Tyhmät kysymykset (I/2009)
Re: Tyhmät kysymykset
Jos lataan pelaajan nimellä "pelaaja" ja tähtäimen nimellä "tähtäin", kuinkaa saan objektin "pelaaja" osoittamaan kuvaa "tähtäin" joka on tässä tapauksessa hiiri?
Mulla oli se alkuperäisen BulletStormin lähdekoodissa, mutta se katosi kun asensin Vistan enkä millään muista kuinka tämä homma toimikaan
Mulla oli se alkuperäisen BulletStormin lähdekoodissa, mutta se katosi kun asensin Vistan enkä millään muista kuinka tämä homma toimikaan
Meinaatkos siis että pelaaja katsoo tähtäimeen päin??
Siinä tapauksessa:
Siinä tapauksessa:
Code: Select all
pointobject pelaaja, tähtäin
Every Legend Has A Start!
Re:
Ei toimi. Tähtäin on kuva, kun taas pelaaja on objekti.Myst!c wrote:Meinaatkos siis että pelaaja katsoo tähtäimeen päin??
Siinä tapauksessa:
Code: Select all
pointobject pelaaja, tähtäin
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Code: Select all
RotateObject pelaaja, GetAngle(ObjectX(objGuy),-ObjectY(objGuy),MouseWX(),-MouseWY())
Re: Tyhmät kysymykset
MAVia pukkaa >_>koodaaja wrote:Code: Select all
RotateObject pelaaja, GetAngle(ObjectX(objGuy),-ObjectY(objGuy),MouseWX(),-MouseWY())
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Ei kukaan noin kädetön ole o: pastetin yhdestä auki olevasta projusta ja unohdin vaihtaa ObjectX():n ja ObjectY():n parametrit. No tässäpä on:BulletStorm wrote:MAVia pukkaa >_>koodaaja wrote:Code: Select all
RotateObject pelaaja, GetAngle(ObjectX(objGuy),-ObjectY(objGuy),MouseWX(),-MouseWY())
Code: Select all
RotateObject pelaaja, GetAngle(ObjectX(pelaaja),-ObjectY(pelaaja),MouseWX(),-MouseWY())
Re: Tyhmät kysymykset
Joo no mä vaihoin sen silleen et oli (objpelaaja).koodaaja wrote:Ei kukaan noin kädetön ole o: pastetin yhdestä auki olevasta projusta ja unohdin vaihtaa ObjectX():n ja ObjectY():n parametrit. No tässäpä on:BulletStorm wrote:MAVia pukkaa >_>koodaaja wrote:Code: Select all
RotateObject pelaaja, GetAngle(ObjectX(objGuy),-ObjectY(objGuy),MouseWX(),-MouseWY())
Code: Select all
RotateObject pelaaja, GetAngle(ObjectX(pelaaja),-ObjectY(pelaaja),MouseWX(),-MouseWY())
Kiitos, tuo toimi
Re: Tyhmät kysymykset
Tääs tyhmiä kysymyksiä mulla !
Miten sivulta kuvattuun hypi pompi peliin saa:
1. Elämä systeemin että yläkulmassa on 5 sydäntä ja aina kun kuolet yksi lähtee... Ja sitten kun kaikki loppuu niin palaa pää valikkoo.
2. Vihollis systeemi että vihollinen menee pisteestä toiseen...
3. Mitenkäs saa sillain että sää poimit jotain kolikkoja ja sitten oikeessa yläkulmassa näkyy paljonko niitä on ja sitten kun on vaikka 100 niin saa yhden elämän...
4. Sellaisen systeemin että voit noukkia vaikka bumerangin maasta jolla voit ampua vihollista (ja jossain kulmassa niiden panokset)
5. Sitten semmoisen systeemin että kun menet alkuvalikosta painat new game niin ensiksi tulee kuva ja sitten menee sinne kenttään ( kuvan jälkeen jotain tekstii)
Ja kaikki tämä SIVULTAKUVATTUUN peliin...
Kiitos jos osaatte auttaa
Miten sivulta kuvattuun hypi pompi peliin saa:
1. Elämä systeemin että yläkulmassa on 5 sydäntä ja aina kun kuolet yksi lähtee... Ja sitten kun kaikki loppuu niin palaa pää valikkoo.
2. Vihollis systeemi että vihollinen menee pisteestä toiseen...
3. Mitenkäs saa sillain että sää poimit jotain kolikkoja ja sitten oikeessa yläkulmassa näkyy paljonko niitä on ja sitten kun on vaikka 100 niin saa yhden elämän...
