Viihde-Elektroniikka

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Latexi95 »

MaGetzUb wrote:Nokian kannattaisi vaan keskittyä halpojen karvahattu puhelimien tekoon, koska älypuhelinmarkkinoilla yhtiö kusee, ja pahasti. Karvahattumalleja ostavat paljon porukkaa kehitysmaissa. Tai sitten Nokian kannattaisi luoda kokonaan uusi linuxiin pohjautuva käyttöjärjestelmä ja keskittyä sitten tekemään siitä kevyen ja tehokkaan. Ja sitten Nokian pitäisi myös ottaa huomioon kaikki semmoiset seikat mitä kuluttajat haluavat. Esim Maemoon valiteltiin kun ei ollut portait modea perusvalikoissa, tai javatukea. Mikä siinä on niin vaikea toteuttaa nämä pari asiaa joita kuluttajat halusivat?

Niin ja muuten Sharpin 3D puhelin kiinnostaa, koska sen 3D näyttöhän ei tarvitse erillisiä laseja.. :)
Juttuhan on siinä, että älypuhelimesta saa kymmenkertaisesti enemmän voittoa kuin peruspuhelimesta. Minunkin mielestä ohjelmistokehittäjät Nokialla ovat epäonnistuneet...

Ja mitä 3D näyttöhin tulee, niin ei kannata. Lasittomat 3D näytöt käyttävät tietääkseni samaa tekniikkaa kuin hologrammit. Sen takia näyttö on todella tarkka katselukulmasta, mikä tekee käytettävyydestä paskaa. 3D on muutenkin vielä ihan yliarvostettu ominaisuus. Itse ainakin odottelen tekniikan kehittymistä ennen kuin 3D:hen sijoitan...
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by MaGetzUb »

Discovery Scienceltä tuli lasittomasta 3D kuvasta juttu, että kuva luodaan vaaka- sekä pystysuorilla valoaalloilla. Kyllähän älypuhelimista saa voittoa, mutta köyhemmissä maissa ei niin vaan 1000€:n puhelimia ostellakkaan.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by axu »

MaGetzUb wrote:Discovery Scienceltä tuli lasittomasta 3D kuvasta juttu, että kuva luodaan vaaka- sekä pystysuorilla valoaalloilla.
Eikös tällöin ole kyseessä polarisoitu 3d-systeemi, joka siis vaatii vaaka/pysty polarisoidut lasit? Kaikki lasittomat 3D-systeemit, mitä minä tiedän ovat perustuneet siihen, että kummallekkin kuvalle osoitetaan suoraan eri kuvaa, jonka takia pitää olla silmien tietyssä sijainnissa näyttöön nähden.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Latexi95 »

axu wrote:
MaGetzUb wrote:Discovery Scienceltä tuli lasittomasta 3D kuvasta juttu, että kuva luodaan vaaka- sekä pystysuorilla valoaalloilla.
Eikös tällöin ole kyseessä polarisoitu 3d-systeemi, joka siis vaatii vaaka/pysty polarisoidut lasit? Kaikki lasittomat 3D-systeemit, mitä minä tiedän ovat perustuneet siihen, että kummallekkin kuvalle osoitetaan suoraan eri kuvaa, jonka takia pitää olla silmien tietyssä sijainnissa näyttöön nähden.
Itsekin olen axun kannalla. Veikkaan, että "vaaka- sekä pystysuorilla valoaalloilla" todennäköisesti tarkoitetaan valon polarisaatiota, niin kuin axu sanoikin...
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by axu »

Mitä muuten 3D-kuvaan tulee, onkos täällä paljon 3D-telkkujen/näyttöjen omistajia? Rasittaako se kovasti silmiä?
Itse olen pari kertaa 3D:tä kokeillut, hieman ehkä tavallista näyttöä enemmän rasittaa silmiä. Kävin katsomassa oikein elokuvateatterissa yhden leffan 3D:nä, eikä se tuntunut niin paljon silmissä, joten johtuuko silmien rasitus valojen välkkymisestä (johtuen lcd-suljin laseista kaikki sähköiset valonlähteet tuppaavat välkkymään kovasti)?
Olen oikeastaan ajatellut, että eikö 3D:tä voisi käyttää silmien rentouttamiseen, jos kaikki kuva näytettäisiin kaukana ruudun "takana" ja silmät sitten tarkentuisivat sinne. Suurin osa kuitenkin silmien rasittumisesta taitaa johtua kuitenkin liian lähelle katsomisesta. Osaako kukaan muuten sanoa, miksi vaihtelevalla etäisyydellä olevia kohteita 3D-näytössä katsottaessa kuva ei sumene? Eikö silmät oikeasti tarkennakaan lähemmäs/kauemmas tässä tapauksessa? Ehkä aivomme ovat niin "viisaat", että ne ymmärtävät stereosignaalit silmiltä, mutta tarkentavat silmät erikseen sen mukaan mikä näyttää tarkimmalta.

