CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Koodari »

Jos kirjoittaisin kaikki positiiviset asiat CBC :stä tänne, saisin todennäköisesti bannit yli kymmensivuisen kirjoitelman kirjoittamisesta, joten päätin olla kirjoittamatta! :)

Kysymys:
Kun tuolla Classicilla voi käsitellä kahta soursea samaan aikaan, voiko ne laittaa päällekkäin, kun ne sourseikkunat ovat nyt vierekkäin?
EDIT:

Se olisi kätevämpää miniläppäreillä

Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Feuer »

Koodari:
[mutu]Ainakin Visual Studio taipuu mielestäni tuohon, joten todennäköisesti tuo uusi IDE taipuu myös.[/mutu] En tosin näe mitään etua päällekkäisissä sorsissa miniläppäreillä, sillä ainakin oman koneeni reso (1024x600) on juuri korkeussuunnassa rajoitettu, joten turha tavaraa laittaa Y-akselille enempää kuin pakko.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by KilledWhale »

Feuer wrote:Koodari:
[mutu]Ainakin Visual Studio taipuu mielestäni tuohon, joten todennäköisesti tuo uusi IDE taipuu myös.[/mutu] En tosin näe mitään etua päällekkäisissä sorsissa miniläppäreillä, sillä ainakin oman koneeni reso (1024x600) on juuri korkeussuunnassa rajoitettu, joten turha tavaraa laittaa Y-akselille enempää kuin pakko.
Miniläppärillä on nimneomaan parempi klipata pystysuunnassa, koska ainakin itselläni on tapana koodata kovasti sisennettyä koodia ja on kovin ikävää jos rivit eivät mahdu suoraan ruudulle vaakasuoraan pätkittyinä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by esa94 »

> Käyttää ribbonia

RAEG. En voi ymmärtää miten kukaan pitää niin oudosta ratkaisusta. Toki sillä saa nätisti nappulat mahtumaan eri välilehtiin, mutta mitä vikaa on valikoissa?
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Feuer »

Ainakin MS Wordissä ja Excelissä ribbon-UI on paljon parempi/selkeämpi IMO. Word 2003:n käyttö muuttui kankeaksi ja vaikeaksi välittömästi kun olin opetellut koulussa 2007:n UI:n käytön. Esimerkkinä vaikka ylätunnisteet, ne on piilotettu word2003ssa aivan järjettömästi Näytä - valikon taa.

Toisaalta, vähän Paint.Netin lead-developeria siteeraten, hyvin suunniteltu valikko-UI on parempi kuin keskinkertainen Ribbon (ja toisinpäin). Jos herran ajatukset käyttöliittymistä kiinnostavat, kannattaa lukea tämä kaikkine kommentteineen.
Last edited by Feuer on Tue Oct 19, 2010 9:37 am, edited 1 time in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Koodari »

KilledWhale wrote:
Feuer wrote:Koodari:
[mutu]Ainakin Visual Studio taipuu mielestäni tuohon, joten todennäköisesti tuo uusi IDE taipuu myös.[/mutu] En tosin näe mitään etua päällekkäisissä sorsissa miniläppäreillä, sillä ainakin oman koneeni reso (1024x600) on juuri korkeussuunnassa rajoitettu, joten turha tavaraa laittaa Y-akselille enempää kuin pakko.
Miniläppärillä on nimneomaan parempi klipata pystysuunnassa, koska ainakin itselläni on tapana koodata kovasti sisennettyä koodia ja on kovin ikävää jos rivit eivät mahdu suoraan ruudulle vaakasuoraan pätkittyinä.
Tätä juuri ajattelin. Btw sama reso (1024x600)
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Zero »

Koodari wrote:Kysymys:
Kun tuolla Classicilla voi käsitellä kahta soursea samaan aikaan, voiko ne laittaa päällekkäin, kun ne sourseikkunat ovat nyt vierekkäin?
EDIT:

Se olisi kätevämpää miniläppäreillä

Käyttöliittymän voi Cool Developer -editorissa kustomoida ihan miten haluaa... voit jakaa ikkunat vaikka 3x3-taulukoksi jos haluat.