4. Sellaisen systeemin että voit noukkia vaikka bumerangin maasta jolla voit ampua vihollista (ja jossain kulmassa niiden panokset)
5. Sitten semmoisen systeemin että kun menet alkuvalikosta painat new game niin ensiksi tulee kuva ja sitten menee sinne kenttään ( kuvan jälkeen jotain tekstii)
Ja kaikki tämä SIVULTAKUVATTUUN peliin...
Kiitos jos osaatte auttaa
Älä kysy multa!
Re: Tyhmät kysymykset
aika karkeita ja huonoja koodipätkiä.Akatsuki wrote:Tääs tyhmiä kysymyksiä mulla !
Miten sivulta kuvattuun hypi pompi peliin saa:
Ja kaikki tämä SIVULTAKUVATTUUN peliin...
Kiitos jos osaatte auttaa
en jaksa kirjottaa enempää, liikaa kysymyksiä kerralla ;E
enkä ole varma edes toimiiko, en pääse nyt testaamaan.
yritä soveltaa peliis. osa saattaa toimia.
1. Elämä systeemin että yläkulmassa on 5 sydäntä ja aina kun kuolet yksi lähtee... Ja sitten kun kaikki loppuu niin palaa pää valikkoo.
Code: Select all
'tämä näyttää päähenkilös elämän
ukkeli_health=100
'lataat "sydän" kuvan ja sen kloonit
sydän1=loadobject ("sydän.bmp")
sydän2=cloneobject (sydän1)
sydän3=cloneobject (sydän1)
sydän4=cloneobject (sydän1)
sydän5=cloneobject (sydän1)
repeat
positionobject sydän1,10,10
positionobject sydän2,20,10
positionobject sydän3,30,10
positionobject sydän5,40,10
positionobject sydän5,50,10
if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=0 then
ukkeli_kuollut=1
ukkeli_health=100
endif
if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=1 then
ukkeli_kuollut=2
ukkeli_health=100
endif
if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=2 then
ukkeli_kuollut=3
ukkeli_health=100
endif
if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=3 then
ukkeli_kuollut=4
ukkeli_health=100
endif
if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=4 then
ukkeli_kuollut=5
ukkeli_health=100
endif
'kun ukkeli kuolee ekan kerran, ei näytetä objectia sydän1
if ukkeli_kuollut=1 then showobject sydän1,off
'kun ukkeli kuolee tokan kerran, ei näytetä objectia sydän1 eikä sydän2
if ukkeli_kuollut=2 then
showobject sydän1,off
showobject sydän2,off
endif
'kun ukkeli kuolee kolmannen kerran, ei näytetä objectia sydän1 eikä sydän2 eikä sydän3
if ukkeli_kuollut=3 then
showobject sydän1,off
showobject sydän2,off
showobject sydän3,off
endif
'kun ukkeli kuolee taas, ei näytetä objectia sydän1 eikä sydän2,3,4
if ukkeli_kuollut=3 then
showobject sydän1,off
showobject sydän2,off
showobject sydän3,off
showobject sydän4,off
endif
'kun ukkeli kuolee viimeisen kerran, ei näytetä yhtään sydäntä
if ukkeli_kuollut=3 then
showobject sydän1,off
showobject sydän2,off
showobject sydän3,off
showobject sydän4,off
showobject sydän5,off
endif
drawscreen
forever
Code: Select all
'kertoo kumpaa pistettä kohti ukko liikkuu
pointti=1
'lataa waypoint
waypoint1=loadobject ("waypoint.bmp")
waypoint2=loadobject ("waypoint.bmp")
ukkeli=loadobject ("ukkeli.bmp",72)
positionobject waypoint1,100,100
positionobject waypoint2,300,300
repeat
moveobject ukko,5
if pointti=1 then
pointobject ukko,waypoint1
endif
if pointti=2 then
pointobject ukko,waypoint2
endif
if objectsoverlap (ukko,waypoint1,2) then pointti=2
if objectsoverlap (ukko,waypoint2,2) then pointti=1
drawscreen
forever
Code: Select all
'alkuun lataat pelihahmon ja kolikon kuvan, ja teet siitä klooneja. en jaksa tehä koodia, tköhän osaa itekin.