Tämän sekavan pienoispohdintatuokion loppuun haluan kysyä, ketkä ovat kiinnostuneita nintendon 3DS:stä?
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Latexi95 »

axu wrote:Mitä muuten 3D-kuvaan tulee, onkos täällä paljon 3D-telkkujen/näyttöjen omistajia? Rasittaako se kovasti silmiä?
Itse olen pari kertaa 3D:tä kokeillut, hieman ehkä tavallista näyttöä enemmän rasittaa silmiä. Kävin katsomassa oikein elokuvateatterissa yhden leffan 3D:nä, eikä se tuntunut niin paljon silmissä, joten johtuuko silmien rasitus valojen välkkymisestä (johtuen lcd-suljin laseista kaikki sähköiset valonlähteet tuppaavat välkkymään kovasti)?
Olen oikeastaan ajatellut, että eikö 3D:tä voisi käyttää silmien rentouttamiseen, jos kaikki kuva näytettäisiin kaukana ruudun "takana" ja silmät sitten tarkentuisivat sinne. Suurin osa kuitenkin silmien rasittumisesta taitaa johtua kuitenkin liian lähelle katsomisesta. Osaako kukaan muuten sanoa, miksi vaihtelevalla etäisyydellä olevia kohteita 3D-näytössä katsottaessa kuva ei sumene? Eikö silmät oikeasti tarkennakaan lähemmäs/kauemmas tässä tapauksessa? Ehkä aivomme ovat niin "viisaat", että ne ymmärtävät stereosignaalit silmiltä, mutta tarkentavat silmät erikseen sen mukaan mikä näyttää tarkimmalta.

Tämän sekavan pienoispohdintatuokion loppuun haluan kysyä, ketkä ovat kiinnostuneita nintendon 3DS:stä?
Itse olen kokeillut 3D:tä pidempäänkin kerralla... Aluksi silmät ovat todella kipeät, sitten silmät tottuvat 3D ehkä noin reilun 10 tunnin pelaamisen jälkeen (en nyt siis tarkoita yhteen putkeen...). Silmien tottuminen ei vaikuta silmien rasitukseen vaan myöhemminkin havaitsee silmien rasittuvan 3D:stä selvästi enemmän kuin 2D:stä. PIdempi (yli 2h) pelaaminen yhteen putkeen 3D:llä aiheuttaa ainakin minulla jonkun verran päänsärkyä(voi toisaalta johtua siitä että oli silloin vähän muutenkin kipeä, mutta päänsärkyä ei esiintynyt 2D:llä pelatessa). Sitten se vaikeuttaa FPS pelien pelausta sillä on hankalampaa erottaa liikkuvia kohteita, kun 3D aiheuttaa taustaan kokoajan pientä liikettä, joten vihollisten havaitseminen on vaikeampaa...
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by koodaaja »

3DS:n tulen itse ostamaan ihan wanhan nintendo-fanipoikuuden takia, ja se vaikuttaa mielenkiintoiselta alustalta ohjelmointia varten joten flash-kortti pitänee hommata ellei siinä ole SD-lukijaa :)

Itse "3D"-teknologia taas ei pahemmin kiinnosta ennen kuin saavat markkinoille jotain volumetrista eli hologrammeja tai lasikuutionäyttöjä tai mitä nyt sedät keksiikään. Pari elokuvaa olen katsonut ja assyillä oli joitain 3D-versioituja räiskintöjä pelattavana, eipä nuo pahemmin iskeneet mikään.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by axu »