Mitä ribboniin tulee, siihen tottuu nopeasti ja tämä on eräs niistä asioista, joita halusimme kokeilla (koska koodieditoreissa ei ribboneita yleensä ole). Jos idea ei toimi odotetulla tavalla, voidaan se korvata perinteisellä valikko/työkalurivi-yhdistelmällä. Rohkaisen kuitenkin kaikkia ennakkoluulottomasti kokeilemaan ribbonin käyttöä kun julkinen Beta tulee sitten aikanaan. Itse totuin siihen aikanaan Office 2007:aa käyttäessäni viidessä minuutissa ja on minusta kokonaisuudessaan fiksumpi vaihtoehto kun syvät valikkoviidakot. Niin kuin videossa näytettiin, ribbonin saa minimoitua niin, että se näyttää normaalilta valikolta perustilassaan (ennen kuin se laajennetaan). Ribbonin ideahan on näyttää kaikki käytettävissä olevat toiminnot yhdellä silmäyksellä ja helpottaa etsimistä ryhmittelyllä, ikoneilla, painotuksilla, asettelulla ja korostuksilla.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by esa94 »

Niin tai näin, valikot ovat mielestäni intuitiivisempia kuin ribbon-tyyppinen ratkaisu. Jos valikot on nimetty hyvin, ne muodostavat järkevän hierarkian. Työkalupalkissa saa olla toki muutama useammin käytetty toiminto, mutta ainakin Officessa huomasin koulussa, että monikaan ei löytänyt tarvittuja toimintoja ribbonista. Ehkäpä ne ovat engländian kielellä sitten ymmärrettävempiä, mutta ainakin normikäyttäjiä tuntui haittaavan.

Toki mielipiteeni on painottunut. Jos saisin ilmaisen kappaleen jotain mikropehmeän toimisto-ohjelmistoa, joko myisin sen eteenpäin tai hävittäisin jotenkin. OpenOffice on parempi vaihtoehto jo sen takia, että toimii kunnon käyttöjärjestelmilläkin.
User avatar
Timblex
Advanced Member
Posts: 252
Joined: Sun Apr 11, 2010 10:37 am
Location: Kouvola

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Timblex »

CoolBasic Classic wrote:CoolBasic Classic on nykyisen version uudistus: Kääntäjä, editori ja pelimoottori läpikäyvät täydellisen teknologiapäivityksen. Classic on tällä hetkellä kehityksessä ja se julkaistaan vuoden 2010 alkupuoliskolla.
Nyt on vuoden 2010 loppupuolisko eli voisiko nettisivua päivittää? :geek:
P.S Ribbon-käyttöliittymä on hieno! :D
Entinen timpe99...
Demokisa 2013 demo valmis, Check it out!
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Ilmuri »

esa94 wrote:Niin tai näin, valikot ovat mielestäni intuitiivisempia kuin ribbon-tyyppinen ratkaisu.
Eläpä sekoita intuitiota pitkäaikaiseen käyttökokemukseen. Valikot ovat todellakin käteviä kun toimintoja on rajallinen määrä (siinä vaiheessa kun yksi valikko täyttää puolet ruudusta ollaan jo hakoteillä), mutta mitä syvemmäksi valikkopuu käy sitä hankalampaa käyttäjän on hallita se. Ribbonin etuna on myös laajempi käytettävissä oleva visuaalisen suunnittelun keinojen kirjo, kun taas valikoissa voidaan käyttää lähinnä väliviivoja ja harmauttamista. Tietysti ikonien suunnittelu voi olla paljonkin vaikeampaa kuin valikon valintojen kuvaava nimeäminen, mutta samasta joutuu kärsimään normaalien työkalupalkkienkin parissa.