repeat
if objectsoverlap (kolikko,ukko) then
kolikko_määrä+1
endif
text 100,100 "kolikoita kerätty" +kolikko_määrä
drawscreen
forever
Code: Select all
bumerangeja=10
bumerangin_lentoaika=200
'lataa bumerangin kuva, ukkelin ja vihollisen
repeat
'tähän laita ukkelin liikkumiset
'kun painaa entteriä, bumerangi laitetaan ukon kohdalle ja samaan asentoon kuin ukko
'bumerangejä vähenee 1, ja bumerangi on lennossa
if keyhit(cbkeyenter) then
cloneobjectposition bumerangi,ukko
cloneobjectorientation bumerangi,ukko
bumerangi_lentää=1
bumerangeja-1
endif
'jos bumerangi on lennossa, sitä liikutetaan 5:n nopeudella. kun sen lentoaika tulee 0:n, se pysähtyy.
if bumerangi_lentää=1 and bumerangin lentoaika=>0 then
moveobject bumerangi,5
bumerangin_lentoaika-1
endif
'kun bumerangin lentoaika päättyy, se ei enää lennä
if bumerangin_lentoaika=<0 then
bumerangi_lentää=0
endif
'jos pelihahmo osuu bumerangiin(poimii sen), bumerangeja tulee 1 lisää.
if objectsoverlap (bumerangi,ukko,2) and bumerangin_lentoaika=<0 then
bumerangeja+1
bumerangin_lentoaika=200
endif
'jos bumerankilla osuu vihuun, sen enaa menee
if objectsoverlap (bumerangi,vihollinen) then vihollisen_elämä-5
drawscreen
forever
en ihan tajunnu... mutta...
Code: Select all
loadobject("valikko.bmp")
repeat
'valikkokoodis tähän
'kun painetaan hiiren 1:llä, mennään peliin.
'laita tän tilalle että kun painetaan new gamesta.
if mousehit(1) then goto peli
drawscreen
until escapekey()
peli:
'lataat sen kuvan minkä haluat näkyvän kun on painettu new gamea
kuva=loadimage("kuva.bmp")
repeat
'mihin kohtaan haluat kuvan
drawimage kuva,100,100
text 100,100,"tähän laitat haluamas tekstit... "
wait 1000
drawscreen
'tähän sitten noiden jälkeen pelis koodit laitat.
Last edited by duck on Sun Jan 06, 2008 9:16 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset
Vastaus ensimmäiseen kysymykseen:
Code: Select all
SCREEN 640, 480
Dim Sydamet(4)
imgSydan = LoadImage("Media\cow.bmp")
For i = 0 To 4
Sydamet(i) = CloneImage(imgSydan)
Next i
AddText "Enter = Tapa itsesi"
lifes = 4
Repeat
If KeyHit(cbKeyReturn) Then lifes = lifes - 1
For i = 0 To lifes
DrawImage Sydamet(i), x, 20
x = ImageWidth(imgSydan) * i
Next i
DrawScreen
Until lifes = -1
ClearText
AddText "Nyt olet päävalikossa."
DrawScreen
Wait 5000
Down with the clown.
Re: Tyhmät kysymykset
Kiitos oikein paljon duck!duck wrote:aika karkeita ja huonoja koodipätkiä.Akatsuki wrote:Tääs tyhmiä kysymyksiä mulla !
Miten sivulta kuvattuun hypi pompi peliin saa:
Ja kaikki tämä SIVULTAKUVATTUUN peliin...
Kiitos jos osaatte auttaa
en jaksa kirjottaa enempää, liikaa kysymyksiä kerralla ;E
enkä ole varma edes toimiiko, en pääse nyt testaamaan.
yritä soveltaa peliis. osa saattaa toimia.