koodaaja wrote:3DS:n tulen itse ostamaan ihan wanhan nintendo-fanipoikuuden takia, ja se vaikuttaa mielenkiintoiselta alustalta ohjelmointia varten joten flash-kortti pitänee hommata ellei siinä ole SD-lukijaa :)
SD-kortit ovat tuettuja, ja kahden gigan kortti tulee mukanakin. Hinta kyllä on sen verran kova (270€ tai sinne päin) verrattuna Amerikkaan (250$ = n.180€), että mietin, pitäisikö hankkia koko laitos sieltä. Ongelmana pääasiassa vain se, että 3DS tulee olemaan DSi:n tavoin aluerajoitettu, eli pelit pitäis ostaa sieltä mistä konsolikin. Amerikkaan kyllä pelit tulee perinteisesti aikaisemmin kuin Eurooppaan, mutta meneekö tuo amerikankauppa sittenkin kalliimmaksi postikustannusten tähden? Myöskään täkäläisten pelien hintoja en tiedä vielä, siellä ne maksaa muistaakseni sen 40$ joka vastaa kutakuinkin nykyisten ds-pelien kolmenkympin hintaa.
EDIT:

Okei, se oli viimeinen pisara! Kun pelienkin hinnat ovat kaksi kertaa kalliimmat täällä Suomessa, minä ainakin hommaan oman laitteeni Ameriikoista! Mikä siinä on kun toisilta peritään älyttömiä hintoja samoista asioista jotka toiset saavat puoli-ilmaiseksi.

Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by MaGetzUb »

Kuinkahan 3D aktiivilasit toimivat 3D television kanssa, onko kellään mitään syventävää dokumenttia 3D aktiivi homman toimintaan? :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by legend »

MaGetzUb wrote:Kuinkahan 3D aktiivilasit toimivat 3D television kanssa, onko kellään mitään syventävää dokumenttia 3D aktiivi homman toimintaan? :)
Yllätvän hyvin... valiettavasti lasit vain häiritsevät päässä :cry:
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by MaGetzUb »

En minä kysynyt kuinka hyvin ne toimivat, vaan millätavoilla synkrnointi lähtee toimimaan ja niin edelleen?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by axu »

Onkos kukaan vielä päässyt koettamaan/ostamaan 3DS:ää? Itse kokeilin sitä, ja täytyy sanoa, että on se 3D upeaa katseltavaa. Silmiä se kieltämättä rasitti enemmän, mutta kun depth sliderin sääti suht. pienelle, ei 3D häirinnyt yhtään. AR-peleissä koin 3D:n jotenkin häiritsevänä (saatoin kääntää itse laitetta ilman että itse siirryin, jolloin joutuu efekti-alueen ulkopuolelle), mutta 3D-kamerassa ja Face Raidersissa en. Julkaisupeleistä en mitään erittäin hyvää löytänyt, joten laitteen hankinta vielä jäi tekemättä. PilotWings Resort oli kyllä ihan hyvä, saari tuntui isommalta kuin Wii Sports Resortissa, ja 3D-efekti oli paikka paikoin erittäin hyvä.

Face Raiders on muuten kova peli :D
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Awaclus »

axu wrote:Onkos kukaan vielä päässyt koettamaan/ostamaan 3DS:ää? Itse kokeilin sitä, ja täytyy sanoa, että on se 3D upeaa katseltavaa. Silmiä se kieltämättä rasitti enemmän, mutta kun depth sliderin sääti suht. pienelle, ei 3D häirinnyt yhtään.
Pitää säätää laitteesta erikoisominaisuudet pienelle teholle jotta ne eivät häiritse. Miksi edes pitäisi ostaa semmoinen laite jossa on semmonen jos se häiritsee?

EDIT: oli kiire
Last edited by Awaclus on Mon Mar 28, 2011 3:00 pm, edited 1 time in total.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by temu92 »

Chaosworm wrote:Miksi edes piti ostaa semmoinen laite jossa on semmonen jos se häiritsee?
axu wrote:-- joten laitteen hankinta vielä jäi tekemättä --
Ontopic: Itse tuskin ostan 3DS:ää kun en ole koskaan aiemminkaan mitään konsoleita/käsikonsoleita tms. omistanut. Toki ominaisuus silti vois olla kiinnostava testata, olen itsekin nähnyt tähän mennessä nolla 3d-elokuvaa :P
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by axu »