Itsehän en ribbonista erityisesti perusta, olenhan varsin teknologiakonservatiivinen, mutta siinä on tiettyjä etuja joita ei oikein voi kieltää.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by KilledWhale »

Ribbon tuhoaa m$ ohjelmilta sen vähänkin käytettävyyden mitä ne yleensä tarjoavat ja ribbonin käyttöönotto sai minut siirtymään aikanaan m$ officesta OpenOfficeen, jonka käyttö on paljon mukavampaa.Kuitenkin olen oppinut arvostamaan pikanäppäimiä enemmän kuin valikoita.

Kyllästyin aikanaan hiiren kanssa pelleilyyn ja aloin korvailla valikoita pikanäppäimillä, jolloin käyttömukavuus lisääntyi huomattavasti ja kaikki koodauksesta netissä surffaamiseen sujuu paljon nopeammin. Koodauksessa on muutenkin paljon enemmän hohtoa kun saa käyttää kunnollisia komentorivityökaluja.

Ikkunamangerina käytän toki iki-ihanaa ratpoisonia, jossa hiirtä ei tarvitse käyttää yhtään mihinkään ja ikknat ovat aina maksimissaan ellen itse klippaa ruutua :)
Firefoxissakin käyttömukavuus lisääntyi heti vimperator-pluginin avulla, jolloin turha valikko meni piiloon ja itse selainnäkymälle jäi enemmän tilaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by axu »

Minä en itse asiassa välitä, käytetäänkö koodieditorissa ribbonia vai ei. Nykyisessä CB-editorissa en käytä hiirtä melkein ollenkaan (välilehdetkin saa vaihdettua ctrl-tabilla, mutta koodin selaaminen on kätevämpää rotalla) saatika sitten valikkoja. Tietenkin uudessa editorissa tulee olemaan enemmän asiaa valikoissa mutta vertailukohteena VS - en käytä siinäkään hiirtä muutakuin projektin selailuun, formin rakentamiseen ja propertyjen muokkaamiseen. Tärkeintä koodieditorissa on itse tekstilaatikon käytettävyys joka on mielestäni nykyisessä editorissa huippuluokkaa. Kunhan ette sitä kopioi Visual Studiosta niin hyvin menee.
Muistan joskus kirjoittaneeni normaaleja tekstitiedostoja cb-editorilla hyvän käytettävyyden vuoksi (toki syntaksin väritys/kirjainkoon muuttelu vähän häiritsi) :D
EDIT:

Jaahas, siellä on taas uusi blogiposti :)

Zero wrote:The Cool VES game engine is going to be re-written in C++. This still enables us to inject ASM to where speed is critical. We’re also experimenting with a new multimedia library that ought to ease our job when implementing certain command sets in the future.
Näen jo kuinka tämä vaikuttaa julkaisuaikaan... Onneksi siitä ei vielä ollut kovin rohkeita arvioitakaan :D
Zero wrote:We also continue developing Cool VES for both Windows and Linux.
Tuleeko muuten ohjelmien kääntämisestä linuxille kovinkin helppoa (Build => Build for Windows, Build for Linux)?[/edit]
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by legend »

Kunhan ette tee tekstilaatikosta huono, niin hyvin menee. Olen samaa mieltä axun kanssa myös siinä, että coolbasi on parempi editori kuin notepad =D. Eli ei mikään tökkivä visual laatikko.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Awaclus »

Minulle on ihan sama, onko CoolDeveloperissa valikko vai ribbon, kunhan koodin ajaminen ja tallentaminen löytyy edelleen pikanäppäimen takaa. Kaikkea muuta tulee käytettyä niin harvoin, että jos ribboniin menee yksi ylimääräinen tai alimääräinen sekunti tai pari, niin ei paljoa kiinnosta.
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by KilledWhale »

axu wrote:Jaahas, siellä on taas uusi blogiposti :)
Zero wrote:The Cool VES game engine is going to be re-written in C++. This still enables us to inject ASM to where speed is critical. We’re also experimenting with a new multimedia library that ought to ease our job when implementing certain command sets in the future.
Näen jo kuinka tämä vaikuttaa julkaisuaikaan... Onneksi siitä ei vielä ollut kovin rohkeita arvioitakaan :D
Zero wrote:We also continue developing Cool VES for both Windows and Linux.
Tuleeko muuten ohjelmien kääntämisestä linuxille kovinkin helppoa (Build => Build for Windows, Build for Linux)?
Luultavasti tuo vaikuttaa julkaisuaikaan positiivisesti, kun debuggauksesta tulee helpompaa eikä tarvi jatkuvasti arpoa PB:n toimivuuden kanssa.