1. Elämä systeemin että yläkulmassa on 5 sydäntä ja aina kun kuolet yksi lähtee... Ja sitten kun kaikki loppuu niin palaa pää valikkoo.2. Vihollis systeemi että vihollinen menee pisteestä toiseen...Code: Select all
'tämä näyttää päähenkilös elämän ukkeli_health=100 'lataat "sydän" kuvan ja sen kloonit sydän1=loadobject ("sydän.bmp") sydän2=cloneobject (sydän1) sydän3=cloneobject (sydän1) sydän4=cloneobject (sydän1) sydän5=cloneobject (sydän1) repeat positionobject sydän1,10,10 positionobject sydän2,20,10 positionobject sydän3,30,10 positionobject sydän5,40,10 positionobject sydän5,50,10 if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=0 then ukkeli_kuollut=1 ukkeli_health=100 endif if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=1 then ukkeli_kuollut=2 ukkeli_health=100 endif if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=2 then ukkeli_kuollut=3 ukkeli_health=100 endif if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=3 then ukkeli_kuollut=4 ukkeli_health=100 endif if ukkeli_health=<0 and ukkeli_kuollut=4 then ukkeli_kuollut=5 ukkeli_health=100 endif 'kun ukkeli kuolee ekan kerran, ei näytetä objectia sydän1 if ukkeli_kuollut=1 then showobject sydän1,off 'kun ukkeli kuolee tokan kerran, ei näytetä objectia sydän1 eikä sydän2 if ukkeli_kuollut=2 then showobject sydän1,off showobject sydän2,off endif 'kun ukkeli kuolee kolmannen kerran, ei näytetä objectia sydän1 eikä sydän2 eikä sydän3 if ukkeli_kuollut=3 then showobject sydän1,off showobject sydän2,off showobject sydän3,off endif 'kun ukkeli kuolee taas, ei näytetä objectia sydän1 eikä sydän2,3,4 if ukkeli_kuollut=3 then showobject sydän1,off showobject sydän2,off showobject sydän3,off showobject sydän4,off endif 'kun ukkeli kuolee viimeisen kerran, ei näytetä yhtään sydäntä if ukkeli_kuollut=3 then showobject sydän1,off showobject sydän2,off showobject sydän3,off showobject sydän4,off showobject sydän5,off endif drawscreen forever
3. Mitenkäs saa sillain että sää poimit jotain kolikkoja ja sitten oikeessa yläkulmassa näkyy paljonko niitä on ja sitten kun on vaikka 100 niin saa yhden elämän...Code: Select all
'kertoo kumpaa pistettä kohti ukko liikkuu pointti=1 'lataa waypoint waypoint1=loadobject ("waypoint.bmp") waypoint2=loadobject ("waypoint.bmp") ukkeli=loadobject ("ukkeli.bmp",72) positionobject waypoint1,100,100 positionobject waypoint2,300,300 repeat moveobject ukko,5 if pointti=1 then pointobject ukko,waypoint1 endif if pointti=2 then pointobject ukko,waypoint2 endif if objectsoverlap (ukko,waypoint1,2) then pointti=2 if objectsoverlap (ukko,waypoint2,2) then pointti=1 drawscreen forever
4. Sellaisen systeemin että voit noukkia vaikka bumerangin maasta jolla voit ampua vihollista (ja jossain kulmassa niiden panokset)Code: Select all
'alkuun lataat pelihahmon ja kolikon kuvan, ja teet siitä klooneja. en jaksa tehä koodia, tköhän osaa itekin. repeat if objectsoverlap (kolikko,ukko) then kolikko_määrä+1 endif text 100,100 "kolikoita kerätty" +kolikko_määrä drawscreen forever
5. Sitten semmoisen systeemin että kun menet alkuvalikosta painat new game niin ensiksi tulee kuva ja sitten menee sinne kenttään ( kuvan jälkeen jotain tekstii)Code: Select all
bumerangeja=10 bumerangin_lentoaika=200 'lataa bumerangin kuva, ukkelin ja vihollisen repeat 'tähän laita ukkelin liikkumiset 'kun painaa entteriä, bumerangi laitetaan ukon kohdalle ja samaan asentoon kuin ukko 'bumerangejä vähenee 1, ja bumerangi on lennossa if keyhit(cbkeyenter) then cloneobjectposition bumerangi,ukko cloneobjectorientation bumerangi,ukko bumerangi_lentää=1 bumerangeja-1 endif 'jos bumerangi on lennossa, sitä liikutetaan 5:n nopeudella. kun sen lentoaika tulee 0:n, se pysähtyy. if bumerangi_lentää=1 and bumerangin lentoaika=>0 then moveobject bumerangi,5 bumerangin_lentoaika-1 endif 'kun bumerangin lentoaika päättyy, se ei enää lennä if bumerangin_lentoaika=<0 then bumerangi_lentää=0 endif 'jos pelihahmo osuu bumerangiin(poimii sen), bumerangeja tulee 1 lisää. if objectsoverlap (bumerangi,ukko,2) and bumerangin_lentoaika=<0 then bumerangeja+1 bumerangin_lentoaika=200 endif 'jos bumerankilla osuu vihuun, sen enaa menee if objectsoverlap (bumerangi,vihollinen) then vihollisen_elämä-5 drawscreen forever
en ihan tajunnu... mutta...Code: Select all
loadobject("valikko.bmp") repeat 'valikkokoodis tähän 'kun painetaan hiiren 1:llä, mennään peliin. 'laita tän tilalle että kun painetaan new gamesta. if mousehit(1) then goto peli drawscreen until escapekey() peli: 'lataat sen kuvan minkä haluat näkyvän kun on painettu new gamea kuva=loadimage("kuva.bmp") repeat 'mihin kohtaan haluat kuvan drawimage kuva,100,100 text 100,100,"tähän laitat haluamas tekstit... " wait 1000 drawscreen 'tähän sitten noiden jälkeen pelis koodit laitat.