Chaosworm wrote:
axu wrote:Onkos kukaan vielä päässyt koettamaan/ostamaan 3DS:ää? Itse kokeilin sitä, ja täytyy sanoa, että on se 3D upeaa katseltavaa. Silmiä se kieltämättä rasitti enemmän, mutta kun depth sliderin sääti suht. pienelle, ei 3D häirinnyt yhtään.
Pitää säätää laitteesta erikoisominaisuudet pienelle teholle jotta ne eivät häiritse. Miksi edes piti ostaa semmoinen laite jossa on semmonen jos se häiritsee?
Juurihan sanoin, ettei se häiritse kun se on pienellä (jopa lainasit tämän kohdan). Enkä tosiaan edes ostanut vielä sitä, kuten temu jo osoittikin. 3D:n takia ei kannata mennä tätä laitetta ostamaan, mutta muut ominaisuudet lisäävät arvoa. Pelithän ne on tietenkin se, mikä ratkaisee. Mitä teet hyvällä palalla tekniikkaa, jos sille ei ole mitään sisältöä? Onneksi sieltä on tulossa mm. zeldaa, mariota ja prof. laytonia.
Vanhoja DS-pelejä kannattaa pelata mieluummin vanhalla DS:llä (DSi XL :P), ellei tykkää pienestä/venytetystä kuvasta. Miksei ne voineet kaksinkertaistaa resoa alkuperäisestä (jolloin vanhat pelit menisivät sopivasti double pixeleinä), eipä tuo nyt niin iso hyppy olis ollut.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by -Z- »

Itse ostin toissapäivänä tuon 3DS:n ja olen kyllä tyytyväinen. Käyttöliittymä Home-nappuloineen etenkin on huomattavasti edellisiä laitteita parempi. Säädin tapissa 3D-efekti on yllättävän syvä ja vakuuttava. Ainoa nipotuksen aihe on akkukesto, jos taustavalo ja 3D ovat täysillä niin akku loppuu reilussa kolmessa tunnissa.

Pelejä ostin kaksi, Street Fighter 4:n ja Ghost Recon Shadow Warsin. Street Fighteriä on kiva hakata netissä ja Ghost Recon yllättävän hyvä vuoropohjainen strategia, molemmat ostamisen arvoisia pelejä.

Jos joku vehkeen nyt hankkii niin tässä friendcode: 4940-5430-1152
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by MaGetzUb »

-Z- wrote:Itse ostin toissapäivänä tuon 3DS:n ja olen kyllä tyytyväinen. Käyttöliittymä Home-nappuloineen etenkin on huomattavasti edellisiä laitteita parempi. Säädin tapissa 3D-efekti on yllättävän syvä ja vakuuttava. Ainoa nipotuksen aihe on akkukesto, jos taustavalo ja 3D ovat täysillä niin akku loppuu reilussa kolmessa tunnissa.

Pelejä ostin kaksi, Street Fighter 4:n ja Ghost Recon Shadow Warsin. Street Fighteriä on kiva hakata netissä ja Ghost Recon yllättävän hyvä vuoropohjainen strategia, molemmat ostamisen arvoisia pelejä.

Jos joku vehkeen nyt hankkii niin tässä friendcode: 4940-5430-1152
Itse en taida tuommoista hankkia, koska Nessin pelit on vähän.. jotenkin... ei minun makuuni. :D Odottelen itse PSP2 vaikka siiä tuskin on edes 3D näyttöä, jotenkin vain etäpelaaminen ps3:a kuulostaa hyvältä.. :) En tiedä onnistuuko tuo nykyisellä PSP:lä hyvin tai edes ollenkaan..
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by Feuer »

Onnistuu, Remote Play - ominaisuus on ollut PSP:n valikoissa ties kuinka kauan, mutta ainakin vanhan g-wlanini yli kun yritin jotain Crash Bandicoot 3a pelata Remote playllä PS3lta, oli pelaaminen niin lagista, hidasta ja epävakaata, ettei se oikein vakuuttanut.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by mikeful »

Perjantaina kävin ostamassa 3DS:n ja hauskaa on ollut. 3D on paljon pienempi juttu kuin sitä hypetetään vaikka on se silti hieno lisä. Agument reality/vahvennettu todellisuus ja StreetPass-järjestelmä tarjoaa paljon kiinnostavampia mahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Ghost Recon: Shadow Wars tarttui mukaan. Tykkään.

-Z-: Lisäsin kaveriksi. Oma koodi on 4725-7936-6735.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Viihde-Elektroniikka

Post by MaGetzUb »

Feuer wrote:Onnistuu, Remote Play - ominaisuus on ollut PSP:n valikoissa ties kuinka kauan, mutta ainakin vanhan g-wlanini yli kun yritin jotain Crash Bandicoot 3a pelata Remote playllä PS3lta, oli pelaaminen niin lagista, hidasta ja epävakaata, ettei se oikein vakuuttanut.
Kuinka tuo rautapuolella onnistuu kun PSP:ä on nii vähä nappuloita?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Post Reply