se on vain 8.8mm ohut ja laitteen laaja suosio takaisi hyvän tuen, ja laadukkaat ohjelmistot App Storen™ kautta. Ihmettelen miksei tätä vaihtoehtoa ole nostettu esiin julkisessa keskustelussa nykyopetuksen tilasta.

Edit: Korjattu boldaukset & muuta.
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Wingman »

koodaaja wrote:..."tehkää hommat missä ja miten haluatte" ei oikein toimi nuorilla oppilailla.
totta, alakouluikäiset eivät vielä tajua, että opiskelusta on pidemmän päälle hyötyä, kuten esim. lukiolaiset tajuavat. Vielä yläkoulussakaan oppilaat eivät tajua sitä.
- - - -
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by TheFish »

CCE wrote:Lennokaitten visioiden lennellessä voisin myös esittää oman näkemykseni asiasta, nimittäin Applen juuri julkistaman iPad 2™:n! Tablettikone on mitä oivallisin väline koululaisten opetukseen, se ei paina paljoa ja tehostaa oppimista monella tavalla. Koulukirjat voidaan ladata kätevästi Applen App Storesta™ edulliseen hintaan, tukien näin samalla kirjojen tekijöitä. Käyttöliittymä on lapsiystävällinen, luonnollinen ja helppo oppia; ylimääräistä koulusta ei tarvita!

iPad 2™ voisi korvata myös osan opettajakunnasta sen interaktiivisten toimintojensa ansiosta, ja tämä näkyisi tietenkin säästöinä opettajien palkkakuluissa. Myöskään perinteisissä kannettavien kanssa ilmenevää jatkuvaa ylläpitoa ei tarvittaisi samassa määrin sillä Applen iOS™ on hyvin turvallinen järjestelmä jota on ala-asteelaisenkaan vaikea saada sekaisin.

iPad 2™ on myös edullinen 359€ (noin $499) hinnallaan, se on vain 8.8mm ohut ja laitteen laaja suosio takaisi hyvän tuen, ja laadukkaat ohjelmistot App Storen™ kautta. Ihmettelen miksei tätä vaihtoehtoa ole nostettu esiin julkisessa keskustelussa nykyopetuksen tilasta.

Edit: Korjattu boldaukset & muuta.
Muutamia kysymyksiä joita tulee mieleeni ilman pidempää mietintää...

Onko iPadit ylläpidettävissä keskitetysti? Pystyykö niihin asentamaan tavittavat softat helposti ennen opiskelijoille jakamista? Saako sen liitettyä koulun toimialueelle? Mites käyttäjien hallinta? Voiko Appleen luottaa tässä määrin? Miten esseiden / pidempien juttujen kirjoittaminen onnistuu sen näppiksellä? Saako App Storesta "massalisenssejä"? Miten se korvaisi opettajia? Tehostaako se todella oppimista (oman kokemukseni mukaan tietokoneet ovat useimmissa tapauksissa lähinnä haitallisia opiskelulle)?
Wingman wrote:totta, alakouluikäiset eivät vielä tajua, että opiskelusta on pidemmän päälle hyötyä, kuten esim. lukiolaiset tajuavat. Vielä yläkoulussakaan oppilaat eivät tajua sitä.
Tässä näyttää kyllä olevan ongelmia vielä yliopistossakin. Ja vaikka tajuaisivatkin, se ei tarkoita, että opiskelu myös onnistuisi.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

TheFish wrote: Muutamia kysymyksiä joita tulee mieleeni ilman pidempää mietintää...
Mieti vielä hetki ja huomaa ironia.
Guest

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Guest »

Huh, tekee oikein pahaa lukea näitä viestejä täällä.

Te ette ole älykkäitä. Olette hieman keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä, mutta silti. Ette ole älykkäitä. Te ette tule koskaan yltämään oikeasti älykkään ihmisen tasolle. Tiedän, että ajatus siitä vituttaa ja sen takia olette niin vittuuntuneita ja yritätte vaikuttaa älykkäiltä. Tiedän myös, että koko elämänne päämäärä on näyttää älykkäältä muiden ihmisten silmissä. Onneksi tämä ei toimi kuin osittain, sillä vain täydelliset idiootit pitävät teitä älykkäänä.



Filosofia on mukavaa ja rentoa ajattelua, mutta eksaktejen tieteiden tasolle se ei jouda. Vaikka kuinka argumentoisit fysiikan / biologian / kemian lakejen vastaisesti filosofialla, olet väärässä. Filosofia ei anna sinusta fiksua kuvaa, vaan teet itsestäsi mukafiksun idiootin ja tulet elämään loppuelämäsi paskaduunissa / sossutuella.



Lopettakaa se saatanan itsestäänselvyyksien kyseenalaistaminen. Skeptisyys on lähes aina plussaa, mutta kysymykset, kuten "olenko olemassa" "onko se (tieteellisesti todistettu luonnonlaki) totuus?" Tällaisella kyseenalaistamisella ainoastaan tuotte esille sen, ettette tajua tieteestä mitään.

Hauskaa loppuelämää.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Latexi95 »

Vieras wrote:Huh, tekee oikein pahaa lukea näitä viestejä täällä.