Älä kysy multa!
Re: Tyhmät kysymykset
ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA ota mallia tuosta ankan elämävirityksestä!!!Akatsuki wrote:Kiitos oikein paljon duck!
Järjettömimpiä koodinpätkiä mitä koskaan olen nähnyt.
Sen sijaan voit soveltaa tästä "pari" riviä lyhyemmästä esimerkistä oman systeemin.
Koodin voi ajaa tällaisenaan CB:ssä.
Code: Select all
sydän = LoadImage("media\cow.bmp")
elämät = 5
terveys = 100
Repeat
terveys - 1
If terveys <= 0 Then
terveys = 100
elämät - 1
EndIf
Text 0, 30, "Terveys: " + terveys
For i = 1 To elämät
DrawImage sydän, 30 * i - 30, 0
Next i
DrawScreen
If elämät <= 0 Then MakeError "Kuolema!"
Forever
Re: Tyhmät kysymykset
En tiedä onko tämä nyt niin tyhmäkään kysymys, mutta päätin laittaa tämän silti tänne, koska en uutta topikkia jaksanut tehdä(kiire kouluun).
Eli pelissäni minulla on ympyrä (tehty piirtokomennoilla) ja minun pitäisi laskea, että jos ympyrä on vaikka 5 sekuntia paikallaaan niin tehdään jotain(ympyrää liikutan x ja y koordinaateilla).
Toivottavasti joku ymmärsi. Kiitos jo etukäteen!
Eli pelissäni minulla on ympyrä (tehty piirtokomennoilla) ja minun pitäisi laskea, että jos ympyrä on vaikka 5 sekuntia paikallaaan niin tehdään jotain(ympyrää liikutan x ja y koordinaateilla).
Toivottavasti joku ymmärsi. Kiitos jo etukäteen!
Re: Tyhmät kysymykset
Raspful wrote:Eli pelissäni minulla on ympyrä...
Code: Select all
if ympyrä_liikkuu then liikkui_viimeksi = timer()
...
if liikkui_viimeksi + 5000 < timer() then tee_jotain()
Re: Tyhmät kysymykset
Olen vasta aloittanut pelien teon niin olisi yksi tyhmä kysymys. Miten tuossa tehtävässä a4 pitäisi saada se niin, että se arpoo ne numerot, kun painaa spacea? Itselläni olen saanut ne vain vilkkumaan siinä, että uusi numero tulee todella nopeasti.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Osittaista pseudokoodia(=ei oikeaa koodia, mutta siihen tapaan kirjoitettuja ajatuksia)
Code: Select all
Repeat
arvo_numerot
Repeat
tulosta_tulos
DrawScreen
Until Keyhit(57)
Forever
Re: Tyhmät kysymykset
Marcoder wrote:Raspful wrote:Eli pelissäni minulla on ympyrä...Code: Select all
if ympyrä_liikkuu then liikkui_viimeksi = timer() ... if liikkui_viimeksi + 5000 < timer() then tee_jotain()
Minäkin osaan tehdä tuon, mutta miten tiedän koska ympyrä liikkuu.
Re: Tyhmät kysymykset
No kai siellä koodissa on joku kohta jossa niitä koordinaatteja muutetaanRaspful wrote:Minäkin osaan tehdä tuon, mutta miten tiedän koska ympyrä liikkuu.
Tuskinpa sentään mitkään henkiolennot sitä ympyrää salaa siirtelevät.
Re: Tyhmät kysymykset
Kyllä siellä on, mutta en ymmärrä pitäisikö minun siis laittaa ympyrän x ja y koordinaatit tuon "ympyrä_liikkuu" tilalle vai miten?Marcoder wrote:No kai siellä koodissa on joku kohta jossa niitä koordinaatteja muutetaanRaspful wrote:Minäkin osaan tehdä tuon, mutta miten tiedän koska ympyrä liikkuu.
Tuskinpa sentään mitkään henkiolennot sitä ympyrää salaa siirtelevät.
Anteeksi ymmärtämättömyyteni.
Tähän on varmasti jokin yksinkertaien ratkaisu mikä ei vain tule mieleen.