Käyttikseltä toiselle ristiinkääntämisestä ei ole puhuttu mitään, mutta itse uskoisin että windowsille käännetään windowsista ja linuxille linuxista.
Toki kaikkien alustojen runtimet voisi laittaa mukaan eri käyttisten paketteihin, mutta tällöin paketin koko kasvaisi.
Only Zerppa knows.

Itse suosittelen kuitenkin ohjelmien jakamista koodina, jolloin jokainen voi kääntää itselleen juuri sopivan version
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MaGetzUb »

KilledWhale wrote:Luultavasti tuo vaikuttaa julkaisuaikaan positiivisesti, kun debuggauksesta tulee helpompaa eikä tarvi jatkuvasti arpoa PB:n toimivuuden kanssa.
Ehm, mikä tuo PB on? =)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Awaclus »

MaGetzUb wrote:
KilledWhale wrote:Luultavasti tuo vaikuttaa julkaisuaikaan positiivisesti, kun debuggauksesta tulee helpompaa eikä tarvi jatkuvasti arpoa PB:n toimivuuden kanssa.
Ehm, mikä tuo PB on? =)
Minun tietääkseni kyse on PureBasicista. En ole varma, joten korjatkaa jos olen väärässä.
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by JATothrim »

Chaosworm wrote:
MaGetzUb wrote:
KilledWhale wrote:Luultavasti tuo vaikuttaa julkaisuaikaan positiivisesti, kun debuggauksesta tulee helpompaa eikä tarvi jatkuvasti arpoa PB:n toimivuuden kanssa.
Ehm, mikä tuo PB on? =)
Minun tietääkseni kyse on PureBasicista. En ole varma, joten korjatkaa jos olen väärässä.
http://www.purebasic.com/
Kieräkää kaukaa jos haluatte käyttää ANSI C-kirjastoja. ;) Muuten aivan mahtava kokonaisuus. :)
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Zero »

axu wrote:Tuleeko muuten ohjelmien kääntämisestä linuxille kovinkin helppoa (Build => Build for Windows, Build for Linux)?
CoolBasic Classic kääntäjä tuottaa tavukoodia, joka on yhteensopivaa Cool VES -moottorin kanssa. Tavukoodin rakenne ei muutu Windowsin ja Linuxin välillä. Toisin sanoen, on mahdollista kyllä kääntää ristiin ja se vaatii vain uudenlinkkauksen väliin. En osaa vielä sanoa laitammeko käyttöliittymälle erityistä valintaa tälle, mutta linkkauksen voi tehdä myös manuaalisesti komentoriviltä.

Siinä ensimmäisessä videossa oli kaavio miten Build-prosessi menee:
Lähdekoodi + Cool VES määritystiedosto > CoolBasic Classic kääntäjä > objektitiedosto > Cool VES linkkeri > Lopullinen ohjelma
Jos nyt halutaan muuttaa tämä manuaalisesti Linuxille, tarvitaan vain tuo esikäännetty objektitiedosto (jää sinne hakemistoon käännöksen jälkeen) ja välittää tämä Linux-version CoolVES-linkkerille. Lopputuloksena on sama ohjelma Linuxille.

Huom... Tämäkin tieto voi tietysti vielä muuttua.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MaGetzUb »

Aijoo, PB on siis Pure Basic, Itsellä tuli mieleen Play Basic.. :D Käyttäisittä vaan kokonimiä ihan. ;) Niin oliko siis Pure Basic liian epävakaa? ;o Entäs mitä niille kaikille lisenseille tapahtuu? (En tiedä sitten taivutinko tuon lisenssin oikein xD)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Post Reply