Te ette ole älykkäitä. Olette hieman keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä, mutta silti. Ette ole älykkäitä. Te ette tule koskaan yltämään oikeasti älykkään ihmisen tasolle. Tiedän, että ajatus siitä vituttaa ja sen takia olette niin vittuuntuneita ja yritätte vaikuttaa älykkäiltä. Tiedän myös, että koko elämänne päämäärä on näyttää älykkäältä muiden ihmisten silmissä. Onneksi tämä ei toimi kuin osittain, sillä vain täydelliset idiootit pitävät teitä älykkäänä.



Filosofia on mukavaa ja rentoa ajattelua, mutta eksaktejen tieteiden tasolle se ei jouda. Vaikka kuinka argumentoisit fysiikan / biologian / kemian lakejen vastaisesti filosofialla, olet väärässä. Filosofia ei anna sinusta fiksua kuvaa, vaan teet itsestäsi mukafiksun idiootin ja tulet elämään loppuelämäsi paskaduunissa / sossutuella.



Lopettakaa se saatanan itsestäänselvyyksien kyseenalaistaminen. Skeptisyys on lähes aina plussaa, mutta kysymykset, kuten "olenko olemassa" "onko se (tieteellisesti todistettu luonnonlaki) totuus?" Tällaisella kyseenalaistamisella ainoastaan tuotte esille sen, ettette tajua tieteestä mitään.

Hauskaa loppuelämää.
Loistavaa... Tästähän saa taas loistavan väittelyn pystyyn. Itse kyllä väittäsin, että "Vieras" itse ei ole kovin älykäs, kun tekee johtopäätöksiä pelkkien foorumi viestien perusteella, ja on aika kova väitös, että kukaan täällä ei yltäisi "oikeasti älykkään ihmisen tasolle", sillä mistä sinä sen muka tietäisit (kaikki tietysti riippuu siitä mikä on "oikeasti älykäs ihminen"). Aika monet täällä väittelevistä ovat iältään 15 - 25 vuotiaita, joten aikaa on vielä reilusti älykkyyden lisäämiseen. Ja on aika turha ottaa näitä keskusteluja niin vakavasti, tuskin kukaan täällä aivan tosissaan väittää jotain jo todistettua kemian/fysiikan lakia vastaan.

Toivottavasti vielä seuraat näitä viestejä, niin että voisit paremmin perustella kantasi...
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

Vieras wrote:Tällaisella kyseenalaistamisella ainoastaan tuotte esille sen, ettette tajua tieteestä mitään.
Aalto-hiukkas -dualiteetti
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by legend »

Vieras wrote:Huh, tekee oikein pahaa lukea näitä viestejä täällä.

Te ette ole älykkäitä. Olette hieman keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä, mutta silti. Ette ole älykkäitä. Te ette tule koskaan yltämään oikeasti älykkään ihmisen tasolle. Tiedän, että ajatus siitä vituttaa ja sen takia olette niin vittuuntuneita ja yritätte vaikuttaa älykkäiltä. Tiedän myös, että koko elämänne päämäärä on näyttää älykkäältä muiden ihmisten silmissä. Onneksi tämä ei toimi kuin osittain, sillä vain täydelliset idiootit pitävät teitä älykkäänä.



Filosofia on mukavaa ja rentoa ajattelua, mutta eksaktejen tieteiden tasolle se ei jouda. Vaikka kuinka argumentoisit fysiikan / biologian / kemian lakejen vastaisesti filosofialla, olet väärässä. Filosofia ei anna sinusta fiksua kuvaa, vaan teet itsestäsi mukafiksun idiootin ja tulet elämään loppuelämäsi paskaduunissa / sossutuella.



Lopettakaa se saatanan itsestäänselvyyksien kyseenalaistaminen. Skeptisyys on lähes aina plussaa, mutta kysymykset, kuten "olenko olemassa" "onko se (tieteellisesti todistettu luonnonlaki) totuus?" Tällaisella kyseenalaistamisella ainoastaan tuotte esille sen, ettette tajua tieteestä mitään.

Hauskaa loppuelämää.
Olet varmasti luulut olevasi älykäs ja luulet edelleen. Sinusta väittely ei voi olla hauskanpitoa vaan totista totta. (se kyll on mut tajuatte varmaan :) ) Voisin jopa väittää että olet yrittänyt juuri äsken ohjelmoida, mutta kun erroria pukkaaa päätit purkaa hermoja meille.
Btw. Älykkyys ei ole pelkästään mitä todistuksessa lukee (vaikka mulla oli 10 keskiarvo :) ) Älykkyyteen kuuluu myös pohdinta ja jopa jonkun dokumentin mukaan myös liikunta ja taide. Mikäs muuten on älykkään raja, oletko sinä älykäs :D
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

legend ei ole älykäs älä välitä siitä
EDIT:

mun pitää tehdä trollaustunnus brb

DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by DJ-Filbe »

Erottakaa älykäs ja viisas toisistaan. Viisas on se joka ei puutu näin turhiin asioihin. Minä olen idiootti, koska tällä viestillä haluan vain kasvattaa postcounteriani.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

DJ-Filbe wrote:Erottakaa älykäs ja viisas toisistaan. Viisas on se joka ei puutu näin turhiin asioihin. Minä olen idiootti, koska tällä viestillä haluan vain kasvattaa postcounteriani.
> Vastaa ilmiselvään trolliin
> Filbe
Ilmeenne kun en ylläty?
Post Reply